Från klarhet till klarhet med Kuckelimuck

I slutet av maj stod det klart. Jag var tvungen att göra en artvidrig manöver nämligen flytta över äldsta barnets ISK från Avanza till Kuckelimuck Bank. Varför? Det blev för bökigt – ja jag säger bökigt – på Avanza. Barnet är 16 och varje steg man kan skära ner för att förenkla sparandet i den här åldern är av godo. 

Ett problem i upplägget med att studiebidraget kommer in på Swedbank och investeringarna sker på Avanza: Det måste göras överföringar varje månad. Som ni kanske gissat gör inte Swedbank detta gratis. Herregud. Pengar till extern bank istället för att lägga dem på ett nollräntekonto hos Kuckelimuck, vad tänkte du? 

För det andra har barnet problem att som minderårig logga in med mobilt bank-id på Avanza. Vi fick istället logga in med en autentiseringsapp som bara gick att ladda ner på en apple-enhet vilket gjorde att barnet behövde tillgång till sin iPad inför varje transaktion. 

För det tredje har barnet inte så stora krav vad gäller funktioner. Det är Spiltan Aktiefond Investmentbolag för hela slanten och tro det eller ej: Denna fond HAR Swedbank faktiskt i sitt sortiment, så gentilt, det är ju inte ens deras egna fond.

Jag försöker kommunicera med Swedbank

Sagt och gjort. Jag mailade Kuckelimucks kundservice och bad dem göra ett flyttuppdrag. Jag fick ett raskt svar: ”På grund av corona har vi längre svarstider än vanligt. Vi besvarar ditt mail inom fem arbetsdagar.”

Okej. Låt mig bara bena i den här formuleringen en stund. Hur kan det ta fem (5) arbetsdagar att återkoppla? När jag under pandemin varit i kontakt med andra större etablissemang av typen transportörer och försäkringsbolag, har jag fått svar samma dag eller senast nästföljande. Det gäller exempelvis Apotek Hjärtat inför en TBE-vaccinering, ett företag som gissningsvis har en starkare koppling till pandemirelaterad rusch än en bank. 

Kanske är det ett sjukdomssymtom, att folk med covid gärna vill hänga med Kuckelimuck? En del säger ju att coronaviruset gör att man tänker irrationellt och destruktivt. 

Min gissning är emellertid att det snarare är färre som utför bankärenden i en pandemi, eftersom fokus snarare ligger på att fixa hem matvaror och hjälpa distansarbetande barn än att rodda med ej akuta bankärenden. Att påstå att en besvärande mängd fysiska bankbesök nu byts mot digitala är en något falskklingande förklaring eftersom:

1) Kuckelimuck i princip inte har några fysiska kontor längre så övertippningseffekten torde vara minimal.

2) I den mån de har dem är öppettiderna så begränsade att endast 90+-are ids ta sig dit i ren desperation. 

Min konspirationsteori är att de tar tillfället i akt att skära lite i kundservicebudgeten och då poppade pandemin upp som ett allmänt vedertaget svepskäl. ”Makes sense, pandemi, klart det blir tufft då för stackars storbank med staten i ryggen”, fram med röda spritpennan och organisationsschemat.

Jag blir mycket irriterad på Swedbank

Om ni nu tycker att jag verkar upprörd över ovan kan jag meddela att det bara är uppvärmningen till det som komma skall. För när jag efter de utlovade fem dagarna fortfarande inte fått ett livstecken från banken ringde jag deras kundservice. 

Jag ska för transparensens skull ge dem att de svarade snabbt, det var bara sex personer före mig i tonval #2 Spara, antar att de flesta tryckte #1 Låna, en avdelning hos deras kundservice de gissningsvis bemannar rikligt.

Men sen var det stopp. Med Kuckelimucks säkert på längden och tvären GDPR-certifierade betongbyråkrati kan man inte skaffa minderårig-ISK utan att besöka ett fysiskt bankkontor tillsammans med en eller flera vårdnadshavare. Vilket är mycket märkligt, av de skäl som jag kommer att lista nedan:

1) Som Kuckelimuck redan informerat om i sin mailservice, pågår just nu en pandemi. Det gör att man a) bör undvika onödiga resor och b) undvika att träffa andra människor. Långt ifrån alla orter i Sverige har idag ett Swedbankkontor varför deras lösning är att betrakta som pandemividrig i dubbel bemärkelse.

2) Kuckelimuck är betydligt större och mer resursstark än exempelvis Avanza. Ändå har de senare lyckats lösa problemet med minderårigs ISK på distans utan varken repressalier från FI eller smäll på fingrarna av...vad vet jag, EU. 

3) Kuckelimuck har systematiskt monterat ner merparten av sina bankkontor de senaste femton åren. Hur har man kunnat bedöma att detta är en framgångsrik strategi om man fortfarande vill tvinga in kunder på kontor? Vi har exempelvis inget Swedbank i Hudik. Vi har något som ser ut som ett Swedbank, samma logga und alles. Men när man går in där blir man utmotad med någon luddig motivering om att de visserligen delar art work, men är en annan bank, en ”Sparbankerna” vad nu det betyder. Lös er interna skit! Och byt logga om ni är en annan bank.

I valet och kvalet att ditcha Swedbank

För vår del är det inte någon stor sak. Vi tar tag i det någon gång i Stockholm framöver efter det att jag fått andra sprutan. Där vill jag minnas att de har åtminstone ett kontor som under mycket begränsade tider tar emot människor, ett stenkast från plattan. Ni kan ju tänka er klientelet. Palliativa farbröder och knarkare. Sist jag var där en sommar hade ac:n gått sönder och efter en timme ville även jag ta en sil.

En till konspirationsteori: Swedbanks intresse för sparande kunder är svalt. Man vill ha kunder som lånar. Helst bolån. Det är där pengarna ligger och det är inte jag som säger det

Jag har nu ett dilemma. Förenkla för barnets börshantering och med kräksmak i munnen flytta över ISK:en från Avanza till Swedbank. Eller helt enkelt avstå från det steget och förlita mig på att barnet vid 18 kan logga in problemfritt på Avanza och genomföra sina investeringar i en professionell miljö. Risken med det senare alternativet är att det inte blir några överföringar på grund av ung hjärna. Och överföringsavgiften från Swedbank kommer att bestå 4life.

Frågor till er:

1: Vad skulle du gjort? 

2: När tror ni (om alls) att vi kommer att kunna ha lönekonto etc hos en annan bank än Kuckelimuck så att man kan göra slut för gott?

Mvh/
FruEfficientBadass

33 kommentarer:

  1. Jag har Sparbanken (ja, Swedbank kusin). De överför gratis pengar från mitt lönekonto till mitt ISK på Avanza. Min upplevelse är att Sparbanken (som är mindre och annorlunda uppbyggt) har gentilare regler.

    SvaraRadera
  2. a) Swedbank är en skitbank. Jag skulle byta. Det går att få studiebidraget överfört via SUS till den bank du/ni väljer. Länk: https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/betalningar/anmal-konto-till-swedbanks-kontoregister.html
    b) Det borde egentligen också funka med SUS, kanske värt att undersöka?
    Lycka till, och tack för en bra blogg!
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Går det inte swisha till Avanza som det går till Nordnet?

    Har Swedbank och swishar direkt till Nordnet.

    SvaraRadera
  4. Går det inte swisha som någon säger, det gör jag ibland.
    Eller ha w stående överföring som man lägger upp på Avanza som uppdrag att dra pengar från Swedbank.
    Alltså, för oss där en i familjen fortfarande inte lackat ur fullständigt på Swedbank och således har kvar dem, tror jag inte det kostar pengar att överföra....?
    Måste kolla detta.
    /C

    SvaraRadera
  5. Bara höra namnet swedbank gör mig skogstokig. Jag har suttit timme efter timme i deras telefonköer. Har kunnat storhandla under tiden. Jag har stått timvis i deras köer ( utanför bank-lokalen ) . Måttligt engagerad personal. Här i vår stad har de ett system med att först stå i kö...för att sen få en kölapp ! Man ska alltså tala om vad man vill ha gjort och sen i nåder få en kölapp och sen vänta ytterligare en timmme eller så på att få komma fram. En kvinna jag pratade med utanför bank-lokalen hade varit och ätit lunch med sin dotter och utan problem hunnit tillbaka igen till hennes tur. Jag måste till banken i vissa ärenden. De är ännu inte inne i 2000 talet. Jag har bett att få lämna in pappren coh sen få återkomma och skriva under när allt är gjort för att slippa stå o vänta . vilket inte alls går. Jag har bett att få beställa tid men det går inte alls då ärendet tar för kort tid. Jag har frågat om inte kundtjänsteman nummer ett i första kön skulle kunna göra ärendet då det är ett lätt ärende men det går inte alls, även om det är tomt på folk bakom mig.

    SvaraRadera
  6. För oss kostar det inget att göra överföringar från Swedbank till Avanza.

    SvaraRadera
  7. 1: BYT BANK! Jag ruttnade med på swedbank (när vi skulle skaffa bolån) och flyttade allt därifrån till Länsförsäkringar. Har SBAB för bolån.


    2: Klar man kan ha lönekonto i annan bank. Och som någon skrev så ändrar man på SUS till den nya banken som kommer allt som betalas ut via Swedbank komma till nya banken.

    SvaraRadera
  8. Du kan säkert göra en stående överföring FRÅN avanza, det gjorde jag från Nordnet när jag insåg att min kuckelimuck-SHB tog 15kr per överföring till annan bank.

    SvaraRadera
  9. Jag för regelbundet över pengar från både SEB och Swedbank till Avanza och det har aldrig kostat mig någon avgift. Det går också att swisha till Avanza om man vill vara lite mer modern.

    SvaraRadera
  10. Såg häromdagen när jag skulle hantera barns tjänster i swedbankappen att man nu kan beställa mobilt bankid (ett vanligt, inte bara mobilt säkerhetsid) där till barnet. Studiebidraget kan du nog ändra så det betalas ut till ditt konto istället för till barnet (jag får 17- åringens studiebidrag till mitt konto). Fixa sedan därifrån autoöverföringar till de konton där pengarna ska överföras.

    SvaraRadera
  11. Var tvungen att fysiskt ta med barnet till annan ort där farmor sparat i Swedbank sparbankerna. Vi gjorde oss det besväret för att flytta över allt till Danske bank som man kan sköta utan fysiska möten. Nu har barnen allt där och även studiebidrag går in där. Själv gör jag överföringar därifrån till Nordnet utan avgift men barnen har sitt isk där pga att de lättare får en översikt av allt för att lära sig. Har en bekant som är tvungen att åka in till Handelsbanken titt som tätt för saker som jag kan sköta digitalt via Danske, så det verkar vara skillnad på olika bankers strategi.

    SvaraRadera
  12. Jag bytte till Länsförsäkringar bank för massor av år sedan, när det var en nystartad bank. Lämnade ett Swedbank som kostade mig ganska mycket i avgifter och som var allmänt fyrkantigt. Hos LF Bank har jag sedan dess haft en bankman som känner igen mig och vet hur vi tänker kring ekonomi i vårt hushåll. Inga problem att skeppa ut pengar till nischbanker och fortfarande mycket begränsade avgifter. Väldigt tråkig handelsplattform, dock som andas internets bardom.
    Mitt förhållande till Swedbank är: Äg aktien och tjäna pengar på att folk inte orkar byta bank, men bli aldrig mer kund där.

    SvaraRadera
  13. Swedbank är skit. Bytte till Länsförsäkringar vilket var mindre skit men ändå inte helt 100. I och med husköp gjorde vi en sväng via SBAB till sedan Danske Bank och där är jag kvar och nöjd - både med service och ränta.

    Men... jag har nu varit tvungen att interagera med Swedbank igen och i detta fall då jag sköter min mormors dödsbo. Vi backar bandet - denna rara dam fick rådet någon gång på 90-talet att inte amortera. Hon har bara betalat ränta på sitt bolån på 110 000 kr i nästan 30 år. Inte nog med det tyckte de att hon skulle spara 200 kronor i månaden på en räntefond som inte gav något. Tänk om hon hade fått rådet att amortera de 200 kronorna istället...

    Så till mitt ärende med Swedbank. Allt med dödsboet är klart och det lilla arvet ska skiftas till mig och min syster. Jag stegar in med en alla papper och en fullmakt från min syster på Swedbanks kontor - det går inte att göra på plats. Istället ska jag skicka allt till "arvsskiftesgruppen" som sedan lägger locket på. Jag har väntat i en månad för att ens få bekräftat att de har tagit emot vår begäran om arvsskifte. I dagarna fick jag ett sms att det var mottaget men att belastningen är så hög att det kommer ta tid pga covid. Nu har ju många dött i Sverige men antar att inte alla var Swedbankkunder. Förstår inte hur det kan vara så dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej IGMR

      Det fanns faktiskt en tid då bankerna gav pengar när man hade pengar i deras bankkonton (vi pratar inte om dagens futtiga 0.3-0,9 % utan snarare 5-10% ränta) och andra sidan var räntorna höga också inflationen. Viktigt att se över hur aktuellt råden man fick för och de är kompatibla men åren efter. I dagsläget är ju ISK the deal, den kom ju till 2012 innan dess fanns andra former av sparande. Samma sak med tjänstepensionen gäller att titta till någon gång om året och se hur de utvecklas och eventuellt byta fonder.

      Mvh Anonym-m

      Radera
    2. Vad den absoluta/faktiska räntan är väl inte så intressant(beror ju mycket på inflationen och styrräntan) - det intressanta är väl skillnaden mellan alternativen?
      Är relativt ung men så länge jag kan minnas har det aldrig varit högre räntor på en kort räntefond/sparkonto än för bolån.

      Radera
  14. 1. Byt bank om du verkligen inte är nöjd med service och vad du får för dina pengar. (Swedbank är inte kända för att vara snabba) Sparbanken är mycket bättre om du frågar mig och de har ju kontor i Hudvik som du nämnde. Låt det vara pengarna ska givetvis ligga i Avanza tids nog ändrar sig reglerna med Swedbanks ISK. Avanza jobbar dels för dem själva men även för spararna det kan du räkna med att bankerna (de stora inte gör). Tvinga inte på sparandet aldrig bra att tvinga någon men om det kommer frivilligt är det bästa. Att tvinga kan få helt motsatta effekt i framtiden då personen i fråga vill prova det motsatta eller känner att något saknats från yngre dagar. Men alla reagerar olika och hur man lär upp barnen och deras mindset i förhållande till pengar och värde i livet. Omgivningen, media, reklam och kompisar påverkar också så klart.

    2. Varför välja du kan ha flera banker? Nyttja det som är bra med banken och det som är sämre det gör någon annan bank bättre.

    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
  15. Vad är problemet med att föra över pengar från Swedbank till avanza? Använder trustly, tar några sekunder innan jag kan handla på avanza.

    SvaraRadera
  16. När du gör räkningarna gör en överföring från swedbank där ditt barnbidrag går till avanza?

    SvaraRadera
  17. Nu har jag Handelsbanken så det kan ju skilja lite. Men de pengar som ska in på sparkonto på Ava får jag föra över manuellt alt swisha när lönen kommerför annars så ska HSB ha en avgift för detta arbete. Fondsparandet är upplagt på Ava så där dras det automatiskt utan kostnad från banken till Ava. Tror den blir mer som vilken E-faktura som helst eller liknande. Tyvärr har inte ava möjligheten att sätta stående överföring till sparkontona av vad jag har sett.
    /Lotta

    SvaraRadera
  18. Det går utmärkt att swisha till Avanza. När man är inloggad ställer man sig på det konto man vill sätta in pengar på, klickar på "Sätt in pengar" och väljer swish som metod. För lönekonto kan jag rekommendera Skandiabanken, som är gratis om man avstår från deras betalkort. Dock surnade jag till på dem när jag insåg att vi hade haft rätt till lägre bolåneränta i flera år om vi bara hade bett om det(!), flyttade då bolånet till Avanza i stället. Synd att de inte har lönekonto också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt förresten att ditt barn har inloggningsproblem på Avanza, det har inte mina haft trots att de var/är minderåriga. Men jag hade fullmakt att komma åt deras konton från min inloggning, så deras aktieköp gjordes via den så de behövde inte logga in själva så ofta.

      De har ICA Banken och månatlig överföring därifrån till Avanza utan kostnad. Vi skaffade ICA Banken åt dem när de fyllde 13 och då fick de också varsitt Maestro-betalkort och mobilt BankID. Det är gratis tills de fyller 20 eller 21, minns inte vilket. Anledningen till att vi valde ICA Banken för dem var att jag då också hade mitt lönekonto där, och att det var/är praktiskt att kunna sätta in kontanter på sitt konto via kassan på ICA. När de blir äldre och det kommer att börja kosta pengar att ha kontot, så kommer jag att föreslå dem att flytta till Skandiabanken (eller något annat som kanske finns då).

      Radera
  19. 1. Jag hade bytt bank ögonaböj.

    2. Min kuckelimuck är Danske, och enda anledningen att jag fortfarande är kund där är att Marginalen inte får utfärda BankID (för det krävs storbank?), men innan jag blev en sparare av rang så funkade Danske också smärtfritt.

    Notera att jag är tillräckligt gammal för att ha haft en personlig bankman och satt in kontanter på fysiskt kontor innan BankID var uppfunnet, så hur det är att vara minderårig kund idag vet jag inte, men det måste ju gå att välja utbetalningskonto för studiebidrag i annan bank? Jag vill minnas att det var enkelt redan för 15 år sen (ev. krav på pappersblankett).

    Jag har aldrig behövt besöka ett fysiskt bankkontor sedan jag blev myndig, förutom när det har gällt dödsbon (*host* Swedbank resp. Nordea *host*).

    Nu bor lönekontot med ränta på Marginalen, aldrig några problem. Har de ens kontor..? Ganska okuckelimuck oavsett, och pengarna passerar ändå bara på väg till Avanza resp. den bank som har högst sparränta för tillfället. Bolån på SBAB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Autogirodragning från Avanza månadsspar utan kostnad btw. Herr Lugn som har Swedbank brukar Swisha till Avanza utan problem. Men minderåriga kanske inte har alla alternativ?

      /Fru Lugn

      Radera
  20. Alltid lika läskigt att som aktieägare läsa om Swedbank i forum och kommentarsfält. Utifrån det verkar det som om swedbank inte har några nöjda kunder och de som ännu är kvar är på väg bort. Grunden i ett långsiktigt lönsamt bolag måste ändå vara nöjda kunder.

    SvaraRadera
  21. Tack alla för era bra kommentarer. Jag har landat i att det bara finns en väg framåt och det är bankbyte. Jag tänkte att alla storbanker är lika usla men inser nu att Swedbank är sämst. Det får nog bli Danske. Den kritiska frågan är: "NÄR!?" Jag kan ju inte initiera byte när jag är mitt i räkningsbetalande. Jag kan inte göra det när barnen är på vift och behöver swish. Till skolstarten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att ni är vana vid bla Avanza där det mesta sker på sekunder, minuter och ibland någon dags fördröjning. Bortskämda skulle nog några säga.

      Men nu talar vi fortfarande om en gammelbank - så bäst är att ni öppnar konton där snarast, och så glider ni över från ena banken till den andra när det passar er bäst. Med tanke på att banker inte är de mest snabbrörliga här i världen, speciellt i tider som dessa, så är det bara bra att ta höjd för detta. Låt det puttra på som i slow-cockern.
      Det är ju (fortfarande) tillåtet att ha flera banker, så passa på.


      Radera
    2. Danske Bank skötte allt åt oss. Flyttade autogiron etc, smidigt.

      Radera
    3. På den storbank jag jobbar på så gör vi allt åt kungen som vill flytta sina engagemang hos konkurrent till oss.

      Mitt tips är att du skriver upp vad ni har hos nuvarande bank, och som måste följa med till nya banken. Sedan tar du kontakt med den nya banken och förklarar att du vill bli ny kund.

      Är det bolån med så kan det vara smart att ta kontakt med flera banker för att se var du får lägst ränta. Det är din enskilt största bankrelaterade utgift så om någon bank erbjuder gratis kort osv men högre ränta så är det i längden dyrare för dig.

      Sedan skulle jag säga att även om du redan nu vill välja Danske bank, så kan det vara bra att veta vad de andra bankerna erbjuder dig i ränta och använda detta för att få ner räntan ytterligare hos Danske.

      Radera
  22. OT värmen som denna får en att osökt tänka på Camp FI Stockholm den 6 juni 2019, för två år sedan! Det var värme, det var mys, det var stämning.
    Kanske kan det bli av igen nästa år 2022, FruEB?

    SvaraRadera
  23. Vi hade Swedbank som bank till barnen, men bytte både bank åt dem och till oss själva till Skandiabanken. Fördelen tycker jag är att förutom att de är billiga är det en fullsortimentsbank fast utan kontor. Det gör att alla tjänster måste kunna lösas utan att besöka kontor. Så barnen kan ha sitt fondsparande hos Skandiabanken och/eller Nordnet/Avanza. Det kostar inget att göra överföringar eller ha stående överföringar till annan bank.

    SvaraRadera
  24. Problemet är nog att barnet inte har ett utökat (eller vad det kan kallas) BankID, har själv fastnat i det träsket vid bokning av Corona test… Du kan själv utöka barnets BankID till ett som gäller allt, högst oklart varför Swedbank inte informerar om detta när man är där och fixar sitt barns BankID gör du det så kan du behöver du inte flytta pengarna till Swedbank utan kan behålla aktuell depå 😀

    SvaraRadera


  25. Jag heter Linus SAARINEN och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10.45 eftersom bankerna inte fungerar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans mejl. combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera
  26. Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

    1) Returnera pojkvän

    2) Återförena man eller fru

    3) Om du har mardrömmar

    4) Botemedel mot hiv och hepatit

    5) Kraftfull magisk ring

    6) Lycka till

    7) Brytande av besatthet

    Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619

    SvaraRadera