Fattigmånad januari

Det var någon i kommentatorsfältet som frågade hur vår kostnadsbild ändrats sedan vi flyttade till landet och jag var precis på väg att skriva något flåsigt om hur BRA det är för ekonomin att bo på landet eftersom man slipper böter och SL-kort och barnen springer inte i en massa affärer och vill köpa grejer etc. när januari gav mig en fet örfil som jag sent ska glömma.

Först pajade min hyresgästs kyl och frys så det var ju bara att öppna plånkan. Sen kom fakturan för vår nya luftvärmepump i matsalen. Jag kan jag emellertid inte hänga läpp för det för den är det bästa som hänt oss sen vi skaffade barn #3 och dessutom tror jag att den på sikt får ner elkostnaden varför den delvis är att betrakta som en investering.

Sen lossnade en bit fyllning i en tand och när tandläkaren började slipa upptäckte hon karies under och 45 minuters borrning (och en dos Xylocain) senare var jag 1 200 kronor fattigare. Som lök på laxen fick jag återkomma redan måndagen efter eftersom mina övriga lagningar också såg risiga ut. Tjoff ytterligare 1 200 kronor väck och löfte om YTTERLIGARE en tid framåt mars för att ta bort tandsten. Vem behöver maffian när man har tandläkare?

Bild: Freepik. Så här blir det när man följer upphovsrätten. Vem skrattar hos tandläkaren?

När jag var på toppen av mitt ömkande trillar det in en faktura i Kivra. Jag har lite svårt att hålla reda på detta med elnät versus löpande elkostnader. Eftersom jag precis betalat en elräkning från Fortum klickade jag glad i hågen upp fakturan och fann då ett otäckt dokument från Ellevio (vad är det för namn ens? "Jag ger el" på latin eller hvad?) med de obegripliga siffrorna 7 990 på. Det var alltså elnät och skatt för sista kvartalet. Jag gick tillbaka i böckerna och såg att motsvarande faktura förra året var på hälften. Vilket kan ha att göra med att vi var här kanske två veckor förra hösten mot 100% av tiden nu. Så det var ju bara att tugga i sig.

Sedan i december har jag dragits med återkommande nackspärr och till slut fick jag tid hos en kiropraktor här i stan och knäck knäck så var jag 830 kronor fattigare. Han ville dessutom träffa mig för uppföljning två-tre gånger eftersom [insert chiropractor words]. Det vågar jag nästan inte berätta för min man eftersom han tycker att kiropraktik gränsar till kvacksalveri. Men nackspärren är ju borta så vad ska jag göe.

Dessutom kom en rätt väl tilltagen matfaktura via Bank Norwegian för december givet att vi hade litet Nobelparty hemma och därtill jul och nyår. Och sen då, ett droppande tak för det. Den fakturan behöver jag inte betala i januari thank god, men den ligger och pyr som ett litet löfte om kommande dränage. 

Har du överlevt financial bitch month a.k.a. januari?

Mvh/
FruEfficientBadass

64 kommentarer:

  1. För min del känns det bakvänt att betala maten i efterskott, när den redan är uppäten. Oavsett om det ger bra "peng/poäng". Jag förstår tanken, men jag är en sån som skulle känna det som en utdragen surdeg. När jag betalar direkt, what so ever, så är det borta från mina tankar.
    Ännu så länge så pytsar jag in en hel del till en buffert som ni säkert skulle förvalta bättre på annat sätt, men nu i mid 50 är det skönt att just inte bry sig om förluster i form av fixa bil, tänder osv. Det är redan budgeterat, ihopsparat och när det är betalt är det som det aldrig har hänt. Men så har jag också ett sjukt tråkigt liv. Det händer liksom aldrig något oväntat att bli tjurig för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

      Radera
  2. Elnätsavgiften, är den för helåret? Annars låter det dyrt, hur många Kwh brukar ni per år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enig. Vi betalar inte ens de summorna för helåret och då bor vi i dyra dirty south.

      Radera
    2. Det avgörs dels av vilken säkring man har, så stort hus på landet myyycket dyrare än lgh/radhus i stan. Elnätet kostar också mer desto mer man använder.

      Radera
    3. FruEB, om du loggar in på mina sidor hos Ellevio - tex via mobilt bankid - så har du all information du behöver, månad för månad, priser och så kan du jämföra med förra året osv osv.
      Visst, förbrukningen blir ju inte lägre för det men du kan iallafall få rätsida på siffrorna. Och så kanske din man kan bli motiverad att tex att täta fönster och dörrar

      Radera
    4. Så händig som FruEB är så tätar hon fönstren och dörrarna själv :-D

      Radera
  3. Jotack, jag fick så många oförutsedda utgifter att jag inte ens orkade skriva om eländet i bloggen. Jag funderar faktiskt på att sluta med kreditkort, för uppenbarligen anser min hjärna att när jag betalat nåt med kortet, så har jag betalat det. Sen när räkningen från kreditkortsbolaget kommer känns det som att jag får betala igen. Inte värt några extra kronor för den irritationen.

    Jag försöker vara tacksam för att de två hästarna iaf hållit sig friska den här månaden, även om den ena roat sig med att ta av sig skor ett par gånger (dvs då måste hovslagaren ut och slå på skon och det kostar några extra hundralappar).

    Tycker precis som Utdelningsbagaren att elnätsavgiften lät saftig. Värt att kolla upp, även om den är svårare att förhandla kring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har med tänkt på det, att ta bort kreditkortet. Korten finns ju för att vi ska konsumera mer, inte mindre. Men vi FIRE folk anser oss immuna. Det kanske är en lögn?

      Radera
    2. Har kvar en kontokredit på mitt vanliga betalkort från tiden jag köpte diesel en kubik i taget, men har aldrig haft kreditkort. Jag är för lat för att tjäna pengar på kreditkort som en del smarta gör. Tipset annars är väl någon form av köpstopp eller tokspar tills man har samma pengar i cash som man hade limit på kreditkortet. Därefter avsluta kortet.

      //Ingolf

      Radera
    3. Det kan du ju enkelt lösa genom att föra över pengar från ditt lönekonto till ett annat konto på varje gång du använt kreditkortet. Då har du i slutet på perioden precis den summan som kreditkortsfakturan anger.
      Det är ju så enkelt nuförtiden, det kan du ju göra genom att ta upp telefonen och 30 sekunder senare är det klart.

      Radera
    4. Oberoende frihet: Jag köper ju bara när jag måste köpa, men jag märker att det mentalt blir fel för mig när jag betalar i efterhand. Tycker att anonym 13:09 hade en utmärkt lösning, så det ska jag faktiskt testa nu!

      Anonym 11:10 att avsluta ett kreditkort är inte så krångligt, det har jag gjort flera gånger tidigare (tex när jag hade Icas eller vardagsbankens kreditkort, som inte gav nån bonus öht). Jag vill ju egentligen åt de där extra kronorna, men kanske räcker det med ett kreditkort då, som jag även använder när jag tankar.

      Radera
    5. Ok, jag kanske har fel. Ur många är ni i hushållet och hur mycket tjänar eller sparar du årsvis på att använda kreditkort i stället för ett vanligt betalkort?

      //Ingolf

      Radera
    6. Ingolf: Jag har inga exakta siffror. Får ut allt från 60-120 kr var fjärde månad på ena kortet och på det andra ligger det lägre (då jag mest använder det till bensin), men då får jag andra bonusgrejer också, som att köpa nåt för 35 kr (vilket jag brukar använda till att köpa bensin), samt såklart att bensinen blir billigare. Du inspirerade mig nu, jag ska definitivt sammanställa vad mina kreditkort ger mig 2020. Tack!

      Radera
    7. Och jag ska läsa igenom en bra bit av din blogg.

      //Ingolf

      Radera
  4. Vår månadskostnad för januari var den fläskigaste månadskostnaden på länge (överskred t o m inkomsterna!), men å andra sidan innehöll den kostnader för flygbiljetter både för sommarens långresa och höstlovet, så det är ju kostnader som vi kommer att få ut något gott av i framtiden.

    SvaraRadera
  5. Låter jobbigt. Min januari var ungefär samma som december men båda var lite högre än vad jag skulle önska. Jobbar på ett nytt side-gig projekt som är himla roligt och som jag hoppas ska kunna dra in lite stålars så småningom. /Mika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu växte mina öron. Berätta mer om sidegigget! :)

      Radera
    2. Gärna. Jag får dock återkomma när jag har lite mer sammanställd info vilket borde vara inom 1-2 veckors tid. Räkna med att få email :-D

      Radera
  6. 8 000kr i nätavgift för ett kvartal?? Det var typ vad vi hade för hela 2019 på gården, och då med en tariff på 20A. Vi borde nog kunna klara oss 16A och sänka abbonemangskostnaden med 1 000kr/ år. Men drömmen om ett svulstigt bryggverk lever än.

    Kollade upp, 9 200kr var nätavgiften med dubbelskatten energiskatt och moms på det! Men visst, ni bor längre upp i landet och har det säkert kallare och merparten av nät- och elavgifter är under vintern (med någon form av elburen värme, själv har vi jordvärme). På sommaren är det ju bara hushållsel och den brukar inte vara på så mycket.

    SvaraRadera
  7. Att flytta ut till landet och sluta jobba innebär att kostnaderna för det vardagliga livet minskat rejält. Men jag har också haft några riktiga surdegar i januari. Först läckte vatten ut från diskmaskinen, fick vänta tre veckor på att rörmokaren kunde komma och då konstaterade rätt snabbt att jag fått råttor i huset som roat sig med att gnaga sönder både vattenslangar och elsladd så vattenskada i golvbjälklag i köket och ringa Anticimex för råttsanerande, vilket går sådär. Fick en äckligt stor råtta i en fälla för en vecka sedan men de andra blev nog varnade och håller sig undan. Bet sedan i en för hård kola och knäckte en tand som gick av på mitten. Sen gick avgasröret sönder på bilen. Så nu orkar jag inte med att fler saker går sönder. Men något som ändå känns skönt mitt i allt elände är att det finns pengar att ta av för att betala sådana händelser. Tänker på dem som inte har något sparat. Då hade liknande händelser varit en riktig katastrof. Nu blir det bara irriterande surdegar att hantera men ändå överkomligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft problem med råttor i vår brf. Visar sig att Anticimex är helt värdelösa. Kolla vvs-företag som också har en råttutrotningsavd om det är fortsatta problem. Råttorna gör mycket skada fort.

      Radera
  8. Jag tycker det är intressant med läsarkommentarerna på dina inlägg. Det är nästan aldrig någon diskussion utifrån inlägget du gjort, utan istället är det läsare som vill berätta något om sig själva.

    Det påminner lite om hur det funkar när man pratar med människor på riktigt. Alla är så jävla upptagna med sig själva och har alltid något viktigt som alla andra måste lyssna på.

    Men jag är inte bitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så kan det kännas att blogga också. Navelskåderi men det hela går väl ut på att få fölk att tänka till och reflektera över sitt eget, tror jag.

      Radera
    2. Anonym 08:57 du missar alltså att Fru EB ställer en fråga i slutet på inlägget och att det är den som många svarar på? :-)

      Sen tycker jag det är extra roligt de gånger blogginlägget handlar om en sak och kommentarerna vandrar iväg till nåt helt annat, eftersom det då känns mest likt ett riktigt samtal där man kan sväva iväg precis vart som helst. Men fördelen med en blogg (jämfört med ett samtal) är att du när som helst kan lämna och aldrig mer återvända, utan några sura miner. Så det är mitt tips ifall du vill undvika att vara bitter. Själv älskar jag bloggkommentarer och det är det roligaste både med att läsa bloggar och skriva på min egna.

      Radera
    3. Hehe så är det! men jag vill också läsa andras kommentarer, det är ju halva (nåja 20%) av bloggen iaf. Och då får dom gärna berätta om sig själva. Diskussion på nätet är just..ingen höjdare.

      Radera
    4. Jag gillar de många perspektiven, får nästan alltid bra tips och tankar utöver Fru EBs egna.

      //Ingolf

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Vad skulle en diskussion om det här inlägget kunna handla om tänker du? För övrigt tycker jag att det i EB:s kommentarsfält ofta mer liknar en dialog och det är något som faller mig mer i smaken än en diskussion.

      Radera
    7. Guilty as charged, jag ställde ju en fråga OCH gillar när det som Fri2032 säger ballar ur precis som i verkliga lifvet. Det hade varit trist om jag skrev något och tre artiga personer liksom "Ja du har så rätt. Hejdå."

      Radera
  9. Barn nr 3 behöver nya glasögonglas, barn 2 behöver ny sorts linser, yttre ugnsluckeglaset på den (visserligen ålderstigna) ugnen spontansprack (!!) och bakre torkararmen på min fina gamla Ford gick av (!!) men annars är allt finfint. På pluskontot åt vi billigt, ärvde en massa fina kläder av släkten och barn 3 fick 85 engelska pund för sitt hår som hon klippte av sig före jul.

    SvaraRadera
  10. Nätavgifen har stigit något enormt, och det är inget man kan göra åt det eftersom det är ett lokalt monopol. Jag har tittat på siffrorna för vårt fritidshus: för några år sedan kostade elen mer än nätavgiften men nu är det tvärt om.

    Vi använder också kreditkort för gemensamma inköp, så betalningspuckeln är egentligen snarare när räkningar ska betalas I januari än i december. Det är något man får ta höjd för när man har barn och vill fira jul och nyår med presenter och god mat och dryck. Sedan är det de oförutsedda utgifterna. De är ju just så: omöjliga att ta höjd för (men bra att ha en buffert för sådana som står på ett annat konto än de som används för långsiktigt sparande).

    Magnus

    SvaraRadera
  11. Tragiskt, den månaden kommer sabba din årliga sparkvot 2020. :/

    Meeen, å andra sidan är nog de tunga utgifterna klara för året, så du började starkt och nu blir det ez pz resten av året! Jag tänker positivt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänker jag å. Och som Ansi skriver ovan - det är ju på intet vis en katastrof, bara lite irriterande. I två månader nu kommer jag åtminstone åtnjuta elavgiftsfritt och avloppsfritt samt förhoppningsvis tandläkarfritt. Bara för att jag skriver så kommer vi väl att få råttinvasion i kabeldragningarna nu. Men då har vi en gårdsförsäkring via LF som borde ta hand om problemet. JO och takläcka har vi också...om vi lyckas få hit takläggaren. Han skulle ringt upp förra veckan och när jag ringde idag var det helt tyst i luren tills jag lite försynt sa "Hallå?!" och en mansröst sa "Hallå!" och efter många om och men lovade han framföra till sin far (?) att ringa imorgon. Hudikhantverkare...i en klass för sig.

      Radera
    2. Låter hemskt :(. Det är väl en nackdel med livet på landet, elräkningarna och allmänt mög för värmens skull. Kanske lika bra med lite global warming ändå?

      Skön hantverkare ändå, hade du ringt någon annanstans hade du väl mötts av "du betyder mycket för oss, häng kvar så är det din tid" samt "vi respekterar din integritet". I Hudik har dom rationaliserat bort sånt elände!

      In other news så började motorlampan på bilen lysa igår kväll också, så nu jävlar är det dags, motorlampshelvete, slapp handbroms och missad årsservice, någon månad innan besiktningen, det här året som började så bra :/ kom igen februari!

      Radera
    3. @OF: Haha håller med. Han ringde inte idag heller. Varför skulle han? Det var säkert bullfika på gång. Så nu experimenterar jag med någin form av offerttjänst på nätet. Du vet typen där man i Sthlm blir nedlusad med 100 mail på en minut. För se vad samma övning ger i Gävleborgs län.

      Radera
  12. Tuff månad fru EB. Resten av året blir säkert bättre för dig. Luftvärmepump är definitivt en investering om den används rätt. Kommande elräkningar för heltidsboendet har du redan reducerat rejält, och om du inte är emaljmutant, krånglar tänderna nån gång ibland.

    Att otäcka kostnader kommer i klump är en annars en typisk Murphy-effekt eller på svenska lagen om alltings jävlighet, som osvikligt drabbar den som har för liten kassa eller pengarna tillfälligt låsta i något viktigt. Sedan det blev möjligt för oss försöker vi ha klart mer än rekommenderat på sparkonto så vi kan parera t.ex. bil+barn+diskmaskin alternativt göra ett klipp på kommande inköp om något skulle vara extra billigt. Det låter kanske tokigt att ha 50 papp avsatt för konserver, frysvaror och snabbkaffe på extrapris, men matematiken bakom är solid.* (Jag läste påtänkta V-ledaren Ulla Andersson beklaga sig över att hon som ung och fattig inte hade råd med billiga storpack av korv i slutet av månaden utan tvingades köpa dyra små-pack. Jag tänkte i mitt stilla sinne att om hon köpt tre storpack direkt efter lön eller ännu hellre på extrapris, så hade hon kunnat uppgradera till kapitalist på några år.)

    Givet detta är Januari en ganska trevlig månad ekonomiskt , el och värmeräkningarna släpar efter, det var ovanligt varmt i december, veden till nya kaminen är gratis, alla vill vara hemma så låga kostnader för utemat, bensin och nöjen.

    *Mitt favoritsnabbkaffe kostar 55 kronor påsen. Om jag köper 20 paket så det räcker ett år à 29 kronor spar jag 26x20=520 kr. Det behövs inte många såna inköp för att den "icke-investerade" pengen snart ska vara den mest lönsamma i min portfölj. Frysvaror köps på 2-3 månaders basis, kattmat när Matsmart är billiga, och basplagg om möjligt vid utförsäljning. Det är inte perfekt men gör klar skillnad och avvärjer dessutom demonen Murphy.

    //Ingolf


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick en pryl såld för 1600 kr. Var så vansinnigt nöjd, tills mobilen gick sönder och jag fick köpa en ny för... Ja, just det, 1600 kr. Tycker det händer rätt ofta att en oväntad inkomst matchar en oväntad utgift. ;-)

      Men på nåt vis blir det ändå mer in än ut, för portföljen tuffar på så glatt uppåt. <3

      Radera
    2. Matteus 3:12

      Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har.

      //Ingolf

      Radera
    3. Ett bibelcitat, precis vad den här communityn behövde för att bli ÄNNU mer präktig. Och håller med Fri2032, det matchar misstänkt ofta. Jag börjar på allvar tro att Nick Bostrom har rätt - vi är i en simulation, alstrade från en framtidsmänniska som vill erfara forntid a.k.a. 2000-talet.

      Radera
  13. Håller med 2032, fru EB ställde ju en fråga. Vi är väl som apor, tjattrar på, kliar på oss själva och lite på varandra. Igenkänning ger respons och dialog.
    Tror säkert att om fru EB ville lätta sitt hjärta om något svår och privat på bloggen, så skulle många av oss bli engagerade i hennes situation.
    Något jag tänker på det är barnen, knorrar de aldrig över vischan och vill hem till stan?/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha M, nu fick jag en bild av mig och Fru EB plockandes varandras löss... ;-)

      Radera
  14. Januari var egentligen ganska normal, men med lite lägre inkomster pga. tjänstledighet för Herr Lugn som inte hade fler semesterdagar att ta av. Vi valde att vara ordentligt lediga, och jag hade tre hela veckor för första gången sen jag började skolan (eh, dagis..?) vilket var helt friggin amazing och rekommenderas varmt.

    Snickarna blev dock klara med köksgolvet vilket satte renoveringsbollen i rullning, och drygt 25 tkr har gått iväg i renovering och inredning under månaden även om golvet i sig bara kostade självrisken på villaförsäkringen. Vi har bott här i snart 9 månader och vet vad vi faktiskt tycker är värt att åtgärda (inte samma saker som vi tyckte när vi flyttade hit... tid = perspektiv = sparade slantar), och med nyfunnen energi var det bara att sätta igång. Det gäller att passa på medan jag tycker att det är roligt att måla, för det går snart över igen ;) Bara självvalda utgifter som tur är!

    Jag håller med de ovan som tycker att kreditkort komplicerar tillvaron något. Det har tagit en stund att vänja sig, men den största effekten vi har märkt av är att utgifterna varierar väldeliga från månad till månad. Man tar större utlägg på jobbet (yay mer bonus!) och tänker inte lika mycket på *när* man köper saker. Som nu med renoveringsnotan som kommer först nästa månad. På det stora hela spenderar vi inte mer än vi hade gjort annars, men det kan kännas som det ibland. Det är skönt att slippa ha samma millimeterkoll som förut. Men vi är verkligen dåliga kunder som betalar våra fakturor in full varje månad, vilket visar sig i att vi inte får höja våra krediter (= betala hela växthuset och få bonus för det), medan svennebanan utan problem kan skaffa femton olika krediter... eller händer det bara på TV (Lyxfällan)?

    SvaraRadera
  15. Att man har sämre chans höja kredit om man betalar in full visste jag inte? Men ja, visst är det så att lyxfällan-prospects får krediter en masse. Förra veckan var det löp på Hudiksvalls Tidning om, håll i er: En ung kvinna som hamnat i skiten som tog ett lån där hon mer eller mindre lurade sin morsa att medlåna, och nu inte kunde betala tillbaka vilket leder till utmätning hos morsan och - nu kommer knorren - anmäler den unga kvinnan BANKEN TILL ARN för att de GIVIT HENNE KREDIT på en halv mille TROTS ATT HON ÄR EN SOPA. Ja, hon använde ju inte ordet sopa, men det är andemeningen. Lite som att "ni borde faktiskt fattat att jag var en retard och inte givit mig lånet". Hon vill nu att banken ska upphäva lånet. Menschen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker synd om Lyxfällanredaktionen som missade denna guldklimp. För jävla orättvist!

      Ah yes, "det är andras fel att jag är en idiot". Det är något offerkofta deluxe över det där. Du är för dålig för att kasta sten!

      Radera
  16. om man dricker flytande istället för käk så minskar man risken för tandläkarkostnader . då givet att det inte är systemvaror. vilket oxå kan ge permanenta skador på kropp och å psyke

    SvaraRadera
  17. Sant! Apropå att inte äta måste jag emellertid (och verkligen tyvärr) backa en smula från min intermittent fast eftersom jag fick magkatarr av all magsyra före 12. Nu kör jag någon halvmesyr med väldigt lite frukost istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tipsar jag om 1-2 kokta ägg och hemlagad majonnäs till frukost. I princip inga kolhydrater och både hjärnan och magen håller sig lugna och stilla fram till lunch.

      Min januari har varit lugn och fridfull ekonomiskt och lönen kom som den skulle i slutet.

      Radera
  18. Svar
    1. På temat ägg...hur går det med hönsen? Kommer det någon rapport om deras leverne och äggläggande? Nyfiken!

      Radera
  19. Efter alla inlägg om "Jobbiga Januari": Någon som har ett tips på hur jag ska investera mina 25.000 som jag råkade få över ;-D :-D

    SvaraRadera
  20. @Anonym 16:09: Endast i detta kommentatorsfält kan en sådan kommentar mottas med kärlek. Nu verkar ju börsen ha vänt ner så tjoff in med skiten i Spiltan vettja.

    SvaraRadera
  21. Jag är Antonio Laura från Stockholm, jag tror att vittnesbörd är ett verkligt liv som bevisar mäktiga goda verk i verkligheten som gör människor lyckliga och finner fred i äktenskapsförhållanden som jag har hittat samma i mitt äktenskap, idag är jag väldigt glad att dela mitt vittnesmål här ute för att alla ska kunna läsa och också lära sig att dra nytta av det. Jag läste ett vittnesbörd från blogginlägg från olika människor över hela världen och pratade bra om mannen Dr.Oduduwa Love-spell caster, jag tappade hoppet på spellcasters på grund av mina tidigare erfarenheter, jag kontaktade kommunikation från andra stav-casters. Jag älskade stava charm tidigare för att föra tillbaka min ex man hem men fungerade inte bra, förrän för några dagar sedan gav jag Dr.Oduduwa det sista försöket att föra tillbaka min kärleksman tillbaka till mig, jag meddelar Dr.Oduduwa på hans personliga e-post för att lösa min äktenskapskris.
    Jag älskar min man så mycket, jag vill ha honom tillbaka till mig och våra två barn. Jag vill att mina barn ska växa upp med sin pappa och vara lyckliga som en familj.
    Jag skickar e-postmeddelande till Oduduwa-adress, några ögonblick senare fick jag svar från dr.oduduwa, jag var så glad eftersom e-postmeddelandet var giltigt.
     Jag förklarade alla mina relationsproblem till Dr.Oduduwa, jag ber om hans hjälp för att föra tillbaka min kärleksman man hem och återvända kärlek och förtroende.
    Dr.Oduduwa gav mig sitt arbete 100% löfte mig med försäkringsgaranti resultat efter att ha lanserat magiska kärleksförtryck för att få tillbaka min kärleksman Antionio hem, sa han att mitt fall är lätt för honom att lösa. han förklarade alla Love-spell-processerna och rutinerna för mig och han berättade om materialen att köpa för att stämma lunchen inkantationsbön,
    Jag följde noggrant alla instruktioner. Så tidigt på morgonen, det är nästa dag efter Oduduwa lunch Kärleks-magi-förtrollning för min räkning, min ex man taht har inte ringt mig på över två månader, ringde mig nästa dag, på morgonen ringer min mobiltelefon med ett okänt nummer, så jag tog upp samtalet och se, åh jag var så förvånad i mer än 2 månader nu har jag inte fått textmeddelanden, inga samtal och inget mail skickat till mig. Wow jag är väldigt glad idag, plötsligt precis som Oduduwa lovade mig. Jag är överväldigad av glädje och glädje i mitt hjärta som delar detta vittnesmål här i dag, min kärleksman Antonio på väg tillbaka hem för att träffa mig dagen efter,
    Jag använder detta medium för att säga ett stort tack till den stora mannen Dr.Oduduwa som utan detta inte skulle ha varit möjligt.
    Alla som läser denna artikel här ute genom äktenskapskris, och för dem som delar hemliga tårar av hjärtsvängningar, idag är alla dina problem över, bara ett enkelt e-postmeddelande till den stora Dr.Oduduwa Love Spell Temple i dag (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    Mina böner är att vi alla förtjänar att vara lyckliga i vår kärleksförhållande och äktenskap, oavsett vad som händer i våra äktenskap, vi bör alltid försöka göra rätt sak och uppskatta det vi har. kämpa för att ditt äktenskap ska fungera med alla nödvändiga medel och tillgänglig hjälp finns här för dig nu.
    Jag har denna kraftfulla avsikt att dela detta fantastiska vittnesmål här ute kommer det att motivera att hjälpa så många unga eller gamla par att lösa sina äktenskapsproblem.
    När två människor verkligen bryr sig om varandra, kommer de alltid att leta efter ett sätt att få det att fungera, oavsett hur hårt och svårt sättet att lösa problemet är att söka lycka är den verkliga kärnan i existensen.
    Jag vet att Dr.Oduduwa kan vara till god hjälp för dig idag, kontakta hans personliga adress via: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  22. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  23. Hej, jag är så upphetsad att mitt trasiga äktenskap har återställts och min make är tillbaka efter att han lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna. Efter 8 års äktenskap har jag och min man varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågade mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Mohammed kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det sedan gjorde han en (Love spell) för mig. 28 timmar senare ringde min man verkligen till mig och berättade för mig att han saknade mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Mohammed. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr Mohammed verkliga och kraftfulla stava caster som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i tidens problem, om du är här och du behöver din ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, gråt inte längre, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontakt: Skicka e-post till honom på: monicaspiritualtemple@gmail.com, du kan också ringa honom eller lägga till honom på Whats-app: +2348134493948

    SvaraRadera
  24. När jag hittade Dr. Ogume, var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume via hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag hade gett vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma tillbaka tillsammans. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän att skicka mig igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:
    1) Kärleksformer
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Giftermål
    5) Bindande stav.
    6) Uppdelningar

