En vanlig dag i frihet

Jag har fått många frågor om hur en typisk dag utanför ekorrhjulet ser ut och har därför dedikerat detta inlägg till en beskrivning av detsamma. 

Jag ljög. Ingen har frågat mig om hur en typisk dag ser ut och därför får ni som straff ett extra långt och detaljerat inlägg på temat.

Jag valde en helt vanlig tisdag i början av mars. Min man var såpass pigg att han klarade av att skjutsa barnen till skolan så det blev sovmorgon. Hade det varit skolskjutsdag hade jag gått upp 06:20 och inte lagt upp dagen som nedan (exempelvis hade jag tränat ryggen mitt på dagen och duschat på kvällen). 

Skolskjutsmorgnar slukar runt fyra timmar av mitt liv eftersom man dels måste upp i ottan för att väcka dem 2-3 gånger innan första livstecknet, därefter skjutsa till tre olika destinationer inom ett tidsspann på två timmar varför min dag inte kan kicka igång på riktigt förrän vid 10-snåret. Men åter till denna välsignat tomma dag, tisdagen den första mars, a.k.a. fettisdagen:

08:30 Vaknar

Den här natten hade jag sovit uppe i mitt rum på plan två för att slippa migrera mitt i natten på grund av mans eller mina snarkningar. Vaknade dock en stund i vargtimmen av en uggla som hoade utanför mitt fönster varför jag sov längre än vanligt. Första åtgärd: Kolla en kort YouTube-video medan jag vaknar till. Denna dag såg jag - surprise - en hoardingvideo och blev genast på gott humör. 


Sedan öppnade jag fönstret och medan den nollgradiga marsluften fyllde rummet bäddade jag sängen och gjorde mina ryggövningar. Jag försöker så ofta som möjligt göra dem på morgonen, eftersom de annars tenderar att inte göras. Dessutom har jag av fysioterapeut tvingats montera ett fult handtag i väggen från vilket jag ska dra ett lika fult gummiband, och detta monstrum vill jag helst gömma på plan två varför jag enklast dammar iväg övningarna direkt, innan jag går ner. 

09:15 Dusch



Det var inte hårtvättdag så det enda jag behövde var en rotborste från ICA och Nivea Shower Oil. Den förstnämnda är bättre än alla peelingar i världen och får igång blodcirkulationen (skrev inlägg om det här). Den andra fyller funktionen av såväl tvål som body lotion. Tricket är att efter nedblötning kropp liksom smörja in sig med oljan och stänga av kranen 10-15 sekunder så att den får tid att verka. Dessutom doftar den så fräscht att man nästan känner sig fräsch, järnvatten till trots. Efter duschen smorde jag ansiktet med världens bästa hudkräm (har skrivit om favoriten Nivea Soft här).

09:30 Städa badrum

Medan Nivea Soften absorberades av huden i ansiktet (det går inte att sminka direkt) gjorde jag som vanligt en snabbstädning av badrummet. Att städa badrummet varje dag låter kanske lite i överkant nitiskt, men bär då med er att vi är fem personer som delar på ett badrum så det behövs. 



Först sprayar jag lite Grumme Bad i toaletten och vispar runt med borsten. Sedan tar jag ett par våtservetter till att torka av själva toaletten. Därefter blöter jag glastrasan och drar av badrumsspeglarna och till sist handfatet. Som pricken över i droppar jag lite aromatisk olja i handfatet och ett par-tre gånger i veckan torkar jag av golvet med plattmopp som jag såpasprayat. 

Kanske behöver det fyllas på något: Toalettpapper, tvål eller tops och då gör jag det. Hand-handdukarna byter jag minst två gånger i veckan (jag förvarar det identiska utbytesparet på en hylla i badrummet så att det ska vara lätt). Återigen: Fem pers som dagligen torkar sina tassar säkert 5-6 gånger, det blir saggigt. 

Tilläggas bör att det här bara är min dagliga underhållsstädning. En gång i veckan gör jag en ordentlig städning då jag också gör rent duschväggarna och diverse annat. Dagsstädningen avslutas med att jag tar ut den ofta halvfulla soppåsen till hallen utanför och tömmer kattlådan varefter påsen hamnar i tamburen för senare transport ut till soptunnan (vad är det för utekatt som enbart går på låda?).

Här satte jag också igång en omgång vittvätt. Jag brukar under vinterhalvåret göra det dagtid när mellanbarnet är i skolan eftersom jag måste stänga av frånluftsvärmepumpen i hennes rum samtidigt som jag tvättar, annars går en propp.

09:45 Påklädning och smink

Som ni vet har jag en slimmad capsule wardrobe så påklädningen går i ett nafs. Jag behöver inte ens fundera på vad jag ska ha på mig, jag bara drar ut något. Har jag tur har jag då dragit ut en underdel och en överdel, annars blir det knepigt. 


Sminkrutinen är enkel och även om det för oinsatta (=män) ser ut som många produkter kan jag upplysa om att det är det inte. Folk kan också undra varför man alls ska sminka sig om man bara drar runt på vischan utan att träffa andra än möjligen familjemedlemmar. 

Men särskilt då, säger jag, behöver man vårda sitt yttre så att man inte saggar ner sig till någon form av lodis. Jag ser trots allt mig själv i spegeln ibland och vill gärna att mina barn ska minnas sin mor som en vattenlilja även om jag mest var hemmavid. 

Hårrutin har jag ingen riktig, mer än att jag fönar med rundborste efter tvätt och det brukar i regel hålla i sig fram tills nästa gång. Men någon form av borstning och/eller uppsättning i hästsvans brukar ske i det här läget. Det hela kröns av ett par puffar Chanel och så är jag redo. 

10:00 Promenad

Jag går med få undantag varje dag. Några gånger i veckan lånar jag grannens hund för lite sällskap plus en känsla av nytta eftersom grannen inte alltid går så långt med hunna. Idag var det rätt trist väder, grått och blåsigt, men helt okej temperatur. Vi tog kortrundan på 40 minuter under vilken han stannade för att uträtta sina behov ungefär var femtionde meter, varför tempot blev något hackigt. Bra dagar går jag upp emot milen, men då gärna utan hund eftersom han sinkar mig.


11:00 Förbereder middag & hänger tvätt

Väl hemma kollar jag vad som ligger planerat till middag och plockar eventuellt fram ur frysen. Ikväll skulle det bli lax och jag tinar en extra bit till framtida lunch.

Nödvändigt foto?

Eftersom tvättmaskinen gått klart plockade jag ur och hängde tvätten. Vi har två ställen för tvätthängning i huset och eftersom jag anar att ni nu nästan förgås av spänning ska jag berätta om skillnaden:


På torkställningarna utanför badrummet hänger vi kläder. De torkar snabbt där och det är perfekt logistik eftersom avståndet till tvättmaskinen är tre meter. I samma hall har jag också skapat en strykhörna av ett gammalt bord jag lagt en handduk på. Dessvärre ligger ofta en katt där dagtid så om man inte glömmer att vända på handduken får man hår på kläderna. Poängen, för att parafrasera favoritboken Lean@home, är att vår tvättcykel är brutalkort. Det tar uppskattningsvis tre-fyra dagar från det att ett plagg hamnar i tvättkorgen tills det att det åter hänger i garderoben. 


På plan två har vi en kall vind som vid inflytt var full med bråte. Jag tippade bråten och hängde upp två långa tvättlinor som vi nu torkar lakan och dukar på. Det tar lite längre tid för tvätten att torka i minusgrader, men förr eller senare torkar den. 

Otippad bonus: Kalltorkad tvätt doftar underbart, som frisk luft. Ofta behöver man inte lakanen bara några dagar efter tvätt så det här funkar perfekt. Möjligen måste man ta ner tvätten att sluttorka en kvart i matsalen innan man viker in den i linneskåpet eftersom det hänger kvar lite kall råhet i textilierna.

