Vårstädning del 3: Kök

En del (Kalle) har uttryckt önskemål om fana på CampFI. Eftersom vi ännu inte har något etablerat, vad säger man, vapen, tänkte jag att vi får nöja oss med nedan:

1. När ni rundar italienska ambassaden och ser Bellmansstatyn får ni kika efter en svart dramaten. Om ni undrar hur min ser ut, kolla på inlägget i fråga. Det är inte helt osannolikt att jag också bär just den clutchen.

2. Jag kommer att bära ett orange band med visselpipa runt min hals, av det slag man använder vid jakt. Detta fyller två funktioner: Jag syns på långt avstånd (även i tät vegetation) och jag kan vid behov (om ni ballar ur) vissla i den.



Dagens tema kök:

- Gör rent fläkt och fläktskydd. Om du har fläkt med filter, byt det. Jag fattade först inte om jag förväntas byta mitt filter, men i avsnittet "Gör rent dina vitvaror" skriver hon: "Ta loss filtret och låt det ligga i hett vatten och diskmedel i en kvart." Låt mig nu varna känsliga läsare för det jag ska visa er är Contagion-material. Det var som att jag, min städiver generellt till trots, totalt förbisett en av de äckligaste delarna av mitt hem och det inte i ett år utan sedan inflytt för fem år sedan. Visst, jag har vid olika tidpunkter noterat att fläkten inte fungerat optimalt och att det hängt jättetunna guldfärgade trådar ner från fläkten när solen ligger på mitt på dagen. Men jag har liksom tänkt att...det varit tillfälligt eller kanske till och med en synvilla. Men när jag plockade ner gallret och drog ur det stålullsliknande platta filtret, uppenbarade sig skräckscener i fett:


På insidan, där gallret suttit, fanns en laxrosa, torr beläggning som såg ut som det byggdamm som uppstår när det är mycket tegel i farten. Jag skrapade lite på ytan och det föll ner på spisen. Det tog tre omgångar med svampens grova sida och diskmedel för att få bort det och jag ber på förhand om ursäkt om jag i och med detta ger upphov till en pandemi för det var okänd materia där under, jag svär.


- Töm brödrosten på smulor och torka av den. Min är i rostfritt stål så jag använder glastrasan från Clas O för extra "shine" tralala.
- Töm kylskåpet och torka rent.*
- Frosta av frysen och släng gammal mat.
- Torka ur mikron ink. glastallrik.**
- Rengör ugnen genom att spraya den med såpalösning (se detta inlägg om du glömt hur man gör såpalösning). Sätt ugnen på 100 grader och låt stå i 20 minuter. Stäng av och låt svalna. Torka med fuktig svamp.
- Gör rent sophinken på ut- och insidan. Jag gör detta varje gång någon läckt i den, men aldrig annars.
- Torka ur skåp och lådor. Detta gör jag emellertid alldeles för sällan för det är ju så tråkiiiiigt.
- Gå igenom och organisera skafferiet. Släng gammalt.
- Torka av alla ytor uppifrån och ner: bänkar, diskho, skåpdörrar, lådfronter, kakel, stolar, bord.
- Dammsug under och bakom kylskåpet.

Själv har jag ett litet sjå med köksstolarna. Det är inga fina stolar utan rejäla furuting som vi köpte på Blocket för ett antal år sedan. Men av någon anledning så äter mina barn med stolarna så det sitter inklibbad mat överallt, från rygg via säte till ben. Det blir till att utrusta sig med kniv och skyddsglasögon och sprätta bort.

Nåväl. Min fläkt blev skinande ren och vi slapp brinna inne på grund av fettbrand. Resterande punkter tar jag innan eventuell hyresgäst flyttar in.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Om en får tillåtas vara petimeter här så tycker väl jag att en gång om året/halvåret whatever är alldeles för sällan. På den tiden jag stod för handlandet i vår familj torkade jag ur inför varje veckohandling, när kylen var tom. Nuförtiden gör jag det åtminstone var tredje vecka. En gång i halvåret - då hinner det ju gulna till där nere i avrinningsgropen buäk.
** Men samma här - funkar inte med en gång i halvåret. Inte om du har barn i hushållet i alla fall. 

15 kommentarer:

  1. Du får muta Micke Sparo att komma. Då vet man definitivt att man kommit till rätt grupp och inte till ett gäng Östermalms-brats på grönbete.

    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar det vore så enkelt som en muta...men onekligen hade det underlättat om Micke dök upp med sitt skägg.

      Radera
    2. Jag har tänkt det, och hoppas att någon då ser och stoppar mig eftersom jag knappt känner igen folk jag träffat (och ännu mindre de jag inte ens sett på bild) och har norra Europas sämsta lokalsinne.

      Radera
    3. Meh. Vi har ju faktiskt setts flera gånger på 80-talet Micke så mig borde du helt klart känna igen. Dessutom, om du har så dåligt lokalsinne, hur vet du då att det är just norra Europas sämsta? Då har du ju ändå hygglig koll på var du är.

      (Ber om ursäkt till Fru EB att jag kapar tråden och pratar om annat än kök här)

      /M

      Radera
    4. Jaha, personen med begynnelsebokstaven M som jag träffade som barn! Varför sa du inte det med en gång?! Och du som jag har inte ändrat utseende ett enda dugg på 30-39 år ;-)?

      När jag säger norra Europas kanske jag menar norra Stockholms - det är så dåligt lokalsinne jag har.

      Radera
  2. Apropå fläkt. Förra våren insåg jag att det var helt omöjligt att få rent fläktfiltret (skumgummiliknande). Ringde då hyresvärden för att fråga om det var deras eller min plånbok som skulle betala ett nytt. Ähum, vi kommer och kollar sa de. Några timmar senare var det bestämt att jag skulle få en ny fläkt då den gamla var 28 år. Jag kan inte säga hur mycket jag älskar mitt generösa fastighetsbolag! Och hur skönt det är med en ny fläkt som man kan hålla efter på rätt sätt redan från början och slipper ta konsekvenserna av föregående hyresgästers skarv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hyra har sina fördelar. Även om jag inte kan låta bli att inflika att man nog betalar för dylik service på hyran.

      Radera
    2. Absolut, och det gör jag så gärna! Jag har bott 2 omgångar i bostadsrätt och hatar det. Gjorde inga vinster heller eftersom omständigheter avgjorde när jag sålde.

      Radera
  3. Jag kör mina fläktfilter i diskmaskinen. Fungerar utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även skumgummidelen (om du har en sån)?

      Radera
    2. @Havgrim (världens bästa alias btw, vad är de ens?) det var en strålande idé! Det gör jag nästa gång.

      Radera
  4. Glöm inte att rengöra diskmaskinen invändigt. Jag gjorde det tidigare idag. Fyllde samtidigt på salt och sköljmedel. Den ser ut som ny inuti nu.

    /Max

    SvaraRadera
  5. OT, Åhh, vad spännande det är, snart får vi träffa FruEB, ja hela familjen EB. Om jag blir alldeles star struck och tappar talförmågan, kan vi använda oss av teckenspråk för att kommunicera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Du gör den där knutna näven med tummen upp i en pekande rörelse mot munnen som betyder att du vill ha något att dricka, då kommer jag och häller i ett glas.

      Radera
  6. Har vi någon uppfattning om hur många som kommer imorgon?

    SvaraRadera