The Millionaire Next Door - Del 2

"Frugal, frugal, frugal" heter kapitlet. Som jag nämnde i förra inlägget på detta tema, startade Dr. Stanleys undersökning som ett uppdrag för ett internationellt "trust company". Syftet var att lära sig mer om hur folk som hade mer än 10 miljoner dollar betedde sig och hur deras konsumtionsmönster såg ut. En av er läsare har refererat till den här episoden men nu fick jag läsa ursprungsvarianten. De (forskningsgruppen) hade arrangerat fokusgruppsintervjuer med amerikanska mångmiljonärer i ett penthouse på Manhattan. Till detta hade man noggrant valt ett antal cateringbolag med briefen att här skulle crème de la crème serveras så fram med det bästa: Kaviar, champagne, tryffel och årgångsviner! Sagt och gjort. Men döm om forskarteamets förvåning när det in genom dörren stegar folk som såg ut ungefär så här:


Anspråkslösa snubbar i beige klädsel och armbandsur som kostar max en tusing. Den flådiga buffén lämnade de orörd (minus de salta kexen) och på frågan vad de villa ha att dricka sa en av deltagarna: "I drink scotch and two kinds of beer - free and Budweiser."

Forskarteamet ändrade senare sin cateringstrategi till clubsandwitches och läsk och upptäckte dessutom att dessa multimiljonärer faktiskt även uppskattade pengar som betalning för medverkan, även om det rörde sig om rätt små summor. Ränderna går inte ur, så att säga. Slutsatsen var att det är olyckligt att döma folk efter deras preferenser kring mat, dryck, kläder, bilar etc. Många människor har uppfattningen att rika människor har utmärkt smak när det kommer till dessa prylar. "But is it easier to purchase products that denote sueriority than to be actually superior in economic achievement. Allocating time and money in the pursuit pf looking superior often has a predictible outcome: inferior economic achievement."

Att leva sparsamt är en hörnsten i rikedomsbygget. Ändå har vi i regel uppfattningen att rika människor strösslar pengar omkring sig. Vi ser det på TV och läser om det i tidningar. En toppatlet visar upp sin "crib" ink. basketplan och femtusen sneakers i sin salsstora walk-in-closet. Men en toppatlet kan tjäna många miljoner om året men ändå ha ett lågt nettovärde. Denne kanske inte kan underhålla det livet mer än ett par tre år efter avslutad karriär för när kranen stängs av går det snabbt utför på grund av etablerade konsumtionsmönster. Att via media prångla ut nöjesprodukter med riktiga och långsiktigt hållbara miljonärer hade emellertid varit ett riktigt sömnpiller. "Most people who build wealth in America are hard working, thrifty and not at all glamourous. Wealth is rarely gained thorugh the lottery, with a home run or in quiz show fashion. But these are the rare jackpots that the presss sensationalize."

De amerikanska miljonärerna lägger inte pengar på kläder och klockor. De har inga aktieägare, styrelser eller finanstidningar de behöver imponera på med sådan rekvisita. Tvärt om behöver de hålla hyfsat låg profil inför sina blue collar-medarbetare - chefen får inte verka för tät. Det här erfor jag många gånger i industribranschen där mina kunder var till synes väldigt anspråkslösa snubbar med skit under naglarna. Men när man var på branschträffarna och de kunde prata fritt utan anställda med, diskuterades livligt huruvida man skulle köpa hus i Provence eller kring Comosjön. Där satt man själv, sprättig säljare med Tigerkostym i tron att man var balla allan med sina hundratusen i ISK:en.

"Why aren't you wealthy, you ask? Well, let's examine your lifestyle. Is it one of great offense? Are you in a strong income category? Congratulations, you play wonderful offense. But how is it that you keep losing the game called wealth accumulation? Could it be that you play terrible defense? Millionaires play both quality offense and quality defense. And quite often their great defense helps them outscore those who outearn."

I boken noteras också att rika människor i större utsträckning än andra budgeterar. En del stör sig på detta och tycker att en som är så rik ju inte behöver budgetera. Jag kom att tänka på ett inlägg av frihetsmamman där hon frågade en kollega om var man kunde parkera gratis i närheten av honom och fick svaret "du som är så tät behöver väl inte snåla på parkeringen." Orsak och verkan någon? Ungefär som att säga till en väldigt vältränad person att "du som är så vältränad, inte behöver du väl träna?".

"They became millionaires by budgeting and controlling expenses, and they maintain their affluent status the same way."

Mvh/
FruEfficientBadass

20 kommentarer:

  1. Jaa, ett träningscitat! Superspännande boksammanfattning, jag ser fram emot fortsättningen!
    Budget är en sak som jag har svårt för. På något vis har det en tendens att bli ett styrmedel och något att skylla på än något att se det just som en initial gissning för att kunna göra investeringar på rätt nivåer. Ett uttryck som jag använder mig av i större omfattning och med större glädje är "know your numbers". Men det är förmodligen bara en lek med ord och mina hjärnspöken.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Om man gjort erforderliga livsstilsförändringar och därtill skakat av sig sin consumer sucker blir det ju vad det blir. Däremot är det bra att, som du säger veta vart pengarna går för att kunna prognosticera.

    SvaraRadera
  3. Ja hela konceptet "Lifestyles of the rich and famous" är egentligen falskt. En av världens rikaste och mest framgångsriks, Warren Buffett, bor såvitt jag vet kvar i en ganska modest villa i Omaha, Nebraska (ganska långt från ett penthouse overlooking Central Park). En nyckel till detta framgångsrika beteende tror jag är förståelse för ränta-på-ränta-effekten: Hur mycket en konsumerad summa pengar kan växa över tid om den investeras klokt.

    Trevlig midsommar!

    Magnus

    PS. Det fanns en tid då jag störde mig på användningen av "atlet" för idrottspersoner i allmänhet och inte bara på kraftkarlar (och dito -kvinnor), vilket jag tolkade som en anglicism ("athlete"). Men jag betraktar mig som upplyst och accepterar modernt språkbruk :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. "En nyckel till detta framgångsrika beteende tror jag är förståelse för ränta-på-ränta-effekten:" Ja åtminstone initialt. Jag menar, Buffet behöver ju inte bry sig så mycket om det längre men han fortsätter väl sitt beteende av bara farten.

      P.s. Jag uppskattar din toleranta inställning till ett modernt språkbruk D.s.

      Radera
  4. "What gets measured gets done.”
    Klassisk quote och helt sann, googlar jag det visas "key performance indicator" samt "performance measurement". Ah, lovely corporate lingo!

    Men det funkar, jag är helt övertygad om det. Bokför du din ekonomi ett år eller två är det väldigt svårt för psyket att inte se sitt egna consumer sucka och ändringen blir ett måste. Fick till och med min sambo med fakeinställningen "du måste unna dig" att klippa bort onödigheter med att drämma (snällt lägga fram) 1.5 års familjebudget.

    Ändringen var omedelbar. Friheten nästa!
    Så sätt igång o mät, alla ni som undrar hur man gör.
    ez pz

    SvaraRadera
    Svar
    1. @ez pz: Föredömligt alias! Och ett föredömligtm sätt att lura med sambon på tåget. Även om jag misstänker att din sambo är one of a kind som attraheras av en uppföljning. Jag menar, i regel går "unna sig"-folk mer igång på stora visioner av typen mood boards med urklippta bilder på sommaräng och ulliga djur på. Hen är väl analytisk kan en tro.

      Radera
  5. Ja, här kanske en lärdom jag fått från KTH (reglerteknik) kan passa: För att kunna styra måste man först mäta.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bygger på med ett visdomsord från kemiteknik på Chalmers: Det är omöjligt att mäta utan att påverka.

      /AK

      Radera
    2. Heisenberg osäkerhetsrelation, påpekade det så tidigt som 1927 - för alla er "kvantare" där ute
      (lite mental gymnastik för er som vill komplettera små grodorna och stången under kommande lediga dagar)

      Radera
    3. Men i makrovärlden där vi befinner oss har Heisenbergs osäkerhetsprincip ingen egentlig effekt. Det är något som kallas observer effect som AKs inlägg handlar om. Men nu är vi långt från FIRE...

      Magnus

      Radera
  6. Svar
    1. Yes, videon läggs ut på youtube på måndag FruEB. Alternativt annan ---tube

      Radera
  7. Eller

    ”Du som lever på 2015års lön behöver väl inte ta med matbytta till jobbet”

    ”Du som kör en funktionell bil från 2005 som tar dig från A till B utan problem, ska du inte unna dig en 2019årsmodell, enbart 7800arbetstimmar så är den avbetald”

    ”Du som har låga omkostnader och inga barn, ska du inte sluta sno med dig halva företags-fruktkorgen hem”

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör du det, snor med dig halva fruktkorgen alltså?

      Radera
    2. Fritt att plocka på sig ur fruktkorgen sista dagen i veckan. Själv tog jag en banan i går/frivilligpensionär

      Radera
    3. "Själv tog jag en banan i går" Där ser man, där ser man, en banan minsann. Okej då är jag med. Jag tänker på en f d kollega som brukade småspringa fram till fruktkorgen vid leverans och plocka åt sig en 5-6 avv sina favoriter som hen sedan lät ligga på sitt skrivbord från vilket hon mumsade under veckan. Ett s kallat odrägligt beteende men ej kompatibelt med ovan beskrivit som bara är smart och miljövänligt.

      Radera
    4. Nej, snor aldrig frukt. Det vore ungefär som att ta med toarullarna från jobbtoan, nästintill stöld.

      Radera
    5. En före detta kollega märkte bananer med sina initialer och lät dem sedan ligga kvar i fruktskålen.

      Radera
  8. När det gäller mätningar brukade min exman, som är fysiker och försörjde sig på att konstruera och sälja avancerad mätutrustning, alltid säga att det är omöjligt att mäta i ett system utan att störa det...

    Mera on topic (kanske):
    Det här med budget eller inte. Och vad en budget är bra för och när den blir mer av problem än lösning tycker jag är superintressant. Jag håller på och skriver på en bloggpost som tangerar det.

    En budget är en ram och en ansats. Det gäller både i arbetslivet och privat. Jag personligen måste alltid ha luft i en budget. Sen gör jag aldrig av med pengarna. Om jag vet att min budget är tight blir jag löjligt snål och avstår eller skjuter upp även nödvändiga utgifter som jag mycket väl hade haft råd med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "En budget är en ram och en ansats." Där är mitt problem - jag kan inte se saker som ramar eller ansatser. Jag kunde drömma mardrömmar om övertrasserade budgetar när jag jobbade och jag hade ga-ran-te-rat gått över i det beteende du nämner i sista meningen om jag haft allvarliga budgetamibitoner. Det finns enligt mig tydliga kopplingar mellan FIRE/sparsamhet och småneurotiskt beteenden. Är det en slump att sekten har en rätt stor andel styrketränare och löpare? Nay! Det är mätbara aktiviteter.

      Radera