Vi plockar smulorna från tjänstemannabordet

För ganska exakt två år sedan jobbade min man sista dagen på sitt tjänstemannajobb. Ett jobb som, förutom en heltid+ som ekonomichef inbegrep ett antal styrelseuppdrag inom samma organisation. Den krasch av personligt slag han fruktade skulle komma (d.v.s. vilsenheten som antas bli en konsekvens av att inte ha vardaglig struktuuur och social konteeext) uteblev. Istället blev han stamkund på biblioteket och i tennishallen.  

Vårt nya (yrkes)liv

Under sommaren 2019 flyttade vi upp till Hälsingland och innan sommaren var slut hade han börjat jobba på en lokal firma som löneadministratör. Jobbet fick han via den familj vi köpte höns av och rekryteringsprocessen tog femton minuter. Han har jobbat cirka halvtid, helt enligt eget huvud. 

Nu till årsskiftet blev han uppgraderad till ekonomichef  och en nettolön för halvtid som motsvarar ungefär det jag fick från en månads heltid som reporter (typiskt va?). Han/vi hade precis göttat oss färdigt över detta då ett bolag där min man tidigare suttit i styrelsen hörde av sig och frågade om min man kunde tänka sig att hjälpa till i ett projekt under 2021.

Min man blir då anställd på 25 procent till en stockholmskonsultisk timpeng vilket innebär att han hamnar på samma nettolön som när han sprang ekorrhjul. Men det finns några skillnader mellan nu & då:

1. Han kan nu jobba var, när och hur han vill. 

2. Han har ingen pendling att tala om.

3.  Han har inget personalansvar.

4. Han är inte inblandad i internpolitik eller allehanda jidder som kommer som ett brev på posten om man är heltidsanställd på ett specifikt ställe med tillhörande livegenskap.

Att gilla sitt jobb - det existerar tydligen

Det bästa av allt är att han gillar båda sina uppdrag. Min man har ju egentligen aldrig varit emot jobb per se. Däremot har han ogillat att ätas upp av ett jobb strösslat med red tape, firmapolitik och corporate must-haves av typen audits, processkartläggningar och utvecklingssamtal.

I hans nuvarande basjobb ser han till att folk får sina löner, att boksluten löper på och att GDPR shit is written. I sitt extrauppdrag får han möjlighet att jobba som en sorts senior controller med helt andra fokusområden. Han får därmed en sorts tallriksmodell med arbetsuppgifter, helt befriad från artificiella corporata tillsatser. När han pratar om sitt nya arbetsupplägg låter han glad och förväntansfull. Uppdraget börjar idag så vi får väl se hur det utvecklar sig.

Hans nya uppdrag börjar ungefär samtidigt som våra hyresintäkter från lägenheten upphör. Därmed förpassades Lägenheten från att vara en kanske-fråga till en icke-fråga. Med de låga omkostnader vi har idag behöver vi drygt hälften av min mans lön för att dra runt. 

Jag blir FIRE-parasit?

Jag inser att jag i och med detta upplägg riskerar att förknippas med den "FI"-grupp (i regel kvinnor), vars bas i ”oberoendet” är att den andra delen av hushållet fortfarande lönearbetar. För det stämmer att min man sedan flytten upp axlat en del kostnader som tidigare låg på mig, exempelvis mat.

Men här föreligger ett par skillnader. Min mans boomerang till yrkeslivet var inte en del av ekvationen när vi tog beslutet att dra ur pluggen. Vi hade, med visst kringelikrokande av typen gig och eventuell lägenhetsförsäljning, kunnat klara oss utan att vare sig jag eller han jobbat. Även jag har arbetat periodvis på halv- till heltid och giggar nu som frilansskribent, även om min lön är minst sagt blygsam jämfört med hans.

Vidare har jag ju på intet vis uppmuntrat hans eskalerande yrkesutövande. Tvärt om, jag tycker att det är rätt trevligt att ha honom i krokarna (bra feng shui) och fram tills det att han la till det extra jobbet kom han ofta hem till lunch för att sedan inte återvända till jobbet. 

Den sista och kanske viktigaste aspekten är att han faktiskt verkar upprymd över den nya ordningen. Han får lite kontakt med ett större sammanhang och får en tillfredsställande känsla av att vara efterfrågad, vilket ju även en avhoppare som jag måste medge borde kännas rätt gött (märkligt nog har ingen av MINA forna arbetsgivare hört av sig).

