"Det här var ju inte så FIRE"

Så sa min man till mig när vi åt lunch vid Stora Skuggan i mitten av maj. Jag minns nu inte vad kalaset kostade, och det kan ha att göra med att det var min man som betalade för oss med resterna av sitt "Rikskort". Tror min lax kostade 140 krrrronorrrrr.


Jag satt och funderade på det ett slag och sedan öppnade oraklet* sin mun och talade: "Jag tycker visst att det är FIRE. För här sitter vi en vardag mitt på dagen i strålande sol och äter en fantastisk lunch** tillsammans, du och jag och vårt äldsta barn***.  Vi är helt ostressade, solen skiner och vi får sitta och prata med vår förstfödde utan att småttingarna accompagnerar bilden med klösljud. Vem behöver semester eller kompensatorisk shopping när det vanliga livet är så här?"****

Jag menar, lunchen här kanske gick på 450 kronor. Inte frugalt, vid första anblick. Men en dussincharter för vår familj går på runt 30 000 kronor om vi kör något riktigt sjabbigt ställe. Vi kan alltså ha en sådan här überfabulös liten familjetillställning nästan 67 gånger om året istället för att åka på charter. Och nu gör vi det bara...säg fyra gånger om året?

Det många får om bakfoten är att en frugal weirdo lifestyle handlar om att vid varje givet tillfälle välja det snålaste alternativet. Aldrig äta ute, aldrig köpa något nytt, aldrig resa utomlands, aldrig ge sig själv någon form att lyx eller perk. Snålheten i sig blir en dygd och avsteg från den följs av kval och maror.

Kval och maror

Kanske har jag gjort oss en otjänst genom att etikettera detta "a frugal weirdo movement" men jag älskar Liz Frugalwoods och alla hennes hittepå. Ingen förklarar emellertid bättre hur det ligger till än Brad i ChooseFI (och han gör det ofta och intensivt med sig själv som exempel). Från Choose FI episod 128R "Zone of Awareness":

"This is not the ultra frugality show, this is not the 'deprive yourself, live this kind of miserable life and then you reach FI and expect it to be Nirvana'. That's not the way the world works. This is about finding what you value in your life and persuing it. To me, I don't pinch every penny. I've set up a framework of my life that just does not cost that much. [...]. We don't value furnishings in our house, we don't value expensive cars. We don't value going out to dinner. But that allows us to buy craft beer, or be generous to our kids teachers and have our kids sign up for a very expensive swimming program. Does that make me anti-FI? Of course not. That is a crazy thought. It means I find value in my life and that's what we pursue. I always want to hit this: It's not about pinching pennies, it's not about ultra frugality or deprivation, it's about value."

Fast jag tror ändå att han räknar mynt hemma

Min yttersta strävan är att få bestämma över min egen tid cirka 100% av tiden. Detta resulterar just nu i att jag är mycket ute i naturen och gullar med barn och djur.***** Och så älskar jag att skriva bloggen. Nej, jag älskar inte att skriva bloggen. Jag måste skriva bloggen, det är som en klåda som måste klias ut och ni är slaskhinken. Så länge jag får göra dessa två ting: Vara i naturen och skriva bloggen, är jag helnöjd med sakernas tillstånd. Låter det påvert? Uppenbarligen har du inte varit i min hjärna och jag säger som Ljudetavregn - mina låtsaskompisar säger att jag är jätterolig.

Dessutom har jag ju i min frugala kalkyl räknat in min "lyxkonsumtion". Att gå ut och äta på Miss Voon ett par gånger om året, att hösta ett par glas bubbel på Sturehof, att ta minstingen till Paris 2020. Detta är inte kostnader som får kalkylen att rämna, det är kostnader som redan ligger inne i kalkylen. Däremot finns det kostnader som inte ligger inne i kalkylen:

- Nytt kök
- Nya tuttar
- SUV
- Resa till Taha'a******
- Nytt badrum
- Skilsmässa
- Regelbundna besök på Östermalms mest överskattade kvarterskrog som börjar på C
- Konstant turn-over i min garderob

Så länge jag håller mig till mina små "splurges" (hjälp Magnus, vad blir det på svenska?), så är ingen ko på isen som en säger. Eftersom jag redan slaktat de stora drakarna anser jag att småfjutt av typen ett krogbesök eller en drinkrunda inte spelar så stor roll. Jag är ändå kungen, drottningen och Madde i jämförelse med vad jag var för sju-åtta år sedan då jag bara planlöst strösslade pengar på allt som rörde sig. Så, med det sagt frugal weirdo, vad har du för beteenden i vardagen som för en utomstående skulle framstå som "inte så FIRE" men som ingår i din frugala kalkyl? Kanske är de till och med en förutsättning för att du ska kunna leva ett liv som strävar mot FI?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Jag.
** De firade "mångfaldens dag" med att bjuda på kungens slaktade får, Djurgårdshumor.
*** Som officiellt hade PRAO eller vad det nu heter nuförti'n, varför ska de ändra namn hela tiden? WSP? WPS? De har anglifierat det på det här barnets skola.
**** Okej jag använde inte ordet "kompensatorisk" där och då men hade jag bara fått ett glas vitt till lovar jag att det hade hänt.
***** Förutom ekorrarna. Jag såg en BBC-dokumentär en gång med en sorts zoolog som sa att han "absolutely adored all animals except for squirrels...they are pure evil".
****** Googla den du, så har du något att spara till sucker.

24 kommentarer:

  1. Härligt med lite balans i FIRE! Ibland blir jag lite rädd för att det yttersta målet är att sitta på en stubbe och fundera på om man verkligen har råd att äta barken, för det gäller ju att spara. Det handlar ju om att leva!
    Jag gillar verkligen uttrycket "Zone of awareness", det får blir en tur till Choose FI!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det talas ju mer och mer i den anglosaxiska delen av rörelsen om att "FI är ett lyckoprojekt" där pengar råkar vara en del (för man måste ju betala sina räkningar). Någon annan sa att "FI is the ultimate life hack" och jag kan bara inte sluta tänka på Bagarns maxim från igår (har dock inte sett berört TED talk än): Livet är enkelt, varför gör vi det svårt? M a o allting med måtta och fokusera på att slakta de stora utgiftsdrakarna så kommer det hela att gå fint.

      Radera
  2. Det skall ju vara en medveten konsumtion där man aktivt valt att ta den här kostnaden. Livet som ekonomiskt sinnad gör att man prioriterar och väljer. Och när man gjort det, känns det oftast väldigt bra. Till skillnad från consumer suckers som inte klarar av att välja bort något, de ska ha allt!/ Horsewood9

    SvaraRadera
  3. ordet du letar efter är 'utsvävningar' tror jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh I like! Jag har nu annekterat "utsvävningar".

      Radera
    2. Ja "utsvävningar" är perfekt! Letade efter det ordet. Om man använder "splurge" som verb kanske "slå på stort", "spendera" eller "unna sig" kan passa.

      Magnus

      Radera
  4. Jamen AMEN.

    Vi har också designat ett billigt liv som mer eller mindre går på autopilot. Där skapas luften och ekonomiskt momentum. Det i sin tur gör att vi självklart gör saker som inte är frugala vid första anblick i ett isolerat tillfälle. Adderar du hela bilden och den mindre kostnadsmassan vi måste dra runt kan man snabbt se att det bara är brus och i marginalen.

    Keep on rockin´ EB. Postar dina paket idag till nya stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det i sin tur gör att vi självklart gör saker som inte är frugala vid första anblick i ett isolerat tillfälle." Jag har tänkt på att även det motsatta kan förekomma, d.v.s. folk som ägnar sig åt gnetande i det lilla (exempelvis kastar sig över alla events som innehåller gratisbuffé e d) men som med andra handen skvätter iväg pengar som om funnes det ingen livsplan. Vad ska man kalla det beteendet?

      Radera
  5. Jag är själv förvånad över hur mycket jag kan spara trots att jag är så slösaktig efter frugal weirdo-mått mätt. Jag bor i ett aldeles för stort hus, har bil och åker på semester, mest inom Sverige men ibland även utomlands. Däremot förekommer ingen shopping av heminredning eller kläder förutom det som är alldeles nödvändigt. Köks- och badrumsrenovering hann jag som tur var med innan jag stötte på FIRE 2015 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du är ju UNDERSKÖTERSKA d.v.s. crippled by nature :). (Observera att jag här använde en smiley för att inte riskera lynchmobb i det fall någon nytillkommen läsare tror att jag på allvar tycker att undersköterskor per definition inte kan sträva mot FI).

      Shopping av just inredning och kläder är nog orsaken till att särskilt kvinnor (om man får vara fördomsfull) inte lyckas bygga FU-kapital. Som ett svart hål. Vet inte om ni såg den norska kommentaren i anslutning till Norsk Capsule Wardrobe men är man lagd åt det hållet kan man köpa folkdräkt för 48 000 NOK.

      Radera
    2. Ja, det här crippled-tänket är orsaken till varför jag startat min blogg och instagramkontot. Det rätta vore väl att shoppa järnet på Gekås och vänta på att få ta del av Ullas ostkroksskatt så att mitt stackars barn kan få sin årliga iphone och märkeskläder :)

      Radera
  6. Inte så FIRE... Tja, 1 1/2 häst samt driver stall är inte särskilt frugalt. Att dessutom ha en vi kan kalla det för en fri inställning till mat, gör att matkontot inte är på riktigt Sparo-nivå. Men jag älskar också att experimentera i köket, testa nya saker och har ett ostkonto som ibland kan ses som något överdrivet. Fast detta balanseras av ibland av att jag är veg och kan leva länge på grönkål som jag får av grannen med lite bönor, lök och en vinägrett, dvs mat nästan gratis.
    Min resa mot FIRE kommer att ta längre tid iom mina livsval. Men de är också just livsval som är ytterst medvetna och utan dessa vet jag inte riktigt vad drivkraften till FIRE skulle vara.

    SvaraRadera
  7. "Men de är också just livsval som är ytterst medvetna och utan dessa vet jag inte riktigt vad drivkraften till FIRE skulle vara". Fint sagt!

    SvaraRadera
  8. Klokt, klokt, klokt. Jag får ju lite dåligt samvete ibland, när jag räknar på vad hästarna kostar (speciellt efter flytten). Jag menar, det är ju inte så bra att veta att jag skulle kunna sluta jobba om 7 år bara jag sålde hästarna och sparade deras kostnader istället för att ha kvar dem.

    Samtidigt, om jag kunde sluta jobba om 7 år, vad skulle jag göra då? Det enda jag egentligen vill göra (förutom orgier i intressanta samtal med andra FIRE, känner mig fortfarande hög 11 dagar efteråt) är ju att hålla på med hästarna.

    Men lämnar vi dem utanför funderingarna helt, så är det maten som jag lämnar lite extra utrymme för. Har precis druckit mjölk från kor som bara äter grovfoder och lever loppan hela sommaren (typ) och det är en helt annan smak än vanlig mjölk. Nu tänker jag att den här sortens njutning inte får bli vardag, utan något jag kostar på mig ibland, även på vägen mot FIRE. Till vardags kan jag gott dricka kranvatten, detta lyx som vi tar förgivet i Sverige.

    SvaraRadera
  9. "Till vardags kan jag gott dricka kranvatten, detta lyx som vi tar förgivet i Sverige." Ja det är helt otroligt. Vi slutade med soda streamer här under våren och konstaterade att det är helt fantastiskt att dricka bara kallt kranvatten. Särskilt nu när vi kommer att dricka vatten som smakar järn i två år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The iron lady - FruEB ;-)

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  11. Det gäller att hitta nån slags balans, å ena sidan vill man ju spara sina pengar likt en hoarder sparar på gamla tidningar (dvs lägga dom på hög och aldrig bli av med dom), men å andra sidan vill man även ha ett soft och najs liv redan nu, för vem vet när man drar sin sista suck. Det är ju som ni säger, FIRE handlar mycket om att rensa bort onödig skit ur ens liv för att istället lägga pengar och energi på det som verkligen är av värde. Vilket för mig är god mat och upplevelser med mina närmaste (mina 17 katter. Nä jag bara skoja, jag är helt katt-lös.), både såna som är gratis och såna som kostar en del (ja det är alltså upplevelserna som är gratis alternativt kostar en del, inte "mina närmaste").

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mat ja, underbart. Där slår jag iofs ett slag för frugal hedonism, att hålla det överlag enkelt för att verkligen uppskatta raffinerad mat då och då. För mig blev det väldigt tydligt när jag slutade äta lunch ute varje dag och istället hade med mig - face it det var rätt trist - vegetariska grytor av typen röd linsgryta till jobbet. Att då gå ut och äta en BRA utelunch var kalas på ett tidigare ej upplevt sätt.

      Radera
  12. Har suttit och funderat ett bra tag nu, men har förvånansvärt nog inte kommit på något där jag med fri vilja spenderar mer än vad en average FIRE-are hade gjort.

    Enda jag kommer på är när jag inte orkar stå emot grupptryck à la "nej inte picknick, vi kör restaurang", "klart vi tar en taxi istället, vi kan ju dela på kostnaden", "jag tar denna rundan, så fixar Halvan groggar till alla nästa runda". Hmm, listan kan nog göras lång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, där har inte jag heller lust att framstå som den där frugal weirdon jag egentligen är. Man har ju sektens rykte att tänka på.

      Radera
  13. Det som väl istället borde kallas "weirdo" är väl istället de som inte prioriterar med sina resurser? Typ, oj då, nu köpte jag latte igen för 10% av alla timmar jag jobbat. Så nu blir det för lite för mycket månad över innan nästa lön.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera