Att introducera FI för barnen

Vi har ju pratat om detta både länge och väl: Hur gör man för att lära barnen principerna kring FI? Jag skriver med avsikt FI och inte FIRE, för jag tycker att det kan vara väl defensivt att redan från början tuta i barna att arbetslifvet suger och att de bör ta sig ut a.s.a.p. Med det sagt vill jag verkligen skicka med dem de grundläggande ekonomiska principer som gör att de kan leva livet med lite svängrum utan att likt 90% av den övriga befolkningen gå runt och oroa sig för exempelvis avsked. Under en vit natt i juni (jag drack inte på hela natten) satte jag mig vid datorn och började författa ett epos med arbetsnamnet "Mammas tips till barna". 


Jag kom då fram till 44 tips jag vill att de ska få med sig hemifrån och jag är långt ifrån klar. Låt oss säga att tipsen, liksom mina blogginlägg, spänner från högt till lågt. Från "Bädda din säng varje dag" till "Var dig själv" (jag vet, klyscha, men sant). Det slog mig nämligen att jag och min man genomlevt ett och annat, inte bara kontorslivets abrovinker utan mycket mer. Lärdomar från livet, så att säga. Men det är rätt sällan vi sitter och delar med oss av dessa vid middagsbordet, eftersom det rör sig om det man i affärslivet brukar kalla "tacit knowledge", sånt man liksom inte lägger någon vikt vid. 

I familjelivet har man ju dessutom fullt med en massa operativa frågor kring världsliga ting. Vilket ju är helt fel fokus. Vi har nu, under några fjuttiga år mellan det att de har tillräcklig intellektuell mognad och det att de flyttar hemifrån, möjligheten att proppa barnen fulla med vår input, sen är fönstret stängt. Och ja, jag fattar att det enda riktiga sättet att lära sig om livet är att själv leva det. Men det ena utesluter inte det andra och ämnen på agendan är: Bör jag skaffa en akademisk examen? Ska jag bo utomlands? Hur genomskådar jag energitjuvar, härskartekniker, illasinnad marknadsföring, sekter, kosttillskott, charlataner? Vad säger forskningen om lycka? Och centralt: Hur och VARFÖR bygga en pengamaskin?  

Det är naturligtvis om den senare punkten detta inlägg kommer att handla. För i kommentatorsfältet har frågan dykt upp ibland ("Hur lär man barna?") och vissa har ambitioner av att själva skriva böcker eller manualer till sina barn. Jag har emellertid insett en viktig sak med att vara förälder och det är lägga ribban lågt. Riktigt lågt. Så man kan säga att vi kör en tvåstegsraket:

1) Walk the talk. Barnen har ju varit med på vår resa och har åtminstone någon form av luddig uppfattning om att vi kan leva det liv vi lever tillsammans med dem idag på grund av att vi på förhand sparat pengar. 

2) Plocka ut en riktigt "lågt hängande frukt" till dem. Det har, tror åtminstone jag, en direkt avtändande effekt på de små livet att smacka upp en avkastningsgraf och uppmana dem att spara 50% av sin nettolön i tolv år i syfte att bli helt ekonomiskt oberoende. De fattar ju inte ens varför de ska bli ekonomiskt oberoende, de är blott barn. Så här har ni min FI-punkt i min skrivelse, rakt av:

"Tips # 13: Skaffa omgående FU-kapital

Under de första fyra åren i ditt yrkesliv, spara en tredjedel av lönen i billiga indexfonder. Det innebär att du efter dessa fyra år har cirka två årslöner på kontot. Låter det tråkigt att spara? Jämför nedan två levnadsbeskrivningar:

1: ”Jag har ingen buffert. Därför måste jag stanna kvar på mitt tråkiga jobb och göra det min chef säger till mig att göra, annars kan jag inte betala räkningarna och måste flytta hem till mamma och pappa igen.”

2: ”Jag har två årslöner på kontot. Därför kan jag när som helst resa mig upp ur min kontorsstol och ge fräcka fingret åt chefen för att därefter ta en sista minuten-resa till Bali där jag kommer att ägna mig åt akvarellmålning i ett par månader medan jag funderar på nästa steg i mitt liv.”

Det smarta är att när du väl har de två årslönerna på kontot kan du kosta på dig att sätta sprätt på hela lönen igen. De två årslönerna ligger ju där och växer till sig (börspengar fördubblar sitt värde vart tionde år), helt utan din inblandning. Så du kommer alltid att ha ett frihetskapital redo som kan hjälpa dig om du behöver kasta loss från ett trist jobb eller en dålig relation. Ditt liv kommer att kännas helt underbart när dina beslut tas utifrån lust och glädje snarare än din ekonomi. Och om man ägnar sig åt det man har lust till gör man ofta ett bättre jobb vilket på sikt ger dig större framgång i allt du företar dig."

Som ni ser är jag inte alltför ambitiös. Jag säger inte att de måste bli ekonomiskt oberoende. Jag säger inte att de måste spara supermycket ("bara" 30%). Jag säger heller inte att de måste spara för resten av sina liv. Fyra år. Det är som mellanstadiet plus ett år. Greppbart. Efter den här tiden kan de sätta sprätt på hela lönen, för resten av livet om de så skulle önska. Men de fyra åren köper dem den fallskärm de när som helst kan lösa ut om de hamnar i en prekär situation. Och har jag tur kommer de fyra åren att ge blodad tand och de fortsätter att lassa in pengar löpande även framgent.

Jag insåg också snabbt att mina barn aldrig skulle läsa en skrivelse från mig. Den skulle hamna längst ner i högen av yoghurttallrikar, sytråd och oljefärg bredvid sängen. Så jag har börjat tvinga in den, under middagssittningarna. Där är de fast utan möjlighet att fly. Och om de inte är så förtjusta i att läsa så är de desto mer förtjusta i att prata så det här har blivit en magisk formel. Jag läser upp en punkt från Datan och sen får de prata. Bla bla bla. Och just den här dagen, när vi pratade FU-kapital, hade vi lyckligtvis ett litet besök som berättade att hon på 18-årsdagen skulle lösa ut en sorts trust fund (lugn, inte några stora summor, blott några miljoner) och att hon för de pengarna tänkte gå på college i USA. 

Aaargh, jag var tvungen att sidsteppa min passiva "mamma-till-en-kompis"-roll och å det starkaste rekommendera henne att istället göra ett enklare utbytesår, potentiellt med studiestöd från CSN, snarare än att själv köpa sig en kanske-inte-helt-hundra men asdyr college-examen och istället sätta av minst (MINST) hälften av pengarna i indexfonder. Jag hörde mig själv använda ord som "bolagsrisk" och "självrengörande" men såg då hur flickebarnet zoomade ut så jag återgick till Balimetaforen.

Well. Jag tror att de två olika scenarierna tog skruv. Trust-fund-barnet medgav, så himla moget faktiskt, att hon gärna skulle vilja vara nummer två, men nog hade agerat enligt punkt ett. Det ville de för övrigt alla, mohihahe... Det var så rart måste jag säga, för när minstingen förvirrat frågade vad "en tredjedel" var, illustrerade ett av de andra barnet (inte helt utan komisk finess) det hela med tre stycken chips, av vilka hon glupade i sig två och sparade ett. Fånigt kanske. Men en dag sitter minstingen där med första lönechecken och minns vagt de där chipsen. "Hur många var det man fick glupa i sig?"

Nu är fröet sått och det är bara att med jämna mellanrum vattna lite så ska det nog ta sig. För som Katrine Marçal sa: Barn är som våt cement, allt som passerar lämnar ett avtryck. Kanske kommer de inte att spara 30% av sin lön de första fyra åren i fångenskap. Men de kanske sparar en smula. Och de vet att möjligheten finns och vad den ger för potentiellt resultat. Och det är mer än de flesta får med sig hemifrån skulle jag tro.

Hur pratar du ev. FI med ev. barn?

Mvh/
FruEfficientBadass

30 kommentarer:

  1. jag tänkte skriva något fånigt om hur lycklig dina texter gör mig men insåg att det kanske bara blir för dumt :) Men jag blir faktiskt lycklig av en del av dom. Mina barn är tyvärr vuxna men jag har försökt ge dom lite visdomsord då och då ända sen jag hittade hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du gör MIG lycklig med din kommentar, tack! Och bättre tips i vuxen ålder än inga alls.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams. Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han slog upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollstavarna, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett problemproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Stoppa skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Graviditet spell
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Fantastiskt!
    Låter som ett bra sätt att motivera barnen!
    När får vi del av dina grymma tips. Eller är de anpassade till just dina barn?

    Jag går mycket i tankar hur jag ska "slå in" sparandet i barnens huvud.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. "När får vi del av dina grymma tips. Eller är de anpassade till just dina barn?" Du menar de 44 tipsen i sin helhet? Njae...de är inte riktigt ekonomiblogg-kompatibla. Och om inte anpassade till just mina barn så till mina värderingar i livet och de vill jag inte pådyvla någon annan.

      Radera
  3. Jag är lite latare!

    Barn gör inte som du säger, utan hur du gör!

    Den dagen kommer när dom får insikten att allt föräldrar gör kanske inte är helt fel och ber om någon tjänst eller ekonomiskt råd.

    Då är det dax att ställa ett motkrav.

    -Jag hjälper dig gärna men då får du
    som kompensation läsa "the simple path to wealth"!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag hjälper dig gärna men då får du
      som kompensation läsa "the simple path to wealth"!" Mycket bra idé!

      Radera
    2. Gav den i studentpresent till en ung släkting.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Lär dina barn att det är lättast att spara från nya intäkter. Det kanske är jobbigt för dem att spara 300 kr i månaden när det går i gymnasiet och har CSN (som vi säger är 1000 kr) dvs 30%

    När/om det börjar på universitet och får 10 000 från CSN (eller vad det nu är nu) är det väldigt mycket lätt att spela hela summan de levde på förr (dvs 1000 kr även om det bara är 10% av inkomst nu). Den största skillnaden kommer efter universitet när de får sitt första stadiga jobb och innan de hunnit ställa om sin livsstil. Nu kan det i princip spara allt över 10 000 de tjänar (oavsett %) för att då behöver de bara behålla sin gamla budget. Det är mentalt lättare och ekonomiskt effektivare att spara så här än att konstant hålla 30% oavsett inkomst. Spara av nytt överflöd vs tidigare livssituation. Det kan bli konstigt att spara en hög % av en låg totalsumma för att det kan kosta dem stora möjligheter att göra saker i tidig ålder och detta gör att det börjar ogilla att spara eller att de inte ökar sitt sparande i den takt som de skulle klarat av "utan uppoffringar".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte primärt 1/3 av första lönen. Att spara 30% av en månadspeng på 300 kr. i månaden blir bara symbolspäkeri. Även om jag precis besökt en 13-åring som köper aktier för stora delar av sitt studiebidrag och vi hade fina diskussioner om diversifiering och substansrabatter. Så om intresset finns där ska man ju inte tveka en sekund att uppmuntra det. Tydligen kan även en 13-åring med mobilt bank-id starta ISKi Avanza, men jag förstår det som att det ligger under föräldrarnas innehav.

      Radera
  6. Punkt 1 innehåller "måste flytta hem till mamma och pappa igen". Det är riskabelt eftersom vissa barn absolut inte har något emot just det! Kanske bör du omformulera men det är upp till dig.

    Tänker på mina förälrar och hur måna de var om att inte ge mig studiebidraget innan jag fyllt 18. De talade om riskerna med att hantera så mycket pengar. Jaja, jag var sååå mycker mer ekonomisk än de och fattade att det var av snålhet det sa så. När jag tog studenten hade jag mer besparingar än de hade, vilket de då fick veta. De fattade inte hur det gått till. Men tja, jag hade ju inte spenderat mina små månadsslantar och sommarjobbspengar på mer än det nödvändigaste. Hade jag fått studiebidraget (och barnbidraget tidigare) hade jag lätt haft insats till lägenhet direkt.(Bodde i då billig stad.)

    Så drivkrafter till sparande behöver inte komma från föräldrar. Lästal i matte i mellanstadiet samt hemkunskapsfröken på högstadiet gjorde mig medveten. Var även lite snål som mycket liten då jag såg att resurserna fördelades stötvis och högst oberäkneligt och man måste gardera sig för att inte stå utan pengar när man behövde. Det är nog grundkänslan som styrde/än idag styr. Garderingen inför de oväntade och icke önskvärda scenarion. Om sparande ska komma naturligt tror jag att det är ett behov som måste finnas,en grundkänsla för det eller ett specifikt mål med känslomässiga undertoner. Då går det av sig självt. Har dina barn sådan grundkänsla eller mål? Kanske behöver de planteras om de inte redan finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Lästal i matte i mellanstadiet samt hemkunskapsfröken på högstadiet gjorde mig medveten. " Tror vi hade annan kurslitteratur på min skola.

      "Har dina barn sådan grundkänsla eller mål?" Absolut inte. Det var tanken med att måla upp de två bilderna 1 respektive 2 i exemplet ovan. Att skapa en levande bild av vad det innebär att sakna FU-kapital respektive att inte sakna det.

      Radera
  7. Miljonärmamman27 juli 2020 kl. 12:33

    DU MÅSTE LÄGGA UT DENNA TEXT I SIN HELHET FRAMÖVER!!! OBS! Helt livsnödvändigt. Fantastiskt utdrag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligtvis ej i sin helhet men visst kan mamman plocka ut sådant som känns relevant för blögga.

      Radera
  8. JA! Jag skulle också vilja ta del av den skriften i sin helhet!

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar reflektion som barn: Resurserna fördelades stötvis och högst oberäkneligt och man måste gardera sig för att inte stå utan pengar när man behövde.

    Undrar om det var så mitt barn lärde sig att bli sparsam/snål :-D.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym 20:22: "Undrar om det var så mitt barn lärde sig att bli sparsam/snål :-D" Troligtvis inte om du hänger här.

      Radera
  10. Mycket bra skrivet! Jag har försökt prata FI med min dotter, men har inte hittat intresseknappen i hennes hjärta och själ så att säga..Men skam den som ger sig!

    För övrigt gav min pappa mig endast tre tips när jag var yngre, som följer:

    1. Lär dig engelska! (Han fick aldrig lära sig i skolan)
    2. Lär dig skriva ordentlig svenska!
    3. Lär dig lite om konst!

    Jag sätter "check" på nummer 1 och 2, men trean får jag nog jobba vidare på...

    Dock fick farsan faktiskt fart på mitt aktieintresse, så jag får ge honom lite cred, även om han inte gjorde det medvetet :-).

    Tjing!
    /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken klok pappa! För övrigt har jag en punkt som är "Lär dig ett främmande språk (förutom engelska) flytande" och en punkt "Lär dig skriva korrekt svenska". Tangerar konst när jag pratar akademiska studier. Jag har ju MMM-vänt vad gäller högre utbildning, tycker inte att man behöver stöpa sig i någon traditionell yrkesroll av typen "ingenför", "ekonom" etc. eftersom det inte är någon garanti för varesig jobb eller lycke. Däremot uppmuntrar jag dem att lägga minst en termin vid högskola, gärna ett lite anrikt universitet, bara för att få självförtroendet som kommer med det. "Ok, jag giggar som hundvakt parallellt med mitt passionsprojekt, men jag HAR läst konstvetenskap i Lund" (om än bara en termin). Dels för att det är en oslagbar livserfarenhet och upplevelse, men också för att inte känna akademiskt komplex resten av livet. Dessutom är det bra för språket och förmågan att formulera ett case av något slag. Hade en potentiell efterträdare på ett jobb (väldigt duktig säljare) men det föll på hans bristande skriftspråk. Man kan inte ha en försäljningschef som inte kan avgöra när man ska skriva "de" eller "dem" eller som skriver "oxå" till stora kunder och/eller andra intressenter. Eller kan kan man ju, men nu valdes han bort primärt av det skälet.

      Radera
    2. "Rök aldrig i sängen" var rådet från min pappa. Alltså det är inget OKLOKT råd – bara lite annat liksom.

      Vänligen, Hanna

      Radera
  11. Jeg fokuserer på å snakke om «pengemaskinen» og hvordan den kan gjøre livet deres lettere i fremtiden. Yngstemann på 12 år er veldig interessert, men 16-åringen er ikke helt der ennå. Eldstemann har riktignok hatt sitt eget bankkort i tre år nå og har fått mulighet til å styre sin egen økonomi. Jeg tror det er bra at barna får lov til å gjøre sine egne (økonomiske) feil, mens det fortsatt dreier seg om relativt små beløp. Det er liksom ikke krise om han blåser alle pengene sine på dataspill, når det er snakk om hundrelapper. Guttene får selv velge hvor mange penger de vil sette i pengemaskinen og hvor mange de vil spare av penger de får til jul eller i bursdager. Jeg leste en artikkel om tips fra amerikanske milliardærer, hvor en sa at man ikke burde gi en krone til barna sine før de var 35 år gamle. �� Selv om jeg ikke helt følger det rådet selv, tror jeg det har mye for seg. Jeg vil at mine barn skal få kjenne på hvordan det er å jobbe og skape seg en formue på egenhånd. Leser ofte om foreldre som sparer mer til barna hver måned enn til sin egen pensjon (for eksempel slik at de kan kjøpe seg egen leilighet - vet ikke om det er en typisk norsk ting), og etter min mening er det helt feil fokus (så fremt det ikke er særegne omstendigheter, som barn med spesielle behov).

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jeg vil at mine barn skal få kjenne på hvordan det er å jobbe og skape seg en formue på egenhånd." Håller HELT med. Och det är kanske därför jag inte fokuserar så mycket på deras nuvarande situation, d.v.s. månadspeng-spar etc. Det är när de flyttar hemifrån det får bli lite cold turkey när de kommer grinande med sina kreditkortskulder och svårigheter att skaffa bostad. Och jag håller även med amerikanen om 35-årsgräns. Det är inte en mänsklig rättighet att flytta hemifrån till egen bostadsrätt i innerstan. De måste få kämpa.

      Radera
  12. GoFi aka 97 månader kvar28 juli 2020 kl. 17:29

    Jag har tagit på mig rollen som bank och i samband med att det större barnet får månadspeng och det mindre får veckopeng (i anslutning till månadsskifte) så betalas ränta ut (pengarna får barn). Men man måste fråga efter det!

    1% per månad och barnet måste själv räkna ut hur stor summa banken är skyldig.

    Annars får dom en hård skola i bolagsrisk då dom sen fem år tillbaka får Volvo respektive HM-aktier i födelsedagspresent.. har inte direkt gått lysande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag höll också på med ränta ett tag men det föll på att det blev så meckigt plus att de inte brydde sig. Här kom jag med värsta bra dealen (tror de hade 10% eller något helt osannolikt bra) och de bara ryckte på axlarna och liksom "okeeej" så det rann ut i sanden.

      Radera
    2. GoFi aka 97 månader kvar28 juli 2020 kl. 20:17

      Den ena tjatar om ränta och den andra bryr sig eventuellt om man frågar.. men å andra sidan idiotförklarar den som inte bryr sig om räntan sina kompisar som köper gant-tröjor. ”Man kan ju köpa second hand!”

      Jag är också inne på att ge en packe med topp 5 böcker med FI-tema tillsammans med tenta som ska klaras innan eventuellt bidrag till köp av lägenhet. Men frågan är om tåget gått så..?

      Radera
  13. Jag och dottern brukar lattja lite med Rika Tillsammans kalkylator och räkna ut hur mycket pengar det blir om man sparar si och så mycket i si och så många år.

    Dessutom har jag nog lyckats fått in något slags underliggande snåltänk i henne. I lördags när jag i ett svagt ögonblick ville gå och hämta pizza sa hon "vi sparar 200 spänn om vi äter någonting vi redan har hemma" (och så slipper vi gå utanför dörren så jag kan stanna hemma med TikTok reds. anm.)

    Men jag har ännu inte pratat varken FI eller RE med henne. Har dock svårt att tro att hon missat snacket om FIRE som jag har haft med andra, under nyförälskelsen babblade jag på rätt friskt med kreti och pleti.

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
  14. Min farfar lärde mig spara i unga år plus att vi varje år fick aktier varje födelsedag/Jul av honom. Detta har gjort att portföljen numera har ett några nollor i värde, ränta på ränte gör underverk speciellt under längre tid. Jag försöker lära mina egna barn detta och de har väl nu förstått vad en aktie är, yngsta ( 8 år ) berättade nyss för bästa kompisen att de äger en liten liten del av Apple.....Du borde publicera alla de tipsen i bok.

    SvaraRadera
  15. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv.! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera