Att investera i sitt boende

Hej hallå. För inte så länge sedan gick vi igenom "Lektion 2" av Kiyosaki och kommentarerna handlade mycket om bostadsrättens/husets varande som investering eller ej. Ni kanske minns att jag för något år sedan träffade en gammal kollega, låt oss kalla honom Roberta, på lunch. Jag var lycklig över att få kicken och han var olycklig över detsamma. Jag vet att ni är suckers för "lyckliga" slut så låt mig meddela att Roberta nu fått ett nytt jobb som i korthet går ut på att han scrollar runt i Excel och dras in i jidder av olika slag sköter de centrala kundkontakterna mellan en leverantör och en distributör inom svensk dagligvaruhandel för vilket han uppbär en rätt fet lön. Som sig bör, om du frågar mig, eftersom det är en roll som dränerade åtminstone mig på livsglädje då det begav sig.

Any Heuw, jag har ju under senvåren lunchat med en rad gamla kollegor och chefer i syfte att "säga adjö"* och jag kunde under denna Eriksgata inte avhålla mig från att slänga ur mig lite halvhjärtade frälsningar ink. 4%-reglar and such. Så heller ej med Roberta och han bad mig då skicka länken till blögga men det gjorde jag inte i syfte att istället använda hans svenne banan-tankar i ett aningens raljerade inlägg till er belåtenhet istället.** Jo så här sa han: (Och bär med er att han och fru säkert drar in sjuttio rent varje månad, äger sitt hus i en mellanstor svensk stad i Mälardalen och har ett barn:)

"Vi väljer att investera i huset istället. Under sommaren kommer vi att låta en firma gräva upp tomten och anlägga en helt ny trädgård. Vi kommer också att skaffa pool. Det kommer att gå på runt en mille men det är det värt."


Okej. Låt oss backa bandet en smula.
1) Vi bor i Sverige. I den mån vi har "poolväder" säger statistiken att du med familj vanligen befinner er i Kalifornien under dessa veckor.
2) En mille! En miljon riksdaler. Lägg dem i en indexfond och lägg till dryga 3000 var de närmsta åren och du har en pensionspott som tillåter både dig och frugan att gå ner på 50% i samband med att ungen tar studenten så att ni får tid att...typ vara i er trädgård istället för att bara betala av på den.

Bara en tanke. Tycker du att man kan investera i en trädgård?

Mvh/
FruEfficientBadass

* Ja jag vet, melodramatiskt. Det är ju inte så att jag ska emigrera till Amerikat, jag ska flytta tre biltimmar bort.
** Jag föreslår att ni känner tacksamhet era gamar.

38 kommentarer:

  1. Uttrycket "att odla sin trädgård" kan tydligen ha många innebörder.

    En kanske dum fråga, men att lägga direkt en hel mille i en indexfond, hur smart är det? Man riskerar att köpa dyrt om man inte redan är säker på att man gör det i ett smart läge. På väldigt lång sikt (minst 15 år?) kanske det dock spelar mindre roll och det är svårt med bättre alternativ om man saknar kunskap och intresse.

    Förresten, tror du inte att det varma vädret vi upplevde förra sommaren från sen april ända fram till september är här för att stanna och bli det nya normala att förvänta sig åtminstone var och vartannat år? /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. På a svarar jag https://www.cbsnews.com/news/take-plunge-or-drip-by-drip/ och på b svarar jag nej, jag tror inte att föregående års väder är här för att stanna på ett tag. Men om jag har fel så gör min gamla kollega en bra val.

      Radera
    2. Tack, det var en bra hjälp. Det är alltså bara korkat att vänta uppåt fem år på att redan tillgängliga pengar ska bli fullt ut investerade. Bättre med max ett år. Oavsett berg och dalar ökar risken att ändå köpa dyrare med tiden, hade inte tänkt på det.

      På så sätt finns där ju på sikt en nackdel med automatiserade månadsköp. (Tycker det är lite märkligt att det kallas sparande.) Men om de är de enda pengarna man kan investera så är det ju det bästa alternativet ändå. Kanske vore det då ändå bättre med en lite större summa av inkomsten direkt som årsspar, halvårsspar eller kvartalsspar. Fast nu kan hända tänker jag helt galet i alla fall. Att vänta flera månader med att så de pengar som delvis redan finns drar ju också ut på tiden och minskar möjligheten till vinst, fastän man minskar risken för dyra köp. Nä det går inte ihop. Månadsvisa köp (eller mindre varje vecka!?) kanske är en bra grej ändå om man inte har andra medel att investera. I slutänden finns förstås inget exakt facit, bara bättre och sämre strategier baserat på hur det fungerat hittills. /Eva

      Radera
  2. Som företagare vänder jag på det. 1 mille i trädgården skapar sysselsättning och inkomst för några olika yrkesgrupper, grävare, poolbyggare, pooltillverkaren och föder några fria själar som vill leva ett liv utanför kontoret och som troligen bor lite utanför smeten med barn som gör att det behövs skola. Osv.

    SvaraRadera
  3. Det där med kollega & pool ploppade upp i ett annat bloggkommentatorsfält häromdan, minns inte vilken. Någon vänlig själ räknade ut PPG (pris per gång) och det är ju bisarra summor man betalar per bad. Så det handlar ju inte om badandet tror jag alla kom fram till. Det är definitivt mkt image och "keeping up with the Joneses" det är frågan om. #Instagrammoments eller vad nu folk håller på med. Att jobbet ska lejas ut, kalaset underhållas und so weiter, nej det fattar jag inte heller att folk drar på sig. Den där trädgården kommer ju troligen inte sköta sig själv mer än den gamla gjorde?

    Dom kommer får jobba så mkt för att betala tokeriet så dom hinner knappt njuta av det, för då har dom till råga på allt åkt till Thailand på semester.

    Vi fattar ju att alla vill inte hålla på och spara undan pengarna på hög till framtiden och leva lite snålare både nu och då. Men att friheten från ekorrhjulet inte lockar mer, det är för mig en gåta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var IGMR. Hittar inte inlägget nu (kanske var det en kommentar?) och kontentan var att varje dopp skulle kosta som ett månadskort (årskort?) på det lokala badet som låg tvärs över gatan. Well well, jag när förtröstan ur Sejvas kommentar ovan.

      Radera
    2. Yes! Pool för en halv mille när lokala utomhusbadet ligger över gatan. 250 kr per användning vid 200 bad om året i 10 år. Drift ej inräknat.

      Finansiering löst genom att belåna huset. Medelklassen ”investerar” i kostnader.


      Radera
  4. Investering? Ja, ifall trädgården ska bli potatisland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du lyckas sälja potatis med vinst. Annars kan det i bästa fall bli en besparing om än en arbetsam sådan.

      Annars tror jag inte det finns något du kan göra med säkert som skulle kunna bli en vinst med en trädgård.

      Radera
  5. Hehe. Tack. Skadeglädje om morgonen.
    Det är likadant när man ser någon som man vet inte tjänar jättemycket som kommer åkande i sin nya jättedyra bil.
    hoppas att poolen är kanske eluppvärmd också.

    SvaraRadera
  6. PS Kom på att vi lyckades faktiskt investera i trädgård en gång, fast man ska nog kalla det spekulera eftersom man inte (ev.) får ut nåt förrän man säljer.
    Det var sommarhus med sluttande igenväxt tomt. Taggbuskar och träd som fått växa upp en meter från fasaden. Hustrun är bra på vad folk gillar. Vi tyckte rätt snart efter vi köpt att vi inte var där tillräckligt mycket. Så vi pimpade med egen arbetskraft ock sålde med 300k i vinst på fyra år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, gratulerar. 300tkr är pengar det med.

      Radera
  7. Det beror lite på hur trädgården ser ut... Och för hur mycket. En fullt funktionell trädgård som passar och hör ihop med huset tror jag inte att en uppgradering är så lönsam. En trädgård som är igenvuxen och inte passar till huset (som vår 70-talsträdgård med thujor och ölandstokar och krypbarrbuskar), passade liksom inte till ett romantiskt 20-talshus.... Men det behöver inte kosta 1 miljon! Och man behöver inte göra allt på en gång.
    Så nja, man kan investera lite i sin trädgård, men det finns en övre gräns där det inte lönar sig vid en försäljning och man kan casha ut. Men man ska dock inte glömma de mjuka värdena, speciellt om man ofta har hemester.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert en massa aspekter att ta med i beaktande. Jag vet bara att jag slutade lyssna när hen kobinerade orden "mille" och "pool" för att istället fundera på rubriksättning detta inlägg.

      Radera
  8. Absolut! Jag skulle investera i ett ordentligt växthus eftersom det trots allt ger intäkter över tid även om det är osannolikt att det skulle betala sig ens på decenniers sikt. Investeringen ger ett oberoende. Av samma skäl skulle jag t.ex. investera i solenergi. Bägge är höga engångskostnader som jag har råd med idag men som sänker mina totala kostnader den dag jag är pensionär och lever på kapitalintäkter/pension. Som investering är det inte säkert att det lönar sig men frihetskänslan av att knappt behöva betala för energi och väsentligt sänka sina matkostnader är värd det. Rör sig om att arbeta 1-2 år extra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fipplade runt med solcellskalkylatorer här på vårkanten och kände "köptsignal" som det heter på corporate bullshitiska. Dessutom hade det blivit ett så passande inlägg. MEN alla omkring mig (två av varandra oberoende människor) säger att solceller kommer att gå ner så vansinnigt i pris åren som kommer. Vars tror ni?

      Radera
    2. De kommer inte gå ner i pris de närmaste åren iaf inte om inte svenska kronan skulle få ett rejält uppsving då allt material handlas i euro och står för största delen av kostnaden. Bidraget som nu är på 20% kommer nog tyvärr inte bli större utan snarare minska. Har du sökt det? Kostar inget att söka det och oavsett om du väljer att investera så kan det vara skönt att veta om att man har fått klart med det innan då det inte är helt säkert att man får det beronde på vart man bor mm...

      Med det sagt så blir de marginellt bättre för varje år samt att de brukar bli marginellt billigare för varje år. Så det kan vara läge att vänta på det och lägre europris men då kan bidraget vara borta.
      Sen skulle jag rekommendera att man satsar på kvalitet då kalkylen kan spricka om man behöver byta ut paneler eller växelriktaren.

      Har själv paneler och det är trevligt för driftkostnaden men hade tänk stämma av allt efter ett år och se hur kalkylen ser ut.

      Radera
  9. Att investera i sin trädgård är definitivt ett bra beslut. Om vi pratar om att påta i jorden, odla lite ätbart, anlägga en rabatt, plantera ett fruktträd och byta växter med likasinnade. Att leja ut det till en kostnad för 1 miljon är skrattretande. Dock tror jag att en välskött trädgård höjer försäljningspriset på huset. Siffran 10% tror jag mig har läst någonstans. Själva bytte vi häcken på 100 löpmeter för 2 år sedan och det kostar, även om man gör mycket själv. /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså dessa häckar. Första gången jag hörde en prislapp på en häck trodde jag att någon skämtade med mig (och då var jag fortfarande i consumer sucka mode och öppen för det mesta). Nej, nej vänta, jag vet en sak som chockade mig ännu mer och det är priset på MJUUUUUR! En stenmur, cirka 40 cm hög, för att korta av en sluttande gräsmatta mot parkeringen, like hundereds of thousands!! Nej jag håller med Horsewood9, man kan investera ett par hundra i trädgården varje år och det ska vara lite frön och en nyu sekatör, resten är manuellt arbete.

      Radera
  10. Bra att investera i sin trädgård, men då ska vi tala om så ätbara växter (frön kommer givetvis från företagets grönsaks eller fruktbox). Samt gör allting själv med hjälp av grannens redskap.

    Jag skulle vilja se fiktiva familjen Af Persson på Lidingö som köpt en villa för 11msek anlägga sin 1400m2 trädgård till friland odlingsmark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "...ätbara växter (frön kommer givetvis från företagets grönsaks eller fruktbox)." Haha, that's my boy! Jag lunchde med min realityvän Van S från Lidingö igår. De köpte en villa för, kanske inte 11 men hälften och de har gjort mumma på tomten: Inrett ett gästhus där det inom någon månad ska husera två styck skötsamma sjukgymnaster. Nu fluktar de på möjligheten att även hyra ut källaren till en pensionär. ROI, ROI!

      Radera
  11. Ordet investera verkar många gånger användas för att motivera det ena köpet efter det andra som trots ordets betydelse snarare medför extra kostnader och inte extra intäkter. Jag betvivlar att installation av pool för en 1 mkr medför att du kan sälja huset för 1 mkr mer. Om du under de år som du äger huset behöver betala ytterligare 0,5 mkr i underhåll etc så behöver du få minst 1,5 mkr för att det ska gå jämnt, vilket knappast kan vara fallet.

    Har du en skruttig trädgård är det nog en investering att vidta vissa åtgärder för att det ska se snyggare ut. Å andra sidan om du lägger in för mycket planteringar och rabatter så kan det få motsatt effekt för många kommer bli avskräckta från att köpa en massa arbete eller riva ut en massa som betalat för.

    Även om jag i teorin skulle vilja ha en 25 meters pool som jag kan simma i året runt så tycker jag inte det är lika lockande i verkligheten för jag har inte lust att betala för uppvärmning och underhåll av poolen och framförallt har jag inte lust att göra allt arbete som det medför om man med medelklassinkomster köper en pool.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "och framförallt har jag inte lust att göra allt arbete som det medför om man med medelklassinkomster köper en pool." Du tänker stort. Om du ska ha pool ska det vara Gatsby style - inte komma i närheten av varesig pooldammsugare eller kemilåda.

      Radera
    2. Självklart, vem vill ha en pyttepool där du efter två simtag måste vända. Då kan du ju lika gärna låtsassimma i bubbelpoolen eller i badkar modell större. Hotell brukar ju ofta göra reklam för sina pooler och besvikelsen blir ofta stor när man inser att den snygga poolen från bilderna är typ 15 x 15 meter och full med skrikande ungar eller kall så att man riskerar frostskador om man inte är av isbjörnssläktet eller badsugen unge. Men snygg i bilderna ser den ut!

      Radera
  12. En investering (i ordets rätta bemärkelse) i trädgården vore att bygga ett attefallhus och hyra ut.

    SvaraRadera
  13. Jag borde hitta något sånt där Exceljobb... I dagsläget jobbar jag med redovisning och lönen är inte så fet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trixet är att hitta ett jobb där man regelbundet blir psykiskt terroriserad av kunder på hög nivå. Där vill man av prestigeskäl inte ta in folk direkt från gatan (man ska ha exaaaamen för att ta skit av andra akademiker) men personalomsättningen är ashög. Key Account Manager eller Försäljningschef - för dig som är submissive masochist och längtar efter pool.

      Radera
  14. Konstaterar bara att termen är utsatt för betydelseglidning och att den i dagligt språkbruk används felaktigt - allt du lägger ner i din bostad beskrivs (eller snarare ursäktas) som en "investering". Vill man föröka pengarna så bör man nog titta på andra alternativ - om de nu ens har pengarna rent eller tänker ta lån till eländet också? Men varför ta sig ur ekorrhjulet när man kan springa ännu fortare...Jihaaa! /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Konstaterar bara att termen är utsatt för betydelseglidning" Elegant formulerat. Och som Plina sa, "Ordet investera verkar många gånger användas för att motivera det ena köpet efter det andra som trots ordets betydelse snarare medför extra kostnader och inte extra intäkter." jag har själv svårt för terminologin, trots att jag är med i sekten. Min man blir galen när jag inte kan skilja på kostnad och utgift. När vi sitter och nördar med våra EXCELARK så skriver jag exempelvis amortering under kostnad och då får han spel. Jag vet inte ja, men jag tycker att det känns som en kostnad. På samma sätt som min gamla kollega tycker att det han gör i trädgården känns som en investering.

      Radera
  15. Haha! Här var det ord och inga visor vare sig i både text och kommentarer. Det råder ingen tvekan om att det här inte är pooldrommar.se/forum iaf. =)

    SvaraRadera
  16. Investering = något som ger dig avkastning, så svaret blir nej!

    Dock får jag väl försvara min egen ”investering” om 100tkr + ohemult mycket eget arbete för att få till en pool med tillhörande stort trädäck.
    Räknar inte med värdeökning på huset utan ser den mer som en ökad försäljningsbarhet den dagen det beger sig, men man kan säkert räkna med att huset gick upp 250tkr eftersom det är vad det skulle kosta svennebanan med tummen mitt i handen att köpa motsvarande arbete.

    Dock är det fantastiskt att slippa åka till stranden och löpande drift går på ca 500kr per månad inkl el, klor och övriga attiraljer som behövs.

    Så ovan driftkostnad tillsammans med en veckas stugsemester i SVERIGE under sommaren släcker ut behovet av dussincharter under sommaren
    Bra för isk och miljö!

    SvaraRadera
  17. Betydelsen av ordet "investering" har verkligen glidit helt snett. Folk verkar tro att "investera i" är synonymt med "köpa". Man investerar inte bara i huset och trädgården utan även i nya kläder, naglar, resor etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Investera i dig själv”. Det måste vara marknadsförings-copy som ligger bakom förvirringen.

      Radera
  18. Håller med till fullo att inte lägga pengar på onödig renovering. Själv har jag och min familj satsat många sköna slantar på att renovera huset till "top notch". Totalrenovering av gamla delen, STOR utbyggnad, altan och givetvis pool. Vi bor iofs i ett attraktivt område så jag gissar att vi får igen varje krona och mer där till vid en försäljning. Och trots att jag älskar poolen alla dagar vi tillbringar där kan jag ibland tänka på den onödiga kostnaden vi tog. Idag skulle jag inte gjort samma val. Dock chashade vi bygget men dessa pengar hade gjort mer nytta på börsen. Dock har en mäklare värderat huset till nästan 16 miljoner och ska tilläggas att vi köpte huset för 7 år sedan för en kostnad av 8 milj och sedan renoverat för ca 3 milj. Dock vill vi inte sälja så dessa pengar har vi ingen glädje av än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. WTF? 16 millar? Då får pool en helt annan innebörd. Det är lite som: Kostar du på en asdyr rekond på en 23 år gammal Mazda inför försäljning, svar nej. Gör du dito med en fyra år gammal Kucklelimuck-SUV med fyrhjulsdrift och vackert emblem, svar ja. Att använda sin hjärna, det är där folk i regel falierar.

      Radera
  19. Tror det var MMMs syster som hadde en pool?
    Vi har 1,4mål trädgården fra 70-tallet. På totalt feil sted i Oslo. Den ser ut som en krysning mellom en horror-film og et småbruk og våre naboer hater den. I 2018 spiste vi fra den i 7 mnd + mindre godbiter som stadig hentes opp fra fryseren for feiringer.
    Selvfølgelig har vi også (flaggermus) fladdermöss (?)
    - Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. "krysning mellom en horror-film og et småbruk " haha jag dör en smula. Jag tycker att er trädgård låter helt ljuvligt och hoppas att detta blir nya trenden - halvt igenvuxet, naturligt men med ätbart däri.

      Radera