FruEB recenserar - krisskrifter

Syster och bror, den ukrainska tonårshackern är närmare än du tror. För ganska snart ett år sedan utsattes min dåvarande arbetsgivare för ett virus som slog ut hela vår verksamhet i Europa under några skälvande dagar. Det var faktiskt en strid på liv och död - vissa kunder fick inte ut sina följesedlar och i vissa hamnar kunde vår överflödskonsumtion inte mottas i våra logistiksystem med stoppad införsel som följd. Jag skrev ett inlägg om detta. Jag vet inte varför jag försöker mig på ironi i meningarna innan, det skrämmer skiten ur mig. Inte för att jag tror att ryssen kommer, även om vi då som Johan Glans sa, åtminstone får ett starkt försvar. Det är tanken på curlade människors panikagerande vid el/Internet-haveri som skrämmer mig.

En vän till mig avslöjade med slug blick att hon hade en bunt sedlar hemma som hon skulle använda vid kris. Okaj. Förutsatt då att butikerna anammar ett super-service-minded krisbeteende och på något sätt lyckats kommunicera till sin ej internet/telefoniuppkopplade personal på golvet att de har mandat att manuellt skriva upp EAN-koder i...kollegieblock i väntan på att strömförsörjningen kommer tillbaka och då ska de regga varorna i efterhand*. Jag kan bara tala för mina butikserfarenheter och där infinner sig paralys om en pantmaskin tutar fullt samtidigt som kassapersonalen måste göra en säkerhetsräkning i självscanningen. Pumpen hos Cirkel Kå lär inte heller funka utan el och såvida du inte har lust att suga upp bensinen manuellt som i Chicagoskt 20-tal föreslår jag att du utesluter bensinköp från ditt kontanta dealande.

När/om krisen kommer (och jag gör den lekmannamässiga bedömningen att den mest troliga krisen för Sveriges del är just avsaknad el och eventuellt även av vatten) kommer du under en oviss tid behöva klara dig på det du har hemma. Då gäller det att ha något hemma och som jag förstått det har de flesta inte det. Våra inhemska matlager, förutsatt att våra matjättar gemensamt går med på att villkorslöst öppna upp sina stash för allmänheten, räcker i runt två veckor. Sen är det barkbröd som gäller och utan uppkoppling kan vi inte googla på hur man bakar skiten.**

Detta har även staten fattat och staten är inte så förtjust i folkliga jippon av typen upplopp varför man nu, pö om pö, försöker att varsamt väcka svenne banan ur hens rosévinszonkade nätshoppingkatatoni med en mild påminnelse om att vi endast är ett virus ifrån att slå in skyltfönstret på vår lokala ICA om nöden så kräver***. Efter en snabb googling ser jag dessutom att man faktiskt ser ryssen som ett plausibelt scenario varför man fram till 2020 kommer att satsa på att bygga ut civilförsvaret. Som ett led i detta börjar man nu diskret nässla ut små skrifter till publikus. Lidingö Kommun var tidigt ute, deras skrift kom redan för några månader sedan. På landet har vi en dito skrift från 1961 och i veckan kom en till i brevlådan. Nedan följer en recension av dessa samt dragningen av en vinnare.

Manual 1: Om kriget kommer (1961). Av: Staten


"Om kriget kommer" anno 1961

- Kändisfaktor: Hög (Inledningen signeras Tage Erlander "på Stockholms slott"). Man riktigt känner cigarr- och punschdoften som föregick skriftens tillblivelse.
- Tonläge: Högt. "Vi ger aldrig upp! Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt!" och "Vi måste räkna med att kriget kan komma utan föregående varning - ett blixtanfall."
- Balls: Big. Inget fjösande här inte. Du som svensk har ett ansvar att kicka attacker ass. "Fienden får aldrig lämnas i fred utan ska ständigt oroas genom överfall mot staber, fordonskolonner, förläggningar, förråd mm." You go girl!
- Grad av praktikalitet: Medel. Vissa sektioner är mycket tydliga; "Inställelseorder gäller som färdbiljett"**** och "Innan du utrymmer bostaden - ta bort gardiner och dra ner persienner" medan andra områden känns lite luddigare. Exempelvis skulle man "inte tro på rykten" samtidigt som man "inte ska lita på dagstidningar då de går att förfalska samt radioprogram då även kända svenska radioröster kan imiteras". Inte helt lätt att skapa sig en uppfattning om vad som händer om kriget skulle kommit 1961. Bara ord komna direkt ur Tage Erlanders mun verkar ha gillts och gissningsvis inte heller dessa då fiendemakt säkert har tillgång till fullgoda stand-ins att luras med.
- Formspråk: Vackert & fantasifullt. Se nedan bilden på det gröna propagandamonstret med en papiljott i handen. Eller den coola snubben i hängselbyxor som nonchalant, yet källkritiskt, lyssnar in sin radioapparat. Man inser att det där med krig inte är någe bra, men man kan inte låta bli att vilja få vara med litegrand i alla fall.



- Grad av paranoia: Hög. En ansenlig del av skriften handlar om att inte glappa. "Håll tyst", "Skärp din vaksamhet", "Resonera inte med obehöriga" och naturligtvis "En svensk tiger".
- Dramatik: Hollywood göre sig icke besvär, det här är rena actionmanuset. "Om kläderna börjar brinna, rulla Dig tills elden släckts". Yessir!



Men mest dramatiskt är naturligtvis avsnittet om "Radiakskydd" - hur hantera en kärnvapenattack. Du kanske undrar vad du ska göra efter en kärnvapenattack? Då kan jag berätta det för dig: "Ta av dig ytterkläder och skor. Tvätta snarast utsatta delar av kroppen omsorgsfullt. Avlägsna radioaktivt stoff från kastruller och mat genom att omslaget tas bort eller genom tvättning." Easy peacy - som byggdamm då ungefär? Värre är det då med biologisk krigföring och epidemier. Då måste man, förutom den obligatoriska handtvätten, koka matvaror som man misstänker bär smitta samt koka dricksvattnet. Låter skitjobbigt, men om det hjälper mot biologisk krigsföring så okej då.
- Snack om mat: Mycket litet. Endast en av 50 sidor handlar om "folkförsörjningen". Den kan sammanfattas som så här: Staten tar hand om det. "Ransoneringar förbereds för en rättvis fördelning av tillgångarna och för att öka vår uthållighet." I en bisats nämns också att varje familj har en skyldighet att inreda sina skyddsrum själva och att det där kan vara lämpligt att ha mat och förnödenheter för ett par dagar - tills statens ransoneringar kommit igång.

Sammanfattningsvis: "Om kriget kommer" är en dramatisk liten skrift daterad från kalla kriget när det stora hotet kom i form av kärnvapenanfall eller flygattacker. Primärt fokus var att ta akut skydd och att hålla truten. Kungliga inrikesdepartementet med landsfader Tage i spetsen  ansvarade för den övergripande logistiken och skriften genomsyras av ett ettrigt vi ger inte upp. Jag ger "Om kriget kommer" fyra av fem skyddsmasker, mest för det vackra formspråket och de dramatiska formuleringarna. Jag hade emellertid önskat mig mer handfasta råd kring vilken mat jag ska ha hemma och hur jag ska kunna avgöra att en känd svensk radioröst i själva verket är en imitatör. Alltså - har ni ens hört Göran Gabrielsson imitera Jan Guillou (1:30 in i klippet)?


Manual 2: Om krisen kommer (2018). Av: Lidingö Stad

- Kändisfaktor: Låg. De medarbetare från räddningstjänsten som poserar med FB-smajl på sista sidan verkar helt random och ointressanta. Jag menar, "preventionssamordnare" - gäsp.
- Andel skryt om kommun: Hög. Jag skojar inte om jag säger att 60% av skriften handlar om hur bra Lidingö Kommun är på att ta hand om sina invånare. Formuleringar som "Det ska vara tryggt att bo och vistas på Lidingö" haglar tätt.*****
- Antal menlösa förkortningar: Hög. POSOM (=Psykiskt Och Socialt OMhändertagande), TiB (Tjänsteperson i Beredskap).
- Skepsis gentemot det digitalas funktion vid elkris: Låg. Lidingö Stads tips på informationskällor vid kris är övervägande länkar till olika webbsidor varav några är Lidingö Stads sociala medier. De uppmanar också folk att ha kontanter, vilket undertecknad personligen tror kan bli svårt att omsätta i mat och andra förnödenheter om elen ligger nere. Men vem är jag att ifrågasätta en TiB?
- Snack om mat: Relativt mycket. Eftersom civilförsvaret gjort glidningen från "pappa staten fixar biffen" till "pappa staten fixar ingen biff" sedan kalla kriget, ställs högre krav på den enskilde medborgaren. Staten kommer inte att knacka på din dörr med mat, vatten och power bank så att du ska kunna göra statusuppdateringar om din kris. De kommer att fokusera sina insatser på gamla och sjuka vilket jag tycker är helt rätt. Som Lidingö Stad skriver: "Om de flesta av oss kan klara de första akuta dygnen på egen hand kan samhällets resurser användas för att hjälpa svaga eller utsatta människor". Ja, framför allt kan de se till att mota ut ryssen eller få igång elen.


Så 20% av skriften (två sidor) var rätt bra. Vän av ordning hade kunnat spara Lidingö Stad lite tryckkostnad genom att göra en flyer med enbart innehållet ovan. Då hade gissningsvis fler läst igenom utskicket också, istället för att somna på sidan fyra och snacket om hur duktiga Lidingö Kommun är på allt. Jag vet inte hur tydligt ni ser ovan, men jag fick flera bra idéer till mat-stash. För om jag lärde mig något förra året****** så var det att man behöver mat som tillagas snabbt (spar T-röd) och inte behöver överdrivet mycket vatten (spar vatten). Inga långkok eller "koka ärtor i vatten som sedan slängs ut". Då är ju föreslagna pulvermos och nyponsoppa helt perfekt. Jag kanske till och med ska skaffa nyponsoppa på tetra, lite beroende på hur lång hållbarhet de har. En annan avgörande insikt i denna folder är att en människa behöver "ungefär 3-5 liter vatten per person och dygn, därefter ökar behovet successivt". Oh My God. Jag har åtta (8) liter vatten stående i källaren. Om vi ska hålla ut i de stipulerade 3 dygnen blir det 3 dygn*4 liter (snitt av 3-5 liter)*5 pers=60 liter! 60-8=52. Vi är 52 liter korta om vatten. Inte ens en av oss skulle ha tillräckligt dessa dagar på det vi har. Next stop FruEB: Partykungen. Jag klickade hem två 25-litersdunkar direkt och enligt det allvetande Internet behöver jag bara byta vatten en gång i halvåret. Man kan också laborera med olika reningstabletter, men det orkar inte jag med i en kris. Plus hur vet man att det ens finns vatten i kranen då? Eftersom jag, trots allt kommunmumbo fick ut en del konkreta, ja kanske livsavgörande, tips ur denna lilla skrift, ger jag den tre av fem Lidingö Stad-loggor.

Manual 3: Om krisen eller kriget kommer (2018). Av: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Så kom den då i veckan, den uppdaterade versionen av 1961 års utgåva. Dock ej med Stefan Lövbiff som avsändare, utan i tidsenlig stabsklädnad - MSB. Hälften så lång med dubbelt så stor och med en mer färggrann illustration på framsidan.



  • Nivå av klarspråk: Medel. Inte lika pang-på-rödbetan ("Försvaren eder!") som i den första utgåvan, men betydligt mindre lullull än Lidingö. "Om du är förberedd bidrar du till att hela landet bättre kommer att klara en svår påfrestning". Amen to that sis!
  • Nivå av vettigt innehåll: Hög. Man ger exempel på situationer som kan leda till att svenne banan-vardagen kan "vändas upp och ner" ink. "Betalkort och automater fungerar inte". Det i min värld är kanske det mest kritiska. Och att hålla värmen om elförsörjningen kapas mitt i februari.****** Vidare upprepar de Lidingös kredo: "Vid en samhällskris kommer hjälpen att först gå till dem som bäst behöver den. De flesta måste vara beredda på att kunna klara sig själva en tid."
  • Illustrationer: Lite småtrista och myndighetskorrekta. 
  • Verklighetsförankring avseende kontaktytor: Hög. I denna broschyr gödslas inte med webbplatser men väl med telefonnummer. Ett nummer åtminstone jag kommer att lägga på minnet är 113 13 - "För att lämna eller få information vid allvarliga olyckor eller krissituationer." Fast å andra sidan ringer vi via nätet nuförti'n och i den mån man når signal lär nätet bli överbelastat, men i vilket fall.



Vad själva listan (alltså: "vad ha hemma") anbelangar tycker jag att den var bra. Jag tar med mig ungefär samma saker som från Lidingöbroschyren: 3 liter vatten per person och dygn, skorpor, sylt i klämflaska (då slipper jag diska om vattnet inte funkar), mjukost på tub, som sagt pulvermos och nyponsoppa i tetra, "krossade tomater att koka pasta i" - jättesmart men jag köper en kryddad pastasås istället. Oerhört listigt att koka i själva såsen. Ris har vi alltid två extra säckar hemma - en jasmin och en matris. Buljong, socker och honung också. Samt pulverkaffe för att bevara förståndet. Jag ger den uppdaterade broschyren 5 av 5 svenska fanor och därmed vinstplats. Perfekt saklig ton och bra tips. Läs den, finns på en hallmatta nära dig.  Jag rekommenderar särskilt uppslaget sid 10-11. Riv ut och spara.

Hur förberedd är du för kris?

Mvh/
FruEfficientBadass

* För din info - det kommer inte att hända. Jag talade med en kvinna i veckan som erfor ett strömavbrott i sin norrort i måndags. Det såldes inte en pinal i de drabbade butikerna under de timmar strömavbrottet pågick. 
** Det här är din chans. Memorera:3,5 dl rågmjöl, 1 tsk salt, 2 dl vatten, 1,5 dl smulad bark. Blanda ihop ingredienserna till en deg. Gör små runda och platta kakor av degen. Vänd dem under gräddningens gång i o m att fukten samlas under kakorna. Grädda i 200 grader i 30 minuter. Men vänta...fanken också...okej, sätt fyr på lite kläder i ett oljefat, lägg degplättarna i en gryta och ställ i. Hoppas på det bästa och be till Putin att han sätter på strömmen igen.
*** Alltså jag kan inte tala för dig men mina barn blir galna om de inte får chips till fredagsmyyyyys.
****Jo, för det är nog mitt första bryderi i krig - vem betalar min tågbiljett på väg mot slagfältet?
***** Tur att de sätter ord på det - jag har alltid förknippat just Lidingö med kriminella gäng och bilbränder.
****** Vi körde ju en liten prepping light under några dagar på landet förra året varför jag vet hur meckigt och segt det är att laga mat på stormkök. Koka ägg - en evighetshistoria.
******* Jag var i Jukkasjärvi denna februari och det slog mig hur otroligt läskigt det är med kyla - vi hade ju alla varit rådöda inom en vecka om strömmen slagits ut (och bensinen i bilarna tagit slut av all tomgångskörning). Eller kanske inte...de har väl ved för ett år framåt däruppe.

ps. Här är dunkarna. Fyllde på med vatten från gårdsslangen som gick att dra ner hela vägen till källaren och där står de nu, mörkt och svalt, märkta med dagens datum. Träffade en granne, född på 30-talet, när jag höll på. "Är det ifall kriget kommer?" (hon har varit med förr m a o)  Ds



14 kommentarer:

  1. Underbart roliga recensioner. Får fortfarande rysningar av 1961 års version, som hängde i ett snöre nere i källaren i radhuset där jag växte upp. Så ominös och olycksbådande med sina mörka moln att kärnvapenskräcken fick den lille gossen att rysa.

    Har börjat preppa så smått men ligger efter dig. Delar din skepsis mot att kontanter kommer att hjälpa i en kri(g)ssituation utan el och internet.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fy, ingen emotionell krockkudde alls. Jag saxar från 1961: "Om kriget kommer kan de råd, som Du får i denna skrift, bli avgörande för Dina möjligheter att överleva." BAM

      Radera
  2. Alltså jag skrattar mig harmynt!! Så kul! Och viktig info! Jag följer ditt tips om att följa råd från gårdagens inlägg och kommer att ta tag i min familjs prepping till helgen.
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra bra. Som ett minimum tänker jag en dunk vatten, en säck ris och ett spritkök+T-röd. Då överlever ni. Men jag kan höja ett varningens finger för att har man väl slagit in på prepperbanan finns ingen återvändo. Jag går ju tvångsmässigt och vänder på gulaschburkarna på COOP för att se sista förbrukningsdag.

      Radera
  3. För er info är dunkarna slut på Partykungen nu. Är det en konsekvens av min oerhörda impact tro?

    SvaraRadera
  4. Hoppas du har en skrivmaskin så att du kan fortsätta ge ut bra inlägg även om krisen kommer. Sen ärfrågan hur du ska kunna leverera dem ute i landet...

    SvaraRadera
  5. Personligen tänker jag cykla norrut till föräldrarna. Ett Malmö utan el och avlopp lockar inte. Bor man i villa i obygden är beredskapen större för att hantera både förlust av värme, vatten och avlopp. Mat finns i älven eller skogen. Jag proppar inte med mer än vad jag har hemma för tillfället. De flesta förslag till mat i foldern var vidriga och skulle man ha dessa hemma för ev kris så skulle man tvingas slänga allt när bäst före går ut.

    Rent krasst skulle man kunna lamslå Sverige på ett helt annat sätt idag än 1961 om man slog ut elförsörjningen antingen genom en belastningsattack eller via bomber.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller helt naturliga solstormar. Gällande din plan vill det till att du hittar fungerande transport. Matvaror kan du rotera en gång per år exempelvis ägna en sparvecka i maj åt att tömma skafferiet på pulvermos & färdiga pastasåser för att sedan köpa på dig ny omgång.

      Radera
  6. Du missade den delen om att jag cyklar. :) Så länge jag hittar ngt att äta på vägen så räcker bränslet.

    SvaraRadera
  7. Vi är ganska väl förberedda, och har även en uppsättning vapen i skåpet, så att vi kan bli självförsörjande på vilt, och även freda oss själva. Dock, bättre fly än illa fäkta, man ska försöka göra så lite väsen av sig själv som möjligt och undvika att dra onödig uppmärksamhet till sig. Vi bor i en mindre by i södra Småland och vid händelse av oroligheter står vi och våra två grannar enade. Enda problemet kan vara om närliggande vattendrag blir förgiftade, inklusive grundvattnet. Då blir det bekymmersamt.

    Jaja, tror att ovan broschyrer är bra för att väcka vanligt folk., speciellt de som bor i storstäder som lär få panik när det inte längre går att lajka på fb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ligger jag i lä, om inte pepparspray kvalar in som vapen (svårt att jaga vilt med). Har en känsla av att man har större chans att klara katastrofen i södra småland än på södermalm. Gå under radar är nog a och o som du säger. Kan f ö rekkomendera den svenska domedagsfilmen Den blomstertid nu kommer.

      Radera