Jag blir kund hos Svea Ekonomi

Det var junis sista dag jag kom hem och fann ett brev från Svea Ekonomi på köksbordet. "Uhuh, this can't be gouuud" hann jag tänka innan min man sa "Det är nog bara reklam". Men jag har en mycket väl utvecklad magkänsla och jag hade rätt: Det var ett otrevligt brev avseende mina affärer med "Mr CHOW, Deira Dubai".

"Hej. Din försändelse från Förenade Arabemiraten, som skickades med FedEx, är belagd med tull och/eller importmoms enligt nedan. Tullverket beslutar i varje enskilt ärende om tull och/eller importmoms ska betalas. För info, se bla bla bla. Importmoms: 53 kr. Administrationsavgift: 116 kr. Moms 25%: 29 kr. Summa att betala: 198 kr."

Min första tanke var att det var ett bedrägeri. Sådana sker ju sommartid. Och vintertid. Mr Chow liksom. Och jag handlar i princip aldrig och ingenting, särskilt inte från Förenade Arabemiraten. Då föll min blick på en rad i dokumentet och den löd: "50 COTTON 50 FIBER BIKINI SET". Då föll polletten ned. Hade jag varit Ture Sventon hade jag väst: "Ständigt denna vessla", men nu väste jag "Ständigt denna tweenie". 

Jag backar bandet. Cirka tre veckor innan hade min tweenie, på sitt lealösa tweenievis med slängande armar och ben som aldrig tar slut, släntrat fram till mig med den där minen som påminner om gamla hötorgsmålningar på barn som skitiga i ansiktet fäller tårar, troligtvis över att deras båda föräldrar dött och de nu är hänvisade till träldom. Men min tweenies problem stavades bikini. "Mamaaaaaaaa, jag behöver en bikiniiii, alla andra har en bikiniiiii, jag har ingen bikiniiiii, vad ska jag baaaada i, jag har inget att baaada i mamaaaaaAAAAAAAAAAAA", ja you know the drill. Eyelinern smetade av alla drama queen-tårar och hvad är jag för mor att förvägra en tweenie hennes bikini så vi satte oss vid datan och surfade runt. Det var tydligen bara en som höll tweeniemått och det var denna:


Zaful? Aldrig hört talas om. Jag har mycket dåliga erfarenheter av att köpa saker från leverantörer vars namn jag aldrig hört talas om. Särskilt om de verkar vara utländska och således troligtvis inte har samma regler för reklamation och retur som svenska. Men nej, intygade min tweenie på det påstridiga och besserwissriga sätt endast tweenies förmår, priset angavs i kronor och de skeppade till Sverige (lite oklart varifrån men ni i efterhand vet jag ju att det var från Förenade Arabemiraten). Jag låter mig övertygas och vi klickar en bikini i varukorgen. SEK 137,71, rätt billigt va? "Rek. pris": 271 kr (enligt vem? FN:s organ för rekommenderade priser?). Lustigt nog visar det sig, när vi studerar fraktinformationen, att vi behöver addera just 271 kronor för fri frakt. En slump eller ett illmarigt skämt? Vem har 408,71 kronor som fri frakt-gräns? 

Men jag fortsatte ändå, villig att betala för frakten, för den var lägre. "Bara" 80 kronor. Med reservation att det då skulle kunna ta 4-8 veckor att få den. Det vill säga när sommaren är slut och bikinibehovet över. MEN - tada - det fanns ytterligare ett fraktalternativ nämligen "express" som skulle ge oss produkten inom 10 arbetsdagar så gentilt. Och för det alternativet hostade jag upp 188,9 kronor. Nu blir det löjligt, tycker kanske du, att betala mer för frakten än för själva bikinin. Jag antar att du som tänker så inte har en tweenie hemma, än mindre en bikinilös sådan. För det är ungefär lika behagligt som att ha ett varande munsår. Man vill bara bli av med problemet och gå vidare med sitt liv. Så jag drog iväg ordern. Jag menar, 326,61 kronor är ungefär vad jag hade fått betala för en mer kvalitativ bikini hemma och en sådan vill ju tweenien inte ha så...

Bikinin kom som utlovat, exakt tio arbetsdagar efter beställning, hela vägen fram till dörren, levererad av en man från Postnord. Rätt snyggt. Jag var nöjd. Hon var nöjd. Alla var nöjda. Tills brevet från Svea Ekonomi dök upp. Jag summerar talen för er för jag utgår från att ni är asintresserade:


Vad jag erfar är alltså en prisdiff mot utgångsläget på drygt 280%. Jag mindes då vagt en matris från Kotlers grundbok i marknadsföring, The Tweenie Positioning Target Matrix, och fann en viss tröst i att det faktiskt är en naturlag att det måste bli på det här viset, se då bara:

Jason, Lutz & Kalowski: The Tweenie Positioning Target Matrix (Kotler, The Fundamentals of Marketing, Benson Publ, 2013)

Varför är det så? Eller är det bara min tweenie som med exakthet väljer bort all rekorderlig svensk e-handel för skumma utländska aktörer med tveksam design och mycket tveksamma fraktsätt? Vad är det för fel på HM, Lindex, Intersport, whatever (när det kommer till att tillfredsställa en tweenies bikinibehov är jag beredd att dynga ner mig i fast fashion, dra av plåstet bara, men gör det fort!). 

Om du har en tweenie, hur ser konsumtionsmönstret ut? Har du själv motats in i obehagliga köpsituationer du sedan fått tulla dig ur?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Hon fick betala tullen. D.s.
P.s. 2. Nej, jag ljög, hon fick betala halva tullen. Jag är blott en tweenie motha sucka. D.s.2

22 kommentarer:

  1. Ja... Jag har ju den fantastiska historien där jag beställde flera dyra grejer från USA (vi var några stycken som gick ihop och handlade för att spara pengar), paketet kom snällt till Sverige men fastnade i tullen. Efter en massa dividerande kring hur mycket grejerna var värda (hallå? jag bifogade kvittot!) fick jag till sist en summa att betala (runt 350 kr tror jag) vilket jag lydigt gjorde. Sen hörde jag inget på flera dagar, jagade runt både tullens kundtjänst och postnords. För att slutligen mötas av "Eh, vi har visst råkat skicka tillbaka paketet".

    Då lackade jag ur kan jag säga... Tack och lov var företaget vi köpte ifrån seriöst, så de skickade tillbaka pengarna vi lagt ut (och jag fick ge tillbaka pengar istället för grejer till de andra), men tullavgiften fick jag inte tillbaka, för tydligen skulle företaget i USA skriva en lapp (!) på paketet att det redan var förtullat och då skulle det gå bra. Som om vi vågade chansa på att postnord äntligen skulle leverera.

    Jag kan säga att det var sista gången jag beställde från USA och det har i förlängningen gjort att jag slutat med min dyra samlarhobby och sålt av en massa. Så egentligen gjorde kanske postnord mig en tjänst...? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det ja. Postnord är förklädda frugal weirdos.

      Radera
    2. Jag har tyvärr samma erfarenhet av Postnord. Jag handlade mycket från USA och Korea (K beauty!) förr och då slapp man tull på paket som kostade mindre summor, typ under 500.
      Sedan blev det benhårt med tullavgifter och även om jag tycker att det är okej så har det krånglat med paketen varje gång jag har beställt. Paket försvinner, skickas tillbaka, man får ligga ute med pengar men utan att få varorna man kanske behöver.
      Jag har helt slutat att handla från utanför EU för det är inte värt allt trassel.
      /A

      Radera
    3. Det är väl vad Postmord vill, ty de har inte kompetens att hantera utländska paket. Hade vart intressant med statistik på procent bortkomna paket. Kan dessutom ta månader av "transit" i Sverige i många fall har jag fått höra från andra.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    5. @ABC: Fast de har vässat sig måste jag säga. Som av en ödets nyck fick jag igår sms om ytterligare en förtullning, den här gången från USA (men en produkt jag insett måste komma därifrån). Då var gränssnitten mycket användarvänliga, inte det där pappersbrevet utan ett sms med direkt koppling till Swish så att jag kunde bli av med problemet inom loppet av tio sekunder. Från Postnord alltså.

      Radera
    6. Är du säker på att det är ditt paket? (Med tanke på min UPS-incident se kommentar längre ner.)

      Radera
  2. Stenhård med mina tweenies, de bölade också i våras över kjolar, toppar, bikinis och set från massor med tveksamma netshoppar som de hittat på Insta och TikTok. Jag vägrade och skickade iväg dem till Täby C. De gick dit sura och kom hem nöjda, mest för fynden från Myrorna som de sedan färgade med tie-dye för hipp effekt. Kände mig präktig. (Kanske kostnaden för färg + fix + tiden för att göra rent badrumsgolvet är densamma som tull + gå till posten, men vår variant var roligare).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilket föredömligt upplägg! Ja, det är TikTok et al som är boven i dramat. Snacka om lurigt upplägg. Säkert kostnadseffektiv annonsering i "nya" (i alla fall från min horisont) kanaler som är utanför min radar, rakt in i påverkansbar, outvecklad 12-åringshjärna.

      Radera
  3. Mina tonåringar får kläder de behöver men sånt som är mer "villhöver" dras från deras månadspeng. Tullen hade gått på månadspengen i det här fallet.
    Häromdagen fick jag sms från UPS att betala 497 kr för ett paket från en herrekipering i New York som jag inte beställt något från! Mejlade dem och frågade vad det gällde och fick inget svar. En vecka senare kom en pappersfaktura som jag givetvis bestred. När jag spårade paketet stod det att det redan var förtullat och släppt för leverans, och att de tre(!) dagar i rad försökt kontakta mig men inte lyckats och att det nu skulle till utlämningsställe. Jag har varit hemma hela tiden och ingen har kontaktat mig! Jag mejlade firman i New York och frågade hur beställningen gjorts och betalats (för inget av mina kort har debiterats), men de har inte svarat än. Sedan svarade UPS att jag kan bortse från fakturan, "de" (oklart om UPS eller affären i NY) hade tydligen fakturerat mig i stället för den som stod på paketet...! (Var det alltså inte jag som stod på paketet frågade jag men har inte fått svar än.) Oerhört knasigt alltihop, man undrar vad de sysslar med på UPS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir ju nyfiken på vad som fanns i det där paketet. Tänker tweed.

      Radera
    2. Det var "pocket t-shirt uniform" för 143 USD enligt fakturan. Jag har inte fått svar från New York, däremot från UPS som kommit fram till att det inte är mitt namn på själva paketet så jag kan bortse från fakturan! Men varför i hela friden då fakturera mig för importavgifterna?? Enda förklaringen jag kan komma på är att någon skrivit fel (=mitt) mobilnummer som kontaktuppgift och därav härledde UPS det hela till mig i stället för rätt mottagare.

      Radera
  4. Passade bikinin? Eller kommer det beställas en till :)

    //Ola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den satt utmärkt, om än lite sladdrigt, på hennes tweeniekropp. Men vad hade man väntat med textil från Zaful.

      Radera
  5. Fick sån ångest av detta inlägg, är det så här det är att vara mamma till äldre barn? Min unge är liksom supernöjd bara det får väljas själv bland second hand-butikens utbud...

    Ska lägga på minnet att ge alternativ när hen växer upp. "Du får välja PRECIS vad du vill på antingen H&Ms eller Lindex hemsida. Absolut ingenting utanför..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde också länge att mina barn inte var som andras barn. Att jag skulle vara deras personliga stylist och kunna klä dem i marinblå tenniskjolar och skira blusar 4evva. Men det verkar komma en tid, enligt mina observationer runt åk5, då de börjar lägga örat mot rälsen (rälsen = aktuell social plattform) och göra gemensam tweeniesak av att klä sig "originellt". Som betyder uniformellt i converse (som ska pimpas med tuschpennor och indianpärlor), t-shirts för 4 åringar (skojar inte) men hoodies för män 3XL. Visserligen köper hon många plagg från 2nd hand, eftersom det enligt rälsen är rätt just nu.

      Radera
  6. F-lediga läraren31 juli 2020 kl. 17:18

    Sitter på golvet med min 6 mån dotter - hennes gnäll går än så länge att tysta med napp och lite närhet. Antar att det inte är detsamma för en 13+ åring. Skönt också att läsa att man kan ha kvar den hyperironiska jargong vi lagt på oss.. När det kommer tårar från henne utbrister vi allt för ofta "kalla hit msb, krisen har kommit..." undra nä hon kommer förstå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe...Den dagen hon kommer att förstå kommer ock hon att ha humor. MSB? Mina barn åkallar CPS i tid och otid, var tvungen att googla.

      Radera
    2. Och jag som så ofta hört att ironi skadar barn då de inte förstår det innan 15-16 års ålder. Missförstå mig inte, jag är själv mer hård än mjuk, men aktar mig för ironi bland yngre tonåringar eftersom deras föräldrar ofta blir vildsinta.

      Radera
    3. F-lediga läraren1 augusti 2020 kl. 20:13

      Msb = myndigheten för samhällsskydd och beredskap

      Radera
  7. Tullen var dock inte det du skriver, om man ska vara lite petig. På en försändelse som denna betalar du tull, moms samt en avgift till PostNord för hanteringen (vanligtvis 75:-). I detta fall var tullen troligtvis 12%, sedan tillkommer moms och avgift efter detta.

    SvaraRadera
  8. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv.! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga räntor och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera