Hur minimalism fixar städfritt

Ibland när vi får oväntat besök får jag kommentaren "har ni precis städat?" eller "har ni alltid så här?". Sanningen är den att det är nystädat hos oss exakt en dag i veckan nämligen fredagar, eftersom vi städar och tvättar på torsdagskvällar. Att leja ut städningen finns inte på kartan eftersom vi klarar av det snabbt och dessutom är snåla. Och eftersom jag är anonym kan jag också erkänna att jag tycker om att städa. Any How, folk verkar tro att vi panikstädar precis innan de plingar på dörren alternativt att vi (jag) städar maniskt varje dag, men så är det inte. I dagens inlägg tänkte jag dela med mig av ett litet husmorsknep nämligen hur minimalism fixar nystädat varje dag. Nedan är en foto-odysée av före/efterbilder från förra veckans städning hemma hos oss.


Vardagsrum

Vardagsrum före och efter

Den stora skillnaden i vardagsrummet är att gardinerna är något fråndragna efter (jag ville få in lite mer ljus) samt att jag rensat arbets/pysselbänken. Den var emellertid snart belamrad med grejer igen så någon långvarig fix var det inte.


Hall

Hall före och efter
Lite samma sak här faktiskt. Jag hängde undan alla jackor och väskor och det såg visningssnyggt ut i ungefär två timmar, sen kom de tillbaka. Om än inte i samma utsträckning som innan städningen.


Kök 1 - diskbänk

Diskbänk före och efter
Jag brukar använda svinto till diskbänken som en liten perk till mig själv - av någon anledning skänker det mig välmående i psyket. Det var inte jättemycket saker på diskbänken innan veckostädningen och det beror på att...vi sällan har så mycket saker på diskbänken (ovan vänster: en kökshandduk och ett par trasor).


Kök 2 - spis
Spis före och efter


Ni ser kanske att det glänser lite i ugnsluckan på efterbilden och det är ungefär den skillnad man ser. Jag plockade bort en kasse och på andra bilden stageade jag lite genom att ta bort sopkorgen. Vilket var barnsligt då den åkte tillbaka direkt efter bilden. Vad som inte syns är att jag under städningen rivit av arbetsbänkarna med Yes och kökssvamp då det alltid är lite klägg kvar sedan veckan. På hällen använder jag någon form av hällrent och skåpluckorna sprayar jag med såpa (som jag blandat med vatten i en blomspruta). Glastrasa till glaset bakom spisen samt allt rostfritt.


Kök 3 - matbord


Matbord före och efter

Den stora skillnaden här är att jag plockat undan alla ljusstakar utom en (som jag diskat eftersom glaset blir lite flottigt av ljusen efter ett tag) och lagt tygservetterna i tvättkorgen. Jag brukar också en gång per vecka gå över bordet med Yes och kökssvamp då den dagliga avtorkningen med disktrasa inte tar bort ingrodda fläckar.


Småttingarnas rum

Småttingarnas rum före och efter
Här syns knappt någon skillnad förutom att jag plockat bort lite småprylar på en byrå och tagit bort en korg från fönsternischen.


Storingens rum




I storingens rum syns kanske den största skillnaden. Hen är ju trots allt nästan tonåring. På första bilden är sekretären öppen så det ser genast mer prydligt ut bara jag stängde luckorna till den. Men jag skuffade även undan förlängningssladden in under sängen och tömde en papperskorg för att pimpa looken. En snabb tillfluffning av sängen och det blev prydligt värre.


Badrum
Badrum före och efter
Jag vek in den vita handduken och la i handdukhyllan, la in badrumsmattan i tvättmaskinen och flyttade på en korg. Och så städade jag såklart, med gulsåpa rakt igenom. Men det syns ju inte på bilden. En liten lyx jag ägnar mig åt är att, när jag är klar med badrummet, skvätta några droppar sandelträolja i badkaret. Genast luktar det lite orient och spa. Jag har också en med mer klassisk spadoft som omväxkling, men sandelträ är min favorit.


Som synes är det inga större skillnader på "före" och "efter" städningen. Den största skillnaden är taktil, det vill säga man slipper trampa på saker av typen popcornkärnor och indianpärlor. Dessutom doftar det gott efter såpan. Och störd som jag är njuter jag av bara tanken på att allt har vänts upp och ner på, textilier har vädrats, saker på vift har återbördats till sina rätta platser osv. Men för en utomstående skulle det lätt kunna gå en månad innan vårt hem framstod som riktigt ostädat. Och det, mina vänner, har enbart att göra med att vi inte har några prylar att stöka ner med.


Mvh/
FruEfficientBadass

18 kommentarer:

  1. Jag kombinerar minimalism med 5 minuters återställande av alla grejer på sin plats innan läggdags. Ser alltid välstädat ut. När jag sålde min förra lägenhet sa mäklaren och stylisten att normalt brukar de säga att man ska plocka bort saker men här är det inte nödvändigt.

    Däremot har jag hemfrid för jag hatar att städa. Tycker kostnaden är värd det i jämförelse med alll den tid det tog för mig att fundera på att jag borde städa.

    SvaraRadera
  2. Har du alltid varit minimalist eller har du gjort en resa typ "skala löken"? Heja dig och din blogg!/Kvinna 45

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har skalat i åratal, först på sistone kommit ner i något som kanske närmar sig minimalism. Men är långt ifrån klar. Barnen måste flytta först bara. Men jag har alltid haft ordning och reda, på ett nästintill osunt sätt, enda sen barndomen. Har försökt gå i terapi för det en gång men det var så stökigy hos terapeuten.

      Radera
  3. Väldigt intressant och bra inlägg som vanligt. Gav mig energi att ta och röja lite. Ska ta och gå igenom alla rum grundligt som en vår städning. Finns ju såååå mkt grejor som vi inte behöver. Min dröm är ett minimalistiskt hem. Men det blir en löskalningsprocess här där jag betar av lager för lager. Tyvärr kommer det dock in saker oxå som gör att sakerna inte minskar i den takten jag önskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvet på spiken - man får ta lager för lager och stopp av inflöde är a och o för såväl rofullt sinne som kickass ekonomi.

      Radera
  4. Nu blev jag riktigt inspirerad och slängde undan några av bebisleksakerna i en förvaringslåda till förrådet (får ej slänga dem direkt för min man), lillen tycker ju det är lika kul med ett paket flingor eller en sked som alla dessa leksaker som skräpar... Skulle tippa på att vi har minst 100 bebisleksaker, vi själva har inte köpt någon leksak sedan lillen var en månad och han redan hade för mycket grejer. Jag undrar hur ni gör med sånt i er familj, får inte barnen massa presenter av släkten? Min svärmor och svägerska ger presenter varje gång vi ses, vilket blir 1-2 gånger i månaden... Jag vill ju umgås med dem, men blir galen på alla grejer. Min man har ett stort motstånd mot att göra sig av med presenter, vilket försvårar det hela ytterligare... Vi brukar bara ta med ätbara grejer när vi besöker dem och jag har inför tex julafton svarat på frågan om vad bebisen önskar sig att inget behövs, vi har för mycket leksaker och att det går bra att ge ett klädesplagg om man hemskt gärna vill ge något. Då gav folk typ 3 leksaker var till bebisen + kläder. Suck!! Vi drunknar i bebisleksaker! Jag har verkligen inte någon lust att anordna ettårs-kalas, det kommer väl sluta med fördubbling av antalet grejer, men jag tror tyvärr att det är ett "måste" i den här släkten. Dessutom skulle bebisen få ettårs-presenter vid annat tillfälle, om folk inte blir bjudna på kalas... Som tröst försöker jag tänka att det åtminstone anses ok att rensa ut bebisgrejer när de blir större, men inflödet lär ju fortsätta, eller har du något tips på att få folk att sluta ge grejer? Det verkar vara det roligaste en del vet, att köpa bebisgrejer. Jaja, nu låter jag jättebitter, såklart är jag glad över att vi har vår lille plutt och att han har släktingar som engagerar sig :) En dag blir det väl tomt här hemma igen, det är ju inte direkt en dag jag ser fram emot...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att du vänligt men bestämt ska säga till släkten att ni INTE VILL HA FLER PRYLAR! Om de vill ge något som verkligen är till nytta för barnet tycker jag att ni ber om i första hand pengar att förvaltas i en "utbildningsfond" (för framtida körkort, språkresa etc) och i andra hand, om er släkt tycker det är obehagligt/tråkigt att tänka och agera mot en abstrakt framtid, ge ett presentkort på klädbutik etc. Då kan ni åtminstone köpa något barnet behöver till skillnad från prylar vars genomsnittliga leklivstif i den åldern är 6-8 månader. Jag brukar be om presentkort Panduro, SF, kläder till mina. Då antingen konsumerar de upp sakerna eller gär öva på att handla kläder med sin låtsasvaluta presentkortet. Min man brukade för några år sedan köpa kinaplast från typ Teknikmagasinet till jul. Jag minns särskilt en jul med en helikopter som höll i 30 sekunder och en "godismaski " som lät vidrigt innan den gick sönder efter ett par dagar. Därefter upphörde tsvk och lov den typen av gåvor.

      Radera
    2. Tack för rådet! Ja, det är bäst att ta befälet och bli ännu tydligare. Jag kan ju meddela att vi har tillräckligt med leksaker redan i sms-inbjudan till kalaset kanske, det har jag ju sagt förut, men i skriftligt kanske det respekteras mer. Pengar kan jag inte riktigt med att be dem om, vi har det nog bättre ekonomiskt än många av dem som ger flest presenter, och tex svärmor klagar ofta på att hon är en "fattig pensionär" - det är hon inte för att hon har dåliga inkomster utan att hon har höga utgifter; tänk stort hyreshus, prenumerant på diverse lotterier, sinnessjukt mycket presentinköp, tex gå-bort presenter, många julklappar och födelsedagspresenter var till ca 20 barn/respektive, barnbarn med flera... Men att först vara supertydlig på att inga presenter behövs, vi har inte plats för mer leksaker, och sen när vissa envisas, säga att de kan få ge ett klädesplagg eller något ätbart (även småbarn äter ju), det borde funka... Mina föräldrar skulle jag kunna ta upp grejen med pengar till utbildningsfond, de är lite mer för att tänka ekonomiskt och skulle nog inte tycka det var snålt.

      Radera
    3. Se det som en långsiktig målsättning. För mig tog det år att komma till det stadiet att presenterna i det stora hela har slutat komma. Sedan funkar det också att ange specifika grejer. Om det är ngt klädesplagg ni vill ha önska det. Eller vill ni ha en pulka ange det. Var konkreta för de kommer inte att upphöra helt.

      Radera
    4. Mina föräldrar har äntligen fattat grejen - i julklapp fick jag presentkort på stora gröna apoteket, perfekt!

      Radera
  5. Ok, nu blev jag peppad att ta tag i det evinnerliga rensandet igen. Hela år 2016 ägnade vi åt att rensa huset och garaget, i min enfald trodde jag vi var klara sen...Kan svära på att mängden prylar hemma har fördubblats sen dess- eller nej så är det inte, men min toleransnivå för onödigt skräp är mycket, MYCKET lägre nuförtiden! Jag har inte alltid varit ordningssam utan tvärtom en pengaslösande slarva med starka hoarder-varningar. Typ det här gamla snöret kan verkligen vara bra att ha, det sparar jag i det här bra-att-ha-skåpet där allt ligger i en enda röra så jag ändå aldrig hittar det jag behöver! Men tack och lov för the Minimalists, Mr Money Moustache och alla andra kloka människor som fick in mig på ett annat spår för några år sen. Hursomhelst, tack för inspiration och tack för din festliga blogg, första gången jag kommenterar, läser allt du (och snålcoachen) skriver och fnissar allt som oftast åt dina inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men precis så är det - ju mer man skalar ner desto mer skaver ny röra. Glad att du läser och fnissar, jag fnissar en del åt era härligs kommentarer också.

      Radera
  6. Din blogg är så bra att jag vill torka den, göra den till ett pulver och inhalera den.*

    Det där med oljan ska jag prova, härliga dofter är en sådan humörhöjare.


    *Referensen till trots har jag ingen narkotikavana. Hujeda, har ni sett kilopriserna?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack Korran! Ja herreminje, hade det inte varit för just priset hade jag dragit en lina till frulle varje dag. Snabbt och effektfullt, hade sparat massor av tid i morgonstressen.

      Radera
  7. Ett tips: du behöver inte ha "någon form av hällrent". För mig räcker det oftast med fuktad mikrofibertrasa + eftertorkning med sån där mikrofiberputsduk för glas. Om det är rejält kläggigt så börjar jag med några droppar Yes på en tvättsvamp. Sedär, då sparade du in ytterligare en liten slant på att slippa köpa hällrent :)

    Hemma hos mig är det också väldigt lättstädat. När jag sålde förra lägenheten för tre år sedan så fick jag kommentaren om att jag måste lagt mycket tid och pengar på homestyling. Nä. Jag bor så här. :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack för bra tips! Jag älskar att slimma städarsenalen och sedan mkrofibertrasorna gjorde entré i mitt liv behöver man ju inget annat än såpa. Och fram tills nyligen hällrent, ska absolut prova ditt knep. Känner igen det där med homestyling. När jag sålde min första bostad hade spekulanterna enligt mäklaren ifrågasatt om någon över huvudtaget bodde i lägenheten. Och visst, jag hade städat lite extra, men inte plockat bort något. Frid för sinnet.

      Radera