    SvaraRadera
  25. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit nöjd med mitt äktenskap, inte förrän min man började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapslöften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev gnagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter hur jag skulle få tillbaka min före detta man, då hänvisades jag till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en kärlek stavade på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag tappar hans kontakt här för dem som har förhållanden och äktenskapsproblem, så att han kan hjälpa till med fantastiska verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... + 234902018697Kontakta honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Stoppa skilsmässa.
    (2) Avsluta barrenness.
    (3) Lycka till Stava.
    (4) Äktenskap.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera
  26. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på $ 30 000 som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvaraRadera
  27. Jag heter Jennifer Woodward och jag kommer från Kanada. här är mitt korta vittnesbörd om hur jag fick tillbaka min kärlek ... Efter fem års äktenskap fick min man och jag krångla tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle få se sin fladdermus igen. Jag försökte bara vara stark för barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågade mitt hjärta, mitt hjärta var fyllt av sorg och smärta, för jag var verkligen kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och vill alltid att han ska komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag letade efter hjälp online och stötte på en webbplats som erbjöd Dr. OGBOKO. kan hjälpa mig att få min man tillbaka med sin erfarenhet och vägledning från honom. Jag kände att jag var tvungen att försöka. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det och jag bar allt in. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa att han saknar mig så mycket och barnen, och han lovade att aldrig lämna mig och barnen igen, så underbart !! Så kom han tillbaka med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag de él och för. Sedan, från och med den dagen, blev vårt äktenskap starkare än tidigare, allt tack vare Dr. OGBOKO. han är så mäktig och jag bestämde mig för att dela min berättelse online att Dr. OGBOKO är en riktig och kraftfull trollkarl till vilken jag alltid kommer att be om att leva länge för att hjälpa mina barn i tider av problem om du är här och du behöver ditt ex tillbaka eller din man har flyttat in hos en annan kvinna, gråter inte längre, vänd dig till den här kraftfulla mannen och fråga
    nedan - hans kontaktuppgifter ...
    E-post: spellcasterogboko@gmail.com

    SvaraRadera
  28. Jag är en lyckligt gift kvinna med ett barn, mina söner heter Felix, jag gifte mig med min man man Ivan i mer än fyra år i äktenskap, vi hade gräl, bråk och oenighet mycket tid, men jag älskar honom fortfarande och jag är villig att göra allt för att få honom att älska mig på samma sätt. Jag träffar en man online konsultation som verkligen har varit till god hjälp för mig att se till att min man man är trogen och inte otrogen mot mig, jag gjorde en kärleksförtrollningsbön för att hålla min man att älska bara mig och jag älskar honom på samma sätt.
    Innan under våra första två år av äktenskap gjorde min man mig riktigt förbannad, eftersom han alltid sökte efter en annan relation/kärlek med andra kvinnor, jag har tolererat detta dåliga uppförande från honom i mer än två år, jag klagar till min vän som vi arbetar på samma jobbkontor, och hon råder att jag hellre kontaktar kommunikationen med den här kärleksförtrollningen som heter Dr.Oduduwa från Sahara Africana nation, jag kommunicerade med Oduduwa och jag berättade för honom allt om mina relationsproblem med min man är alltid otrogen mot mig och går efter andra kvinnor i samma stad som vi bor i. så han gav mig alla instruktioner och hur man utför en kärleksförtrollning för att skärpa vår kärlek. Jag följde noggrant alla Dr.Oduduwa instruktioner och fram till idag är min man mer omtänksam, kärleksfull och trogen mig. Jag är väldigt glad eftersom jag inte kunde ha gjort det här utan hjälp av en stor kärleksförtrollare Oduduwa. Jag rekommenderar starkt hans tjänst till alla som går igenom liknande relations- eller äktenskapsproblem, som,
    kärlekstrollform för att få tag i en mans hjärta för alltid
    kärlek stava charm att ta med bac ex
    äktenskap stava att vara trogen och engagerad kärlekspartner
    hur man hittar en sann kärleksrelation (talisman kärleksring)
    uppbrottsbesvärjelse
    hur du får ditt ex att älska att ångra att du lämnade dig för en annan
    hur man återställer förlorad kärlek och tillit till ett förhållande.
    och mycket mer äktenskapskrislösning är tillgänglig genom att kontakta Dr.oduduwa onlinekonsultation via e-post eller telefonkommunikation.
    WhatsApp; +2349129715420 https://wa.link/q5f107
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera