Frugalt tips barnkläder

För någon månad sedan var det mycket bråk hemmavid på morgonen. Våra flickor "hade ingenting att ha på sig" vilket var märkligt eftersom deras lådor knappt gick att stänga.* Jag föreslog då att vi skulle ta ut allt, tvätta, vika Kondo style och se på problemet ur ny synvinkel samma eftermiddag. Vilket de båda med emfas (notera detta) röstade ner med kvalitativa argument som "seriöööööst mamma". Nej, enligt mina döttrar var en shopping bonanza i köpladan den enda kuren mot denna garderobiärt prekära situation. Hade detta varit för en fem-sex år sedan hade jag nog gått dem till mötes. För jag har de facto inte köpt så mycket kläder till barnen på sistone, kanske framför allt för att min vän Hongkong-E levererar ett ständigt inflöde av felfria, avlagda flickkläder av fantastisk kvalitet (one-child-syndrome).

Men nu är det inte fem-sex år sedan och jag är en frugal weirdo tillika capsule wardrobe-fantast. Och även om jag för ett ögonblick kände uppgivenhet vid åsynen av deras rent ut sagt bedrövliga byråinnehåll tänkte jag inte ge mig utan fight. Samma dag bokade jag två tvättider på raken, hävde ut innehållet i deras byråer och sorterade igenom rubbet.** När allt var tvättat, torkat och invikt i prydliga klädrader strök jag skjortor och även vissa T-shirts och byxor. Efter att ha konverterat ett par urvuxna byxor till shorts började jag montera outfits vilka jag fotograferade på nedan sätt, ink. skor och vid förekommande fall - accessoarer.


Ovan ett exempel till 11-åringen, som samma morgon med tårar i blick sa att hon inte hade några shorts att ta på sig i värmen. Jag satte samman cirka sju stycken stilar per man som jag sedan fotograferade till varsin "Style Sheet Summer 2019" med deras namn och bild på. Sen lade jag kläderna i varsin hörna av vardagsrummet med bladen bredvid.


Det blev lite förvirring till en början. Vårt backoffice-barn fastnade på omslagsbilden och jag fick med mild hand tvinga henne i den första outfiten. "Jag väljer den här" sa hon då (det är den på bilden längst upp till vänster nedan) och jag fick förklara att alla kombinationer var hennes. För det var ju hennes kläder. Därefter tvingade jag dem att testa sig igenom samtliga förslag och sätta betyg 1-10. Mellanbarnet var rätt tuff med betygen, medan minstingen delade ut tior som om fanns det ingen morgondag. Hon sa också något oerhört snällt till mig nämligen "Jag fattar inte att du förstår min stil så bra". [OMG emoji med mammahjärta som sväller över av fashion confidence].


Det roliga var att de fortsatte att skapa klädkombinationer hela dagen och jag överhörde fraser som "Jag har mycket mer kläder än jag trodde" och "Äntligen ordning i mina lådor". Återstår: Inköp av ett par shorts till #1 och ett par jeans till #2. Estimerad besparing: 700 spänn? Vet ej, the sky is the limit. Men det är egentligen inte denna besparing om 700 kronor jag tycker är något att snacka om. Det som förhoppningsvis slagit rot i dem är insikten om att stil handlar mindre om antal spenderade kronor och mer om att skapa snygga kombinationer av det man har. #sparad-krona för barnen under resten av deras liv, minskat slitage på miljön och mer harmoniska klädvarelser så winwinwin.

Kurerar du dina eventuella barns garderober på liknande sätt? Om ej - get your shit togetha.

Mvh/
FruEfficientBadass

* OT men enbart en flickmoder kan förstå stressen i att, halv åtta på morgonen, höra deras frustrerade stön från garderoben och "mamaaaaa jag har ingenting att ha på mig varför kan vi inte få kläder som alla andra baaaaaarn". Vad ska man göra liksom? Vaporisera fram en ny outfit? Hade de kommit till mig en eftermiddag efter skolan hade vi åtminstone kunnat vidta åtgärder, men ens handlingsutrymme en halvtimme före skolstart är begränsat. 
** I vanlig ordning var cirka 75% fläckat bortom "skrubba-med-svamp"-åtgärdbart. Redan där en hint om problemets lösning. Vidare ligger allt sammantrasslat som i en stor, oattraktiv textilhög, inte helt olik de afrikanska klädberg som flashade förbi i True Cost.

17 kommentarer:

  1. Mammahjälte-delux!

    Kondovikningen har minskat mitt klädraffsandet på morgonen. Ser nu att jag borde sätta samman några outfits och sätta upp bilderna på garderobsdörren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lägg ribban lågt, ett par-tre outfits som funkar för stunden är en bra start. OT men jag noterar att jag åtminstone i MIN vy av datan (DATAN) ser väldigt mycket GDPR-reklam nuförtin'n. The irony. Stackars Google försöker matcha annonsör med nyckelord i text.

      Radera
  2. Vilken underbar mamma du är! Du löste problemet genom att vara finurlig och ge dem din tid. Hade du gjort på samma sätt förut, när du jobbade eller är den lediga tiden den avgörande faktorn? Förutom att du är duktig med foto och sätta samman outfits förstås! /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men fetglöm. Det här var ju ett heltdagsprojekt. Jag minns att jag ibland, fordom, kunde ta en heldag semester för att rensa i barnens rum när de var på skola/dagis och jag rensade ju då även igenom klädlådorna. Men jag gjorde inga klädkombinationer.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Snyggt jobbat:) skulle behöva göra samma sak fast för mig själv. Men tycker alla kläder ser bra ut tills jag ska gå ut i dom...

    har någon här provat sparkontot på Norwegian bank? Ska visst ha 2%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Men tycker alla kläder ser bra ut tills jag ska gå ut i dom..." haha ett litet aber bara.

      Nej, har inte testat. Hoppas att räntan inte är lika volatil som Avanzas "Spar+"-konto jag skaffade för några år sedan och avseende vilket jag får cirka en ränteuppdatering per månad (ofta till det sämre). Tur att jag bara har en krona där (som jag f ö har 0 kr ränta på vilket är märkligt, några ören borde jag fått ändå).

      Radera
    2. Jag hittar bara ett sparkonto med 0,7% ränta på Bank Norwegians hemsida??

      Radera
  5. Nja, kan inte säga att jag gjort detsamma - med 3 söner i familjen, varav alla föredrar jeans eller jeansshorts nertill & lång- eller kortärmad t-shirt upptill är klädproblematiken än så länge obefintlig i vår familj.

    Dock är deras garderober minimalistiska - 2 par jeans, 3 par shorts & en dryg handfull t-shirts vardera, plus varsin hoodie & varsin skjorta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kände jag verkligen igen mig. Har en son med lika minimalistisk garderob. Problemet blir ju nästan tvärtom ibland ... :-D

      Radera
    2. Å underbart. Pojkar/män är faktiskt ofta minimalistiska av sig själva, det ser jag hos maken. Sen finns det ju inte lika mycket variation som i kvinnokläder heller. Vilket jag tycker skulle vara en befrielse...klär mig för övrigt ungefär som en man.

      Radera
  6. Appråpå tweenies och utstyrslar så tog cykeln till MOS (Mall of Scandinavia) i Solna häromdagen för ett första besök någonsin.

    OMG som det heter nuförtiden; så stort det var, så blänkande det var.
    Såg många tweenies med tillhörande bihang, med koncentration vid klädaffärerna av allehanda sort. Tittade även in i LEGO-butiken, men där var det mest förvuxna nördar som kollade in legotech kartongerna och stod och de verkade även sukta efter Star wars byggena (var det 5000 kr jag såg på prislappen för ett star wars-skepp?)

    Hur som, många olika butiksnamn och även sådana butiker jag trott gått i konkurs för länge sedan eller iallafall lämnat Sverige. Att gå in i Disney-shoppen och se all kinesisk plast som krängdes till mycket feta marginaler fick mig osökt att tänka på marknadsföring och marknadsföringens makt över många människor.

    Känslan kom över mig att jag varit här i MOS tidigare, men det har jag ju inte. Kanske beror det mer på att det i princip ser likadant ut som i olika Malls i Kaliforniern som jag besökte på 80/90-talet. Skillnaden var kanske att i Kalifornien såg man vakter och säkerhetspersonal lite överallt, dessa lyste med sin frånvaro helt i MOS. Men man kanske har något undangömt state-of-the-art-kontrollrum med ansiktsigenkänning och en kader med säkerhetspersonal man kan snabbt sätta in. Mest troligen inte, för det är ju en kostnad och sådana vill man ju helst undvika i möjligaste mån.

    Nåväl, vini vidi vici är väl att ta i, men två av tre är rätt bra. Det är lite som en turistattraktion utomlands; nu har jag varit där och jag kommer aldrig att åka tillbaka någonsin.

    Anonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. "och en kader med säkerhetspersonal man kan snabbt sätta in" Underbar formulering. Kader. Talar du franska? Tänker på termen cadre=tjänsteman typ. Så skönt att du fått MOS ur systemet. Älskar att du känner att du "redan varit där". Och "så stort det var, så blänkande det var." Mitt senaste minne var att jag åt mat på ett ställe som försökte se ut som en gårdsbutik och sedan höll på att drabbas av panik när jag förgäves letade efter systemet. Men då var det en medmänniska som hjälpte mig, vilket var en positiv upplevelse.

      Radera
  7. Jag blir alldeles rörd av hela historien! Och av barnens reaktioner! Lite som när mössen tagit sig tid att sy den där klänningen åt Askungen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska sy den vi ska knåpa vi ska pyssla vi ska klippa, absolut, de osynliga och effektiva mössen, det är vi mödrar.

      Radera
  8. Wow, jag är imponerad, riktigt najs gjort alltså. Själv har jag en son som på alla sätt överglänser mig när det gäller att plocka ihop en outfit, så det är nog snarare han som skulle kunna göra nåt liknande för mig. Hm, det kanske inte är en sån tokig idé faktiskt, jag kanske ska be honom gå igenom min garderob med olika collagetröjor och se vilka jeans och t-shirts som passar med vilka tröjor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha love it. Finns det f ö något i hela världen barnen gillar mer än när de får lära upp oss föräldrar om någe? Så naturligtvis gör du det.

      Radera