Vad FI(RE) möjliggör

När vi så låg i soffan och myste över sakernas tillstånd och min man likt en ädel riddare uttalade den för en frugal weirdo golddigger wife ljuva frasen: ”Du kan bara ta det lugnt”, slogs vi återigen av det fantastiska som blivit resultatet av vårt beslut att lämna våra ordinarie tjänstemannakarriärer.

Jag, som har ett över snittet stort behov av att inte ha chef, har kunnat utforska andra sidor av livet. Jag har läst två år på högskola vilket varit både utvecklande och i viss mån inkomstbringande (CSN). När jag är klar med bokskriverier tänker jag lägga in nästa växel i frilanskriverierna. Inte en chans att jag hade haft tid och koncentration nog att påbörja en sådan resa medan jag fortfarande sprang ekorrhjul.

Min man ogillade de artificiella delarna av sitt jobb. Men att på stående fot avstå dåvarande tjänst och be om att få ta ett konsultuppdrag åt ett dotterbolag fanns inte på kartan och hade nog ansetts vara lite mysko i största allmänhet. Men som avhoppare med kunskap om dåvarande organisation är han såhär ett par år senare ett självklart val av rådgivare/konsult till uppdrag av ad hoc-typ. 

Hans "frihet" är en konkurrensfördel i det att hans forna arbetsgivare utan att skämmas kan be honom hoppa på småuppdrag. De kan vara trygga med att han efter en tid inte kommer att börja tjata om fast anställning eller heltid. Han kilar liksom in sig i ett språng som normalt är svårt att fylla. Som han själv uttryckte det: ”Den här resan är enklare uppifrån”. Det vill säga: Tomrummen i tjänstemannalivet blir mer tillgängliga om man först varit en trygg stabil tomte för att sen bli en frilansande tomte.

Vi plockar smulorna

På samma sätt som min man plockar smulor som faller från tjänstemannabordet fångar jag upp ett och annat skribentuppdrag. Idag är jag fri att ta uppdrag kring översättning och content writing med nästan omgående leverans. För tillfället har jag bara en uppdragsgivare (Marknadsförar-L), men hon förser mig regelbundet med jobb och eftersom hon sällan stannar särskilt länge på en arbetsplats tror jag att det kan komma fler batcher framöver.

Tanken har slagit mig förut, men det tål att upprepas: Om man har någon form av användbar yrkeserfarenhet (min man) och/eller tid (jag) har man plötsligt möjlighet att ta uppdrag som går under radarn. Uppdrag som inte annonseras eftersom ingen vettig mänscha skulle säga upp sig från sitt trygga jobb för ett sketet konsultuppdrag eller småöversättningar. Inte heller är arbetsgivare särskilt förtjusta i att anställa folk tillsvidare, varför gigg-ekonomin kommer att fortsätta att växa. En ekonomi som klippt och skuren för kontorströtta frugal weirdos som inte orkar spara sig till 4%-fria. 

Jag skickar bara med den, som en tanke till de av er som klurar på en lean FI. För samtidigt som du stänger dörren till en trygg heltidsanställning öppnas ett fönster till mindre ad hoc-uppdrag som, förutom att vara mindre betungande, också gör att du med stor sannolikhet kommer att få utföra dem på egen hand, i egen takt och på egen ort. Du behöver inte heller utsätta dig själv eller andra för utvecklingssamtal eller delta i tvångsmingel på Zoom fredag klockan tre. 

Om du klippt med heltiden, giggar du i din gamla bransch?

Mvh/
FruEfficientBadass

43 kommentarer:

  1. Tack för ett inspirerande inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, släppte han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformel som skulle kunna hjälpa mig att besegra för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade trollformulären, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var klockan 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här fantastiska mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Tack!
    Har gått i dessa tankar i helgen.
    Ditt inlägg kom som ett brev på posten
    - lite som en bekräftelse.
    /M

    SvaraRadera
  3. Din man är FI och du är RE med ett stort hus utan lån.

    Det är ungefär så här också, jag har pengarna och min man har ett hus nästan utan lån.
    Jag blev för feg när corona bröt ut för att starta företag och gigga i min bransch vilket jag är övertygad om att det kommer att funka bra men kanske nästa år? Då har vi avslutat några kostsamma projekt och kan vara mer flexibla.

    SvaraRadera
  4. Exact så jag skulle vilja ha det. Jag gillar att jobba men vill välja när och hur och om. Men hur fasen hittar men dessa små uppdrag ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör man inte, de hittar dig. Efter att du dragit ur plugga.

