Vårstädning: Intro

Innan jag börjar, låt mig bara gott mig åt väderprognosen inför vårt nördseminarium på torsdag. Se bara!



Är det Guds vilja att vi ska ses på årets hittills vackraste dag? Ja Halleluja hebretika fabrusoticke maffatalaja, det är hans vilja prisa Herren! As of tisdag ska jag börja uträtta bubbel- och snacksrelaterade ärenden med min dramaten. Mitt dilemma är att hålla cavan kyld i 26 graders värme. Några frugala tips där? Förutom att ha lagt dem i frysen ett par timmar innan start hemifrån (basics).

Nej nu var det på TOK för länge sedan vi nördade ner oss på ämnet städning. Vän av ordning (du) kanske undrar varför jag återkommande skriver om städning. Städning har väl ingenting med sparande att göra? FEL! Städningar har visst med sparande att göra och nu ska jag berätta för dig hur:

1/ Det är en kostnadsfri hobby som dessutom ger dig gratis motion. Varje timme du lägger på städning är en timme du inte lägger i MOS på jakt efter den perfekta fuskpläden.
2/ Ett städat och oplottrigt hem ger själslig njutning och får dig att älska ditt hem, precis som det är. Likt munken som varje dag sopar sitt golv i vördnad inför Gud, veckostädar du ditt hem för att visa vördnad inför din ISK och den livsenergi du pumpar in i den.
3/ Genom att städa får du preussisk ordning på dina prylar vilket leder till att du inte behöver dubblettköpa saker av typen gympaskor till barnen, regncapes eller utflyktsfiltar.
4/ Genom att alltid ha ett hyfsat välordnat hem kan du alltid, som amerikanarna säger, "entertain". Detta innebär att du utan problem kan bjuda hem den förbipasserande vännen istället för att styra om det hela til en cafédate eftersom du "skäms för ditt hem".
5/ Ett rent kök får oss att äta bättre. Det är inte jag som säger det, det är forskningen. Och eftersom en frugal weirdo lifestyle inte bara handlar om att putsa enkronor utan också om livsoptimering på alla plan, är det svårt att tacka nej till den synergin.
6/ Dessutom - eftersom jag hoppas att bli med hyresgäst inom kort passar det mig bra att påtvinga er detta ämne eftersom ni är som en guldgruva på städtipsfronten och jag behöver lite inspiration (vill mest ligga på soffan och YouTuba hönsfilmer).

Jag lånade nyligen en förnumstig bok som hette Städglädje av TV-städaren Marléne Eriksson (affiliatelänk här men vänta till sista avsnittet i denna serie innan ni köper den för min slutsats är lite ljum, låna den hellre).


Boken är från 2016 och har baksidestexten: "Med smarta knep och bra ekologiska produkter är det enkelt att ha det rent och fint hemma. Och att skapa ett hem man vill leva och umgås i. [...] Att städa handlar om att vårda sitt hem och ta hand om sina saker."

Det är den sista meningen jag mentalt relaterar till städning. Jag har aldrig sett städning som ett nödvändigt ont eller besvärande måste (förutom i småbarnsåren då jag knappt hann duscha, då var det rätt najs när Hemfridkortet stod på köksbordet vid hemkomst). Nej, jag ser städning som ett sätt att förhålla mig till och visa respekt för min fysiska omgivning.

Jag tänkte dela in den här serien i några undergrupper baserade primärt på rummen. På så sätt kan de dygdiga svinen ibland er följa med live och städa varje etapp på daglig basis. För du har väl inget annat för dig så här i skolavslutningstider? Det snackas mycket om att göra egna produkter och vi kan väl lika  få det överstökat på en gång så slipper jag dra recepten löpande:

Hushållsspray (funkar till det mesta)
Blanda ½ kapsyl såpa i en blomspruta med 5 dl vatten. Skaka inte för mycket.

Badrumsspray
1 tsk såpa, 1 dl ättiksprit, saften av 1 citron, 2 dl vatten.

Glasspray
Vatten, några droppar diskmedel.

Avkalkningsspray
3 msk ättiksprit, ½ dl såpa, 5 dl vatten.

Toalettspray
3 msk ättiksprit, ½ dl såpa, några droppar ammoniak, 5 dl vatten.

Kakelpasta
½ dl bikarbonat, ½ dl ättiksprit, 1 dl vatten, 1 msk potatismjöl.

Blanding till fogmassa
Blanda 1 dl vatten, 3 msk potatismjöl, ½ dl ättiksprit och ½ dl bikarbonat. Stryk ett tjockt lager över alla fogar och låt verka en stund. Torka av med fuktad trasa och skölj. Eventuellt får du skrubba med en tandborste.

Jag ska erkänna det direkt. Jag gillar inte hennes egentillverkade prylar. Jag har förvisso inte testat dem alla, men i perioder har jag fått för mig att göra en badkarsrengöring med citron och bikarbonat och jag tycker att hemgjort tenderar att bli kladdigt, ineffektivt och illaluktande. Jag vet att ni inte kommer att hålla med mig och det är helt okej (men jag plockar bort negativa kommentarer). Jag kör en mellanväg: Såpa till nästan allt. Ibland i sprayflaska, men ibland kan jag inte hindra mig från att hälla i flera matskedar i badkaren och bara möla runt med en svamp, få upp ett jättelödder som jag sedan fräser bort med skållhett vatten. The smell. the smell. Glas avhandlar jag genomgående med glastrasa från Clas O, oavsett om det är speglar, duschkabin eller fönster. Jag har också ett par guilty pleasures i hällrent och WC-anka. Och som IGMR så uppmärksamt spottade på en Instabild nyttjar jag ibland Djävulens Produkt a.k.a. Klorin. Men bara om det är avlopp eller djurkiss inblandat.

Any Heuw, Marléne med för städyrket modigt långa naglar menar att det finns en grundregel kring rengöringsprodukter och det är att börja milt, exempelvis med vatten och såpaspray. Vad har du i städskåpet?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Imorgon ska jag avslöja "Hemmets 10 värsta snuskfällor". Gissa gärna i kommentatorsfältet! Fusk beivras. D.s.

30 kommentarer:

  1. Jag har inget som sticker ut i städskåpet mer än möjligen 5-56 som jag tar till på elakartade oljefläckar (nästan alltid från cykelkedjor) både vid städning och tvätt. På med en spray så löses fläcken upp sedan är det bara på med vanliga disk eller tvättmedlet så blir det rent och snyggt.

    SvaraRadera
  2. Jag blir mest orolig för Cavan! ;D Hur många flaskor ska du hålla kylda egentligen? 6? 12?
    Har du ingen kylbox liknande väska att stoppa i Dramaten eller kan låna av grannen? Det finns ju mjuka sådana nuförtiden som funkar hyffsat o som inte är så tunga att släpa på.

    1) Frysa vatten i mindre petflaskor? Har du 6 flaskor kyld cava brevid varann ställer du petflaskorna upponed mellan halsen på cavaflaskorna? Kolla om det går. Vattnet förfriskar ni er på ifall det tinar. Alternativt fryser du saltvatten (fryspunktsnedsättning) för lite tekniskt fancy overkill ;)
    2) Klä insidan av Dramaten med en fleecefilt. Eller ja försök skapa ett isolerande lager på något sätt av filten mellan dramaten och det kylda.
    3) "Klä" insidan av Dramaten med en svart sopsäck. Skyddar mot att allt utanför ska bli blött. Jag gör det här i ryggan på fjällvandring av motsatt skäl, hålla allt på insidan torrt och väger nada extra.
    4) Vanliga platta kylklampar i botten. Flaskorna på. Sedan punkt 1 om du lyckats. Tricket är egentligen att fylla ytan mellan flaskhalsarna med något fryst för annars cirkulerar det bara varm luft därimellan. Alternativt häller du isbitar i påsar och lägger så gott det går mellan flaskhalsarna.

    Har du mer än det antal flaskor som ryms på ett lager i Dramaten skulle jag rekommendera skapa 2 sådana paket som ovan så slipper ni öppna och släppa in luft. Gammalt djungelknep från camping. Att INTE blanda biran med maten i kylboxarna. För du hämtar en öl oftare än mat och släpper in varmluft. Ljummen bira smakar bättre än rutten mat.

    Executive summary: Ett lager isolering runt sopsäck fylld med KALL dryck, kylklampar och is. Öppna sällan.

    Men altså, med bristfällig isolering vet jag inte ens om det här gör superstor skillnad. Det kanske räcker att vira in dina flaskor i aluminiumfolie och tidningspapper oxå... Du kan ju prova det idag på en flaska du redan har hemma & se hur länge den håller sig kall på det viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också orolig för cavan. Kolsyre-is?

      Radera
    2. Fantastisk input Kitty! Jag uppskattar särskilt att du ställt iordning en "executive summary", känns ståndsmässigt. Jag kommer att laborera med en mix av punkt ett och två. Det är ju genialt att sen kunna dricka vattnet som tinas från flaskorna, eftersom: "varannan vatten". Snacks, glas etc. bärs i separat Lidlkasse så vi behöver inte kontaminera cavan med 26-gradig nationaldagsluft i onödan. Givetvis ställer jag dramaten i skuggan också. Tack!

      Radera
  3. Håller med Kitty, vi kör alltid ("mjuk") kylbox tillsammans med massa kylklampar, och det brukar funka perfekt. Så länge man inte öppnar för ofta. Men oavsett, ser riktigt lovande ut inför torsdag!

    Gällande 10 värsta snuskfällorna, känns det som att saker man tar i ofta borde hamna högt upp. Tänker dörrhandtag, fjärrkontroll (för de fåtal läsare som har TV...), mobiltelefon etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är mycket nära! Ärligt talat tror jag att författaren kan ha missat en del modeeerna ting av typen mobil/tangentbord för de finns INTE med på listan. Det var lite spoiler alert.

      Radera
  4. Gissning:
    Tangentbord
    Dörrhandtag
    Köksvasken
    Telefoner
    Besticklådan
    /Mirjam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delar av ovan finns på listan, men ingen har tagit #1.

      Radera
  5. Jag har inget städskåp... Varken i gamla lägenheten eller i nya. Men jag är såpafantast sedan tidigare, så det + wc-anka har jag bakom toan.

    Jag gissar att hemmets värsta smutsfällor är... disktrasan (det var det iaf när jag gick utbildning) och sen chansar jag vilt på diverse handtag i köket. Såhär mitt i flytt tycker jag även att nattduksbordet var rätt dammigt, men det kanske inte räknas som smuts? Hm... under sängen kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit du är vass. Jag passar på din kommentar.

      Radera
  6. Kom ihåg att kyla sjunker. Så ha ett kylande lager ovanpå flaskorna. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag tar tips 1+2 från Kitty och sedan en säck Lidl-pommes på det.

      Radera
    2. Perfekt! Jag smakar gärna en matsked cava. :-)

      Radera
    3. Yippiee, det blir syjunta

      Radera
  7. Åh, vad kul att det blir toppenväder på träffen och vad KUL det hade varit att vara där, men tyvärr, tyvärr, för mycket vatten mellan mig och Stöckhölm...Tips på kylning, förutom redan de redan nämnda, eminenta - vira in (mycket) kylda flaskor i riktigt blött tidningspapper - det isolerar. Kylväska på det! Och disktrasan gissar jag också på, men jag brukar koka den med jämna mellanrum - när jag står och rör i grytan brukar jag nynna lite och låtsas att jag är en av häxorna i Macbeth - ett exempel på hur man kan göra enkla sysslor roligare - vardagsskoj! /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej för tusan, inte så långt bort! Men en ö som kräver färja till fastlandet.

      Radera
  8. Alltså spolknappn på toaletten lär inte vara så värst ren,de flesta spolar väl före dom tvättar händerna��
    AnnH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uäk. Fast alternativet är inte så trevligt det heller. Vi får väl se.

      Radera
  9. Lugn, min mormor fyller år den 6juni och jag kan nästan gå i god för att det varit varmt o sol varje år sedan hon föddes för över 80 år sedan. Utan att veta skulle jag säga att just 6juni är årets solsäkraste dag. Lätt den dag på året jag skulle välja om jag VERKLIGEN vill göra något på en solig dag. Så var lugn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det ytterst sällan varit dåligt väder 6 juni. Kul för din mormor. Midsommar jobbar på motsatt vis.

      Radera
  10. Disktrasan definitivt... och vem vet, kanske kylskåpet om man inte håller nice and tidy...

    /JS

    SvaraRadera
  11. Ljusknappen man tänder lampan med.
    /kryddpåfyllaren

    SvaraRadera
  12. De som inte städade med starka medel hade bättre bakterier hemma, läste jag någonstans. Och en immunolog som en kompis träffade på flyget sa att han skulle kunna låta sina barn äta från toalettringen på en offentlig toalett...så det kanske räcker med såpa och vatten. Eller inte.

    Vi missar tyvärr tyvärr träffen på torsdag, är och vindsurfar och campar och firar en 40-årsdag a la FIRE-style. Jag längtar efter och kommer hålla utkik efter bilden på er alla som träffas! Visst postar ni en?!

    SvaraRadera