Vårstädning del 5: Sovrummet

Sa jag att badrummet var min favorit? Kanske att städa, men sovrummet är mitt favoritrum. Jag älskar att bläddra i sovrumslitteratur och innan du får för dig något menar jag inredningsböcker på temat. Ni vet kanske att det är en relativt ny företeelse att vi har ett specifikt rum för sömn. Det var under 30-talets debatt kring trångboddhet tanken väcktes på att det kunde vara bra att ha ett särskilt rum att sova i. Tidigare sov man i alkover i allrum eller i utdragssoffan. Min absolut härligaste sovrumsupplevelse var i den vallstuga min mormor och morfar hade där sovrummet nog var runt åtta kvadrat och hade en kort men jättedjup säng som jag som barn nästan drunknade i. I rummet fanns ett fönster som mätte runt 12*12 cm och där i sängen låg jag och bläddrade i mammas samling av filmisar och åt kodakakor.* OT.

När du vårstädar ditt sovrum ska du tvätta madrasskydd, kuddar och täcken. Jag passar också på att byta från duntäcken till sommarens lättare syntettäcken. Duntäckena ska enligt författaren torktumlas med ett par tennisbollar i maskinen för fluffigt resultat. Något jag nojar över är att de fortfarande skulle vara fuktiga när jag viker ner dem i sina vinterkassar. Av den anledningen låter jag täckena hänga ner från barnens loftsängar (perfekt torkställning!) i flera dagar på eftertork innan jag lägger ner dem i källaren. Jag använder kuddskydd för mina kuddar (affiliatelänk här) och behöver på så sätt inte tvätta kuddarna. Bästa uppfinningen.

Min drömsäng - smygfotad i bok på Myrorna

Därefter bör du rotera bäddmadrassen så att du inte nöter på samma ställe hela tiden. Damma och fukta av resårmadrassen samt dammsug undersidan av sängen. Jag torkar av min tygklädda gavel med fuktad trasa. Dammtorka alla möbler, fönsternischer, lister och våttorka dörrar och skåp. Jag skulle också fundera över om gardinerna behöver tvättas. Och om blommorna behöver duschas. 

Tips från boken: En klädborste eller klädvårdsrulle funkar bra till lampskärmar!

Mvh/
FruEfficientBadass

* Jag skojar, jag är inte född på 1800-talet.

7 kommentarer:

  1. Först trodde jag att du där i sängen mumsade i dig något från kameratillverkaren Kodak, men sen kom jag på att det nog var kakor av kåda.

    SvaraRadera
  2. Ett nystädat sovrum med renbäddad säng är ljuvligt!
    Tänkte på kudden dock. Även om den inte blir smutsig pga skydd, så tänker jag kvalster. Här åker kudde och täcke i tvättmaskinen ibland. /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, men då kanske man inte behöver tvätta den lika ofta.

      Radera
    2. Enligt professor Agnes Wold är kvalsterallergi ovanlig i Sverige pga torrt inomhusklimat. Kvalster frodas ju i fuktig miljö så det bästa är väl att på något sätt låta sängkläderna torka varje dag och inte bädda in dem under överkast direkt på morgonen.

      Radera
  3. Jag fortsätter att slås över hur mycket du gör som är kopplat till årstider. Jag tycker om årstider men kan på rak arm nästan inte komma på något som jag hänger upp på dom. Shorts- och utesimpremiär samt däckskiften men i övrigt är det inte mycket, eller det är det säkert bara det att jag inte är medveten om det.
    Idag blev det utehängda lakan, tyvärr inte för mig...

    SvaraRadera
  4. HIV GRATIS ALLT TACK TILL DR GOODLUCK.
    Hej allihopa
    Är så full med glädje att dela detta vittnesbörd om GUD som skickas till mitt liv Dr GOODLUCK, som kommer att tro att en ört kan bota hiv och aids, jag tror aldrig att detta kommer att fungera jag har spenderat mycket när jag får droger från sjukhuset för att hålla mig frisk, vad jag väntade på är döden för att jag var trasig, en dag jag svårt om den här stora mannen som är väl medveten om hiv, cancerbehandling, jag bestämde mig för att maila honom, omedvetet för mig att detta kommer att bli slutet på hiv och aids i min kropp, han förbereder örten för mig och ger mig instruktioner om hur man tar det, i slutet av 17 dagar efter att jag tog botemedel som han berättade för mig, sa han till mig att gå till sjukhuset för en kontroll, och jag gick förvånansvärt efter testet, doktorn bekräftade mig negativ, jag trodde att det var ett skämt, jag gick till andra sjukhus var också negativ, då tog jag min vän som också lider av HIV och cancer till doktorn med namnet Dr .Goodluck, efter behandlingen bekräftade hon också båda sjukdomsfria. Han har också örten att bota. (1) CANCER, (2) PENIS ENLARGEMENT, (3) Hiv och aids, (4) URINÄR TRACT INFEKTION, (5) DU ÖNSKAR DIN EXBACK ELLER ÖNSKAR ATT STOPPA AVDELNING ELLER SPARA DIN RELATIONSHIP HAN DU KAN HJÄLP DIG OCKSÅ, (6) IMPOTENCE , (7) BARENESS / INFERTILITY, (8) DIARRHEA, (9) ASTHMA, (10) DIABETER, (11) HERPS (12) OM DU BEHÖVER FRAMSTÄLLNING I ARBETET KAN JAG KAN HJÄLPA (13) Lotteri av alla slag han kan hjälper dig att vinna väldigt stort i någon form av lotteri ETC, snälla, jag vill att alla med det här viruset ska vara fria och botas, det är därför jag släpper sin e-postadress och Whatsapp-nummer för enkel kontakt med honom. kontakta honom på hans Email: goodluck05spellcaster@gmail.com eller lägg till honom på Whats-app: + 2348138654465, kan du också besöka hans hemsida: http: //drgoodluck.simplesite.com/. tveka inte att maila honom, han är en bra och en bra man. Dr.GOODLUCK tack för att du har sparat mitt liv, och jag lovar att jag alltid och alltid kommer att vittna om ditt bra arbete.

    Här är hans kontakt,
    Maila honom på: goodluck05spellcaster@gmail.com
    Ring eller Whats-app honom: +2347038374420
    hemsida http://drgoodluck.simplesite.com

    SvaraRadera