Sparpodden med Joel Dahlberg

För någon månad sedan lyssnade jag på Sparpodden med Joel Dahlberg, ni vet, mannen som är en nagel i ögat på alla marknadsförare av finansiella produkter a.k.a. banker och finansinstitut. Jag har tidigare skrivit om hans bok "Bankbluffen" där han på ett näst intill virtuost sätt gör en kejsarens nya kläder på allt vad aktiv förvaltning hos storbankerna heter. Som jag nämnde i det inlägget är han en av bankfolket respekterad person eftersom han fattar vad han skriver om (till skillnad från andra ekonomijournalister då? Han har i alla fall själv jobbat på bank i sin ungdom). Jag förstår efter detta sparpodden att han även är fruktad eftersom han är väldigt envis och ofta får igenom sin vilja till slut, d.v.s. får banksnubbarna att bekänna färg efter 43 mailpåtryckningar. Han är lite som finanspressens motsvarighet till Janne Josefsson och jag älskar honom. OT men om man plockar bort ögon och hår, är han inte förvillande lik Göran Greider?


Nej det var inte snällt. Men jag vill visa att jag inte skriver på uppdrag av Joel för jag kan nog lätt uppfattas som en groopie kind-of supporter här. Joel ligger bakom avslöjanden av typen Swedbank Roburs "aktiva förvaltning", pensionsbolaget Allras PPM-scam och ifrågasättande kring hur storbankerna försöker förvilla kunderna kring rörliga vs. fasta bolåneräntor och mixen därav i syfte att stärka sitt eget förhandlingsläge gentemot kund (Joels key learning: Om bankerna har möjlighet att blåsa dig genom ett starkt förhandlingsläge kommer de i 10 fall av 10 att göra det).

Jag fastnar för en sak Joel säger kring sina avslöjanden. Varenda gång han börjar gräva i något tänker han: "Om detta verkligen är på riktigt måste ju  någon redan ha ifrågasatt det och skrivit om det." I princip varenda gång kommer han fram till att a) Det är verkligen så lurendrejigt som han initialt har trott, exempelvis höga bankchefer som tvärsäkert uttalar regelrätta lögner utan att blinka b) Ingen har ifrågasatt det eller skrivit om det, han är i regel först på bollen.

Det är intressant tycker jag, att vi (som i samhälle/populas) är så sena att ifrågasätta just bank/finanssektorn. Jag menar, om ett vårdbolag väger blöjor blir det media och folkstorm.* När en busschaufför visar vuxenfilm för skolbarn på en buss blir det drev utav bara helvete.** Men när en väldressad direktör från Swedbank utan att blinka står och påstår att de ägnar sig åt aktiv förvalning, trots att ett dyslektiskt barn kan göra en habil jämförelse med sagda fonds faktablad och ett random indexfondinnehav och komma fram till att det inte föreligger någon större skillnad, då hörs inte ett ljud. Är vi blott fortfarande ett gäng bönder som står med den luggslitna mössan i hand på banken för att nådigast be om ett litet lån av Herr Direktörn?


Jag tänker på en bekant som har en rätt ansenlig summa hos en av de största fondförvaltarna och när jag vid något tillfälle försökte övertala henne att göra slut med sin 2%-relation säger hon: "Men...de säger att de ägnar sig åt proaktiv förvaltning". Okej det är Söderberg & Partners, ett bolag som knappast kommer att gå i kånken för att jag förhåller mig med viss skepsis kring deras investeringsfloskler, med tanke på att de är så stora att de kan glupa i sig Wassum i en enda tugga. Men WTF, proaktiv förvaltning?

Låt mig komma upp med några dito floskler och låt mig veta om det är någon av dem jag kan ta med mig vidare när jag skissar på min affärsmodell:

FruEB:s Assessment Bureau -  Wealth Promoting Management för den initierade investeraren som bryr sig om sina pengar. Såväl idag som imorgon.  

Trött på trög förvaltning? Ta del av FruEB Inc:s laxerande förvaltningslösningar redan idag. Vi jobbar med faciliterande lösningar med många bottnar, inte bara en. Vi bryr oss, helt enkelt.

Att inte kunna förutsäga framtiden är för losers. Investera hos FruEB Ltd. och ta del av den unika Wealth Forecasting Formulan. Aldrig mer kommer du att ha så mycket information om parametrar som skulle kunna komma att påverka din förmögenhets värdeutveckling över tid. More Money is Better Than Less. 

Mvh/
FruEfficientBadass

* Blöjexempelet håller i sig än trots att det var baserat på ett missförstånd hör gärna mer i Medierna här.
** Även detta visade sig vara ett missförstånd - det var en av de tonåriga eleverna som hade satt på en romcom, men det hela fångades girigt upp av dagligmedia och chaufförens liv blev aldrig mer detsamma.

17 kommentarer:

  1. Kommer ihåg blöjskandalen. Föräldrarna som jobbade i vården på 70-80 talet blev väldigt förvånad över nyhetsvärdet, vägning gjorde de för 30-40 år sen för all hålla koll på patienterna. Men en bra artikel och uppmärksamhet blev det iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det viktiga. Svenne Banan hänger på i drevet.

      Radera
  2. Haha, väldigt bra ordba….ri Fru EB! Men varför vill man att någon annan skall ha hand om det käraste man har? Ok, nästan käraste då.. Själv skall jag vara proaktiv och förutse vinterns behov av bär och ge mig ut i skogen och plocka hallon. Under tiden puttrar det på i mina utdelningsaktier och indexfonder som jag själv valt. /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt. Just nu går det bra också så jag överdoserar mina Avanza-inloggningar. Måste skärpa mig. Lite bärplockning får det bli.

      Radera
  3. Finansvärlden är experter på att göra krångliga paketeringar och sälja dyrt.

    SvaraRadera
  4. FruEB:s Gröna Fond - ta del av den överavkastning som den gröna fonden ger, hen är experter på att plocka ut naturliga och livsviktiga investeringsmöjligheter som återfinns i närheten av de garanterat helt fossiloberoende experterna som verkar inom fonden, och som dagligen scannar marknaden efter gröna juveler, energieffektiva lösningar. Experterna är i ständig samspel med varandra och diskuterar högljutt sina investeringsval med varandra. Dessa experter lägger guldägg - garanterat.
    Livet på en pinne - var med du med i investeringsfonden FruEBs gröna fond.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taget! Varje fondbolag med självaktining har en grön respektive en Etisk fond.

      Radera
  5. FruEB, ser att det ligger länk till dig i listan på olika bloggar som benämns "FIRE på Wikipedia" med tidsstämpel ca för en timme sedan, men länken är död eller "Det gick inte att hitta sidan du letar efter i den här bloggen. " som det heter här på din bloggportal

    Är det nåt som kommer eller är det föraningar om jordens undergång vi ser prov på nu när bloggar som lever i molnet helt enkelt inte fungerar som det ska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att den gode EBn råkat publicera och sedan avpublicerat ett kommande inlägg.

      Radera
    2. Jag kunde läsa den på feedly...

      Radera
  6. Mycket bra inlägg och en bra blogg över lag! Jag är lika gammal som du, också stockholmare (ännu), som så smått börjat kämpa mig fram mot ekonomisk frihet i livet. Skriver lite om det (och min dyra häst :-)) i bloggen www.ingenspargris.blogspot.com. Jag kommer definitivt följa dig för inspiration, hoppas det är okej att jag länkar till dig också!

    All lycka och må så gott i sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Louise och fin blogg du har! Jag lägger den i blogglistan.

      Radera
  7. Hela svenska folket är lurade av bankerna!
    Och nöten verkar ju svår att knäcka, man får helt enkelt vara tacksam för att ha halkat in på dylika bloggar mm för att till slut se ljuset (aka indexfååånder)

    Men i vanliga fall är det ju helt logiskt och rationellt att man oftast får en bättre produkt när man betalar lite mer. Så det är ju inte konstigt i sig att gemene man fortsätter på detta spår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Så det är ju inte konstigt i sig att gemene man fortsätter på detta spår." Samtidigt är det ju få branscher som blivit så diskrediterade i media på senare år med skandal på skandal. Detta befäster min tes nämligen att vi bara är ett gäng bonnar som fram tills rätt nyligen var i ett sådant underdog-läge vis-a-vis bankerna att det satt sig i generna. Vi behöver ett par generationer för att få in i våra tröga skallar att det är köparens marknad. AI, dräp oss, vi förtjänar inte detta handlingsutrymme!

      Radera
  8. Hej herr fru
    När man står inför ett problem är det alltid en lösning.
    Jag är en specifik långivare, specifik och seriös.
    Jag erbjuder finansiella lån på 5 000 till 8 000 000 euro till alla seriösa människor som verkligen behöver det, med en ränta på 3% per år. Jag är tillgänglig för att tillfredsställa mina klienter inom två dagar efter mottagandet av begäran.
    Om du är intresserad, tveka inte att kontakta mig på min e-post: Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com

    SvaraRadera