Vår dyra Stockholmsvistelse

I förrgår kom vi hem från två (2) veckor i Stockholm. Det hela beslutades hastigt och lustigt precis före jul som en konsekvens av ett antal faktorer, där min mans psykiska tillstånd var ett (han var i en förhållandevis stabil period som öppnade upp för sjuktransport). På annandagen cruisade vi så ner, från snö, kyla (inomhus) och stiltje till snöfritt, varmt (inomhus) och action. Och som ni förstår blir det i en större stad, till skillnad från på landet där utsvävningar kan likställas med att köpa en choklad frukt- och nöt (och inte den billigaste varianten) på Lidl, dyyyyyrt (för att citera en favorit-Hassan). Jag gruvade mig för att göra en sammanställning av kassaflödet, men insåg att jag var tvungen att göra det. Om inte annat för att få er att känna er präktiga. Så här har ni den, min spending 26/12-7/1. Drygt 16 lakan fördelat enligt nedan.

Det kanske chockar en del i läsekretsen att den största utgiftsposten stavas Ikea. Det är ju en gammal fulpusher som jag gjorde slut med i och med min frugala livsstilsstart 2015 (då jag uppskattningsvis la en tusing i månaden där). Merparten av pengarna gick till en så kallad dagbädd, ni vet den sortens möbel som kan brukas såväl som soffa/schäslong dagtid, som till säng nattetid. Jag ska inte tråka ut er med detaljer om olika familjemedlemmars snarkvanor eller vem som snarkar respektive störs mest, men låt oss säga att det är ett problem. Särskilt när vi är i Stockholm eftersom vi bara har ett föräldrasovrum (snif). 

Dagbädden, med det inbjudande namnet Råvaror, var emellertid värd varenda spänn. Madrassen köptes separat och jag valde INTE den billigaste som min initiala instinkt sa utan köpte en köttig doning som parerar min bräckliga rygg på ett närmast intuitivt vis. Inte bara fick såväl jag som man betydligt bättre nattsömn, dagbädden satt som en smäck i vårt vardagsrum. Ni vet, det rum jag tidigare klagat på saknade själ. Jag upptäckte att själabiten löste sig genom att addera familj. Fullt av liv och brus. Och nu, med två soffor och en dagbädd i ett elegant (?) U, kunde vi mycket bättre "hänga" tillsammans och se film, utan att bråka om vem som ska sitta/ligga var. Se bara, jag lyckades placera mannen med en bok i den, utmärkt feng shui (tofflorna snodde jag från Lilla Roberts i Helsingfors vilket drar ner snittkostnaden).


Det här är nog den första nya möbeln vi införskaffat på...kan det vara sju år? Då skaffade vi den lilla soffan, då vår gamla (Ikea!) gick sönder. Och ja, jag hade kunnat hitta en dagbädd på Blocket och tiptappat hem den, men just den här modellen gillade jag alldeles särskilt eftersom den var förhållandevis nätt och eftersom den verkar ny i sortimentet fanns inga på Blocket. Dagbädden kom hemlevererad och jag gjorde även ett besök i fysisk butik för att komplettera med saker som behövdes till lägenheten av typen stekpannor och värmeljus. 

Nästa stora post: Restaurang (och bar). Som ni märker är mina utgiftskommentarer av den defensiva sorten. Så även denna. I år passerade jag, liksom många medbloggare och läsare, ett miljonstreck. Därför passade det bra att avsluta året med en miljonmiddag. Och en miljonmiddag ska som bekant intas på ett brackigt ställe mitt i smeten, oavsett matkvalitet. Så kom det sig att vi la 3 000 på helt okej men inte anmärkningsvärt bra moules frites på mitt favoritetablissemang Riche.


Som synes står inte bara en STÖL utan två vid min plats vilket resulterade i ett efterföljande besök på Diplomat där vi betalade förtjusande mycket för alkoholfria drinkar till barnen. 


Lite lunch på Moderna, en Pong och en Brittfylla senare var det inga problem att komma upp i ett belopp som motsvarar ungefär en månads Lidlkäk för fem. Till saken hör att vi också handlade mycket mat att intas i hemmet men valde då att hasa vår skämmiga dramaten till just Lidl. Och den kostnaden stod min man för varför mörkertalet i min paj ovan är stort.

Apropå Dramaten så var jag och minstingen där, vilket syns i pajbiten för Teater & Konsert. Min man och jag var på två klassiska konserter, men eftersom det var kyrkokonserter var kostnaden förhållandevis låg. 

En annan post som kanske sticker ut är Fotvårdstanten. Jag har vad jag minns inte varit på professionell fotvård på fem år, men min historik med Fotvårdstanten går tillbaka till milleniets början och min första graviditet. Jag nådde helt enkelt inte ner till fötterna och efter ett besök var jag fast. Fotvårdskostnaden är en av de löpande utgifter jag under de mest frenetiska sparåren fasat ut till fördel för DIY. Men nu fick jag sådan akut längtan efter såväl vård som tant så jag hörde av mig. Post Blommor är faktiskt relaterad då jag fick veta att hon drabbats av en otrevlig sjukdom varför jag skickade ett blommogram. Därefter fick jag tid för såväl mig som småttingarna som är över snittet intresserade av skönhetsvård. Fjortisen fick sin första ansiktsbehandling och minstingen fick färga ögonfransarna. 

Post Rituals 532 spänn är kanske den som sin litenhet till trots skaver mest. Vad jag ville ha var ett doftljus Black Oudh. Men eftersom en annan sort var på rea köpte jag det. Jag trodde det var 50 procent, men i kassan visade det sig vara försumbar rabatt, 15 procent. Och då iddes jag inte ändra mig, tänkte att det ljuset nog var likvärdigt. Vilket det naturligtvis inte var. Fem dagar senare kröp jag till korset och köpte det jag varit på jakt efter redan från början. Tänk att man måste lära om samma saker genom hela livet? 

Dessa extravaganta utsvävningar motsvarar ungefär 2 procent av 2021:s avkastning. Det är klart att pengarna hade mått bäst av att ligga kvar och grodda på ISK:en. Men merparten av utgifterna (dock ej "SL" eller "Parkering") var i sanning ljuvliga. Att sitta i myllret på Riche, att vara del av en stående ovation på Dramaten, att se hyvlet på golvet efter fotvården (okej för mycket information), varenda vald aktivitet var av högsta kvalitet. Och vi gjorde det mesta tillsammans, som en normal familj. Jag kan inte låta bli att anta att mitt sug efter en grand finale på 2021 i mångt och mycket handlade om året i stort nämligen öken. Det har varit för mycket stagnation, oro, leda och elände. Min man har fått runt trettio psyketmåltider för mycket för sitt eget bästa och jag har avbokat för många sociala aktiviter för att det ska kännas i närheten av kul. 

Vad jag försöker säga är att jag, trots flerårigt bespottande, bejakade YOLO. För när ska vi gå på krogen hela familjen? När min man blivit helt bra? Det kan dröja tills barnen flyttat hemifrån. Och när ska jag ta småttingarna till min älskade fotvårdstant? Med hennes diagnos kanske det inte blir chans till en nästa gång. Och givet att vi inte gått på bio en enda gång i år känns det helt legio att lägga dryga tusenlappen på Spiderman med popcornmeny, om inte annat så för att inympa i kroppsminnet att vi faktiskt gör sådana saker också. Och liiite roligare för 12-åringen att komma tillbaka till skolan och kunna prata Spiderman och Dramaten än att medge att hon legat i sitt rum och kollat på TikTok dagarna i ända.

Med det sagt: Det känns inte helt oproblematiskt att sätta sprätt på så mycket pengar. En oro i maggropen. Även Frihetsmamman berörde ämnet för ett tag sen. Bara att gå igenom kontot på Kuckelimuck för ovan sammanställning fyllde mig med stort obehag. Det var först när min konstnärliga ledare bekände att hon ropat in ett konstverk till en kostnad som överskred min spending som jag började återfå balansen igen. Och nu, tillbaka i vildmarken, finns bara en sak att göra: Återgå till vardagens rutiner. Handla all mat på Lidl. Hålla nere vardagsspendingen. You can afford anything, just not everything.


