Mindful shopping (eller bara patetiskt?)

Tanken har varit med mig en tid nu. Vi behöver en ny tvål till badrummet, en flytande tvål att späda ut och ha i min Mujibehållare.* Jag har kikat lite i hyllorna på de ställen jag vanligtvis handlar på, det vill säga Lidl och Coop, men inte hittat något som fallit mig i smaken. Så en dag i juni tog jag och minstingen cykeln iväg till meckat på området: ICA Maxi. Säga vad man vill om konceptet ICA Maxi, men de har ett enormt sortiment finkem. Jag hade också behov av att köpa en ny batch av min enda hudkräm, Nivea Soft, och eftersom jag har egen erfarenhet av hur jävliga skickliga ICA:s finkemsinköpare är vet jag att jag nästan garanterat får bäst pris just där. 

Det var ett äfventyr. Vi är ju inte så ofta på Maxi, av såväl logistiska som ideologiska skäl.** Men djeeeesus vad mycket prylar. Det är som ett varuhus! Uppskattningsvis 40% av butiksytan krängde annat än mat: minigrillar, doftljus, färgglada plastmuggar specifikt framtagna för att tas med på picknick. En maximalists våta dröm. "Ea!" som min dotter brukade skrika som liten när hon ville ha ”mera” av något, företrädesvis saft. 

Väl inne i finkemshyllan, eller ska jag säga; finkemshyllorna, tog det mig några minuter att navigera rätt. Om jag minns rätt talar vi fyra hyllängder uppdelade på säkert ett tjugotal sektioner, vidhörande gavlar och därtill separata bordsexponeringar med schampoon, balsam, krämer, smink, hårfärg, ja till och med hårfärg specifikt riktad mot män, ja SKÄGGFÄRG omg visste inte att det fanns. Den dagen jag kommer på min man med att färga skägget då vet jag att han har en affär. 

Så till slut hittade jag rätt hylla och började botanisera och efter en tio minuters sniffande på alla tvålar beslöt jag mig så för nedan artikel. Varumärket heter "Gunry" och klingar bekant. Var inte det de där tantiga tvålarna man kunde hitta i mormors badrum med doft av äpple, liljekonvalj och annat damigt? Uppenbarligen har de haft en varumärkeskonsult inne för den här mörkbruna flaskan med typsnitt artisanale känns väldigt trendig, som att den försöker att vara "Lilla Bruket"-ish minus en nolla på priset. För den kostade bara 19 kronooor (på kampanj, någon på Gunry hade fått The ICA Treatement i Solna).


Flaskans utseende hade emellertid ingenting med mitt köpbeslut att göra eftersom jag häller över innehållet i min eminenta Muji-refill-mousseflaska (25% tvål, 50% vatten, resten skakutrymme för maximalt skum) som inte bara är barmhärtigt befriad från varumärken (minus Muji då) utan också bjuder på lyxigt skum varje gång man pumpar. Du hittar den om du googlar på Muji PET Foam Pump Bottle 250 ml och den är genomskinlig, inte vit. Har för mig att den var hyfsat dyr, kanske 100 kr, men värt det för du gör av med mindre än hälften så mycket tvål. Och skulle tvålen vara på upphällningen adderar du bara lite vatten och skakar om och vips har du full behållare igen, tada (funkar bara ett begränsat antal gånger dock, sen tvättar du händerna på icke-FHM-compliant vis med bara vatten). Nej, det var doften jag gillade, en lite rustik blandning av rosmarin och bergamott. Den kändes unisex, fräsch och natuuuuurlig liksom.



Var vill jag komma med denna poänglösa historia undrar kanske vän av ordning (du)? Jo, mitt liv är så decluttrat på allt vad konsumtion och blingbling heter -  även på extraordinära upplevelser som att salongsberusad shoppa bort 10 lakan under en eftermiddag i London eller casha upp detsamma för en Burberrytrench på La Fayette i Berlin (bitterljuva minnen), men även småputtriga kickar som att dra hem HM-kläder till kidsen inför skolstart för 3 000 kronor eller för den delen "unna sig" ett par nya vinterstövlar eller två för att de var på rea, trots att man redan har en fungerande uppsättning i garderoben - att en så enkel sak som att köpa pumptvål till badrummet blir lite av ett äfventyr. Ett äfventyr som kom att kosta mig 19 kronor. Men själva förarbetet (att sondera övriga butiker) och själva genomförandet (besöket med minstingen på Maxi) omgärdades av viss förväntan, en känsla av spänning (ja patetiskt) och också en förnöjsam kick när jag lyckats smussla ut flaskan i min rymliga handväska utan att betala. 