11:15 Projekt

Sen tog jag tag i ett fjuttprojekt (aren't they all) som rörde färghyllan i en garderob i matsalen. Vi har ju det senaste året målat om fyra rum på plan ett och efter varje ommålning blir det kvar färg. Det är ju jättebra, eftersom man ibland behöver spackla igen ett hål och måla över. 

Problemet är att färgerna måste stå i rumstemperatur för att inte bli förstörda varför de inte kan vara i kallverkstan där vi har oändligt med plats. Istället står de ihopfösta på en alldeles för liten hylla inomhus, ofta bara med en färgskvätt kvar i varje dunk.

Därför hade jag nu börjat spara och diska ur gamla glasburkar av typen olivburkar. Den här dagen hade jag ackumulerat en nätt liten samling och det var dags att göra slag i saken. Först ställde jag burkarna i varmt vatten så att etiketterna lossnade. Kvar blev det äckliga limmet. Tur då att Städa hållbart med ekotipset vet hur man får bort limrester på burkar. 

Spoiler: Man blandar lika delar kokosolja och bikarbonat, smörjer in burkarna och låter stå i en kvart. Sen är det bara att skrubba med en rivig svamp så är burkarna lena som lammöron. Man kan tycka att det är lite overkill att ta bort limrester på burkar för färgslattar men har man tid så har man.


Sen skrev jag upp färgnyans, färgkod och typ av grundfärg (matt/glansig) på etiketter och satte på burkarna. Vissa av originalfärgburkarna var provfärger jag testat i sovrummet (innan jag insåg att jag ville ha exakt samma färg som de gamla tapeterna) och de kommer vi ju inte använda för att retuschera några väggar med. Provfärgerna kom emellertid väl till pass senare under våren när jag målade insidan av köksskåpen (inlägg to come).

Jag skrev färgtyp på varje burk provfärg och satte dit en liten färgfläck m h a en tops så att man slipper öppna dem varje gång man undrar vad som döljer sig däri.


När de limrest-tvättade burkarna torkat ordentligt hällde jag över färgerna och satte på etiketterna. Sen var det skjuts in i skåpet och se vilken skillnad:


Allt prydligt och märkt, i betydligt mindre burkar än förut. Jag vet nu också exakt vad jag har. Exempelvis visste jag inte att vi hade olja för såväl impregnerat trä som vanligt trä. OCH utegrund och vit utefärg som funkar om vi vill bättra på några fönster i sommar. Fem färgburkar till skräpförrådet i väntan på nästa tur till tippen. 

12:15 Frunch

Jag äter ju ingen frukost så min första måltid blir det som andra kallar lunch. Men eftersom jag sällan är särskilt hungrig då äter jag något som nog för de flesta liknar en frukost. Idag vispade jag ihop två av de ägg hönorna haft vänligheten att klämma ur sig med lite soja och sesamolja och stekte som en omelett. 


Till det bladspenat och en kvarbliven prosciutto från helgen, fullkomligt najs. Och en skiva levain. Som komplement till olivolja duttar jag också (efter läsartips) på Holistics D-vitamin i olivolja. För tillfället äter jag också lite andra kosttillskott som jag inte orkar redogöra för här, men de är i tablettform.

12:40 Admin

Jag försöker att begränsa min tid vid datorn till att motsvara max den tid jag går utomhus per dag. Idag hade jag alltså närmare en timme till mitt förfogande vilket var bra eftersom jag hade en lista på inte mindre än åtta punkter att ta tag i varav en var "Gör en lista". Eftersom listan i fråga var en planering inför saker som behöver göras på huset i sommar var det bra timing att jag fixade med färgburkarna för nu vet jag exakt vad som behöver köpas in.


Vad för sorts administration kan man rimligtvis ha i ett liv som mitt? Jamen ni vet. Information från skola och konfirmandpräster som ska noteras, skolenkäter, sophämtningsjidder, läkartider som ska bokas, klagomål som ska skrivas på leverantörer av undermåliga produkter och just idag faktiskt klarmarkering i ett lönesystem som satt en ära i att göra något mycket enkelt väldigt svårt.

Även bloggandet hamnar under admintid varför jag idag - på grund av det stora antalet bilder i detta inlägg - la 20 minuter mer här än enligt min riktlinje (screen must equal oudoors). 

14:00 Vila

Ja herreminje, efter denna frantic day behövde jag vila mig en smula och framför allt behöver jag räta ut ryggen efter närmare en och en halv timme vid datorn. Jag lägger mig då på den ljuvliga dagbädden som jag tidigare berättat blivit inköpt till Stockholm som extrasäng. 

Vi blev så förtjusta i den och eftersom den snart utgår ur Ikeas sortiment köpte vi en hit också, vilket gjort underverk för mysfaktorn i vårt tv-rum. Eftersom vi hade mängder med passande madrasser här uppe behövde vi inte köpa till en sådan, vilket gjorde det hela till en förhållandevis billig affär.


Boken för dagen är fortfarande Joshua Beckers Minimalist Home men nu är den snart slut så jag kommer att behöva ta mig an något av de skönlitterära verk min man lånat efter att ha läst någon form av lista och låtsas som att jag faktiskt läser dem (inte bara skummar och hoppar till slutet).

15:00 Eftermiddagstaxi

Ungefär vid 14:30 börjar sms:en droppa in. "Mamma kan du hämta?". Eftersom Hudiksvalls kommun likt Schweiz vinnlagt sig om att ingen årskurs i någon skola någonsin ska sluta samtidigt krävs det att föräldrar har fritt spelrum vardagar mellan 14:30-16:30. Vi bor inte tillräckligt nära för att de vintertid ska kunna gå eller cykla hem. Inte heller har vi bussförbindelse med civilisationen. Hur gör föräldrar som jobbar? 

Tisdagar är aktivitetsfri dag (såvida inte mellanbarnet ska träna på gym) så när ungarna väl är hemma från skolan är det lugnt. Men måndagar, torsdagar och fredagar är det aktiviteter från 18:00 så då blir det ytterligare turer in till stan. Möjligen borde jag passat på att övningsköra med äldsta barnet denna dag men jag iddes inte, vi gjorde det dagen innan. 

16:20 Liten promenad

Efter logistiken tittade solen fram så jag tog en liten sväng ut igen. Det här är kanske det bästa med att inte vara bunden till ett kontor, möjligheten att när som helst under dagen dra på sig kängorna och bara gå ut, så mycket och så länge man vill. 


17:10 Göra kväll

Runt fem började det skymma rejält så jag gick runt i huset och gjorde kväll. Det vill säga: Tände smålampor, värmeljus och brasa. Och strax därefter var det dags att duka i matsalen och börja med middagen.



18:20 Middag & läxor

Lax, potatis och en örtsås, Middag 1:0. Alltid tända ljus och konversation, vare sig de vill eller inte. Sitter de och buttertjurar åker frågekorten fram. Om någon är på humör spelar vi ett spel till kaffet. Jag var tvungen att självdö i Kinaschack (att jag förlorade ofrivilligt är lögn och förtal) för att hinna förhöra fjortisen (den svarta materian på bilden till höger) inför NO- och franskaprov.


20:30 Kvällsrutin

Jag är ju morgonmänniska så oavsett hur lång "sovmorgon" jag får börjar jag klippa med ögonen ungefär vid den här tiden. Jag lyckades kolla cirka tio minuter på en film min man satt igång, men var sen tvungen att byta om till pyjamas och göra kvällstoalett. Den senare stavas Nivea. Nivea Wash, den i prisklassen överlägset bästa ansiktsrengöringen, följt av ett tunt lager Nivea Soft. Detta avslutas med punktmarkering utsatta områden med Nivea original (runt ögonen, i pannan). 


Vid nio (fem i faktiskt) låg jag i sängen på plan två under mitt brutalt varma Ikeatäcke. Ni skymtar också mina fleecesockor från Ilse Jacobsen, kanske ett av mitt livs bästa köp. Förstod först senare att de var foder till gummistövlar, men det spelar ingen roll. Rymliga, sköna, varma och lätta att sparka av sig i sömnen om man blir för varm. Jag avslutade dagen så som den börjat, med ett par hoardingklipp (jag måste sluta med detta). 

Ja, ungefär så. En dag i frihet. Är ni:

a) Traumatiserade
b) Inspirerade
c) Vet ej, slutade läsa vid andra stycket

Mvh/
Fru EfficientBadass

31 kommentarer:

  1. Väldigt inspirerad kan jag säga! Jag har starka funderingar på att ta tjänstledigt från mitt jobb inom förskolan under ca 1 års tid för att arbeta halvtid i en väldigt trevlig butik. Skilde mig o sålde då vårt hus, så min plan är att dryga ut inkomsten med kapital därifrån. Känns dock som att jag väntar på något slags godkännande från jag vet inte vem, för inte kan man väl använda sina sparpengar till att leva på? Bara för att man inte vill arbeta, utan istället ta hand om sig själv och bara göra det man vill på dagarna? Kan tillägga att jag har ett sparkapital kvar som jag inte kommer att röra.
    Så nu frågar jag er här, får man ta en friår och bara njuta av livet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man får! Jag är inne på mitt åttonde friår. Inte fri för gott, kommer att återgå till jobb inom kort. Men denna frihet jag haft, vad det gjort för kropp och knopp... Har förlorat multum pengar, ingen intjänad pension under dessa år, men då har jag anpassat nivån och kommer säkert göra det framöver. Du behöver inget godkännande, bara kör :)

      Radera
    2. Absolut!
      Men känner igen och förstår dina inre frågor/ifrågasättande.
      /C

      Radera
    3. Jag vet ju innerst inne att det bara är att köra, men de där gamla snäva normerna har sitt grepp över mig. Samtidigt känner jag att det är nu jag har chansen. Orkar inte vänta på att uppnå full FIRE, så jag tänker att detta ändå kan vara ett bra sätt att prova på det livet litegrann iallafall. Kanske får jättestor motivation att hårdspara när jag väl fått smak på friheten.

      Radera
    4. "Känns dock som att jag väntar på något slags godkännande från jag vet inte vem". Min erfarenhet är att ett godkännande inte kommer att komma från något som helst håll om det rör sig i detta tasseland (frihet). En skev jämmförelse är när jag löpande (en gång/halvår) under småbarnsåren tog en dags semester för att gå på yasuragi. Jag råkade nämna detta för en mellanchef tvillingmorsa på jobbet och hon såg helt chockad ut och på allvar sa: "Får man göra så?".

      Radera
    5. (svar på frågan - får man göra så) I delar av landet - tror Stockholm har generösare regler än många andra ställen. Hos oss är det ledig förälder=ledigt barn (så då ska man skaffa barnvakt också). Men jag tror nog det hade varit bra om man nån fick göra så = färre som blir utbrända förhoppningsvis...

      Radera
    6. "Hos oss är det ledig förälder=ledigt barn" Tanken har överhuvud taget inte slagit mig! Så hemskt! Tur man gör först och frågar (?) sen.

      Radera
    7. I vissa delar av landet får man nog. Hur skulle älgjakt annars gå till? Inte lätt med medföljande förskolebarn...
      Förskolan påminner om regeln några typ vid sommar och jullov.

      Radera
  2. Kul att läsa! Men jag är så tacksam över att bo så att barnen har gångavstånd till skolan. Dessutom har de inga fritidsaktiviteter pga introverta och behöver återhämtning och egentid. Att agera taxi åt sina barn i tid och otid känns inte som kvalitetstid. Inte för mig i alla fall. Gillar tumregeln om balans mellan utetid och skärmtid. Borde gälla för såväl barn som vuxna men där har jag tyvärr kraftigt överslag åt skärmtid med 8h jobb + 1h TV + 1-3h mobilsurf per dag medan utetid är i regel bara 30-60 min per dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunen är väl skyldiga att ordna skolskjuts för barn i grundskolan om det är längre än ca 4 km? Eller kortare om man måste cykla/gå längsmed en livsfarlig landsväg.
      /Lisa

      Radera
    2. "Kommunen är väl skyldiga att ordna skolskjuts för barn i grundskolan om det är längre än ca 4 km? " Ja möjligen, ringer en klocka någonstans. Vi har väl helt enkelt inte orkat nysta i den tråden. Nu är det emellertid bara två månader kvar och sen är ingen berättigad till skolskjuts (utgår ju per åk 7) så frågan är så att säga ur världen. D.v.s. då är det lokal buss som gäller även för minstingen och den hållplatsen ligger 1,7 km bort.

      Radera
    3. trodde i ett gammalt inlägg att du pratade om att barnen fick taxi (från kommunen?) men kan hända att jag minns det fel

      Radera
  3. Helt klart inspirerande. Och lite underhållande. Bra det där med utetid = skärmtid. Antar att man räknar smartphone till skärmar.

    SvaraRadera
  4. Mest förvånad av att du som frugal weirdo köper styckfrysta laxbitar när det är så enkelt att skära upp en laxfile och lägga på en plastskärbrada i frysen. När dom fryst är det bara att böja skärbrädan lite så faller dom av. In i en påse och plocka vid behov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fryst laxfilé i helbit? Aldrig sett. Menar du färsk? För den torde väl vara dyyyyr.

      Radera
  5. FruEB, du lever som i en annan tidzon, typ Mauritius, Seychellerna - eller är det kanske Iran?
    När din man var frisk tidigare, vad gjorde han när du snosade fridfullt? Hade han någon hobby, uppfann han något eller nöjde han sig med att starta företag?

    Om du sover klockan 21, är du då uppe och väcker tuppen vid klockan tre morgonen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan vakna redan vid två och vara på-riktigt-pigg så något ur synk är det.

      Radera
  6. Så intressant och inspirerande att läsa. Läser gärna om fler av dina dagar 😊 och supersmart att hålla över färgen i mindre burkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh rest assured, fler inlägg kommer. Är i Sthlm på påsklov, kanske kan göra ett reportage från detta?

      Radera
  7. Blandning mellan a och b.
    Traumatiserande för jag känner mig lite ofri i min egen vardag och vill ha det lite mer som du, och det är ju inspirerande.
    /C

    SvaraRadera
  8. Jag har nu levt RE-liv i 19 år så jag börjar glömma ... men hur f*n hade man tid att jobba?

    Undrar, Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Ställer mig den frågan varje dag.

      Radera
    2. Nu förvirrar du kanske dina läsare FruEB då du i februari annonserade att du både fått jobb och även utfört jobb inom anställningen.
      Du kanske har slutat där? Vi som inte hänger på övriga sociala plattformar hänger inte med i svängarna!

      https://efficientbadass.blogspot.com/2022/02/jag-har-fatt-jobb.html?m=0

      Radera
    3. Jovisst jobbar jag, dock ej heltid.

      Radera
  9. Låter inte som ett superfritt liv i mina öron.. mycket hushållsarbete och skjutsande. Men låter skönt att ha tid att sova mycket och gå promenad i dagsljus.

    SvaraRadera
  10. Nej precis. Åter till kommentaren ovan: Hur har man tid att jobba?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man städar och sover lite mindre.

      Radera
  11. Åh så fantastiskt. Lite skillnad mot en instängd dag på kontor med gap och stress från omgivningen.. Usch. Hur länge har du kunnat leva i frihet? Jag hittade dig relativt nyligen så är inte helt uppdaterad.

    SvaraRadera
  12. Har varit föräldra"ledig" mycket sedan 2017 men att kunna städa ordentligt och ha tid till egna promenade och projekt längtar jag till. Tips ang. Bikarbonat så finns, i alla fall hos oss, på ÖoB burkar i storlekaordningen över 1kg. Blir billigare till städningen.

    Sen undrar jag om du har provat tyngdtäcke? Vill minnas att du beskrivit sådanna gamla tunga röda täcken som fanns hos äldre släktingar och att man sov utomordentligt med dessa. Men det var nog i ett inlägg från 2018 kanske så kan minnas fel.

    SvaraRadera