The Millionaire Next Door - Del 4

Not till er: Som ni märker är jag ovanligt slö med att svara på era kommentarer. Det beror på att Livet på Landet är så hektiskt med höns och rabatter och kyrkokaffe. Dessutom kommer vi, med start måndag, att köra en två veckor lång digital detox med totalt skärmförbud vilket gör att jag enbart kommer att kunna svara på kommentarerna i lönndom d.v.s. före 08:00 på morgonen från en undanskymd plats i huset. Så jag kommer även fortsatt att svara, bara med en viss fördröjning. Jag litar på att ni håller ställningarna åt mä.

Kapitlet heter "You Aren't What You Drive" och inleds med ett citat: "They beleive that financial independence is more important than displaying high social status."

Stämde det att han körde en gammal 240? 

Så här dags i mina inlägg om boken vill jag flika in att författarna (det är ju såväl Stanley som en Danko) vid ett flertal tillfällen betonar att även om merparten av de intervjuade miljonärerna är entreprenörer, så är det entreprenöriella spåret inte på något vis den enda vägen mot ekonomisk framgång. Tvärt om varnar de för att hoppa på företagande om man inte har goda skäl att tro att man kommer att lyckas (statistiken talar emot det). "Most people in this country are not the entrepreneurial type. But this does not mean that they can't become millionaires. [...] If you can generate a reasonably good income - then you may become wealthy one day if you follow the defensive strategy developed by millionaire who are used vehicle-prone shoppers."

Så håll dig till den billiga bilen. Och håll dig till det billigare bostadsområdet för såväl dig som dina barn. "Some wealthy parents buy their adult children homes in affluent (rika) neighborhoods. Great idea? Perhaps they should realize that 'affluent neighbourhoods' are high-consumption neighborhoods. From property taxes to the pressure to decorate, from the perceived need to send their children to expensive private schools to the $40,000 four-wheel-drive luxury Suburban, the children are now on the earn-to-spend treadmill. Thanks, Mom and Dad!"

Jag är väl inget praktexemplar här givet att vi bor i ett område med många rikingar.* Mellanbarnet, det med social koll, påpekar ibland syrligt att hennes klasskamrater åker utomlands minst fyra gånger per år (och då till länder som Brasilien, Nya Zeeland och Zimbabwe) medan vi åker till Hälsingland möjligen med en avstickare i form av en budgetresa till Köpenhamn. Det ska bli spännande att se vad flytten gör med hennes inställning till vår sociala positionering.

Any Heuw, kapitlet går ut på att distansera sitt jag från materiell status, då symboliserat av den förhatliga dyra bilen. Det här har vi väl kläm på i FIRE-communityn så nuff' said.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Jag kan inte hjälpa det, det är bara för snyggt här. Och närheten till tuktade friluftsområden och kulturen. Rikingarna kan jag klara mig utan. Även om det inte är helt ointressant att vara hej och tjenis med de prominenta krögare, artister och kändisadvokater som bor i kvarteret - man är väl inte mer än mänscha. Plus att i skrivande stund bor vi ju inte längre i stan.

7 kommentarer:

  1. Härlig Midsommmardagsmorgon! Skönt att starta med att tänka runt lite. Det är lite trist att det som också kan betecknas som en frihetssymbol idag i så stor grad blivit både en statussymbol men också något som många av oss tyngs av, dvs bilen.
    Att barn, och för den del väldigt många vuxna, gärna summerar alla kompisars utsvävningar och sedan skapar en bild av att alla andra är som summan, är inget nytt. Jag tror Bodil Jönsson använder sig av något uttryck för det. Tyvärr är ju sättet att hantera det lite trist, ställa en del trista frågor som egentligen går ut på att barnet har förstått fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Dödsstavning
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. >" och för den del väldigt många vuxna, gärna summerar alla kompisars utsvävningar och sedan skapar en bild av att alla andra är som summan" Men verkligen. Och likt förstagenerationsanvändare av sociala medier går vi igång på alla benchmarkcylindrar: "Vad har de som inte jag har? Vart åker de på semester dit jag inte varit flås flås".

    SvaraRadera
  3. Första gången ni kör digital detox? Utvärdera gärna efterpå. Jag och tjejen har kört det några gånger dock enbart tex halvdagar på helgen och vissa kvällar. Tycker det är avslappnade och får en hitta på andra saker som kräver vara kreativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vi har kört helt skärmfritt (för barnen hrrm) här på landet se senaste sommarloven med stor behållning. Under en preppersession stängde vi av elen i fyra dagar och det var fantastiskt jobbigt (göra en kaffe liksom tjugo minuter) och härligt. Man inser inte hur mycket apparaterna låter och brummar och hur härligt det knastrar av vedeldad spis i köket förrän den är igång 24/7. MEN i år gör vi en kompromiss - två veckor skärm av och man får fortfarande prata/sms:a med vänner en halvtimme efter middagen (dock totalt YouTube/spel-förbud). Efter två veckor får de även kolla YT under halvtimmen.

      Radera
  4. OT Ja, reportage med höns ser vi fram emot - och med bilder på några av sötnosarna. De faller väl inte under GDPR-lagstiftningen?
    I värsta fall kan du väl maskera hen.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror att de är GDPR-fria och dessutom är de rätt lika så det är svårt att skilja dem från varandra varför anonymisering inte är nödvändig. Däremot är de extremt politiskt inkorrekta. Nu har inte vi tupp, men hon vi köpte av hade det och vi kunde bevittna det patriakala spektaklet vid hämtning: Tuppen (en fet jävel med kammen på svaj) hade handplockat två av sina äldsta konkubiner och hade dem på var sida jämte sig, medan de två utmobbade "saltsumer?"-hönorna fick sitta på nedersa pinnen och skämmas, fogligt. Alla verkar köpa in på konceptet utan att protestera och jag fick bita hårt i mina av söder-stockholm välmodulerade kinder för att inte förgås av genuspolitisk härdsmälta. Gör något någon!

      Radera