Tips på saker som verkligen funkar

Jag är kosmetik-skeptiker och har skrivit om detta ett antal gånger. Lidl:s fuktkräm återfuktar bättre än dyra märkeskrämer etc. Med det sagt finns det ett fåtal produkter som gör vad de lovar och när jag erfar detta blir jag så till mig att jag bara måste dela med mig. Det positiva med att göra det här på bloggen är att jag ofta får tips i gengäld från folk som varken är producenter eller influencers vilket känns förtroendeingivande.

Jag har tidigare rekommenderat Pro-Biotic Nail Treatment från IsaDora. Jag kan nästan inte skriva om den utan att bli gråtmild. Jag som trodde att mina naglar var dömda till ett liv i fem splittrade lager, mjuka som blöta cornflakes. Efter att under ett halvår ha använt denna produkt har jag starka, helt oskivade naglar som jag i princip hade kunnat låta växta till Hollywoodfru-längd (men det funkar inte, jag får fula smutsränder under i min oglamourösa landsortstillvaro) vilket också är bra för min hypokondri, eftersom jag inte längre går runt och tror att jag har näringsbrist.


Nuförtiden använder jag den inte så ofta och naglarna håller sig fortfarande starka. Jag vet ärligt talat inte om det är produkten i sig som skapat detta mirakel eller om det är för att jag helt slutat måla naglarna efter att jag började smörja med den. Det är kanske en kombination. Men jag tror ändå att produkten hjälpte till att påskynda läkningen av min biologiskt döda nagelmassa efter åratal av nagellackskamouflage. Kostar runt hundra kronor. 


Vaseline bodylotion var ett tips från Fru IGMR och den är i sanning den bästa body lotion jag någonsin haft. Den är lätt och går direkt in i huden utan att lämna en vit äcklig hinna som vissa av mina dyrare bodylotions gjort (Estelle & Thild exempelvis, där 200 ml kostar 130 kr jämfört med Vaselines 50 kr för det dubbla). Dessutom har den en behaglig doft. Funkar i ansiktet också, även för mig med känslig hy.



När jag ändå är inne på torr hud vintertid måste jag återigen slå ett slag för världens bästa duschkräm: Nivea Oil. Om jag använder den behöver jag ingen bodylotion. Men du kan inte skvätta på den hur som helst. Stäng av kranen, tvåla in kroppen, låt verka några sekunder innan du sköljer av. Doftar dessutom underbart och kostar runt 35 kronor (d.v.s. 25 kr på ÖoB och 45 kr på Åhléns). 

Och dagens grand finale, en produkt jag fram till nyligen inte känt till men som är helt gudomlig. 


Tweenien, som numera är Teenie (men hon passar bättre att kallas tweenie), klagade på att hennes hår blivit matt och slitet efter alla hårfärgningsexperiment hon löpande ägnar sig åt (där hon bland annat färgar delar av vårt badrum). Jag råkade just då sitta och bläddra i en gammal Tara jag köpt på loppis för 7 spänn  och där råkade det vara någon form av "prisutdelning". Ni som läser dampress vet vad jag talar om, "Våra skönhetsredaktörer väljer årets bästa skönhetsprodukter" varefter podukterna får någon form av "Favorit"-märkning i sin marknadsföring. Just detta år (kan ha varit för tio år sedan, minns ej) fick ovan produkt pris för "Bästa inpackning". 

Eftersom jag sett märket hos min kosmetikleverantör (Dollar Store) testade jag att köpa hem den. Om den levererade? OM den levererade. Min dotters hår gick från att vara just matt och lite hängigt till att se ut som den där Pantene-reklamen från 90-talet, med ett hår som photoshoppats till att se ut som rinnande vatten. Produkten innehåller säkert en massa biprodukter från oljeindustrin (det gör Vaseline och Nivea också för den delen), men om det bara är resultatet man vill åt så är det här en fantastisk produkt.

Den kostar runt en 50-lapp på nätet, men jag köper den för 40 kronor på Dollar. Jag använder den givetvis själv också ibland och är mycket nöjd. Bäst av allt är att den bara ska sitta i under tre minuter (om ens det, på baksidan står det 1-3 minuter) så den är väldigt lätt att använda. 

Det var allt jag hade för den här gången. Tips?


Mvh/
FruEfficientBadass


25 kommentarer:

  1. Närmar mig klimakteriet och har drabbats av jobbig hormonell migrän, det enda som hjälper är sumatriptan, är nu mycket nöjd över att ha hittat Sumatriptan Teva på Apotea för bara 14 kr / 2 doser, istället för 86 kr / 2 doser av finmärke på lokalt apotek. Annat "hälsotips" är att inpackning av billig sort är utmärkt hjälp för att kamma lusägg ur barnhår, jag slutade helt köpa lusmedel som är dyrt och onödigt om man ändå som jag är besatt av att få bort ALLA spår av insekt från telningarna. Billiga och bra är Primarks lösögonfransar, det är det enda jag brukade be mina kollegor från utlandet köpa med sig, tar dessutom inte så mycket plats i packningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot alla sjukdomar
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. "Jag vet ärligt talat inte om det är produkten i sig som skapat detta mirakel [...]"
    Att du även har har tagit av dig oket i form av corporate life har väl knappast varit till en nackdel? Många andra av de övriga kroppsliga problemen du berättat om här på bloggen verkar ju ha avsevärt minskat eller t.o.m försvunnit - om jag uppfattat det rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo kanske, men jag tror inte att det är rättvist att skylla mina bräckliga naglar på ekorrhjulet.

      Radera
  3. Jag har slaviskt börjat hälla över allt kladd i egna behållare (såklart estetiskt märkta med min Dymo). Jag har märkt att jag då slutar titta på vilka flaskor som passar in i min inredning och vilken flask design som representerar "mig", vilket i regel är dom dyra "snygga" flaskorna. Lätt värt mödan! Jag kan få ÖoB 20kr kladd att se ut som sexiga 250kr kladd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra! Vi fick en Aesop tvål av vänner för kanske tre år sedan. Den är återfylld med handtvål från Lidl, Willys etc X antal gånger under åren. Ser kvalitutta ut och ingen anar något.

      Radera
    2. Exakt, få klarar ett blindtest.

      Radera
    3. En gäst vi hade här ojade sig över den goda tvålen i en Muutopumpflaska som vi har i köket. Det var äpplediskmedel... Tvålen hade vi i en annan pumpflaska. Rätt kul.

      Radera
    4. Men vad är det för folk som skriver här? Medelklass bullshitakademiska utbildade människor, va,va,va! Varför bryr man sig om vilken tvål man använder, bara den inte luktar illa och man blir ren. Tänker aldrig på sånt, faktiskt ingen annan jag känner heller. Ni lever i en annan värld, vad gör jag här? ET

      Radera
    5. @ET: Håll ut! Snart ska vi prata krukväxter.

      Radera
  4. Jag slutade med nagellack för över ett år sen, men märker ingen skillnad på mina naglar. Är dock lat, så jag klipper de (mjuka) naglarna korta och även om jag blir lite frestad att prova den där flaskan, så får det vara.

    Det sammanfattar nog hela mig när jag tänker efter. Jag skulle vilja en massa såna där skönhetsjox, men jag är för lat... Ja, du får se förfallet snart. :-D

    Mitt tips jag kan komma med handlar nog mer om att acceptera hur man är och inte försöka ändra för mycket. De där ändringarna tenderar att kosta lite väl mycket i både pengar och tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men tänk så praktiskt att kunna använda naglarna som redskap? När du ska rensa hovar eller få upp en trilskande burk med hästvitaminer. Jag ser nagelgrejen mer som en investering av mina verktyg snarare än en kosmetiskt åtgärd. För första gången i vuxen ålder kan jag exempelvis pilla av tejp och hårdsittande prislappar utan att naglarna skivar sig. Tror flaskan kostar en hundring. Du använder den en gång (jag är inne på andra flaskan fortfarande). Värt det.

      Radera
  5. Apropå Isadora, deras Hypo allergic mascara är den enda som funkar på mig, dessutom till halva priset av de "allergivänliga" mascaror jag provat och fått röda, kliande ögon av.

    Jag ska leta efter den där duschkrämen, väldigt intressant för mig som nästan kliar ihjäl mig vintertid.

    //I.

    SvaraRadera
  6. Mitt bästa antirynktips: sluta sola, helt.
    Mitt bästa anti-depptips: Ligg oftare och skala bort sociala medier.

    SvaraRadera
  7. Tillägg: har själv testat detta och tycker att jag är ett under av ungdom, lycka och lugn.
    Nä, skämt åsido, men särskilt att sluta sola har gjort att jag känner mig yngre än jag gjorde för tio år sedan.

    SvaraRadera
  8. Efter ha följt ditt tips om Footmender för länge sen är du en av, för mig, få betrodda källor till produkttips, så nu blir det omedelbar beställning av nagelfixet!

    SvaraRadera
  9. För vintertrött hud skulle jag rekommendera Eucerin pH5 Shower Oil 400 ml, just nu köp tre betala för två på Apotea, kostar normalt 79 kr for 400 ml och HTH Skin Repair Cream 100 ml, kampanj just nu 35 kr för 100 ml också på Apotea är två riktigt bra produkter när man har torr hud som fnasar och kliar.

    SvaraRadera
  10. Bästa fru EB, jag gick in för att läsa dina gamla inlägg om kapselgarerob men hittar dem inte, om jag inte ägnar resten av helgen åt att skrolla. Har du tagit bort kategorierna eller har din blogg plötsligt börjat fungera annorlunda i just min mobil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller på att rensa lite i bloggen och tog bort bland annat sökfunktionen. Jag tycker inte att den funkar så bra eftersom det måste vara mer eller mindre ordagrant. Ett tips är att helt enkelt googla "fru efficient badass + capsule wardrobe" så får du bättre träffar.

      Radera
    2. Saknar också sök funktionen. Gillade verkligen att läsa om dina inlägg om städning och säsongsbyte i garderoben (som inspiration innan jag själv tar tag i det). Om det går att få tillbaka sökfunktionen eller kategorier som heter till exempel städning eller garderob skulle det vara guld!

      Radera
  11. Nu när ni levt vardagsliv i en annan del av Sverige i ganska många månader, hur bedömer du prisnivån vara, tänker speciellt på mataffär? Är det något Stockholm är känt för är det väl de höga matpriserna, med Östermalm i topp och ICA Baner tronades som det omtalade körsbäret på toppen.
    Men även annat, som tex försäkringar?
    Antar att fyra procent på de 10-15 miljonerna för lägenheten med lätthet skulle betala för boendekostnaderna på landet? Ja, ni kanske t.o.m kunde anställa en "hustomte" på halvtid som skötte underhåll på fastigheten och ändå få en slant över, och det bara på avkastningen. Tillsammans med dina excelark och revisorsmannen har ni väl full koll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär samma. I Sthlm handlade på Lidl och gör det även här. Försäkringen drog ju upp eftersom vi nu gjort om vår gårdsförsäkring till gård+hemförsäkring, men det är marginellt. De stora bespraringarna med att bo på landet är dels avsaknaden av parkeringskostnader och eventuella felparkeringsböter samt avsaknad av shoppingmöjligheter. Och med det senare menar jag allt som rör en storstad: Muséer, bio, café/restaurang, kollektivtrafik, allt sådant ryker ju. Det kan gå en vecka utan att jag dragit kortet här uppe på gården. Sen kan man ju diskutera värdet av att ha just de där grejerna: Bio etc. Jag längtar nu tills att vi får återta lägenheten så att vi kan tillbringa en del helger och lov där.

      Boendekostnaden här är mycket låg, givet att vi inte har några lån. Det som kostar mer här är el eftersom uppvärmningskostnaden är så hög.

      Radera
  12. Fråga på de rekommenderade produkterna: är de parfymerade? Luktar de i så fall starkt? Tycker att dina rekommendationer är bra, men måste undvika parfymerade produkter, tyvärr. /Fru Karlsson

    SvaraRadera