Läsarmail: Är vi galna?

För någon vecka sedan fick jag ett läsarmail men på grund av mycket skola behöver jag er hjälp att ge kvalitativ feedback som just ni är så bra på att göra. Till saken är att jag som bifogat fick en Excelfil men den gör sig inte så bra i bloggformat plus att jag tror inte att det är siffrorna som är problemet:

"Vi är ekonomer så brister inte i förmåga att förstå den rent ekonomiska delen av analysen. Men alla som gett sig in på FIRE-resan inser snart att fråga mycket större än bara kronor och ören och det är ett stort beslut när man väl klipper banden ...Är båda 50 år boende utanför Örebro med en dotter i gymnasieålder och en son som precis börjat studera på universitetet. Vi har aktivt jobbat med att sänka våra utgifter och öka vårt sparande under ett antal år. Detta har lett till en total portfölj med ett ganska högt bruttovärde. Beslutet att hoppa är mer ett känslobeslut …. Mycket mer så än ett ekonomibeslut. Vi har båda haft bra inkomster men har aldrig riktigt hamnat i samma livsstilsinflation som våra vänner. Har dock haft samma absurda konsumtionsvanor som du nämner att du själv haft tidigare i din blogg. För några år sedan trillade vi över MMM och the shockingly simple math och insåg att pension före 55 låg inom det rimligas gräns. Vi började följa bloggar – inklusive din – och lyckades ganska snabbt ställa om vår ekonomi drastiskt. Det, lite tur, och börsutvecklingen på senare tid har rent plötsligt flyttat fram våra planer. Varför vill vi gå i pension tidigt? Finns en hel del skäl, t ex;


  • Har arbetat mycket och delvis försakat andra intressen
  • Vill fokusera på träning / hälsa (vår hobby) och resor mm (vandra, åka skidor hel säsong mm)
  • Observationer på egna föräldrar som arbetat länge – så vill vi inte ha det …
  • Sett i vår närhet hur man kan drabbas av sjukdom tidigt under pensionen. Jobba till 65 och sjuk från 70 inte attraktivt scenario …

Jag är uppbunden av arbete utomlands under 2020. Känner att jag måste fullgöra det uppdraget. Vi måste under våren välja mellan 1) Gå i pension slut 2020 eller 2) Jag skriver på för två år till och vi tar med dotter i gymnasieålder hit så hon får gå gymnasiet här. Så risk för two-more-year syndrome… Vi känner båda att pension 2020 mest attraktiva alternativet. Samtidigt skulle 2 år till ta bort alla uns av ekonomisk osäkerhet …. Så vad är två år värt?

Våra utgifter är ”normalt” ca 30-35,000 per månad inklusive alla resor. Vi har sagt att vi vill kunna ta ut 40,000 per månad under pensionen. Egentligen är det helt galna tal och jag kan inte se oss förbruka i närheten av detta. Håller med om att 4%-regel elegant – men vår pension en salig blandning av konstiga tillgångar inklusive arv, förmånspensioner och PPM …Våra funderingar:
  • Är man galen när man slutar två högavlönade jobb för en mer osäker ekonomisk framtid?
  • Gör vi något fundamentalt tankefel kring hur länge pengar kommer att räcka?
  • Hur hanterar man synpunkter från omgivning?
Så summa summarum – behöver nog bara prata av oss för att känna att vi inte gör något helt galet när vi slutar jobba."

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Om du själv vill skicka läsarmail så gör't. Vill passa på att nämna att jag avidentifierar alla brev. Kvinnan (eller mannen?) ovan har inte alls en son och en dotter, han har samma av en sort, men jag tänker inte säga vilken för då kan ni härleda henne till en idag levande person och det får man inte enligt GDPR. Inte bor han i Örebro heller. Förhoppningsvis har hon inte pre-maskat sin identitet så att hen faktiskt HAR två av samma sort och VISST bor i Örebro och sen har jag, i tron om att hon INTE gör det slumpvis valt att lägga TILLBAKA hen i "rätt" fack och då blir det problem. Vad jag försöker säga är: Ni kan vara trygga med att jag inte pumpar ut era personuppgifter på bloggen om ni blir skrivsugna. D.s.l

50 kommentarer:

