Stilrent Utomhus Sista Delen

Detta avsnitt tillägnar jag dig utan trädgård. För Jane tänker på allt:
"I närheten av mitt hem i London balanserar burkar och krukor utanför fönstren till höghusen och blir till härliga färgklickar. [...] Istället för standardfönsterlådor kan man vara uppfinningsrik och fräscha upp en gammal trälåda med grön färg och plantera lavendel."


Apropå lavendel: "Några av de mest aromatiska växterna är lavendel, timjan, kamomill och rosmarin. Lavendel är lätt att odla i krukor eller som en dekorativ kant till en rabatt. De kantiga stjälkarna är typiska för sommaren och doftar ljuvligt när man rör vid dem."

Så för dig uterumslösa läsare som av olika skäl blir hemma i sommarvärmen: sätt ett par krukor lavendel och andra väldoftande växter på fönsterbrädet (lådan tigger du dig till på Coop), gör ett korsdrag och luta dig tillbaka med en blomdusch på bekvämt avstånd. Kanske orkar du vispa ihop en Cumberbatchsk sommardessert av typen krusbärskräm (serveras med mördegskakor OMG) som du hämtar direkt från kylen.



Att njuta av sommaren handlar lite om budget och mycket om själslig rymd.

Mvh/
FruEfficientBadass

5 kommentarer:












  1. Antingen är du förvillande lik någon om jag jämför med det lilla jag har sett av dig här på bloggen, har inte du skrivit egna böcker av olika slag?

    SvaraRadera
  2. Det kanske är min elaka tvillingsyster. Varför är det typ en kilometer vitt innan din kommentar kommer?

    SvaraRadera
  3. Intressant diskussion denna lördag. ;-)

    Jag har bestämt mig för att vänta med att göra nåt åt min uteplats till nästa år. Orkar inte med fler projekt just nu och även om jag kan återanvända många krukor och liknande, så kostar växterna några slantar i inköp, så det får vara till sen. De stackars växterna kommer ju ändå dö när snön kommer, strax efter midsommar. ;-)

    SvaraRadera
  4. Min hjärna omvandlade krusbärskräm till rabarberkräm och då fick jag fart (kräm är ju inget bökigt bakverk) och sprang barfota ut i trädgården och plockade så mycket jag orkade bära. Sen skalade jag allt och fick hjälp av småknoddarna, som ibland tog en avstickare och smakade på kryddorna i landet, mynta, oregano, persilja, koriander mfl och de börjar lära sig och jämför smakerna med saker de känner igen, mynta smakar ”vuxentandkräm”, koriander ”tvål och gryta”. Frös in hälften och ska göra kräm av andra hälften när jag är klar med min Valter Longo 5-dagarsfasta! Googla och spar pengar;-)

    SvaraRadera
  5. SNABB OCH PÅLITLIG LÅNE ERBJUDANDE I 72 TIMMAR
    Detta budskap är avsett för anställda, näringsidkare, lantbrukare och entreprenörer som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas med sin verksamhet. Få våra olika låne erbjudanden, kredit med mycket enkla villkor till en ränte sats på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för säkerheten för transaktioner och du har möjlighet att få till gång till din kredit i 72 timmar garanteras. Så kontakta oss för mer information, tack.

    E-post : georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp : +33 756924191

    SvaraRadera