Helgens städprojekt - sovrummet

Hej ärtor! Tänkte att måndagsångesten är svår så varför inte en målande beskrivning av helgens städprojekt för att muntra upp er? När jag tog min morgonpromenad i lördags, i strålande sol och gnistrande snö, hörde jag ljud av fåglar. Min mor, som kan om natur, sa att det var bofink. Hur som helst, jag fick vårkänslor. Förr om åren hade jag imperativt kanaliserat dessa i butik genom att köpa på mig ny vårgarderob och/eller dito inredning. Men hélas, nu tvingas jag till nya spår och som ni vet har jag inga problem med detta. Lördagens projekt blev att vårpimpa sovrummet.


T v: Före   T h: Efter
Vasa? Ingen större skillnad? Nej, det är korrekt. Inga add-ons av typen nya textilier i grått och puderrosa, ej heller nya kuddar eller små vaser grupperade om tre. Nej, vad jag gjorde var en ommöblering och en rejäl flyttstädning i rummet ink:
  • Gardintvätt (de har inte tvättats sen vi köpte dem för snart fyra år sedan)* 
  • Maskindisk av krukor
  • Duschning av blommor**
  • Noggrann våttorning av socklar, lister etc. Jag har en blomspruta med 1/10 gulsåpa och 9/10 vatten
  • Damning av väggar, takhörn mm (hittade sammanlagt fyra spindellik) med hjälp av en dammvippa med teleskopskaft
  • Fönstertvätt (mitt sätt, d.v.s. bara med en blå glastrasa och vatten - går på tio sekunder per fönster och lämnar inga ränder)
  • Förutom lakansbyte också tvätt av kuddvar till de stora kuddarna
  • Dammsugning, våttrokning av golv


Därutöver lite småfix av typen måla över en besvärande bit trä i en panel (totalt fuskjobb, men den dagen barnen flyttar alt vi ska jag ta ett mer professionellt grepp om sockelfrågan)...
... byte av trasig glödlampa, ihoplimning av lossade lister kring våra okvalitativa IKEA-sängbord (använde barnens limpsitol från Panduro - funkade mycket bra), urdrag av spikar på konstiga ställen, lagande av hål stort kuddvar osv. Jag passade också på att göra grejer som jag varje veckostädning tänker att jag ska göra men inte gör, exempelvis att verkligen torka rent nattduksborden (inte bara på hyllplanen), torka rent taklampan (där jag fann en imponerande matta damm), torka rent området kring dörrhandtagen eller våttorka dörrarna. I vårt hem ser det ut som att någon gått och spillt kaffe på alla dörrar. Det kan bero på att min man går runt och spiller kaffe på dörrarna. Any How, nu är stänken borta i alla fall i sovrummet.

T v: smutsig T h: ren
Slutresultatet ser som ni ser överst ut ungefär som innan, minus en rätt uppenbar ommöblering. Men känslan i rummet är helt annorlunda. Luften känns klarare, mina steg är lättare och mitt twisted städmaniska pyske mår prima. Jag vet att allt är rent, fräscht och helt. En lite småflummig sak jag har för mig (efter att ha läst för många feng shui-böcker), är att "rena rummets energier" under ett städprojekt. Man kan exempelvis tända rökelse eller lägga salt vid trösklarna. Men saltet kommer inte på fråga (herregud, jag har ju precis städat?) och en gång höll jag på riktigt på att kräkas efter att ha bränt av ett par sandelträpyramider. Så vad jag gör under processens gång är att jag öppnar fönstren och spelar hög musik. Vilken musik är ju en smaksak men den bör vara hög och ha  klanger (slagverk, klaviatur, ej mesjazz eller panflöjt, särskilt inte i kombination). Jag gillar klassiskt och kör gärna en pianokonsert av Mozart, ex. nr 13 eller 14. Sen kan det hända att jag skvätter lite olja i något hörn (köpte en ny i helgen se nedan) samt sätter en liten promenadplockad kvist i en vas. Ett helt nytt rum till det facila priset av 39 spänn. Träningsvärk fick jag också.


Sweet Tonka Oil Indiska 39kr
Mvh/
FruEfficientBadass


* Något som kanske alla visste utom jag var att bomullstyg krymper rätt ordentligt vid 95 graders tvätt så när jag var klar hängde gardinerna oerhört retligt 3 dm ovan golvet - något som jag avskyr. Lyckligtvis fanns det mycket fåll att ta av så nu hänger de jämte golvet igen, men jag måste tackla den fransiga nederkanten på någe vis. Tips till en ohändig utan symaskin?


** Duscha av dem snabbt i svalljummet vatten, låt dem därefter stå bredvid ljum vattendusch i c:a fem minuter, stäng av vattnet och låt dem stå ytterligare någon halvtimme i stängt badrum. De blir som nya!

14 kommentarer:

  1. Ett band längst ner på gardinerna? Spetsband för den mer romantiskt lagda? Går säkert att använda textillim om man inte vill/kan sy.
    Blev väldigt inspirerad över ditt städprojekt, men det går sannolikt över till helgen :)

    SvaraRadera
  2. Gå in på en tygaffär och köp sömfix. Ett band med "klister" på båda sidor som du stryker fast fållen med. Håller med lite tur i tvätten. ;)

    SvaraRadera
  3. Å tack båda! Sömfix - det får det bli, verkar vara det lataste alternativet. Givet min gardintvättarfrekvens är det nästan värt att applicera ny sömfix varje gång (om det inte skulle hålla i tvätten alltså)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast nu blir jag tveksam. När jag söker på "sömfix" alt "söm-fix" får jag bara upp ett verktyg av typen sömsprättare med någon form av trådavdragare på sidorna. Kan det heta något annat? Jag hade kallat den "Gardinsluts-förslutare" men på detta får jag inget resultat :(

      Radera
    2. Sök på ”Fållfix” istället. Jag tror det heter så, men jag har själv aldrig använt mig av det så vågar inte ge rekommendationer.

      Radera
    3. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50078746/

      Radera
  4. Aha nu vet jag vilken ni menar (tack Sofia för IKEA-länk). Denna produkt kräver att man har fått kvar vilket jag inte har. Jag gör nog en tur till Mattssons band på Kungsgatan för lite band som går att vika runtom nederkanten. Textillim på det.

    SvaraRadera
  5. Det är en bra vana att ha ett städprojekt varje helg. Själv rensade jag ur mitt linne och handduksskåp. Lyckades få ihop två stora påsar med gammalt som jag skänkte bort. Känner mig lite lättare nu. Idag har vi Presidents Day här i USA och är ledig så nu åker jag och köper nya glödlampor till hallen. Ha en bra måndag.


    SB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en stående lista med kommande projekt. Nästa helg blir det barnens "art". Bra jobbat med linnepåsarna. Själv har jag nästan aldrig något att slänga nuförtiden eftersom jag inte köper något nytt, men förr om åren var det snarare regel än undantag att jag rensade ut en sopsäck kläder vid varje säsongsskifte och bra mycket handdukar och lakan i samma veva.

      Radera
  6. Hade inte en aning om att man kan köra blomkrukor i diskmaskinen?
    Och hur funkar den där fönstertvätten? Jag har minst tre sådana där glastrasor och vet inte hur man använder dem. Sagt av personen som ständigt får höra att hon borde driva städfirma. Men du vet vad man brukar säga, man blir aldrig fullärd. Så hur gör man och hur mycket vatten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vafalls? Jag har städskola för Snålcoachen - ur led är tiden. På a säger jag att det beror väl på vilken sorts kruka det är, är det terrakotta eller typ fin print på skulle jag avråda. Det här är ju porslin så så länge det funkar på höjden så kör. Klart du lika gärna kan handdiska dem, men det finns något dekadent (eller städneurotiskt?) med att köra dem i maskin. På b säger jag fyll en hink 1/3 med ljummet vatten. Dryp in trasan i vatten och krama ur asmycket (den får inte lämna vattenspår på rutan då blir det fula spår) och torka. Först en omgång för att få bort smutsen. Sen en omgång till för att...ja, se punkt a (städneurotiskt).

      Radera
  7. Provade ditt blomdusch-tips idag, fungerade klockrent! Tack fru efficient husmor! /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm I love being the Designated Cleaning Lady Pro. Det var inte mitt trick från början, hittade det på typ grumme.se, en helt försummad sida som visar på att lösningen på all världens problem (ink Israel/Palestinafrågan) är Grumme såpa.

      Radera