  1. Det är ju inte så att om man slutar jobba så slutar man för alltid. Är man välutbildad so nog lär man få ett jobb efter några år hemma om man behöver för ekonomin eller har tråkigt . Jag skulle nog satsa att bo där dottern får bäst skolgång vare sig man jobbar eller inte . Ekonomin löser sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej alla jag vill vittna om den stora och kraftfulla stavspelare med namnet Priest Ade som tog tillbaka min ex som lämnade mig och förlovade sig med en annan tjej, Vi var lyckliga tillsammans när han plötsligt bara bytte han brukade ringa mig varje morgon och kvällen innan han gick till sängs men allt som slutade när jag ringer honom skrikade han på mig och sa till mig att han inte ville ha något att göra med mig längre, jag var så ledsen och förvirrad att jag inte visste vad jag skulle göra då Jag gick på nätet för att söka hur jag fick tillbaka mitt ex sedan hittade jag en artikel där någon pratade om hur den stora och kraftfulla präst Ade hjälpte henne och hon lämnade sin e-postadress jag tog den och kontaktade honom jag sa till honom mitt problem han bara log och sa till mig att slappna av allt kommer att vara OK jag gjorde allt han bad mig att göra och han försäkrade mig att efter 24 timmar kommer han att vara tillbaka, till min största överraskning nästa morgon var det min pojkvän han kom tillbaka och knälade och bad för mig att acceptera honom tillbaka nu vi är så lyckliga tillsammans att han också kan hjälpa p kontaktar du honom

      ancientspiritspellcast@yahoo.com eller ancientspiritspellcast@gmail.com

      https://priestade.blogspot.com

      Visa mer på YouTube: https://youtu.be/jWta3jLP_fo

      WhatsApp +2347059715465







      Hej alla jag vill vittna om den stora och kraftfulla stavspelare med namnet Priest Ade som tog tillbaka min ex som lämnade mig och förlovade sig med en annan tjej, Vi var lyckliga tillsammans när han plötsligt bara bytte han brukade ringa mig varje morgon och kvällen innan han gick till sängs men allt som slutade när jag ringer honom skrikade han på mig och sa till mig att han inte ville ha något att göra med mig längre, jag var så ledsen och förvirrad att jag inte visste vad jag skulle göra då Jag gick på nätet för att söka hur jag fick tillbaka mitt ex sedan hittade jag en artikel där någon pratade om hur den stora och kraftfulla präst Ade hjälpte henne och hon lämnade sin e-postadress jag tog den och kontaktade honom jag sa till honom mitt problem han bara log och sa till mig att slappna av allt kommer att vara OK jag gjorde allt han bad mig att göra och han försäkrade mig att efter 24 timmar kommer han att vara tillbaka, till min största överraskning nästa morgon var det min pojkvän han kom tillbaka och knälade och bad för mig att acceptera honom tillbaka nu vi är så lyckliga tillsammans att han också kan hjälpa p kontaktar du honom

      ancientspiritspellcast@yahoo.com eller ancientspiritspellcast@gmail.com

      https://priestade.blogspot.com

      Visa mer på YouTube: https://youtu.be/jWta3jLP_fo

      WhatsApp +2347059715465




      Hej alla jag vill vittna om den stora och kraftfulla stavspelare med namnet Priest Ade som tog tillbaka min ex som lämnade mig och förlovade sig med en annan tjej, Vi var lyckliga tillsammans när han plötsligt bara bytte han brukade ringa mig varje morgon och kvällen innan han gick till sängs men allt som slutade när jag ringer honom skrikade han på mig och sa till mig att han inte ville ha något att göra med mig längre, jag var så ledsen och förvirrad att jag inte visste vad jag skulle göra då Jag gick på nätet för att söka hur jag fick tillbaka mitt ex sedan hittade jag en artikel där någon pratade om hur den stora och kraftfulla präst Ade hjälpte henne och hon lämnade sin e-postadress jag tog den och kontaktade honom jag sa till honom mitt problem han bara log och sa till mig att slappna av allt kommer att vara OK jag gjorde allt han bad mig att göra och han försäkrade mig att efter 24 timmar kommer han att vara tillbaka, till min största överraskning nästa morgon var det min pojkvän han kom tillbaka och knälade och bad för mig att acceptera honom tillbaka nu vi är så lyckliga tillsammans att han också kan hjälpa p kontaktar du honom

      ancientspiritspellcast@yahoo.com eller ancientspiritspellcast@gmail.com

      https://priestade.blogspot.com

      Visa mer på YouTube: https://youtu.be/jWta3jLP_fo

      WhatsApp +2347059715465

      Radera
  2. Om det känns läskigt, trappa ner. Att gå från 100 till noll är det svart-vita alternativet. Ta inspiration från alla oss som lever i en värld full av härliga grå nyanser ;-) och hör ni, vad ni än bestämmer er för lovar jag att det löser sig!

    SvaraRadera
  3. Snålgrisarnas svar:
    Är man galen när man slutar två högavlönade jobb för en mer osäker ekonomisk framtid? - Inte alls!
    Gör vi något fundamentalt tankefel kring hur länge pengar kommer att räcka? - Det kan bara ni själva avgöra. Vissa klarar sig på 8000 kr medan andra ska ha 40000 kr.
    Hur hanterar man synpunkter från omgivning? - Bara att skita i... helt enkelt.

    Vi har också funderat på ovan frågor och kommit fram till att vi behöver minst 25000 kr i stadig utdelning för att ens överväga att sluta jobba. Vi kommer att bränna mer pengar som daglediga än när vi jobbar, trots att det finns gott om gratisaktiviteter, då vi gillar att resa och upptäcka saker och platser t.ex. Inga shoppingturer till Ullared med andra ord. Sen har vi en del gratis via jobbet t.ex. telefon, friskvård (läs: spa) som vi kommer att behöva stå för själva.

    Skulle man sakna jobbet finns det nog alla möjligheter för icke struliga och driftiga personer att få en anställning någonstans. Har man dessutom familj med barn saknar man inte direkt sällskap...

    SvaraRadera
  4. Håller med föregående skrivare. Ta det i steg, låt en av er sluta först och den andra om två år. Eller om ni båda kan dra ner på tiden och jobba halvtid eller delar av året. Eller sluta jobba helt och se det inte som att ni för alltid har lämnat in stämpelkorten utan att ni tar ett sabbatsår för att se om det verkligen är så kul att vara ledig. Då blir beslutet mindre definitivt och kanske enklare att genomföra.
    Fasiken va gött det låter att ni kommit hela vägen fram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar er. Vilken gåva att verkligen kunna glädjas med andra. DET är en sak du inte kan köpa för pengar.

      Radera
  5. Har väl haft likande tankar. Eftersom börsen gått bra under en lång period så har aktieinvesteringarna passerat 25 gånger årsinkomsten. Jag har dock respekt för sättningar som varit på börsen och sättningarna kan ingen förutspå med någon precision. Runt 2008 var det sättningar på runt 50 procent. "Kvalitetsbolag" på largecap ställde in aktieutdelningarna och tvingades istället till nyemissioner. Att då tvingas plocka ut pengar från en snabbt krympande aktieportfölj tror jag kommer kännas ganska tufft även om man har historisk statistik att luta sig emot, som säger att börsen repar sig. Är man en så försiktig person som jag innebär det att jag behöver en bred marginal för att vara komfortabel med alla eventualiteter.

    Sedan finns förstås risken som aldrig någon pratar om, och det är att aktietillgångarna helt plötsligt är spårlöst borta från dina konton. Med superhackers i farten tror jag faktiskt att detta kommer att hända förr eller senare för någon bank och den dagen kommer det nog kännas lite småsurt att ha varit en sparsam person.
    /Anselm

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Att då tvingas plocka ut pengar från en snabbt krympande aktieportfölj tror jag kommer kännas ganska tufft även om man har historisk statistik att luta sig emot, som säger att börsen repar sig. Är man en så försiktig person som jag innebär det att jag behöver en bred marginal för att vara komfortabel med alla eventualiteter." En "årslön" på vanligt konto och man tar udden av de flesta korrektioner - åtminstone om man ser det i ett historiskt peres´pektiv (snittet bear market = 200 dagar). Men visst, ingen vet ju var framtiden för med sig. Men ska man tänka så kan man ju inte planera för någonting.

      "aktietillgångarna helt plötsligt är spårlöst borta från dina konton": Jag har en kompis som anför detta argument till varför han väljer att inte spara pengar på börsen.

      Jäkla meck att sälja aktier och fonder. Först ett antal steg för att sälja. Sen vänta i 3-5 arbetsdagar för att försäljningen ska gå igenom. Sen är pengarna inne på ISK:en men då måste jag göra en överföring till mitt vanliga bankkonto. Men du menar att superhackern kan speeda på processen till ögonaböj? I så fall: Har han då inte förtjänat pengen?

      Radera
  6. 50 åringar och svenskar med stash som enligt 4% regeln håller (och mer därtill om jag förstått det rätt). Det låter som risken att "run out of time" är mycket större än "run out of money" hur man nu säger det på svenska :-) om man får vara lite morbid. Säger som Fru EB: "bara gör't" - det är fantastiskt efter övergångs-förvirrings-perioden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt mig försöka: "Risken är större att ni kommer att få slut på tid än att ni kommer att få slut på pengar"? På något vis var den meningen dyster...

      Radera
  7. Om jag ska vara djävulens advokat då speciellt eftersom jag ligger hemma med en djävulsk mancold.
    Det låter som att personen inte har läget så klart för sig - "vår pension är en salig blandning" - och har inte gjort olika scenarier. Det mesta verkar stå i aktier. Och de vill inte hålla på med något företagande. Då ska man inte säga upp sig.
    Det är ju också så att 99% av alla som satt upp ett mål i form av att nå upp till ett visst aktiekapital kommer nå det målet efter en lång börsuppgång.

    Detta med uttagsfasen är svårt för de flesta som kört helt med aktiefonder tror jag. Det är därför jag kör med utdelningsaktier. Det är också väldigt ovanligt i Sverige att leva på kapital. Det är kanske en ny situation nu att en hel del människor upptäcker att de kanske är ekonomiskt fria, utan att ha växt upp i en miljö där det är naturligt och därför heller inte har folk de kan diskutera med. Man har bara erfarenhet av att sätta in i fonder. Men hur tar man ut? Hur mycket klarar fonderna när börsen faller? Vad gör vi när huset behöver renoveras? Hur blir det med försäkringar. Ett uppenbart råd är att försöka hitta en rådgivare för en genomgång. Det är ett väldigt stort steg om man varit tjänsteman hela karriären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjelp, Kaktus har i sin manflu blivit besatt av en rådgivardemon, ring Max von S! Jag tror inte att de behöver en tredje part som erbjuder sina tjänster med Excelmallen - räknat har de gjort så ögona blöder. Tror snarare de behöver gruppens ackumulerade kick in da butt att ta steget. För som du säger (yrar?) saknas det mycket riktigt en tradition att göra detta makalösa - frivilligt lämna sitt mjuka bås vilket kan kännas ensamt och dysfunktionellt.

      Apropå uttagsstrategier gillar jag - varandes indexkramare som aldrig fattat grejen med utdelningsaktier eftersom man ju får utedelning även i indexfond (samt slipper bolagsrisken) - idén om att årligen revidera sin 4%-are. Nu plockar jag ju inte 4% årligen på grund av andra inflöden, men när börsen var hög i början av året skummade jag av bägaren en smula och la på mitt vanliga sparkonto att spara till en regnig dag.

      Radera
    2. Vår egna teori kring 4% kontra utdelningsaktier är dels att DA för ett antal fonder som innehar tusentals bolag är inte speciellt hög. Där kan du å andra sidan om vindarna blåser rätt plocka ut högre totalavkastning. Utdelningsinvestering å andra sidan inbillar jag mig att man har betydligt bättre kontroll över kassaflödesmässigt. Du vet när bolagen delar ut, du vet vilka som alltid har höjt eller bibehållit även i lågkonjunktur och sen är det ju det psykologiska med att slippa sälja. Inte kul att trycka på sälj när OMX30 är nere med 8 % bara för att räkningarna ska betalas. Aktiekurser kan gå upp eller ner medan du har en helt annan tröghet i utdelningarna. Allt förutsätter ju att man investerar i vetiga bolag som har lite marginaler, att gå all in på WPG eller liknande med 24% DA är inget att rekommendera :)

      Radera
    3. Aha, ok, I am out. Har aldrig fattat diskussioner där alla ska tycka likadant. ;)

      Radera
    4. @Snålgrisen: "Du vet när bolagen delar ut, du vet vilka som alltid har höjt eller bibehållit även i lågkonjunktur och sen är det ju det psykologiska med att slippa sälja. " Jag fattar de argumenten och tror också att jag hade varit förtjust i tanken på att plocka utdelning som inte innebärkannabalisering av innehav. Men omjagförstått rätt är historiskt stabil avkastning ingen garanti för framtida sådan? Jag har inte gjort min läxa här men tycker mig ha hört i poddar e d om "fina stabila bolag" (kan ha rört nifty fifty av typen Kodak, Xerox, Nokia) som trots solid historik plötsligt dippar. Det faktum att jag är lat och i grunden ointresserad av börs gör ju indexfonder till ett mer attraktivt alternativ för just mig.

      Radera
  8. Känner igen mig en del här. Vad jag tycker är svårt att beräkna är hur mycket pensionen försämras när man går förtida FIRE-pension. Jag tänker inte så mycket på 4%-regeln utan att det sparkapital jag har ska överbrygga tiden fram tills att pensionsuttaget börjar (gärna med en del kvar för "guldkant"). Det kanske är tokigt tänkt, men varför inte utnyttja kapitalet, i alla fall om man har andra fasta tillgångar (bostad t ex) som kan vara lämpliga som arv till ätteläggen (om man har sådana och tycker att det är en bra sak).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det verkar som en sund inställning. Det verkar vara en så fasligt ängslig inställning i det här Fri/FIRE-kretsarna att man inte får röra kapitalet vilket för med sig att man ska dö när man är som rikast.
      Kalkylen blir ju väldigt mycket bättre om man siktar på att ha noll i finansiella tillgångar vid tex 95 års ålder. Är man frisk och fortfarande åker vasaloppet när man börjar närma sig 90 kanske man får göra om kalkylen och minska på utgifterna mot slutet...
      //VA

      Radera
    2. "Det verkar vara en så fasligt ängslig inställning i det här Fri/FIRE-kretsarna att man inte får röra kapitalet vilket för med sig att man ska dö när man är som rikast." Delvis beror det kanske på att rörelsen är amerikannsk och där måste man säkra sin egen ålderdom på ett annat sätt än här. Man får ju allmän pension, men tjänstepension är mindre vanligt om jag fattat rätt och så monstret sjukvårdsförsäkring - som ju ryker när man slutar jobba. Då har vi svennar hängsel/livremmat över deras kalkyl rakt in i vår skattefinansierade välfärd.

      Radera
  9. Åh, det låter härligt att ha de alternativen att välja mellan. Det handlar kanske om vad alla i familjen egentligen vill? Har ni, inklusive dottern, funderat på vad två år utomlands (med arbete och skola) i praktiken skulle betyda, är det något som ni tycker känns jättekul trots merarbete med flytt, komma in i samhället och skaffa kompis-grupp för tjejen? Eller känns det mer lockande att vara lediga, kanske göra en längre semesterresa tillsammans? Har vänner som blev lite runtflyttade till flera länder med olika språk som barn/tonåringar, att pappan bestämde att det var Frankrike som gällde (efter en tid i Sverige) när barnen var i högstadie/gymnasieålder var inte poppis, även om de kunde lockas lite med klimatet först blev det i praktiken tufft med språket, hård miljö i skolan med andra krav och saknad efter kompisarna hemma... Slutade med att mamma och barn bodde i Sverige under senare delen av kontraktsperioden (flera år) och pappan själv. Jag är förvånad att det inte blev skiljsmässa av det hela, mamma och barn fick ju inte så mycket glädje av pappan under de åren... Många som drömmer om längre utlandsvistelser med barnen, jag kan också göra det ibland, men rutiner och socialt sammanhang är också värt en del. Men det verkar som att brevskrivaren åtminstone känner tidigare vistats i det aktuella landet, alltid en fördel.

    SvaraRadera
  10. Hade jag varit er hade jag slutat arbetet år 2020 slut som ni vill. Det finns massor av möjlighet längre fram för er båda att ta något tillfälligt arbete om det känns rätt eller om ni behöver extra pengar.
    /kryddisen

    SvaraRadera
  11. Min far längtade såå mycket till sin pension vid 65 de sista 15 åren han jobbade, högavlönad. Med mindre än två års jobb kvar diagnostiserades han med en mycket elak, obotlig sjukdom. Depression följde och vid 65 började han få sin mycket höga garanterade pension livet ut (>60kkr/m) men var då orörlig och dog mycket snart därefter. Med den höga lön han hade och han var inte slösaktig hade han kunnat pensionera sig mycket tidigare. Så lätt att vara efterklok.. Detta fick mig att prioritera om och sikta på betydligt tidigare "pension".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så ytterst tragiskt. Och samtidigt inspirerande för oss som följer FI. Thankz4sharing.

      Radera
  12. Jag tänker som många andra. Hä ä ba å gör hä - gå i pension alltså. Om ni har gjort beräkningar enligt 4%-regeln så har ni ju goda marginaler, den bygger ju på att hela kapitalet ska finnas kvar och aldrig försvinna, men vad är poängen med det liksom? Det kapitalet kan ni ju äta av om det skulle behövas.

    SvaraRadera
  13. "Hä ä ba å gör hä" (haha) blir väl min spontana slutsats också. Även om två år till är betydligt mer skonsamt än 20 år till. MEN om det blir för skribenten som det blev för mig eller Palma On FIRE (och så som jag uppfattar stämningsläget generellt hos de som dragit pluggen) blir man rätt mycket lugnare och mer manana den dagen man inte längre sitter och gnager på Excelfilen i sitt bås. Vet inte exakt vilka mekanismer som spelar in här för jag har ju inte blivit mer finansiellt solid, men det är som att lifvet tar över. PLUS som jag skrev i ett inlägg för ett tag sedan - deg trillar in. Även om man inte tror det innan - Deg.Kommer.Att.Trilla.In.

    SvaraRadera
  14. Har som 57-åring de tillgångar som behövs för att kunna välj min framtid. För mig är det precis just nu j**ligt kul att jobba och jag får chans att utveckla och utvecklas så valet är lätt för mig. Har en bra dialog med min chef vilket naturligtvis underlättar. Känner mig väldigt trygg i att om min känsla förändras så byter jag till egen försörjd. För personerna i inlägget är mina rekommendation att följa era inre röster! Gör det som känns rätt! Andra chansen finns inte men låt inte andra avgöra ert val. Lycka till! /Krister

    SvaraRadera
  15. Om inte dottern får ett rejält mervärde av skola i annat land, skulle jag personligen lägga ner jobbet. Folk som ni oroar sig i onödan.

    MVH Ingolf

    SvaraRadera
  16. Vill bara hälsa från brevskrivaren att hen och hens respektive har läst alla era kommentarer med stor behållning. De kan av olika skäl inte kommentera (de verkar vara i sitt expat-land för tillfället) men tackar tusenfalt för all input och stöttning. TBC.

    SvaraRadera
  17. Håller med inledande Anonym5 februari 2020 07:04 med flera. Citerar Niklas Wikegård "släpp sargen och kom in i matchen".

    Det låter som ni har bestämt er för att bli fria men behöver en knuff i rätt riktning. Det är vi som är aktiva i FruEB:s blogg bra på :-)

    Själv blev jag satt i utvisningsbåset (fråntagen arbetsuppgifter men fick inga nya) av min nya chef förra året. Chefens förhoppning var antagligen att trötta ut mej så jag slutade självmant.

    Det gav mej den slutliga knuff jag behövde för att ta ett beslut att gå vidare i stället för att sitta och "timsuga" och ha tråkigt på jobbet.

    Lever nu sedan en kort tid tillbaka arbetsbefriad med lön ett tag framöver. Kanske tar ett tillfälligt påhugg om möjligheten infinner sig. Redan nästa år finns möjligheten att leva på den privata tjänstepensionen.

    Ett stort tack till er alla som har stöttat mej med kommentarer de senaste åren/frivilligpensionär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chills down my spine frivilligpensionär! Underbart att höra och stort grattis. Ska bli spännande att höra vilka vändningar ditt liv kommer att ta nu.

      Radera
  18. När jag hittade Dr. Ogume som bor i Turkiet var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume genom hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag gav vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma ihop igen. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän smsar igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:

    SvaraRadera
  19. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera
  20. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  21. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv.! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  22. Hej alla jag vill vittna om den stora och kraftfulla stavspelare med namnet Priest Ade som tog tillbaka min ex som lämnade mig och förlovade sig med en annan tjej, Vi var lyckliga tillsammans när han plötsligt bara bytte han brukade ringa mig varje morgon och kvällen innan han gick till sängs men allt som slutade när jag ringer honom skrikade han på mig och sa till mig att han inte ville ha något att göra med mig längre, jag var så ledsen och förvirrad att jag inte visste vad jag skulle göra då Jag gick på nätet för att söka hur jag fick tillbaka mitt ex sedan hittade jag en artikel där någon pratade om hur den stora och kraftfulla präst Ade hjälpte henne och hon lämnade sin e-postadress jag tog den och kontaktade honom jag sa till honom mitt problem han bara log och sa till mig att slappna av allt kommer att vara OK jag gjorde allt han bad mig att göra och han försäkrade mig att efter 24 timmar kommer han att vara tillbaka, till min största överraskning nästa morgon var det min pojkvän han kom tillbaka och knälade och bad för mig att acceptera honom tillbaka nu vi är så lyckliga tillsammans att han också kan hjälpa p kontaktar du honom

    ancientspiritspellcast@yahoo.com eller ancientspiritspellcast@gmail.com

    https://priestade.blogspot.com

    Visa mer på YouTube: https://youtu.be/jWta3jLP_fo

    WhatsApp +2347059715465

    SvaraRadera
  23. Vittnesmål om hur jag fick mitt lån med 2% (Frank Loans Services) E-post: k.frankloans@gmail.com

    Jag skulle utan reservation rekommendera att arbeta med Frank Loan Services, om du är ute efter marknaden för en bostadslån. Jag har pratat med många mäklare när jag köpte mitt inteckningslån online, från första kontakten kunde jag berätta att han är den typ av person jag kan lita på för att hjälpa mig att fatta det bästa beslutet för mig och min familj. låna av inom 1-30 år, med eller utan säkerhet men ingen kreditkontroll och deras tjänster är snabba, pålitliga och pålitliga eftersom de har testats och litats på till skillnad från andra företag.

    Deras tjänster inkluderar refinansieringslån, lastbilslån, utbildningslån, studielån, personlån, billån, skuldkonsolideringslån, företagslån, säkerställda och osäkra lån, hypotekslån, bostadslån. Vänligen kontakta dem idag för ytterligare förfrågningar via e-post : k.frankloans@gmail.com

    SvaraRadera
  24. Jag är en privat långivare och investerare. Behöver du ett legitimt, ärligt, välrenommerat och snabbt lån? Jag kan hjälpa dig med 100% garantilån, jag erbjuder företagslån och enskilda lån, mer också vi finansierar alla slags projekt. För mer information kontakta oss på: saara.kemi@gmail.com

    SvaraRadera
  25. behöver du ett lån? Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu under de närmaste 6 - 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig
    REMY.INC




    behöver du ett lån? Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu under de närmaste 6 - 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig
    REMY.INC

    SvaraRadera
  26. lan

    behöver du ett lån? Skicka oss ett e-postmeddelande remy.credit111@gmail.com Skicka ett e-postmeddelande till remy.credit111@gmail.com Hej Hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu under de närmaste 6 - 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi ger lån med 2% ränta, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån Skicka ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757

    SvaraRadera
  27. behöver du ett lån? Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu de närmaste 6 - 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, med en snabb tjänst erbjuder vi alla typer av lån, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    vi har ett lån till dig ..

    SvaraRadera
  28. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig


    BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig


    SvaraRadera
  29. Hej jag är här för att sprida denna goda nyhet till hela världen om hur jag fick tillbaka min ex -kärlek. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan tjej förra månaden. Men när jag träffar en vän som presenterar mig för DR ISIKOLO, den stora budbäraren till oraklet som han tjänar, berättade jag mitt problem för DR ISIKOLO om hur min före detta kärlek lämnade mig och hur jag behövde för att få ett bra betalande jobb. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe där jag kommer att få mitt hjärtsug utan några biverkningar. Han berättade vad jag behöver göra och jag följde och det var gjort. Under de kommande två dagarna ringde Min kärlek till mig i telefonen och sa förlåt för att jag levde innan dess och även under nästa vecka efter att min kärlek ringde mig för att be om förlåtelse och jag fick också ett nytt jobb. Inga problem är för stora för att han ska lösa. Kontakta honom direkt på hans kontakter nedan
    webbplats: https://isikololovetemple.com
    e -post: isikolosolutionhome@gmail.com
    WhatsApp: +2348133261196.

    SvaraRadera
  30. Hej Behöver du ett snabbt lånemeddelande till oss {remy.credit111@gmail.com} med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, privatlån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolidering Lån e.t.c. Vi har ett lån för dig Personliga lån (säkra och osäkra) företagslån (säkra och osäkra) konsolideringslån och många fler. Kontakta USA för mer information om lånerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem. kontakta oss via e -post: remy.credit111@gmail.com

    SvaraRadera
  31. Uppmärksamhet!!!

    Vet du att du kan få ett enkelt lån idag även med dina dåliga kreditvärden? Brian Robertson finans erbjuder alla typer av lån till en låg ränta på 2% årligen. vi över företagslån och andra personliga lån för att samarbeta organ och individer. för mer information och hur du ansöker kontakta oss nu via e-post: brianrobertsonfinance@gmail.com

    Vi är 24 timmar online för att svara på din förfrågan.
    kontakta e-post: brianrobertsonfinance@gmail.com

    Hälsningar
    Brian Robertson
    Kontakta oss via Whatsap +1 (315) 322-7389

    SvaraRadera
  32. Att få ett legitimt lån har alltid varit ett stort problem för så många kunder som har ekonomiska behov. Frågan om dålig kredit och säkerhet är något som kunder alltid är oroliga för när de söker ett lån från en legitim långivare. Men MIDLAND CREDIT FIRM.har gjort den skillnaden i lånebranschen. MIDLAND CREDIT FIRM har ackrediterats av utlåningsorganisationens råd för att ge ut lån till lokala och internationella kunder till 3 % ränta. Vi har fått förmånen att möta dina ekonomiska behov. Kreditfrågan bör inte hindra dig från att få det lån du behöver.

    Våra tjänster inkluderar följande:-
    *Investerarlån
    *Skuldkonsolidering
    *Andra inteckning
    *Företagslån
    *Personliga lån
    *Internationella lån

    Ingen social trygghet och ingen kreditupplysning, 100% garanti. Allt du behöver göra är att låta oss veta exakt vad du vill så kommer vi säkert att förverkliga din dröm. MIDLAND CREDIT FIRM säger JA när dina banker säger NEJ. Slutligen finansierar vi småskaliga låneföretag, mellanhänder, småskaliga finansinstitut eftersom vi har obegränsat kapital. För ytterligare information om hur du skaffar ett lån från oss: Vänligen svara omedelbart på detta e-postmeddelande:midland.credit2@gmail.com

    Företagsnamn:MIDLAND CREDIT HOME
    Företagets e-post midland.credit2@gmail.com
    Företags NMLS ID: 315276.
    Företagets webbplats: midlandcreditonline.com
    Motto: Investera för generationer.

    SvaraRadera
  33. Har du några ekonomiska svårigheter? OM JA! Kontakta Hobelman Finance and Mortgages Limited® För små och stora lån. Vi erbjuder alla typer av lånetjänster för att möta dina ekonomiska behov till en låg ränta på 2%. Kontakta oss idag via e-post: hobelmanfinance@gmail.com och ditt arbete med oss kommer att bli en bra upplevelse. Vår kredit är öppen för alla oavsett nationalitet.


    https://hobelmanfinance346789211.wordpress.com/
    Kontakta oss via e-post: hobelmanfinance@gmail.com

    SvaraRadera
  34. Behöver du ett lång- eller kortfristigt snabblån med en relativ ränta så låg som 2%? Lånelån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, erbjudanden om lån konsolidering skuld etc.. Det spelar ingen roll din kredit värdering.
    Privatlån (Säker och jämför)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Läxor eller tröst.

    Kontakta oss för mer information om vårt låneerbjudande så betalar vi för ditt lån
    ett ekonomiskt problem. kontakta oss via e-post:crifcreditmanagement23@gmail.com

    SvaraRadera
  35. Letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  36. Behöver du ett akut lån för att rensa dina skulder eller behöver du ett aktielån för att förbättra din verksamhet? Har du blivit avvisad av banker och andra finansiella myndigheter? Behöver du ett lån konsolidering eller inteckning? Sök inte längre eftersom vi är här för att göra alla dina ekonomiska problem till ett minne blott. Kontakta oss via e-post:

    oceanfmortgages@gmail.com
    oceanfmortgages@gmail.com

    Det här är Ocean Finance Mortgages. Vi erbjuder lån till den som är intresserad till en rimlig ränta på 2%. Utbudet sträcker sig från 2 000 Euro till maximalt 100 000 000,00 Euro.

    SvaraRadera
  37. Hallo

    Unser Unternehmen ist eine juristische Organisation, die gegründet wurde, um Menschen zu helfen, die Hilfe benötigen, z. B. finanzielle Hilfe. Wir sind ein in den Vereinigten Staaten ansässiges Finanzunternehmen.
    Wenn Sie also in finanziellen Schwierigkeiten sind und Geld brauchen, um Ihr Unternehmen selbst zu gründen, oder Sie einen Kredit benötigen, um Schulden zu begleichen oder Ihre Rechnungen zu bezahlen, ein gutes Unternehmen zu gründen oder Schwierigkeiten bei der Kreditaufnahme über lokale Banken haben, kontaktieren Sie uns heute E-Mail: ohioloans85@gmail.com


    Ohion Scotty

    SvaraRadera
  38. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera