The Millionaire Next Door - Del 3

Talliho! Kapitel tre heter "Time, Energy, and Money."

"Efficiency is one of the most important components of wealth accumulation. People who become wealthy allocate their time, energy, and money in ways consistent with enhancing their net worth."

Jag tänker mycket på det här och jag är i sanning ej ensam i den här nördosfären. Vicki Robin talar om "true cost of labour" och sedan jag halkade in på FIRE-banan ser jag allt i raster av "nettovärdekompatibelt" vs. "icke-nettovärdekompatibelt." Ett nyligt exempel är hur jag under det gångna året pö om på fixat vår lägenhet inför uthyrningen, i allt från att måla väggar och hyra in elektriker för att fixa trasiga element till att lära mig om andrahandsmarknaden och ta turer till blågula varuhuset för att köpa nya kuddar och knivar. Nej, det är inte frugala aktiviteter, men om det innebär att jag får ut två tusen mer i månaden under 24 månader så är det motiverat. En vän föreslog att jag skulle börja sälja sticklingar på Tradera. Ni som följer mig på Insta vet att jag inte direkt har gröna fingar så det skaver redan där. Men okej, ponera att jag lyckas sälja 10 rosenskäror à 40 kronor och får in 400 spänn, efter cirka 7 timmars meck med dessa plantor. 400 kronor är ungefär vad jag tjänar på att handla på Lidl under en vecka framför ICA och den shoppingturen tar mig en timme. Ej effektivt. Om jag istället lägger kanske två timmar på att hitta ett par nya, vegetariska recept som känns hyfsat barnvänliga kan de där 400 kronorna bli 500 kronor och det varje vecka under flera år framöver. Effektivt. Rassel rassel, Matrixtrassel.



Centrala akronymer i boken är PAW och UAW. PAW står för Prodigious Accumulator of Wealth (de sparar mer än snittet i deras inkomstkategori under en given tidsperiod) och UAW står för Under Accumulator of Wealth (motsatsen - de sparlaggar mot snittet). "PAW:s allocate nearly twice the number of hours per month to planning their financial investments as UAWs do". Jag kommer osökt att tänka på ett Lincoln-citat från ett ChooseFI (!):

"If I would have six hours to chop down a tree, I would spend first four hours sharpening the axe."


"I'm so smug tralalala"

Kapitlet handlar mycket om amerikanska läkare och jag ska inte tråka ut er med detaljerna kring det mer än säga som så att det inte är helt enkelt att skapa nettovärde trots att man tjänar >5 miljoner kronor om året. Det har att göra med livsstilsval, val av bostadsområde och hur man som boende i ett exklusivt bostadsområde dels jämför sig med grannarna, men också blir approcherad av diverse säljare som gärna vill parasitera på din kaka. Typ aktiva förvaltare. Eftersom läkaren i regel lägger mycket tid på patienterna blir det inte så mycket tid över till att planera sin egen ekonomi. I ett hushåll där båda parter har fullt upp med karriär finns liten eller ingen tid att planera, koordinera och mäta utfallet av olika inköp utan allt sker lite hipp som happ och utan eftertanke och utan att man vet ordet av är man en UAW.

Även detta är något jag funderat mye på det senaste året. Inte för att vi var några high spenders innan jag fick kicken men herregud vilken koll vi har på grejerna nu*. Det rullar inte en spänn i en riktning vi inte planerat (okej några spänn ibland då, men inte särskilt ofta). Jag tycker också att det är ganska kul att göra uppföljningar. Det är tydligen symptomatiskt och det räcker med att slänga ett getöga i den här filterbubblan för att se att det är det folk ägnar sig åt kring månadsskiftena.

"Only those clients with considerable wealth want to know exactly how much their family spends on each and every category."

Gör du uppföljning av spenderad krona? Om ja på det senare, hur ofta gör du det? Kvartal, månad, dag, timme?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Ibland funderar jag på hur många parhushåll som likt Åsa Axelssons skulle kunna gå ner till en arbetande (eller växla arbetande) för att låta den andra bli "husets VD". Den som har stenkoll på alla ekonomiska flöden, den som får tid och bandbredd att fundera på inkomstbringande aktiviteter av typen uthyrning av en källarvåning, rastning av grannens hund, odling av egna grönsaker. Den som lagar barnens kläder istället för att default köpa nytt, den som ser över pensionsinnehaven och lägger om istället för att ligga kvar i dyra lösningar som i slutänden gör att båda måste jobba tre år till var. Min magkänsla är att det är många. Med ökad livstillfredsställelse som följd, förutsatt att man inte lever för karriären, vilket runt 50% hävdar att de inte gör. 

27 kommentarer:

  1. Jag har gjort en budget för "nödvändiga" kostnader. Jag skiljer på nödvändiga och onödiga kostnader. Gör en uppföljning varje månad för att se om budgeten är rimlig. Hoppas på det sättet få ett hum om hur stora inkomster som behövs för ekonomisk frihet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Dödsstavning
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. "Hoppas på det sättet få ett hum om hur stora inkomster som behövs för ekonomisk frihet." Exakt, det är exakt detta det handlar om: att ha svart på vitt vad man kostar i syfte att planera. Jag ser inte varför man annars ens skulle försöka ha en budget eller en uppföljning? Jag menar, om man likt svenne banan är helt inställd på att jobba tills 67 är det ju en ickefråga - bara kör på och sätt sprätt.

    SvaraRadera
  3. Vi började göra budget inför första föräldraledigheten då vi även köpte radhus. Härlig känsla när vi insåg att vi hade koll på siffrorna. Sedan dess har vi årligen gjort en budget. Målet sen några år tillbaka är att minska de fasta kostnaderna årligen. CSN-lån betalas av, huslånet minskar och att inte dra på sig nya onödiga kostnader har gjort att vi flertalet år har minskat de fasta kostnaderna även om det inte gått varje år.
    Vår gör uppföljning varje månad och jämför med den budget. Detta roar jag mig med varje månadsslut. Därefter sammanställer jag ”total lån” samt ”total kapital” och får då en status på ekonomin där man kan följa månad för månad. Har gjort så 6 år tillbaka. Inspirerande att se när kapitalet/bufferten växer och lånen minskar.
    Mvh J

    SvaraRadera
  4. Passa dig så du inte får Åsa Linderborg på dig :) Hur skulle det se ut om alla gick hemma och effektiviserade utan att betala skatt? Och sedan snyltade på oss andra genom att besöka biblioteken! Alltså inte min utan Linderborgs åsikt. Själv läser jag för närvarande om Åsa Axelssons bok för att se om det är någon besparing jag missat. Hittade då Åsa Linderborgs kolumn i Aftonbladet, där hon kritiserar Åsa Axelssons bok "Jag lämnar ekorrhjulet - ett liv utan lönearbete".

    SvaraRadera
    Svar
    1. @I-US (din nya förkortning): "Hittade då Åsa Linderborgs kolumn i Aftonbladet, där hon kritiserar Åsa Axelssons bok "Jag lämnar ekorrhjulet - ett liv utan lönearbete"." Det är så intressant att se hur signaljournalistiken med sådan lätthet bara kopplar på "vit-priviligerad-medelklass"-narrativet. Och lika intressant att ställa ÅL:s förutfattade mening kring frihetstörstande människor mot verkligheten som inbegriper såväl flerkolorerad etnicitet (https://efficientbadass.blogspot.com/2019/02/united-colors-of-downshifting.html) som olika inkomstsegment (där ju du är ett störande inslag i den formgjutna bilden av hur man ska bete sig om man jobbar som undersköterska).

      Radera
  5. På tal om koll, eller ingen rättare sagt. Hade en kollega som berättade att han hittade ett kvitto (några månader gammalt) till sitt företagskort som han skulle redovisat. Det sjuka var att han hade halat upp fel kort och betalat med sitt privata. En utgift på mellan 4-5 tusen och han hade inte märkt att pengarna försvann från sitt konto. Hur är det möjligt?!!! Själv kan jag nog bli väckt mitt i natten och berätta vad jag har för saldo på mina konton./Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kanske hade så mycket pengar på kontot att det inte var någon större grej.

      Du skulle ha sett kollegornas miner när de insåg att jag tagit en jobbkostnad på 13000 kr på mitt kort, dels för att det gick inte fakturera och jag orkade inte krångla ytterligare med byråkratin, dels för att det gav mig massor av eurobonuspoäng. När jag skulle vara borta så hamnade det på ngn av dem att hantera kostnaden för nästa år. Det resulterade i en hel del febril aktivitet på jobbet för att slippa ta kostnaden.

      Radera
    2. Haha! Mind blowing. Har en frugal ung släkting som förra veckan skulle köpa bil nere i Skåne (begagnad men i mitt tycke apdyr, över 200tkr). Minen hos säljaren (som just var i färd med att förklara hur en avbetalningsplan skulle kunna se ut) när släktingen frågade om han kunde swisha. (tydligen kan man öppna upp för tidsbegränsad swish vid större transaktioner).

      Radera
  6. "...fullt upp med karriär finns liten eller ingen tid att planera, koordinera och mäta utfallet av olika inköp utan allt sker lite hipp som happ och utan eftertanke..."
    Det här var jag större delen av mitt liv. Tack vare en en inneboende snålhet och oföretagsamhet och hög inkomst blev jag en PAW istället för en UAW.

    Numera har jag koll. Sen september bokför jag alla (förhoppningsvis) utgifter i en app. Jag kollar upp summan månadsvis. Om den signifikant avviker från min planerade snittförbrukning, både uppåt och nedåt, går jag på djupet och ser vad som har hänt. Jag håller också koll på trenden och den faktiska snittförbrukningen.

    Att enskilda månader avviker kraftigt är helt normalt men trenden och snittförbrukningen är viktiga för mig om min livskalkyl ska hålla och jag ska ha råd med det som är värdeskapande men "onödigt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar snittförbrukning. Ett tal som - åtminstone i mina uppföljningar - har visat sig stämma väldigt väl trots som du säger, stora individuella fluktuationer. Man blir ju på lite dåligt humör en maxad månad men känner sig som kungen en smal månad.

      Radera
  7. Relativt nya på att sätta en budget och följa upp. Vi startade i september och jag ser verkligen fram emot att ha siffror från ett helt år att analysera. Tidigare har jag följt upp mina egna tillgångar men nu när jag tar med alla parametrar (inkomster, utgifter, tillgångar och skulder) för hela hushållet blir det så mycket mer spännande att följa månad för månad. Det blir väldigt tydligt vilken kategori som går att skala av och i vilken kategori de ger mest värde istället.

    Vi gjorde en månadsbudget på 20 kkr. Men nu ser vi att en snittmånad spenderar vi runt 15 kkr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På flera personer? Vi gör ju av med 15 pp.

      Radera
    2. I de 15kkr/pp är det inräknat för barnen med?

      Radera
  8. Totalt OT, men lyckoruset som infinner sig när man inser att man inte läst dagens FruEB-inlägg. :)

    Som Elin skriver ovan, så kör vi budgetuppföljning på månadsbasis. Vad vi däremot inte gör är budget och uppföljning av kapitlets övriga komponenter. Med andra ord, vad har vi lagt tid på, och vad har vi lagt energi på, samt var det inom dessa områden vi tänkte oss lägga tid och energi på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får bli en punkt till nästa kick-off.

      Radera
    2. Aha, det ar helan och halvan soom kommunicerar med varandra via min blogg? Bör jag vara orolig för er relation?

      Radera
    3. Du behöver inte oroa dig! Nu när fru Halvan (aka Elin) är utomlands och IRL-kommunikation inte är möjlig, får vi förlita oss på näst bästa alternativet - kommentarsfältet på FruEB-bloggen :)

      Radera
    4. Fru... nu får du ge dig!

      Radera
    5. "Sambo Halvan" klingar inte lika bra.

      Radera
  9. Följer upp ett par gånger i veckan i mitt mega xls samt TINK, blir oftare nu när jag har eget AB och således måste säkerställa vissa saker (förutom
    bokföring/bokslut) tex när jag tar ut lön inte hamna över brytgränsen för statlig skatt.

    SvaraRadera
  10. Uppföljning månadsvis visar att det går åt 17000 att driva runt väldigt dyr 17-åring, inte så väldigt dyr hund o synnerligen billig mamma (+ hus o bil också, där bensin är stor post pga ovan nämnda 17-åring som inte kan förstå att hans mamma bosatt sig på månens baksida).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter helt ok. Jag har under året erfarit vad det kan kosta att driva hund. Och så har jag en 17-åring i miniatyr a.k.a. en 12-åring.

      Radera
  11. Följde tidigare upp genom att summera alla kvitton/fakuror i slutet av månaden. Kategorierna var mat och övrigt. Maten lamdade oftast strax under 3000kr/mån för mig och sambon. Övrigt var allt utöver mat(boende, bensin, nöjen etc.) Brukade landa nånstans mellan 12-20 000kr/mån. Sen fick vi barn och detta slutade vara prio för mig. Ska nog ta upp det framöver igen.

    SvaraRadera
  12. God dag

    Behöver du ett lån för alla ändamål? Är du i ett ekonomiskt problem? Behöver du en ekonomisk lösning? Bridge Finance erbjuder kärlek med en gynnsam ränta. Våra lån är enkla, billiga och snabba. Kontakta oss idag för att få det lån du behöver. Vi kan matcha alla lån med en ränta på endast 2% till din budget. Om du är intresserad, kontakta oss genast via (adrianbay0008@gmail.com)

    SvaraRadera