Jag skojar, skulle aldrig snatta med barnen i släptåg, kan ge trauman för livet. Är det inte mäktigt? Att jag kan få ut samma - om inte en bättre - "köpupplevelse" som Klarna säger -  på att köpa en flaska pumptvål som att gå loss på höstmodet i fjärran land? 

Och och och! Det handlar även om något annat. Jag kan inte komma på något bättre ord än just "mindfulness". Mitt schema är så rent, min hjärna så luftad, att jag faktiskt kan tillåta mig att göra en hel utflykt kring detta banala inköp. "Mindful shopping"? Lite som man tänker sig att pensionärerna i Provence går och handlar lördagslunch på torget: Man cruisar, man diskuterar, man provsmakar...man klickar INTE hem bulimiska mängder mat på Instacart eller vad de nu har i Frankrike - säkert någon retarderad variant som involverar Minitel. Är det någon därute som fattar vad jag menar? Hohooo? 

Och om ja, har du själv någon frugal shoppingupplevelse att bjuda på? 

Mvh/
FruEfficientBadass


* Jag har p g a slemkonsistens givit upp försöken att göra egen tvål. Synd för det var roligt.
** Ideologiska i det att jag ogärna betalar mycket för min mat när jag kan köpa den billigare och lägga diffen i indexfonden. Undantaget kött där jag mer börjat handlat från Reko-ring. Annat inlägg.

29 kommentarer:

  1. Förstår dilemmat! Jag kan också grotta ned mig i funderingar om till exempel re-fill av tvål. Jag brukar handla ICA Basic, i genomskinlig flaska med röd text, men bara när den är rabatterad och kostar 10 kr.

    Ha en fin dag!

    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hjärta ICA Basic. Prova den exotiska varianten också, den som är orange och bär namnet av en frukt (papaya?). Jag och ett barn snöade helt in på Basic ett tag, som varumärke. "Keep it simple. Every Day" som dess tagline lyder. Vi hade schampo, balsam, tvål, you name it, i Basic. Fin tid.

      Radera
  2. Jag är ju mer inne på fast tvål, men har svårt att hitta nån som skummar sådär härligt som jag vill. Kanske skulle jag införskaffa en sån där tvålpump? Det som bär mig emot är att den måste stå på golvet. Jag har en liten tvålkopp på väggen i duschen, det är allt... Dessutom är duschen (jag var tvungen att mäta nu) 86x82 cm totalt, så det känns rätt kört att borra upp nån hylla (som jag dessutom inte har rätt att göra).

    Så jag fortsätter väl med fast tvål.

    Försöker febrilt komma på nån euforisk stund kopplat till shopping, men nä. Ska väl vara den där hästen jag bestämt mig för att köpa (för Anette börjar ju nästan bli gammal, så jag behöver en till *host*), men där jag inte hittat rätt än. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du säljer minihästar för att köpa en maxihäst. Ok, jag inser när jag är besegrad, kommer aldrig att förmå en horse lover att avstå köp. Jag tycker att vanlig fast Dove löddrar ganska bra?

      Radera
    2. Googla "duschhylla med teleskop", det finns ju såna där stänger som spänns mellan tak och golv och inte kräver borrning.

      Radera
  3. Mycket underhållande att läsa! Känner igen mig mycket. Får en kick av små inköp gjorda under små utflykter där jag sonderat utbud och pris. Särskilt tvål och schampo brukar vara extra kul. Kör nu med en toppentvål, en fast och dryg olivtvål med härlig doft. Hittade den i originalförpackning på loppis. Kanske från 1900-talet? Kostade 5 kr. Så nöjd!

    K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hittade den i originalförpackning på loppis" Själv suktar jag löpande efter denna:

      https://www.tradera.com/item/302672/405835515/hermes-eau-d-orange-verte-tvalar-25g-2st-nya

      Men det är något skumt, den ligger ständigt ute, sen typ april. Som att säljaren är skum eller så har han obegränsat med Hermèstvålar i sin lada av någon anledning som också måste vara skum.

      Radera
    2. Ey! Om du gillar vintagetvålar är ju Tradera fantastiskt. Kolla den här:

      https://www.tradera.com/item/302672/405962744/11-st-aldre-tvalar?itm_source=vip&itm_medium=more-from-category

      "Uuu vad äckligt" säger kanske någon. Men de är ju i originalförpackning! Min mamma har säkert ett tiotal vintagetvålar fortfarande i butiksförpackning stashade på olika ställen i sina hem. För man vill ju vara fin även vid zoombieapokalyps?

      Radera
    3. Hahaha, ja det måste ju vara lite skum om mänskan har en massa tvål i sin lada när det regnar och bygget inte är tätt. Intressant att till och med tvål säljs på Tradera, visste inte. Köper mest på fysisk second hand/loppis. Lätt att kolla för länge när man väl börjat ja... Har hittat halvfulla hårsprayer, torrschampon, shampoflaskor och allt möjligt för skönhetsvård på loppis, ibland helt gratis eller nästan. Men ratar såklart gamla tandborstar, vem köper sånt!?

      K.

      Radera
    4. Men driver du med mig, har du hittat tandborstar på loppis? Skulle inte förvåna mig. En gång anordnades en insamling till ett barnhem i Baltikum av vår kyrka i Sthlm (kläder, leksaker men även hygienartiklar). "Hygienartiklar", as in nyinköpta prylar, fattar ju vem som helst. EJ! Kvinnan som tog emot mina grejer sa att en del lämnar in använda tandborstar. "Ja, jaaag hjälper då de fattiga barnen, jagkan av nåd lämna ifrån mig min gamla tandborste jag". Puckon!

      Radera
  4. OMG jag kan inte sluta kolla. ABBA-tvål!

    https://www.tradera.com/item/340946/404470882/abba-the-soap-memorabilia-tval-70-tal

    SvaraRadera
  5. Tips ;)
    https://www.gunrydoftgaranti.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud så bisarrt. Har du reggat dig?

      Radera
    2. Inte hittat tvålen ännu och vill ju undvika affärer, beställde på coop.se men då kom en ersättningsvara ;)

      Radera
  6. Appropå tvål och frugal shopping så är ju en av (de få) uppsidorna med att resa i jobbet och bo på hotel att ta med hem de där små schampo- och tvålflaskorna som rymmer 3-4 cl.
    Sen ryktas det även att både badhandukar och vanliga handukar även de försvinner så att man kan tro att vissa gäster har en hel uppsättning av högkvalitativa handukar hemma, men det är inget jag känner till ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gjorde min värdfamilj när jag var au pair. Läkare, så antar att de var av nöden tvungna. Handdukar med hotelloggor, lakan från SNCF (Frankrikes SJ). Inte alla lakan givetvis, så mycket nattåg hade de inte åkt, men några. Pinsamt.

      Radera
    2. De flesta hotellhandukar är omärkta så du kan ha bott hos vänner och bekanta och utan att du vetat om det, FruEB, använt dylika, hemska tanke.

      Radera
  7. En fråga , hur hög är tvålbehållaren? Ok en fråga till.... tror du det funkar att ha i Yes och ha på diskbänken också?

    SvaraRadera
  8. Enligt hemsidan är den 13,6cm hög (och 6,7 bred/djup). Så här står det:

    "The 'foam type' pump turns liquid soap into foam, which allows you to reduce the amount you use by up to 75%. Mix liquid soap and water.
    Not suitable for alcohol, petrol or solvent based products of any kind, including perfumes & vinegar".

    Hmmm...tror inte att diskmedel ingår i ovan så värt ett försök. Smart! Den kostar f ö 70kr.

    The 'foam type' pump turns liquid soap into foam, which allows you to reduce the amount you use by up to 75%. Mix liquid soap and water.

    https://www.muji.eu/pages/online.asp?Sec=18&Sub=78&PID=2394&qclr=4945247506754&qsiz=0

    Skit, nu är jag inne och surfar Muji igen...

    SvaraRadera
  9. Jaaa det där är den bästa tvålen! Känns som det lyxigaste av lyx att tvätta sig med. Passar alltid på att hamstra hem några refillförpackningar (ja ibland säljs de i sådana) när jag är på ica, sen borde du få provision av muji tycker jag för du sålde in moussemojängen med en gång, är så sjukt nöjd, men valde den stora då jag inte orkar fylla på hela tiden, 70 pix tror jag den gick på.
    Köpte nya uppsättningar av t-shirts för mannen och mig på lager 157 (vart tredje år är ett bra intervall) och tvärsöver gatan låg en nyöppnad outlet med diverse fisfina märken och lyckan när jag gick där med mina lager157-tröjor i den medhavda kassen att inse att vi behöver ingenting av detta, kändes mig inte det minsta frestad av något, jag är botad från shopping!

    SvaraRadera
    Svar
    1. " kändes mig inte det minsta frestad av något, jag är botad från shopping!" Lyssande på Niklas Adalberth (en av medgrundarna till Klarna) igår. Där har du också någon som fattat att konsumtion inte leder till lycka. Jag måste säga att Klarna är till, åtminstone 1/3-del förlåtna efter det lyssnet. Visste för övrigt inte att det var han som startat Norrsken.

      Radera
  10. Tvål ger absolut shoppinglycka, liksom saker som solkräm. Men för mig mest av allt: antecknings/dag/skissböcker. Tillåter mig själv att köpa ny när den gamla bara har några sidor kvar. Eftersom jag har tänkt ta med dem när jag flyttar till äldreboende en vacker dag så är det viktigt att de är vackra och av god kvalitet.

    Apropå urmodiga fransoser; vi lånade ut vårt hus i Frankrike till en bekant en vecka för självkostnadspris. Jag väntade på att få frågan om vilket kontonummer, men icke, hon informerade att hon skickat en check. Hon hade alltså fyllt i en papperslapp, stoppat den i ett kuvert och postat.
    E.A.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hon hade alltså fyllt i en papperslapp, stoppat den i ett kuvert och postat." Check du skojar...Det var ju vardagsmat under min tid i Frankrike att folk stod och fipplade med checkar vid kassan på Carrefour och redan då kändes det ju obsolet (cash var ju det nya!). Men fortfarande alltså!? Det är något i deras DNA som dras mot förr i ti'n (på gott och ont). Lyckades du lösa in checken? Jag hade inte vetat hur jag skulle göra...

      Radera
    2. Fipplande med checkar i kassor förekommer fortfarande! Och ja, jag tror jag (eller snarare min franske sambo) kommer att lyckas, vi har franskt bankkonto också, så vi får ta oss till ett bankkontor och låta en riktig människa föra över pengar från check till konto.

      Radera
  11. Den där skumpumpgrejen är ett av två inköp som jag inspirerats till efter att ha läst dina blogginlägg. Mycket nöjd med den, likväl som med det andra inköpet, en heat-techtröja från Uniqlo. Annars är det inte mycket shopping nuförtiden, en och annan leksak eller DVD-film på loppis brukar det bli så att inte barnen tycker alltför synd om sig själva... /Cecilia

    SvaraRadera
  12. När jag hittade Dr. Ogume, var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume via hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag hade gett vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma tillbaka tillsammans. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän att skicka mig igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume ogumenspellcaster@mail.com hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:
    1) Kärleksformer
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Giftermål
    5) Bindande stav.
    6) Uppdelningar

    SvaraRadera
  13. Åh ja- detta med tvålar. Hur mycket tid kan man lägga på detta ämne?!
    Blev inspirerad av "enkelbonings" tips om att använd fyrkantig glasflaska från Perstorps ättika och ta bort etiketten och sätta dit en tvälpump i öppningen. Blev helt ok- efter 2 misslyckade inköp av pumptvålar med fel dimension...Men det är ju inte muji-nivå. Och den där skummet säljer du ju in så det känns oemotståndligt- och frugalt. Fyller gör jag med Dove refill för 15:- på Maxi . All annan billig tvål får ena dottern tyvärr eksem av.
    /Frugalafoxen

    SvaraRadera
  14. Jag förstår fullständigt känslan. Älskar känslan av att något är det billigaste (ska såklart vara bra också) alternativet. Som när jag köpte 5kg ketschup för en billig peng på matsmart. Ville verkligen att den ordinarie flaskan skulle ta slut så jag kunde få fylla på den med min billiga ketschup. Väntar fortfarande tålmodigt på att min rakcreme från PC-for men som sambon köpte till mig ska ta slut så jag får börja använda min betydligt billigare(och som lär räcka mycket längre) raktvål som vispas skum av med en rakborste. Haha ja rakborsten har stått i sitt ställ i 4-5månader orörd nu. Som tur var så tog mina fancy gillette fusion blad slut snabbare, till förmån för säkerhetshyveln där bladen kostar runt 2kr/st istället för över 20kr!

    SvaraRadera