Vårstädning del 2: Snuskfällorna

Hemmets värsta snuskfällor*! Vi börjar nedifrån:

Plats 10: Skärbrädan.

I testet (se asterisk) hade 18% av alla skärbrädor för höga halter av bakterier. Hon rekommenderar plastskärbrädor. Jag älskar trä. Men jag är alltid noga med att diska dem med diskmedel omjag skurit exempelvis kyckling.

Plats 9: Spisreglagen



Man pysslar runt i köket och skär kyckling och grönsaker och vrider upp och ner, inte alltid föregått av en handtvätt. Enligt boken ska man torka av ett par gånger i veckan åtminstone. Nu tror jag iofs att de flesta renoverat bort sina knoppar mot induktionshällsknappar ovanpå, men de tål att torkas av även de.

Plats 8: Köksbänken

Gamla matrester ligger och torkar in och blir till bakterier. Det finns få saker som är så oinspirerande som att börja laga mat i ett kök där ens man lagat mat dagen innan där intorkade rester sitter kvar som små bulor i bänkytan. Eftersom det då hunnit torka in får man ta till spisskrapan eller en kniv för att hacka loss.

Plats 7: Djurleksaker



Snygg va? Tips från författaren: Diska hårda leksaker en gång i veckan (det är djurets munbakterier som gärna lägger sig i små språng som gör att det växer till sig snabbt och frodigt) och maskintvätta mjuka lika ofta. Vi som har en liten replika av vårt side hustle i gosedjursform som vi aldrig tvättat...Får lite dåligt samvete nu när jag minns hur Marknadsförar-L:s lilla dotter gick runt och snuttade på den. Förresten framgår i denna bok att disk i maskin förbrukar avsevärt mindre vatten än handdisk. Detta ter sig märkligt för mig eftersom jag i förra sommarens läsning av någon hållbarhetsbok fattade det som att man skulle sträva efter att diska för hand minst en gång i veckan?

Plats 6: Kökskranen


Se punkt 9. ÅHG kommer att tänka på ett besök på Hallwyska palatset i Stockholm (om du turistar - gå dit!), ett för tiden (sent 1800-tal) supermodernt hem med de mest utsökta innovationer som el och indraget vatten. I köket hade man två diskhoar. En med bruksvatten som man använde till disk och matlagning. Och så hade man en...håll i er nu det här är så vackert...med regnvatten, som man diskade kristallglasen i. Om det inte vore för bristen på bedövning hade jag omedelbart tackat ja till eventuell teleportering tillbaka till detta kök anno 1902.


I vilket fall - torka av kranarna efter varje matlagningspass, särskilt om där tillreds animalier.

Plats 5: Kaffebryggaren



Tydligen bildas jäst och mögelsporer i vattenbehållaren. Fyll kannan till hälften med ättiksprit och resten vatten. Häll i lösningen och sätt på kaffebryggaren. När hälften "bryggts", stäng av och låt stå en timma. Sätt på maskinen och fullfölj programmet. Brygg med 2 kannor vatten innan den används igen. Själv använder jag bara vår kaffebryggare när svärisarna är på besök men direkt efter att jag avslutat detta inlägg ska jag gå och köra ovan program. Bara för att jag kan.

Plats 4: Tangentbordet
Jag minns mina expatdagar i Bryssel. En gång i månaden dök det upp en dam med handsprit som hon sprayade allas tangentbord med efter vilket hon drog med tops. Ungefär så ska man göra, menar boken. Jag förstår att det hamnar mycket bakterier där, det är inte det. Men är det farligt? Blir folk sjuka och dör? Jag har däremot fattat det som att handsprit är rena döden för vår civilisation. Vad säger läkarna ibland er?

Plats 3: Tandborstglaset
För att citera Marléne: "Tandborsten avlägsnar smuts och bakterier från tänder och mun. Sedan rinner det ner i glaset..."** Jag har fullkomlig allergi mot tandborstglas i vars botten huserar en vit sörja av tandkrämsrester. Äckligt äckligt äckligt! Det första jag gör när jag städar badrummet är att diska tandborstglasen. Fattar för övrigt inte varför vi har så många, typ sex stycken. En mugg för barnens och min mans borstar, en för min (man har väl integritet) och sen varsin för de vuxnas bettskenor (man har väl neuros) och sen ett par bara för att kunna dricka kallt vatten eller skölja munnen. Bara tanken att komma in i badrummet och spola upp vatten i en mugg och börja bälga i sig för att se hur det där vita, slemmiga börjar lösa upp sig på väg ner i sin gom får det att vända sig i magen på mä. Crisp, crisp, crisp!



Plats 2: Diskbänken
Tydligen blir kombinationen matrester och fukt inget bra. Ingenting får lämnas och området ska torkas. Jag håller med, men mest av estetiska skäl. Jag klarar inte av fulla diskbänkar. Helst hade jag velat ha min ren som den på bilden nedan men har idag ett par diskrelaterade attiraljer. Men det händer att jag eftertorkar med handduk efter att jag torkat den med trasa, bara för att det blir så snyggt. På städdagen kör jag också lite Svinto. Tillfredsställelsen när jag ser det där bruna vattnet försvinna ner i avloppet är inte liten den är stor.


Plats 1: Disktrasan
Några av er gissade rätt igår bravo! I NSF-undersökningen var tre fjärdedelar av alla disktrasor så bakteriefyllda att de ansågs vara direkt hälsovådliga. Framför allt tycker jag att vanliga Wettextrasor är direkt äckliga i sin kalla, blöta konsistens. Tidiga bloggföljare vet att jag älskar tygtrasan. Jag har länge köpt den från Växbolin men har även med framgång använt den lite mer prisvärda från Åhléns av märket "Iris hantverk" (affiliatelänk här). Fördel här är att jag slipper frakt eftesom jag har ett Å nära mig. Jag tvättar min minst en gång i veckan och har tre så att jag kan rotera utan att riskera att stå utan. De håller i minst fem år så frugal & environmental win. Men viktigast av allt är att du hänger upp den på tork efter användning, oavsett material. Doften av två veckor blöt Wettexduk är inte härlig.



Mvh/
FruEfficientBadass

* Baseras på någon tops-studie från NSF International.
** Jag vill inte vara petig men brukar Marléne inte skölja av sin tandborste efter avlägsnande av smuts och bakterier? 

29 kommentarer:

  1. Agnes Wold , läkare och professor i klinisk bakteriologi menar att handsprit hör hemma inom sjukvården, inte i hemmen och på förskolor.

    SvaraRadera
  2. Kan du lämna en kommentar kring din bryggarrengöring sen? När jag läste det lockade en del, så får bli en vända ikväll efter gruvan. /D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den blev bra eller hvad? Ingen aning, jag dricker inte bryggkaffe, men det kändes fräscht.

      Radera
  3. När jag läser dylika listor drabbas jag av den frågande känslan: Har verkligen mänskligheten överlevt?
    Men sedan inser jag att det handlar om att fler lever längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. En relevant fråga att ställa sig ibland när det är på tal om hur illa det är eller dåligt vissa saker är. /D

      Radera
    2. Ja och jag får inte riktigt ihop det med den parallella rörelsen: Folk som ondgör sig över att vi på grund av för rent leverne utvecklar diverse allergier.

      Radera
  4. Jag kollade faktiskt vatten- och elanvändningen i diskmaskinen i helgen och min diskmaskin använder mellan 10-15 liter vatten och 0,8-1,5 kWh beroende på val av program. Fyller du en diskho med vatten så har du gjort av med mer vatten än diskmaskinen och sedan kommer kostnaden för att värma varmvattnet för diskningen. Jag vet inte ur vilket perspektiv din hållbarhetsbok menar att det skulle vara bättre att diska för hand men det låter konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken var från sent 90-tal så det här nog hänt en del på vitvarufronten.

      Radera
  5. En diskho med kran finns redan i köket. En diskmaskin är en helt ny grej som ska tillverkas av material som brutits i gruvor och borrats upp olja till som bearbetats till stål och plast och... Sen håller den några år och är ingen idé att laga när den gått sönder för det finns inga delar och förresten är det billigare att köpa ny osv.Och porslin som körts i diskmaskin brukar se mer än lovligt trist ut till slut och behöva bytas efter ett tag medans handdiskade dito ser fina ut hur länge som helst. Allt under tiden diskhon och kranen bara finns där for evva and evva. Om man inte bara måste totalrenoverat hela köket efter fem år förstås... Det där med vad som är mest hållbart är knivigt faktiskt. Brukar säga att vi har ingen diskmaskin vi har diskberg istället, suck. Men det beror nog mest på att vi aldrig kommer till skott med den där totalrenoveringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju se "ripple effects" av disken på andra sätt å. Meditativt (?) och lite armmotion. Besparar dig bensindrivna turer till kiropraktorn och psykologen. Nej jag håller med dig Äppelmos, det är inte helt lätt det där med att undkomma sila mygg och svälja kameler-beteende. SOm Anita Vandyke som gärna tar med sig sitt zero waste kit på flyget så att hon ska kunna tacka nej till plastbetsick och sugrör.

      Radera
  6. Då kommer hemkunskapsläraren fram i mig... Tänk på att INTE hänga disktrasan på tork på kranen. För då roar sig bakterierna med att krypa omkring (?) på kranen och så småningom ta sig till mynningen och gotta till sig. Iaf enligt min utbildning anno 2003. Bättre att hänga den på ett diskställ tydligen.

    Sen fattar jag inte. Är det skillnad på köksbänk och diskbänk? Kan nån smart person förklara skillnaden? Over and out (tråkiga möten hela dagen).

    SvaraRadera
  7. De små bakterierna på strövtåg ner mot kranens mynning. Kommer osäkt att tänka på en favorit-Kalle: https://www.youtube.com/watch?v=QYTI4JECVY4

    Köksbänk = Arbetsbänk, företrädesvis i laminat, trä eller ädla stenar. Nuförti'n ska det vara marmor. Eller är det redan ute?

    Diskbänk = The zink.

    SvaraRadera
  8. Hygien är ju utmärkt och viktigt. Själv är jag helt paranoid när det gäller min hantering av rå kyckling eller fisk. Mina skärbrädor är av plast och jag diskar dem i maskin. I övrigt är jag laid back. Ingen handsprit eller annat bakteriedödande. Använder wettex men är noga med att låta den torka. På kranen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fisk alltså? Rå kyckling har jag fått med mig hemifrån = död (varje gång det talas rå kyckling berättar min pappa om en vän som bara DOPPADE SITT FINGER i en tandoorismet i vilken det låg rå kyckling varpå han blev i princip förlamad). Men fisk, vad händer då, mer än potentiell magsjuka?

      Radera
    2. Alltså vännen slickade på sitt finger sen...det framgick inte riktigt ovan.

      Radera
    3. Fisk är nog bara nåt jag har fått för mig. För att jag tycker rå fisk är obehaglig och luktar obehagligt. Jag är inte alls lika nojig när det gäller rått kött. Inte ens rå kycklinglever som verkligen är kladdig att hantera.

      Radera
  9. Äldsta sonen kom hem ifrån hemkunskapslektionen för en tid sedan och klargjorde att plastskärbrädor man skurit kyckling inte skall diskas i maskin utan för hand. Tydligen skall temperaturen vara för låg i diskmaskinen, speciellt om man kör ett eko-program. Då är varmvattnet i kranen varmare och man gnuggar dessutom bort resterna mekaniskt.

    Med det sagt så åker våra skärbrädor in i diskmaskinen om de går att diska i maskin.

    R, originalet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makes sense. Jag vrider på skållhett och skrubbar frenetiskt på rå kyckling-skärbräda. I trä för det är mer estetiskt. Min fåfänga kommer att ta livet av mig.

      Radera
  10. Jag skapade faktiskt ett städschema i google docs som jag delade med min sambo. Då får vi med såna där saker som knoppar och kaffebryggare på regelbunden basis (okej inte flera gånger i veckan, vi har ju ett liv att leva också). Låter så avtändande men har verkligen varit guld värt för jämställdhetskänslan. Förr har det ju varit lite att jag som vaknar normal tid kl 6 har passat på att rengöra ugnen när jag ändå är vaken och sen blir man lite irro på sambon som inte tar ett eget initiativ i att avfrosta frysen. Nu tar vi bara fram listan, går igenom allt som ska göras och kör på tills allt är klart. Har saker på daglig basis, per vecka, per varannan vecka, månadsvis och sånt man gör mer sällan, som tvätta fönster, städa ur garage etc. Tar också bort känslan av att man borde det ena eller det andra. Nu vet jag att fönstertvätt ligger på listan och vi tar det när det kommer istället för att behöva ha tanken som stör att man borde.

    Sen när jag ändå höll på passade jag på att göra ett matschema i samma dokument. Samma mat som rör sig 6 veckor åt gången, men för 5 dagar per vecka, så det ändå finns utrymme för freestyling. En av rätterna är dessutom "Något nytt". Älsk på livet med schema, ironiskt nog när allt man vill är att bli fri ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars kan man ju göra som svenne-banan; köper städtjänst och äter antingen ute eller beställer hem.

      Jämställt: check
      Hygieniskt: check
      Bekvämt: check
      Känsla av frihet: check
      Känslan av lyx och rikedom upplevs här och nu: check

      Radera
    2. Minus "?" på #2. Man har ju ingen aning om vilket bagage en Hemfridare har med sig till ens hem. I övrigt Linn tror jag att automatisering av de jordsliga tingen gör själen fri.

      Radera
    3. Vi har kompisar som har allt schemalagt. T o m samlivet. Så det gäller för dem att vara sugna på tisdagskvällar kl 21. Annars blir det inget den veckan.

      /R, originalet

      Radera
  11. OT, har FruEB loggat in på skatteverkets hemsida och sett om du fått överskjutande skatt utbetalda ?
    För visst hade du väl lite pengar att vänta - med lite tur har du t.o.m fått in pengarna på ditt vanliga konto på banken (s)om du föranmält. Eller får tant sån däringa utbetalningstalong och som man går ner på posten och hämtar ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, jag väntar in mitt besked via faxen. Nej, jag plockade ut den degen redan i påskas faktiskt. Och ja, det var en rejäl slant. Kortsiktigt frugal hack: Sluta jobba mitt i arbetsåret. Långsiktigt mer tveksamt.

      Radera
  12. Förvånad att madrassen inte alls var med?? Känns som en otroligt sunkig plats med tanke på hur många timmar vi ligger och svettas i den. Ja, sover gör jag ju inte längre, tvillingmor som jag blivit, men nog rullas det av och an och sövs om barn och spills mjölkersättning så det står härliga till. Jag menar, såklart tvättas lakan och sängkläder varje vecka (ja, jag har varit nitisk renbäddare sen 10-årsåldern), men det hjälper ju inte svetten och uschlet som tränger ner i själva madrassen. Huu. (Och: Hej, hej, long time no commenting, men nog är jag kvar och läser och roas!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å underbart Rebecka att allt gått bra! Det var verk-li-gen länge sen. Ett tips från en f.d. småbarnsförälder till en småbarnsförälder: Skaffa den där plastade frottén på alla sängar igår. Säkert helt sängvidrigt - kvalsterna älskar säkert värmen de får av att bli inplastade - men man slipper byta madrass en gång per år.

      Radera
  13. "Kortsiktigt frugal hack: Sluta jobba mitt i arbetsåret. Långsiktigt mer tveksamt."

    Gissa varför jag inte slutade jobba redan i julas. En tröst i vårens jobbmardröm är att varje arbetad timme ger klart mer netto än vad den hade gett på helårsbasis. Ett trick man ju inte med lätthet kan upprepa årligen men skatteåterbäringen är ju en ren intäkt att investera eller konsumera helt efter egen preferens.

    SvaraRadera