Mvh/
FruEfficientBadass

25 kommentarer:

  1. Vilket trivsamt inlägg <3 Skönt med semester/hemester och lite allmänt livsnjutande. Är lite avis på er lägenhet. Tycker ni ska behålla den för liknande upplevelser i framtiden (och senare till kidsen). Kram på EB från Ebba

    SvaraRadera
  2. Måste vara jobbigt att känna ångest över att man unnat sig något so m berikar själen.Liver är för kort och oberäkneligt att bara stirra sig blind på snålhet och se kontobehållningen öka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valid. Å andra sidan kände jag rätt mkt ångest när jag var fast i ekorrhjulet utan ekonomisk buffert å. Det blir lite av ett moment 22: För att nå ångestfrihet vis-a-vis tjänstemannaoket och ekonomisk trängdhet har jag utvecklat frugala strategier som i sig varit framgångsrika. Men dessa strategier biter mig i svansen när jag någon gång vill gå tillbaka till consumer sucker. Av två "onda" ting väljer jag ändå att ha ekonomisk slack och frihet, men med oroskänslor vid vidlyftig konsumtion.

      Radera
  3. Skoj! Väl bränt! "People who say that you can't buy happiness simply don't know where to shop". Stort ÄLSK på Lidl Ö-torg också - Konsum som låg där förr var kass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kass. Tror de försökte naila målgrupp Östermalmare genom att ha ett exklusivt sortiment med stor fisk/skaldjursdisk, ohemula priser (som på alla Coop ) etc. Det hela bygger på ett felantagande. Östermalmstorgs upptagningsområdet består av två målgrupper. Jan Guillou et al som bara handlar på Hallen (och där finns finare fisk) eller resten, som är snåla (och därmed rika). Den Lidln är den finaste jag varit inne i. Trots formatet är den väldigt välsorterad och man slipper de stora partierna med kläder, skruvdragare och annat junk. Någon i kommentatorsfältet sa att Lidls markandschef (åtminstone för några år sedan) bodde i området varför butiken alltid var tipptopp. Enda minus: Man måste ha ENKRONA till vagnarna! Vem har ens enkronor?

      Radera
    2. Håller med om enkronorna, men eftersom jag bara handlar till kontoret där så räcker släpkorgen. Marketingchef Bella Goldman (geni och supertrevlig) bor fortfarande på Nybrogatan, så det kanske förklarar toppskicket - även om "min" Täby-Lidl också är proper. Jag jobbade ju på Lidls huvudkontor förr, väldigt roligt förtag att jobba åt men mitt jobb och framförallt min chef var hemska.

      Radera
  4. Väl unnat ! Känner igen det där att det tar emot att shoppa när man vant sig att leva snålt, men när jag ibland öppnat fördämmningen kan det rusa iväg och jag faller in i gammalt mönster, då får man lägga in ABS bromsarna när man kommer hem igen, brukar gå alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha exakt, ABS-bromsarna. Det luktar bränd lamell i hela huset idag, när jag varit och Lidlhandlat och planerat veckomeny.

      Radera
  5. Berikande själ för de pengarna är värt alla dagar i veckan. Det är dessutom rimligt att öka budgeten för varje miljonmiddag iaf minst motsvarande % avkastningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå! Ny dimension på miljonmiddag, tackar!

      Radera
  6. Det låter så himla kul och något för ungarna att komma ihåg. Visst är det värt det även om det suger lite i snåltarmen. Blev riktigt glad av det här och det fick mig att äntligen bestämma mig för att spendera en rejäl summa på något som jag har tänkt på länge men inte gjort./M

    SvaraRadera
  7. Tänk på vad det hade kostat att åka på 2 veckors charter på jullovet för 5 personer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Det är alltid bra att köra charterparallellen.

      Radera
  8. Helt rätt! Och mycket god tajming med tanke på de nya restriktioner som kom idag. Det blir frugalt värre vare sig man vill eller inte framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså? Läser inte dagligmedia men det var väl bara en tidsfråga. Apropå ingenting är såväl jag som man inbokade på spruta 3 redan nästa vecka.

      Radera
  9. Men det här är väl en av anledningarna till att man sparar? Att ha möjligheten att göra sånt som man mår bra av och kunna skapa bra minnen hos sig själv och resten av familjen. Sen behöver man inte slentrian spendera på det som inte betyder något i långa loppet.

    Låter som ni behövde det här och då är 16 papp för två veckor av upplevelser och familjeumgänge inte så mycket att orda om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Sen behöver man inte slentrian spendera på det som inte betyder något i långa loppet." Ja exakt. Det är ju det som är skillnaden. Och jag tror ju att våra slösveckor slog extra högt på lyckoskalan just för att vi i princip aldrig gör dessa saker. Men det blev fina bilder till fotoboken från Önskefoto som väntas hem när som helst. Jag gillar att samla bildbevis i det fall barnen återkommer i 30-årsåldern och klagar på sin snåla uppväxt.

      Radera
    2. Så smart med bildbevis, hahahaha

      Radera
  10. Kul att du handlat på "min" Lidl. Nästa gång får du inte missa Uniqlo i Sverigehuset mittemot NK. Äntligen en affär där certifierade snåljåpar kan shoppa loss snygga kläder som värmer och varar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men asså...jag var ju på INVIGNINGEN av denna butik, så mycket hade jag längtat. Lustigt att du nämner Uniqlo, för en post jag mörkat i ovan graf är ett massivt Uniqloköp på Sellpy på 3 000 kronor för någon vecka sedan. Innan ni tror att jag blivit galen ska jag tillägga att jag kör samma metodik som när jag förra året skulle hitta den "perfekta svarta polon", d.v.s. jag köper 2-3 av samma vara för att prova och hitta dem med absolut bäst passform. Två tredjedelar av beeställningen kommer således att gå i retur. Inte särskilt miljövänligt ur transportsynpunkt. Däremot undviker jag ju nyköp. Målbild: En casual vår/höst-garderob i vitt, svart och beige. Inlägg to come.

      Radera
  11. Din text visar fördelen med att undvika hedonistisk adaption. Ni hade en underbar tid som ni kommer att minnas länge. Hade ni däremot ränt på Dramaten och till skönhetssalonger titt som tätt så hade det inte alls varit särskilt speciellt.

    Själv gick jag över en miljongräns före årsskiftet men trillade tillbaka under den idag. Får man fira samma gräns flera gånger? 😁

    SvaraRadera
  12. Haha, låt dig guidas av ditt samvete. Jag personligen har väntat med att fira miljongräns tills det att den "satt" sig, d.v.s. ett par hundra tusen senare. Trist börs!

    SvaraRadera
  13. LÅNEBJUDANDE FRÅN "NOVELTY FINANCE INC"

    Hej!!! Är du i behov av ett lån? Om ja, kommer jag att rekommendera dig att ansöka om ett lån genom Novelty Finance Inc.

    Jag heter Davina Claire, jag är finanschef för Novelty Finance och du kan ansöka om ett lån hos mitt företag och ha ett lån på ditt konto inom 24 till 48 timmar. Det har kommit till min kännedom att många människor har så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner på grund av hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldkvot, låg kreditpoäng eller andra skäl.

    På NOVELTY FINANCE tillhandahåller vi finansieringslösningar. Vi erbjuder alla typer av lån (Personlån, Företagslån och många andra). Vi erbjuder flexibla och flera lånealternativ, inklusive säkrade och osäkrade lån, lång- och kortfristiga lån som är skräddarsydda för dina ekonomiska behov.

    För frågor/frågor? - Skicka ett mail till [noveltyfinances@gmail.com] eller ring / WhatsApp via: +447915601531]

    Vi strävar efter att göra lån enkelt, bekvämt och prisvärt.

    Vår tjänst är mycket snabb, pålitlig och pålitlig och du kan låna upp till 5 miljoner euro till en subventionerad ränta på 3 % per år. Vi är rätt företag att kontakta när du är i akut behov av ett lån.

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök, vår tjänst är tillgänglig 24/7. Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst på din egen bekväma plats med din telefon eller din bärbara dator, allt du behöver göra är att skicka oss din låneförfrågan via:
    E-post: (noveltyfinances@gmail.com)
    WhatsApp/ Telegram: +447915601531
    Telefon: +447915601531

    Vi är alltid glada över att ge ekonomiskt stöd.

    SvaraRadera