Drömmen om Lissabon

Jag kommer aldrig glömma första gången jag träffade en i FIRE-comunityn (Katarina) och hon i en bisats nämnde geo-arbitrage, det vill säga det du gör om du laborerar med bostadsort i syfte att justera [ner] dina levnadsomkostnader i syfte att tidigare än planerat kunnat gå i pension. Det var så surrealistiskt att en fysisk person ens använde uttrycket! Well, jag är stort fan, nästan lika mycket fan som av house hacking. På sätt och vis kan man ju säga att vi - utan att sälja lägenheten i Stockholm - realiserat en sorts geo-arbitrage i och med flytten till Hudik. Många kostnader minskar eller går helt om intet här. Det enda jag kan peka på som blivit dyrare är värme och min kurslitteratur. Dessutom har de inte alls samma sug efter hundvakter här som i Stockholm och de är inte villiga att betala tusen spänn om dagen för en kvalificerad hund-au pair med de bästa rekommendationer.

MEN inom ramen för mitt content writing trillade jag för ett tag sedan över ett tema som jag tidigare tänkt mycket på men som jag inte funderat på på ett tag. Troligtvis för att vi haft nog med flytten upp plus att våra barn än så länge är så små att det inte känns aktuellt med utlandsflytt. Missförstå mig inte. Jag tillhör inte dem som tycker att "allt är på väg åt fanders med Sverige". Jag älskar att bo i Sverige och jag skulle vara fullständigt nöjd om någon (oklart vem) skulle sätta på mig en elektronisk fotboja som gjorde det omöjligt för mig att lämna Sverige evva'n'evva. Herregud, jag har inte ens varit i Norrbotten (eller har jag?), än mindre i Höganäs, jag har huuur mycket som helst kvar på min to do-list. Med det sagt: Livet är kort och världen är stor och på samma sätt som jag tror att livet är roligare om man fått hångla med en handfull individer än bara en, som på förr i tiden, tycker jag att det vore trevligt att få spendera några år utomlands igen. Kanske om...sju år och fyra månader, när minstingen blivit myndig?

Det land som lockar är Portugal. Inte för att jag dreglar efter pensionsskatterabatten (som snart är död vad jag förstår) utan för att jag tycker att det verkar så vackert. Jag har inte varit där annat än på Madeira men de bilder jag sett från såväl Lissabon som andra städer, kustremsorna mot Gibraltar och gränsen mot norra Spanien, är magnifika. Det är blågrönt hav, friska men milda vindar (?) och trevligt fölk vad jag förstår på vänner som varit där. I min research till den artikel jag skrev lärde jag mig också att:
- Portugal har ett hyfsat välrenommerat akademiskt system (rankat 57 i världen)
- Lissabon har en opera
- Som EU-medborgare är det i stort sett bara att flytta dit, men du ska skaffa någon form av formellt uppehållstillstånd, orkade inte grotta i detaljerna i detta skede. Men du får tillgång till sjukvård and shit vilket nästan känns skämmigt. Får se till att inte bli sjuk där helt enkelt.
- En lärare tjänar 10 000 kr i månaden och klarar sig på det.
- De flesta tjänar emellertid bara runt 800 Euro per månad men verkar klara sig på det.

Hur kan de klara sig på det? Jag citerar en blogg jag hittade på området:
"Jag tror att sanningen är att medelportugisen har lägre utgifter än medelsvensken men inte för att det är billigare här utan helt enkelt för att de inte har så mycket att spendera. Jag tror att man sparar på det mesta, shoppar, renoverar och reser minimalt och spar pengar på boendet genom att bo flera generationer tillsammans och så vidare."
Mäh! C'est moi! Jag är i princip redan portugis! I en källa jag hittade angavs att ett par utan barn, bosatt i en medelstor eller mindre stad i Portugals inland, mycket väl kan klara sig på runt 1 700 Euro per månad all included. Vill man bo i Lissabon, med en halvtimmes gångavstånd från turistattraktionerna, får man lägga till en 4-500 Euro per månad. Det är fortfarande lågt. Ponera att vi sålde lägenheten (eller lyckades hyra ut den en andra omgång vilket är rätt osannolikt) och skaffade ett boende för två i Lissabon, förslagsvis i de gamla, kuperade kvarteren som man ser i filmen "Nattåg till Lissabon", du vet scenen där Charlotte Rampling öppnar dörren för Jeremy Irons.

Alfamakvarteren

Operan

På dagarna drönar vi i stadsmiljö, på kvällarna går vi på operan och andra kulturevenemang. Vi äter färska grönsaker året om och vinet kostar en Euro (åtminstone de sorter vi dricker). På helgerna tar vi de högteknologiska tågen nedåt kusten och blickar ut över Atlanten.

Två världar ett sund

Dessutom finns det en svensk skola i Lissabontrakten och du kan ju fethaja att dessa expats vill ha en förtroendeingivande (?) svensk senior barnflicka till sina barn så det behöver inte svida så förbannat i portföljen.

Än durå? Har du några expatplaner, om än inte för livet utan mer som en årslång (eller två) utflykt?

Mvh/
FruEfficientBadass



57 kommentarer:

  1. Portugal är fint. Semestrade i Lissabon i vecka för kanske sju år sedan och det var trevligt. Mycket droghandel på de större torgen dock.

    En kollega som gick i pension flyttade för några månader ner dit, men komet inte ihåg namnet på byn. Hon verkar trivas.

    Personligen skulle jag hellre åka ner någon månad om året om det är det du nämner du är ute efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror droghandel är lagligt i P sen tiotalet år, kan vara därför.

      Radera
    2. Jag var i turistorten Lagos (längst ned i sydväst) och drogförsäljarna var på mig som hökar! Mest marijuana, men en snubbe skulle absolut sälja kokain till mig. Inte var det för att jag ser ut som en hippie eller pundare, utan troligen såg de en blek nordbo från ett inskränkt förbudsland, samt hade fördomen att nordbor är vid stadd kassa. På Madeira och inte heller Lissabon upplevde jag inte ovanstående...

      Vad jag läst är portugiser i genomsnitt rätt lågt utbildade. Jag snackade med en taxichaufför som gissningsvis var runt femtio. Han hade gått två år i skolan! Sedan var det dags att börja jobba. Jag tror inte han var representativ, men jag tror inte heller man hittar många femtioåringar (uppvuxna) i Sverige som gått två år i skolan.

      Radera
    3. "På Madeira och inte heller Lissabon upplevde jag inte ovanstående..." Dina dubbla negationer knäcker mig - du menar att du INTE blev erbjuden droger i Lissabon och/eller Madeira? I det senare fall torde det vara ett rätt dåligt affärsupplägg med tanke på turistprofilen på ön (däremot går det nog att sälja svenskt kaffe och vetelängd till bra pris).

      Radera
    4. Ja, det var måhända lite otydligt formulerat. Inga drogerbjudanden på Madeira och inga i Lissabon.

      Radera
    5. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
      Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

      Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

      Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

      Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

      Funktioner & fördelar;
      * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
      * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
      * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
      * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
      * Höga godkännandepriser
      * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
      * Enkel online-applikation.
      * Personlig vägledning och expertis.
      * Inga dolda avgifter

      Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

      Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

      För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
      E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
      WhatsApp: +447903159998
      2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

      Radera
  2. Min dröm är att få göra detta i sydostasien. Jag tror väldigt mycket på Geo-arbitrage.
    Vad hindrar dig :D

    Det som hindrar mig är kapital och utbildning. Men jag gör något åt det. Det tar lite tid bara! :D

    Sverige är förövrigt underskattat. Får jag berätta om min Sverige-arbitrage? Flytt från malmö till Emmaboda. 4000 kr mindre i månaden till utgifter. Ditt hudikvallsexempel stämmer med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vad hindrar dig :D" Tre barn. Det är lätt att vara efterklok. Men om 7,5 år smäller det! Ditt Emmabodahack låter briljant.

      Radera
    2. Flytt till Emmaboda låter udda men grattis till att slippa Malmö.

      Radera
  3. Ingen aning vad jag tycker när barnen är stora nog för nästa flytt, själv är jag alltid nöjd om det finns vikter att lyfta och böcker att läsa. Älskar Skottland, men det är knappast billigare.

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Skottland säger du? Min man var där på kuckelimuck-kurs för ett antal år sedan och kom tillbaka helt begeistrad. men då bodde de på ett slott, det var klarblå himmel och ljumma vindar. Blir det inte lite grådassig periodvis?

      Radera
    2. Definitivt grått ibland, fuktigt och med lukt av bränd torv. Som turist är hösten den det bästa tiden att bo billigt och ha allting för sig själv.