      Radera
  5. Ungefär som jag har det då. Tackade nej till ett pass förra veckan och har knappt två veckors ledighet innan nästa inbokade pass.

    SvaraRadera
  6. Det är väl mitt drömscenario, trots att det är en bra bit kvar. Just nu springer jag som satan i mitt ekorrhjul, med heltidsjobb/ barn/ blogg och plugg.

    Men en dag ska jag luta mig tillbaka...och kanske skriva ett inlägg som påminner om ditt!

    SvaraRadera
  7. Inspirerande! Skulle själv kunna tänka mig ett liknande upplägg!

    Förslag på ämne för dig att skriva om: barn och deras aktiviteter. Man tvingar ju med barnen i sitt nya levnadssätt. Just aktiviteter tycker jag känns svårt. Ta ridskola som exempel: EN termin kostar 4009 kronor. Det är 8000 för ett år. Sen ska man skjutsa dem dit. Och då är det bara för ett barn. Hur har ni resonerat kring barn och aktiviteter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. de har ju inte det problemet eftersom mannen jobbar ju

      Radera
    2. 4009 kr låter billigt för ridning. I Stockholm kostade det mycket mer. Men jaaa, ett dilemma. Även som frugal weirdos la vi en smärre förmögenhet på barnens aktiviteter i Stockholm. Att få plats på piano i Kulturskolan Stockholm var ungefär lika sannolikt som att vinna på lotto, så vi hade en lärare som kom hem till oss på fredagskvällar och körde mot faktura. Vill tro att vi la runt 40' om året på det (och inget av barnen spelar längre piano). Dans på Östermalms enda dansskola, Anneli Alhankos skötebarn, gick loss på närmare 3 000 kr per barn och termin. Parcours på GIH likaså. Men vi valde att göra de sakerna eftersom det kändes snålt att låta bli. Min grundtanke är att barnen inte ska behöva försaka sådant andra barn får göra i deras ålder på grund av föräldrarnas sparresa. Så här i efterhand kan man fråga sig om det var värt det. Inlägg blir det!

      Radera
    3. Jag har två barn på ridskola i Stockholm. Den ena rider två gånger i veckan och den andra en gång i veckan. Så tre ridlektioner i veckan plus några extra kurser och klubbtävlingar gå loss på ca 40 000 kr per år. Har själv ridit/haft egen häst/tävlat och jobbat som ridlärare så jag vet hur starkt intresset för hästar kan vara och vill att dom ska få möjlighet att utöva denna fantastiska sport. Men det gör såklart resan mot FIRE betydligt längre. Kan tillägga att jag själv inte rider längre annat än sporadiskt och att hästen är såld, annars hade detta inte varit genomförbart.

      Radera
    4. Nu verkar ju priset ute i obygden (Huddik) vara rätt mycket lägre med 125 kr per gång för ungdomar om jag fattar https://www.tunalidsridklubb.se/Ridskolan/Priser2021/ rätt.
      Sen tillkommer det säkert kostnader där också men klart billigare än storstadspriserna vad det verkar.

      /AndersB

      Radera
  8. Jag drog ju också ur pluggen för snart två år sedan. Läser en kompletterande utbildning till lärare på halvtid, samtidigt som jag jobbar ca halvtid som timanställd lärare. Trivs så bra! Inga utvecklingssamtal eller liknande, slipper t.o.m. APT pga kreativ schemaläggning!

    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å gratulerar till kreativ schemaläggning! Du har i sanning överlistat systemet!

      Radera
  9. Tack för att du delar dessa erfarenheter - dem är guld värda för en som sitter och ser på exekveringsfasen.

    Min uppfattning är att absoluta majoriteten (alla?) som tagit steget till (FI)RE inte bara vidhåller en viss inkomst utan dessutom alltid överträffar nivån som är satt i deras kalkyler. Verkar som kreativiteten och lusten blir så mycket större och kraftfullare än vad man trott på förhand.

    Hälsningar från en som också har blivit helt frälst på tennis på ”äldre” dar vilket gör att jag ytterligare känner igen mig och uppskattar när du delar din mans reflektioner!

    SvaraRadera
  10. Bra att du tar upp det eftersom jag ska erkänna att det är lite provocerande som ensamstående frilansare med 3 barn att höra folk pratar om deras framgång med FIRE när den byggs helt på att de har en partner i bakgrunden som ger ekonomisk trygghet. Det är ju också synd på sätt och vis att det blir ju lite av en hemmafrumodell med sådana upplägg (som Åsa Axelsson) - tyvärr så är det ju oftast en ganska effektiv modell, men inte så jämställt. Alltså gärna fokus på sparandet osv men bra om folk är transparent med ramvillkoren som tex en partner som jobbar - så som sagt bra att du tar upp det och är transparent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nu tjänstledig från jobb som ingenjör och pluggar nationalekonomi på halvtid. Min bättre hälft jobbar för fullt medans jag tar större ansvar i vardagen, tre barn som hämtas/lämnas på skola, handlar, städar, diskar, gör mat. Ja detta liknar hemmafrumodellen men jag tycker det är jämställt då vi båda är överens om att det är detta upplägg som vi båda tycker fungerar bäst just nu. Att vi båda är överens måste väl ändå vara definitionen på jämställt eller?
      Den ekonomiska biten löser sig då vi klarar oss med marginal på endast en lön, ja vi har ett ordentligt kapital på sparkonto samt på Avanza i framförallt indexfonder men dessa används inte utan ligger och växer på sig i bakgrunden av våra liv.
      Dessutom så sparar (oslösar) vi pengar varje månad då vi sedan länge har kontroll över våra utgifter men där jag nu haft tid extra tid att jobba med tex ränta på banklånen, laga mat hemma osv. Dessutom används bilen nu ca 1% av vad den tidigare gjorde.

      Mvh
      //Ola

      Radera
    2. Som ja sa det är oftast (tyvärr) en ganska effektiv modell (kan vara mannen eller kvinnan som är 'hemma') - men att det skulle vara jämställt - nja det tycker jag nog inte.

      Radera
    3. Jag kanske var otydlig med att jag, i det fall min man skulle dra, står på egna ben ändå m h a stash och potentiell lägenhetsförsäljning. Detsamma gäller Åsa A. Därmed inte sagt att det inte finns folk som steppar ut och där enda livlinan är att den äkta hälften försörjer dem.

      Radera
    4. Ja absolut - det beror ju egentligen på om man ändå står för hälften av kostnaderna med sin stash - då är det ju rätt jämställt ändå

      Radera
    5. Vi kan välja att att båda jobba halvtid och leva på det men vi skulle inte välja det för att det skulle uppfattas av andra som mer jämställt.
      Vad är det som inte är jämställt hos oss just nu, att jag har ynnesten att kunna vara mer med barnen än min fru kan? Eller att jag inte jobbar, vilket jag inte vill just nu då vi har ett extra jobb här hemma med tre barn?
      Det kunde lika gärna varit min fru som var hemma och jag som jobbade vilket förmodligen kommer vara fallet om något år, ytterst jämställt då vi är överens.
      Det vore inte jämställt om jag tvingas sluta jobba för vi måste ha in min frus lön som är högre.
      Vi klarar oss på min frus lön, eller min då vi har låga utgifter, därför kan vi välja själva.
      Att vi har en viss förmögenhet spelar ingen roll (förutom tryggheten) förrän vi båda vill pausa jobbet samtidigt eller väljer att skilja oss, vilket är mindre sannolikt just nu eftersom vi båda är överens och uppskattar vår nuvarande familjesituation med den uppdelning vi kommit överens om, jämfört med tidigare med båda i ekorrhjul och barn dygnet runt på skola o fritids med köpmat på kvällen.

      Mvh
      //Ola

      Radera
    6. Det är naturligtvis en definitionsfråga. Men jämställdhet är väl att man deltar/bidrar ungefär lika mycket till alla aspekter - du är ju ändå bara tjänstledig och studera ett tag så det jämnar kanske ut sig över tiden. Alltså det är ju inget fel med ett sådant upplägg och som sagt det är ju rätt effektivt

      Radera
    7. Dessutom undrar jag om FC = financially comfortable är en bättre beskriving av vad de flesta av oss gör än FI

      Radera
    8. Jag håller verkligen inte med om att man måste bidra lika mycket i alla aspekter för att ha ett jämställt förhållande, då får man ju bli ihop med en kopia av sig själv ist för någon som kompletterar.

      Radera
    9. Såna här kommentarer och påståenden om att det är "lite provocerande" eller ännu värre "ett hån" för den ensamstående undersköterskan/frilansaren/valfritt lågbetalt yrke, får mig att se rött. Det var anledningen till att jag startade min blogg. Själv ser jag ingen vits med att fokusera på att andra har bättre förutsättningar än vad jag har, utan hittar istället inspiration som jag själv kan ha nytta av.

      Radera
    10. Jag googlade Jämställdhet och hittar ingenstans att man i ett hushåll ska bidra lika mycket i alla aspekter.
      Däremot så står det att kvinnor (och även män då antar jag även om det oftast är kvinnor som drabbas) ska ha samma förutsättningar och bestämmanderätt och inte utsättas för diskriminering vilket jag tycker låter mer likt min och min frus förhållande och ansvarsfördelning.

      Vi måste göra skillnad på de påtvingade olikheter i ansvarsfördelningen som finns i hushållen och den självvalda istället för att per automatik peka på ojämnställdhet bara för att vi inte byter två däck på bilen var.

      //Ola

      Radera
    11. Jag förstår vad du menar. Samtidigt ska man ändå vara lite försiktigt med det här (KD liknande?) 'eget val' mantra tycker jag. Det finns väldigt lite (i västvärlden) som är påtvingad beträffande hushållen - det mesta beror väl på 'accepterade normer' det är därför tex man uppmuntra folk att fördela föräldraledighet mer jämt. Nu följer ni ändå inte de 'accepterade normer' snarare tvärtom.

      @Investeringsundersköterskan det är ju inte de olika förutsättningarna som är lite provocerande

      Radera
    12. Ja, man får vara försiktig med egna val, annars kan det visa sig att folk inte väljer som ideologer önskar...

      Radera
    13. Antingen gör man som alla andra för det känns bäst, oavsett vad de gör, eller så gör man det som man själv tycker är mest logiskt och givande och är beredd på att få mothugg av "flocken"

      Vet ni varför zebrorna är randiga? De försöker se ut som alla andra så inte rovdjuren kan selektera ut någon av dem och gemensamt attackera denna "onormala" zebra. Upptäcktes när ett team undersökte zebror i en flock och märkte de undersökta zebrorna med en röd fläck. Ganska snart märkte de att de rödfläckade zebrorna blev lejonlunch i en mycket snabbare takt än de övriga zebrorna. Läskigt att inte göra som alla andra när det gäller normer....

      Apropå föräldraledighet, desto mer de tvingar föräldrar att ta ut lika mycket, desto fler föräldrar där den ena tjänar mer än den andra (tex byggarbetare och omsorgsanställd), har inte råd att den som tjänar mest är föräldraledig överhuvudtaget. Har man kommit överens om att skaffa barn ihop så borde man väl få komma överens hur man fördelar föräldraledigheten?

      Om jag och min fru jobbade 100% nu när vi har tre barn osv så hade en av oss snart gått i väggen, men det är mer norm idag än att den ena är hemmaman/fru under några år...bäst vore väl om båda gick i väggen för statistikens skull.
      ;)

      //Ola

      Radera
  11. Inte min första kommentar här, men jag har faktiskt sagt upp mig från min tjänst i utlandet i samband med att jag flyttar hem till Svea covid-rike i juli. Jag är på väldigt god väg mot FIRE men har bollat en del tankar om vad jag ska göra härnäst efter att jag tagit 3-4 månader ledigt för att samla tankarna lite. Just konsultandet skulle kanske kunna vara något då jag är något av en specialist inom mitt område för tjänstemannajoxandet, och kanske inte är så sugen just på ny heltidstjänst... Food for thought och en god inspiration!

    SvaraRadera
  12. Jag tänker att det är omöjligt för mig att sluta tjäna pengar efter exit men att jag helt och hållet ska styra efter lust och energi. Fick tyvärr nej av min arbetsgivare när jag fick erbjudande om ett betalt styrelseuppdrag som i min plan hade passat perfekt in som en rolig och meningsfull koppling tillbaka in till verkligheten. Hoppas att det kommer nya sådana möjligheter när jag inte längre begränsas av min anställning. Just det här gigget hade skapat en buffert motsvarande minst 1mkr i portföljen lite beroende på hur man räknar med skatter och varit en skön mental fallskärm när man ska dra ut pluggen.

    SvaraRadera
  13. Ser att "ojämdställda" FIRE-upplägg kom upp i kommentarsdiskussionen. Det jag kan tycka att man har ett ansvar för att reda ut (om inte annat så för eventuella barns skull) är

    1. Hur respektive part reder sig om man går skillda vägar (separation eller dödsfall)

    2. Hur den "förfördelade" parten kompenseras när det gäller kommande pension.

    Det sägs ju att man generellt mår bra att jobba (finns väl gott om studier som visar på det). Det kan ju du och din man men er lösning också dra nytta av...

    En färsk studie vid Cambridge visade att det förvånande nog räckte med en dag i veckan för denna positiva effekt:

    "What was particularly surprising is how little work was needed to keep people happy. The threshold for good mental health was just one day a week—after that, it seemed to make little difference to individuals’ well-being if they worked eight hours or 48 hours a week. The boost from working clearly comes from the feeling of purpose, from the social status it creates and from the camaraderie of colleagues engaged in the same tasks."

    https://www.economist.com/business/2021/04/03/the-benefits-of-part-time-work

    Med det sagt så har jag inte själv haft något sidogig sedan jag slutade för 5+ år sedan. Har inte känt behoven även om det kom lite erbjudanden i början. Våra behov som individer är olika, och jag tror verkligen inte att man ska underskatta den positiva mentala effekten av att knega lite vid sidan om som ekonomiskt fri.

    SvaraRadera
  14. Hade min sista arbetsdag idag! Har fällt många tårar 😭. Inte lätt när man både vill och inte vill. Hoppas bara att det var rätt beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som lever får se. Men för stunden: GRATTIS!

      Radera
  15. Jämlikhetsdiskussionen högre upp tycker jag också var intressant. Själv lever jag med man och barn och jag och min make delar alla alla gemensamma kostnader 50/50. Jag investerar och ser om mina investeringar så att jag kan bli FIRE. Skulle vi skiljas så får jag väl ev flytta till ett billigare boende. Annars inga större ekonomiska problem.
    Visst Åsa A boken var rolig men det kände också så främmande, sparandet uppstod genom att hon "saftade och syltade" så mkt att hennes make bara skulle behöva tjäna en viss liten summa och sen ändå kunna försörja familjen. Fråga: vad har man saft och sylt till? Och om mannnen inte är intresserad av att betala allt alternativt man har ingen man vad gör man då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparar din man lika mkt till FIRE? Eller har ni äktenskapsförord? Annars blir ju halva kapitalet hans vid en skilsmässa.

      Radera
    2. Nej han har inte varit så engagerad i sitt sparande nej. Har varit på honom att han måste investera pengarna. Han tjänar också mkt mer än mig. Mina pengar är skyddade vid en ev skilsmässa. Vad gör man om den andra inte är sååå intresserad av att investera.

      Radera
  16. Hej! Jag har nu köpt och läst din bok, kul läsning med massor av bra tips. Du nämnde en bok kallad "Detox", där är ett råd var att fokusera på att äta 5 nyttiga saker om dagen. Jag blev väldigt intresserad av detta, vad är författarens namn? Eller om boken är svår att få tag i, kan du utbrodera om vad som räknas enligt den metoden. Typ om man äter en sallad borde den nog inkludera dagens 5 nyttiga saker, men det låter ju för lätt :D

    SvaraRadera
  17. Tack Lumi! Jag är lättad, eftersom jag inte sett den finala boken än utan bara laddat upp pdf-filer. Jag har vaknat kallsvettig några nätter och tänkt att jag nog laddat upp en gammal hemtenta istälet och att folk kommer att bli galna (för att inte tala om alla bibliotek som köpt in den).

    Detox - 14 kurer för energi och harmoni av Helen Foster har ISBN 9185605956978. Finns inte på adlibris, trots att den är från 2007, men jag såg att den fanns på Gävleborgs läns bibliotek. Kolla ditt!

    I korthet är det 14 olika kurser med olika målsättning, typ "detox för att minska stress" (ink. livsstilsförändringar och dagliga rutiner), Detox vid rökavvänjning, Detox för bättre hy. På slutet slår boken på stora bongotrumman med "En kur får ett långt liv" och om jag minns rätt skulle man sova mycket, gifta sig väl och äta mycket choklad. Jag har boken i Stockholm så får du inte tag i den kan jag baka inlägg framåt hösten.

    Men som sagt: Ät många bra saker och sov mycket.

    SvaraRadera
  18. Ja, jag kan verifiera att bokens innehåll verkar vara korrekt och inte består av en gammal hemtenta, haha!
    Tack för info! Jag brukar inte direkt ha vägarna förbi Gävleborg dock. Så om du vill baka inlägg framöver så får du jättegärna göra det!

    SvaraRadera