      Ingolf

      Radera
  4. FruEB, din käre bloggranne Sparo är i flyttagen och beslut taget om land. Du kanske kan göra en intervju med honom, förutom att det är av stort intresse med olika sorts geoarbitrage är det ju i linje med din utbildning (du kan återanvända den när intervju kommer upp som inlämningsuppgift på utbildningen din)
    Själva tankeprocessen är det som står i förgrunden, så att om själva orten som han beslutat sig för inte avslöjas så gör det inte så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vavavava? Måste genast kolla vad han har för sig.

      Radera
  5. Är verkligen ett fåtal platser i världen(vad jag känner till) som jag eventuellt hellre skulle vara permanent bosatt i än Sverige. Med det sagt så skulle vi gärna fly mörkret och kedje-kräksjukorna som härjar under vintern. Men hur löser man att åka utomlands ett par månader varje år när det är skolplikt för barnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör man ju inte såvida man inte orkar rodda med temporär svensk skola etc. vilket åtminstone inte vi tyar. Det får bli när de är klara med åtminstone åk1 i gymnasiet. Efter det kan jag tänka mig att lämna dem i lägenheten hemma några månader i stöten. Jag menar, hur ska de annars kunna blanda häxa och bjuda in kvarteret på skandalfest?

      Radera
    2. Ja nej temporär skola låter tvärt emot mot vad jag är ute efter egentligen.
      Vi har väl en liknande plan att ställa om livsstil runt gymnasieålder tidigast, men det är väldigt många år tills dess. Hur gör en fram till dess? sänka pannan o härda ut November känns inte som smartness.

      Radera
    3. "sänka pannan o härda ut November känns inte som smartness." Just nu har jag nackspärr så jag går med sänkt panna oavsett om jag vill eller ej. SOm sagt, jag har inga problem med mörkret. Men kylan is killing me. Bokstavligt talat, jag har cirkulationsproblem. Ska installera en ny luftvärmepump här nästa vecka. Men att kura framför en brasa så här års är enligt mig najsligt. Februari mars däremot - huvva. Då är man bra less på skiten.

      Radera
    4. Igår på dagen när det var soligt så hade vi 33 grader i uterummet, nästan lite hawaii känsla med shorts och t-shirt. Luftvärmepump är bra grejjer, kan ju till och med bli ekonomiskt och kylmöjlighet på sommaren är najs.

      Radera
    5. Larson,

      Vet inte om du läser äldre inlägg men här har du en blogg som gör typ exakt det du efterfrågar:

      https://tradevenue.se/vagentillfrihet/budget-leva-i-thailand

      Hälsningar,
      /A

      Radera
    6. Bra tips. jo men där har jag läst en gång i tiden, bra blog!
      För övrigt så såg jag igår på SVTplay en dokumentär 'Det goda livet - på spanska solkusten' där man får träffa lite olika svenskar som valt att bosätta sig i spanien.
      Ganska intressant men inte lockande direkt, kanske är det vinklat men alla fördomar tycks bekräftas. Eller ja lilla huset i bergen såg rätt nice ut iofs.

      Vår nuvarande lösa plan är att eventuellt byta till ett mindre hus i Sverige vid 55 och kombinera med olika utlandsresor á 1-2månader 2 gånger per vinter, är i alla fall idag för rastlös för att sitta på solkusten eller dyl på heltid. Dock så kväver kanske detta semi-fat fire, tur på så vis att det är rätt många år kvar.

      Kanske ska man försöka ta sig till thailand och se vad det är om, har som typ enda svensk inte varit där.

      Radera
  6. Jag drömmer om att fly Sverige november-februari. Tveksamt dock om mitt jobb skulle vara ok med att jag var borta så länge. För att inte tala om hur dyrt det skulle bli med helinackordering för tre hästar.

    Men jag märker att jag mår vansinnigt dåligt både mentalt och fysiskt av ffa kylan. Mörkret är mer ok (speciellt om jag kunde vara ute mer dagtid), men kylan är vidrig. Alla är så glada över snön nu, för det blev så ljust. Men jag fryser även när jag är påbyltad till max och mina luftrör svider.

    Jag vill ha våååååååår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är kyla och mörket inga större problem, går att motverka rätt bra med lampor o att vara inomhus tycker jag. Men att vara konstant sjuk/förkyld och att alla andra är det också gör att 1. man är sjuk 2. sociala aktiviteter blir alltid inställda 3. träningen går uselt

      Radera
  7. Håller helt med dig Fri2032 om mörker vs kyla. Jag skulle kunna leva på mars om det bara var varmt och göttigt. ELler inte supervarmt, en 17-18 grader är nog min favorit. Då kan man fortfarande ha lite snyggt lager-på-lager, utan att behöva få stickningar i fingrar och tår varje gång man kommer in från utomhus. Hatar kyla!


    "Tveksamt dock om mitt jobb skulle vara ok med att jag var borta så länge. " Jag pratade med min man, som numera jobbar på timme, om nästa sommar. Frågade om han kunde ta semester en viss vecka. Då tittade han på mig och sa med självklarhet: "Alltså, jag jobbar när och hur mycket jag vill!?". Det var först då jag till fullo fattade the ingenuity av vad han gör: Ok han får inte lön när han är ledig. Men han behöver Inte Be Någon Om Lov. Halleluja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsa honom att jag är grön av avund. Inte nog med att han haffat dig, han får GÖRA SOM HAN VILL. Fy, vissa ska verkligen ha allt... ;-)

      Jag måste klura på hur jag lyckas få jobbet att inse att de ska ha mig som frilansande konsult. Borde gå bara jag gör mig lite mer oumbärlig (just nu är det bara jag som kan göra mitt jobb).

      Radera
  8. Tack för delning av dina drömmar. Gör det innan det blir för sent! Sedan mitt första besök 2005 har Lissabon varit enda platsen för mina årliga 2-veckors resor utomlands. Jag tar mig ledigt runt utan karta, rör mig med tåg och buss på dagarna, upplever både gammalt och nytt, fått vänner, knagglar med språket... Gör det innan det blir för sent, lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Unknown för dina olycksbådande profetior ("Gör det innan det blir för sent"*2). Vet du något som jag inte vet, typ komet mot jorden? Men kan du inte skriva av dig lite om Lissabon 4 dummies i en blogg e d som en ann kan gå in och läsa? Hur lär du dig språket för övrigt? Funderar på att läsa portugisiska på universitetet när jag är klar med journalistiken. Billigare än att gå på studieförbund e d.

      Radera
    2. Angående att lära nytt språk kan jag tipsa om appen uTalk som jag får tillgång gratis via det lokala biblioteket där jag bor.
      /kryddpåfyllaren

      Radera
  9. Geo-arbitrage är fin fina grejer. Finns ju några andra goa arbitrage.

    Bostads-arbitrage = flytta till boende med lägre omkostnader

    Jobb-arbitrage = byt till ett jobb närmare bostaden, slipp kö:er, spara på miljö, ingen bil osv.

    Mat-arbitrage = bli vegetarian

    Farbror fri brukar säga "Bättre liv till halva priset". Det är lite så jag ser arbitrage. Större värde/njutning till halva kostnaden.


    Förr i tiden (8år sedan) ville jag gärna bo i utlandet, Shanghai eller USA. Expat livet med nattklubbar, skyskrapor, känna sig viktig osv. Det livet lockar numera inte för 5öre. Nu har jag lärt mig vara glad och njuta av det lilla. Såsom.....

    - Kvällspromenad en frostig stjärnkväll
    - En grillad toast med dubbla lager prästost
    - Spegelblank sjö
    - Plantera ett frö
    - Hänga skjortor i färgnyanser (mörk->ljus)

    Det typexempel kopplat till sociala medier är killen som åker iväg på semester i Thailand, sitter vid poolen kikar på sin Instagram och ser sina vänner ha kul i lokala pulkabacken och längtar hem, får ångest för han är bortrest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Expat livet med nattklubbar, skyskrapor, känna sig viktig osv." = Känns ej som du.
      "Hänga skjortor i färgnyanser (mörk->ljus)" = Känns som du haha.

      Radera
  10. 1700€ i månaden!
    Det märks att du är kvar i småbarns åren.
    När du kommer in i guldåren, kommer du att märka att du lever mycket bra i Hudik för dom pengarna och kommer kunna unna dig månader i solen under vintern.

    Ligger just nu vid polen på ett russinhotell i Puerto de la Cruz.

    Dom jag pratat med har oftast betalat ca 12000kr för flyg och vistelse 4 veckor på ett 4 stjärnigt hotell.

    Temperaturen har varierat mellan 22-28 grader dom senaste två veckorna.

    Det är billigt att vara fri och flexibel!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött! Både din spådom om min framtida ekonomi och ditt flexibla solhäng. Det är på norrsidan va? Mycket finare än södra öön har jag förstått. Finns där kultur?

      Radera
    2. Min kultur är vacker natur och vandring mellan småbyar, för en vinpause.
      Kalle56

      Radera
  11. Lissabon är ju lite gulligt men känns småttigt efter en vecka eller så. Så mycket finns det inte att företa sig där. Operan är nätt och känns lite landsortsaktig (räkna inte med samma nivå som på Kungliga teatern på långa vägar; vi såg en helt okej Orfeus och Eurydike, men inte mer än så).

    Kanske är det bättre att bo på mindre ort och ta sig in till Lissabon lite då och då. Hur som helst upplever jag portugiserna som supertrevliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår benchmark är Hudik och på Glada Hudikteatern ges buskis två gånger per säsong.

      Radera
  12. Lissabon är fantastiskt. Det var en av de städer som föll på målsnöret när jag valde boendeort för några år sedan. Nu hamnade jag i ett grannland till Portugal istället. Kul också att du länkar till bortugal.se vilket är en stor favorit. Åsa skriver snudd på lika underfundigt som du.

    Mina omkostnader har faktiskt ökat kraftigt sedan jag flyttade till Medelhavet, främst pga dyrare boende. Även en av mina stora fritidssysslor är mycket billigare i Sverige än i de flesta andra länder. Men vädret och livsglädjen kompenserar lätt för det "ekonomiska lidandet".

    Som både du och Bortugal är inne på, så är det ju främst livsstilen som avgör ens kostnader och inte vilket land man bor i.

    /Holger

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Även en av mina stora fritidssysslor är mycket billigare i Sverige än i de flesta andra länder." Men HVAD kan det handla om? Inte golf i alla fall.

      Radera
  13. Skönt att läsa om likasinnade!

    Tänker precis som Danielm ovan gjort att göra ett svenskt geoarbitrage, men troligen inte förrän jag slutar jobba. Då blir det att byta BR-lägenhet i Sthlm med balkong mot villa, verkstad, trädgårdsodling mm i Småland (tillbaka till rötterna).

    Tänker också som Fri2032 och Kalle56 åka på långresa till värmen under den svenska ruskperioden. Öresundstågen går bra från Småland till Köpenhamns flygplats.

    Precis som Larson skulle jag ha svårt att helt lämna Sverige, men att vara borta någon månad i taget passar mig.

    SvaraRadera
  14. På tal om Portugal fick min bästis något stipendium från Konstnärsnämnden så hon bor där under kommande år (vad kul för MIG tänker jag då). Rekar lite åt dig!

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
  15. Det får bli långresor under den kallare årstiden för mig, hyra nån lägenhet på olika ställen varje gång.

    Geoarbitraget gjorde jag när jag flyttade till Örnsköldsvik för mer än 15 år sedan och köpte ett suterränghus och när det såldes fyra år senare gjorde vi 135% i vinst utan att ha gjort annat än att tapetsera. Vi hade haft betalt för att bo där!
    Pengarna har passerat ett annat skapligt husköp och försäljning, en separation och min del ligger i indexfonder nu och växer till sig och väntar på FI!

    SvaraRadera
  16. " Vi hade haft betalt för att bo där!" Haha visst är det crazy?! Och Ö-vik dessutom. Brasklapp för bostadskraschen alla pratat om i 30 år faktiskt kommer att ske, men jag tror att jag någon gång räknade ut något liknande för vår stadslägenhet. Inget unikt, de flesta i Stockholm får betalt för att bo (förutsatt att du någon gång realiserar vinsten).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast på bara fyra år är det inte många som lyckas med den vinsten, det var Botniabanans förtjänst. Plötsligt fick ö-vik framtidstro.

      Radera
  17. Det tangerar för övrigt Piketty - det är svårt att bräcka kapitaltillväxt med lönearbete.

    SvaraRadera
  18. Hej och välkommen till Spotcap Global Loan Services, jag heter Claudia Klein, jag är långivare och även lånekonsult.

    Behöver du stort finansiell förstärkning? behöver du ett lån för olika ändamål? om ditt svar är ja, kommer jag att råda dig att kontakta mitt företag via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddela oss på WhatsApp: +4915758108767 | och ha ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder alla typer av lånetjänster, vi erbjuder både långa och kortfristiga lån och du kan också låna upp till 15 miljoner euro. Mitt företag hjälper dig att uppnå olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Vi vet att det alltid har varit ett enormt problem att få ett legitimt lån För individer som har ekonomiska problem och behöver lösning på det, tycker många att det är så svårt att få kapitallån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av högt intresse ränta, otillräcklig säkerhet, skuld till inkomstkvot, låg kreditpoäng eller andra skäl

    Inga fler väntetider eller stressande bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig dygnet runt - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver

    Vi tillhandahåller lånetjänster i världsklass 24 timmar. För frågor / frågor? - Skicka ett mail till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddela oss på WhatsApp: +4915758108767 | & Få ett svar på ett ögonblick.

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har lite kontanter, bara skriva till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!

    SvaraRadera
  19. Jag heter Antonio luara, från Stockholm - Sverige, jag är läkare av yrke. Detta är en väldigt glad dag i mitt liv att dela med dig här hur jag fick min sanna kärlekspartner hemma. Dr. Oduduwa hjälpte mig med magiskt kärleksförtryck för att återställa min ex pojkvän tillbaka efter 2 års separation. Han är hemma till mig nu vi älskar varandra mer än någonsin tidigare. Jag rekommenderar att alla kan få samma hjälp från honom via kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com)
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr. Oduduwa att kontakta denna spiritualist - Love spell portion till ....
    * få tillbaka din ex kärlekspartner,
    * återställa kärleksförhållande mot förlust
    * förena trasiga äktenskapsförhållanden
    * magisk kärlek för att komma tillbaka
    * sluta skilsmässa
    * Älskar stava för att undvika att fuska par
    * Älskar stava för att sluta dela
    * Talisman ring för kärlek dominans.
    * magisk stavring för kärlek. etc.
    e-postmeddelande kommunikation med Dr.Oduduwa alla dina problem är över inom några dagar efter att kärlek stavning delaktivering för dina räkning.
    Jag gjorde det ett försök, magiska kärlek stavning del tillbaka min ex kärlekspartner inom 2 dagar. det fungerar till mitt bästa.

    SvaraRadera
  20. Godvänner, jag heter Anna Sjoberg, från Stockholm, jag är läkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Sverige. Jag är gift i över 6 år med två barn, mitt förhållande till Sjoberg, min man var till en början söt, romantisk och senare blev mardröm fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskar på mig och letade efter ett sätt att få en snabb skilsmässa, vi uppbruten före 3 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek. Jag älskade min man så mycket. Jag vill inte förlora honom till en annan dam. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa mot mig längre .. Jag ville bara att han skulle vara hemma för att älska mig för alltid. Jag förklarade min situation för en vän på jobbet, min vän Jennifer hon berättade för mig att snarare kontakta hjälp av en kärleksstiftare som heter Dr.Oduduwa från afrikana nation med magisk kärlek spell del bön för att återvända tillbaka ex love, att han har kraftfull begåvad charm för att få tillbaka kärlek och förtroende i alla trasiga äktenskap eller trasiga kärleksförhållanden, jag trodde och provade och det fungerar för mig, jag skickar e-postmeddelande till Dr.Oduduwa via hans personliga mailkontakt nedan;
     {Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com}.

    Dr.Oduduwa svarade på mitt meddelande, han sa att kan hjälpa till att få tillbaka min ex kärleksman med omedelbar charm kärleksdel på två dagar, jag var mycket glad att hitta den här mannen som hjälpte mig, jag följde alla hans instruktioner noggrant steg för- stegböner och besvär som jag själv gjorde i mitt hus med ljus på natten. Oduduwa berätta allt jag kan göra hemma under nattbönerna älskar stavningsprocessen. Jag gjorde allt enligt anvisningarna. det började fungera för mig eftersom jag inom några timmar senare fick ett telefonsamtal från min man, jag var så förvånad och chockad eftersom han har slutat ringa eller skicka meddelanden till mig sedan de senaste 3 månaderna, nu gör jag omedelbart en kärlek stavningsböner min make Andrea kom hem för att be om ursäkt för mig, jag är så glad över hur kärleksdel fungerar positivt på min man inom 2 dagar han är hemma. Just nu lever min man och jag båda lyckligt tillsammans i kärlek mer än någonsin tidigare. Jag är glad åt den stora mannen Dr.Oduduwa för hans begåvade talanger. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa.
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr.Oduduwa till alla som vill återställa förlorade kärleksförhållanden eller kärleksförhållanden för att hitta verklig kärlekspartner.
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  21. kanske ska rensa lite i kommentarerna ....
    Men den som funderar på lämpligt land att flytta till (eller bara semestra i) rekommenderar jag https://www.numbeo.com/cost-of-living/
    då vet man vad man ska förvänta sig

    SvaraRadera
  22. Jag läste en kommentar online från en Los Angeles-baserad journalist avslöjar hur hon hittar en verklig kärlekspartner (mannen) 2 månader efter att hennes ex-pojkvän bröt upp med henne, med hjälp av en Love spellcaster.
    Jag skickar ett e-postmeddelande för att kontakta samma Dr.Oduduwa eftersom jag har dessa Kraftfulla avsikter att saker kommer att fungera för mig, jag trodde på vittnesmål är det verkliga livet bevisar. Jag insåg att det här skulle vara bra att dela här eftersom jag vet att det kommer att inspirera andra också.
    Så tur för mig att jag stötte på oduduwa e-postkontakt i ett blogginlägg. I dag vittnar jag med glädje och lycka till världen ... detta är ett av de mest glada ögonblicken i mitt liv. Oduduwa den storslagna kärleks-stavningen, startade en trollformel för mina räkning för att återfå min ex-man med sin trollformel och magi.
    Jag är gift i över 6 år och det var så fruktansvärt eftersom min man verkligen fuskade på mig och letade efter en skilsmässa, vi blev uppdelade för 3 månader sedan och vi kom tillbaka igen efter så mycket tiggeri med trevliga gåvor av kärlek.
    Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att känna sig illa längre ... jag ville bara att han skulle älska mig för alltid. idag lever vi båda lyckligt tillsammans. Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek (åtminstone så är det som det känns).
    Jag är glad och tacksam för den här stora mannen. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att detta också fungerar för dig, 100% säker.
    kontakta Dr.Oduduwa för brådskande hjälp för att fixa ditt trasiga äktenskap via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    han har befogenheter att lösa följande relationsfrågor;
    * Love Spells Win-Back Ex-älskare
    * Magi för framgång och marknadsföring
    * lycklig charm - BUSINESS STAR
    * avdelningar - SKYDDSHOOK
    * förbannelse upplösning
    * andlig rening
    * fertilitetsmagi - FRUITS OF WOMEN
    * dekret magi, STAV LOTTERI & VIN-SPEL STAV
    Att läsa artiklar på internet hjälper verkligen mycket med att ge en snabb och brådskande lösning på livsproblem.
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  23. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera
  24. Hej mina kollegor online Jag är Monica Gilbert från Frankrike, jag vill använda detta medium för att tacka Dr Ajayi den stora spell spellisten för att han tog tillbaka min man. min man lämnade mig för sin exflickvän som han hade innan han gifte sig med mig det är en svår situation för mig jag ringde och bad honom att komma tillbaka han vägrade att han sa att han inte älskar mig längre jag försökte alla möjliga sätt att få honom tillbaka förgäves uppförde han sig som en person under manipulativ kontroll. Jag berättade för min vän vad jag passerade och hon gav mig Dr Ajayi WhatsApp-nummer: +2347084887094 och hon förklarade för mig hur Dr Ajayi hade förberett en ört för att hon skulle bli gravid efter 15 års äktenskap utan livmodern. Jag var i behov av hjälp så jag kontaktade Dr Ajayi genom whatsApp-numret som min vän gav mig, och jag sa till honom mitt problem, han berättade vad jag skulle göra som jag gjorde när han instruerade och han kastade en kärleksförtryck som gav tillbaka min make inom 72 timmar. Om du behöver hjälp med att få din älskare tillbaka eller något annat livsproblem, kontakta Dr Ajayi via e-post: drajayi1990@gmail.com WhatsApp: +2347084887094

    SvaraRadera
  25. Hej vänner, uppriktigt kräver det hårt arbete, engagemang och engagemang för att göra ett framgångsrikt äktenskapsförhållande en livstid, här är min verkliga levande vittnesbörd om gudomliga bevis till goda lösningar som jag fick från Dr.oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com) kärleksläkaren, som hjälpte mig återställa mitt äktenskap från separationen för några dagar sedan. Mitt namn är Jehona Bekteshi från Stockholm. Efter så mycket kärlek i relation med min make i mer än fyra års äktenskap slutade han mig och han tappade mitt hjärta. Jag gjorde allt för att få honom tillbaka, jag har kontaktkommunikation med några andra spellcaster online men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, jag frågade honom med allt jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog för mig att jag föredrar att kontakta en riktig stavmästare som kunde hjälpa mig att kasta en magisk kärlekskarm för att föra min man hem, men jag är den typ som aldrig tänkt på magisk charm kunde Hjälp, jag hade inget annat val än att prova, jag skickar ett meddelande till Dr.oduduwa e-postadress jag kopierade från en vänner bloggsida postade stavkrasch och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar som min ex make man kommer att återvända till mig innan tre dagar är förbi, Dr.Oduduwa hjälpa mig kastade förtrollningen magiska kärlek spell med användning av foton bild och namn jag skickade till honom och förvånansvärt under den andra dagen, det var runt 04:00. Min ex man ringde mig på mobiltelefon för att be om ursäkt för mig, jag blev så förvånad, jag svarade samtal och allt han sa var att han var så ledsen för allt gjort fel för att skada mig att han var mycket ångerfull och omvände sig, nu vill han ha mig att återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom vilket var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon vet att jag har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med en snabb, snabb lösning för att få tillbaka min kärleksman hem, allt mitt problem är över.
    Alla som går igenom relationskris eller svårigheter måste skicka meddelande till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat kärlekskrisen som följer; ...
    Kärlek magiska trollformler ring för att hitta sann kärlek
    magisk kärlek återvända stava böner för att föra tillbaka ex kärlekspartner
    Skilsmässor (talisman ring för kärlek dominans och kärlek kraft)
    Anslutning till nya find love trollformler
    Örter och rötter botar mot cancer / HIV-stavning.
    Uppdelningsförhållanden Staver
    Att föra tillbaka en tidigare älskande pojkvän med ljusstake bön
    Du vill bli befordrad på kontoret / Lottery spell magisk ring
    Du måste tillfredsställa din fru på sexbädden (älskar superkraft)
    Dr.Oduduwa kärlek stavning incantation bön är praktisk och du kan förstå varje steg för att få kärlek spell fungera. det finns inga avgifter i samband med böner om du har problem för en hållbar lösning, skicka ett meddelande till honom via; dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  26. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera
  27. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  28. Hej, jag är så upphetsad att mitt trasiga äktenskap har återställts och min make är tillbaka efter att han lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna. Efter 8 års äktenskap har jag och min man varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågade mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Mohammed kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det sedan gjorde han en (Love spell) för mig. 28 timmar senare ringde min man verkligen till mig och berättade för mig att han saknade mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Mohammed. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr Mohammed verkliga och kraftfulla stava caster som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i tidens problem, om du är här och du behöver din ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, gråt inte längre, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontakt: Skicka e-post till honom på: monicaspiritualtemple@gmail.com, du kan också ringa honom eller lägga till honom på Whats-app: +2348134493948

    SvaraRadera
  29. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv.! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  30. Jag är glad och tacksam för er alla som läser den här bra artikeln här ute som hjälper till att rädda mitt äktenskap från skilsmässa för några dagar sedan, för jag vet att alla dina relationsproblem är över eftersom du är väldigt lycklig att komma över den här kanalen idag. bara skicka ett meddelande till kontakt-e-postmeddelandet för brådskande hjälp
    för att få tillbaka din ex-kärlekspartner inom 12 till 24 timmar. dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    Jag uppskattar dig alla dina goda vänliga kommentarer, jag är alltid glad att läsa olika kommentarer här, på samma sätt som jag läste en kommentar som tog tillbaka min ex kärlek man efter att vi skildes i 2 år återvänder han fortfarande och älskar mig lever lyckligt gift. Jag läste en kommentar förra veckan om Dr.Oduduwa Love Spell Solution fungerar snabbt och brådskande resultat inom 24 timmar efter aktivering. Jag försökte det, så förvånansvärt fungerar det för mig, jag vet inte om dig .. vill du ha din ex-kärlekspartner tillbaka till äkta kärlekskänslor. det här är intressant, bara skicka ett e-postmeddelande till adressen (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) Dr. Oduduwa svarar på dig och sedan är alla dina problem över inom några timmar kommer du att känna ett positivt kärleksutfall.

    SvaraRadera