Varför budgetar suger

Jag har, som ni redan märkt, nyligen upptäckt bloggen "20 something finance" och kan inte låta bli att låta mig inspireras av några av hans inlägg. I ett inlägg från januari i år skriver han om varför budgetar suger. Att på förhand stipulera att X% ska gå till ditten och Y% till datten, är ungefär lika smart som att anpassa sitt konsumtionsbeteende efter lön. D.v.s. göra en Johnny Depp och bränna varenda dollar, även om du dragit in alldeles för mycket pengar på skitprestationer av typen Pirates of the Carribean.* Men jag skulle tro att han har en budget och den ser ut något i stil med:

- Mitt vin: 30 000 dollar per månad
- Min personal på 40 pers: 300 000 dollar per månad
- Sprida min författarvän Hunter S. Thompsons aska genom att skjuta upp den över Aspen i en specialbyggd kanon: 5 miljoner dollar
osv.

Icke desto mindre är han en sopa.


Istället säger han (20 something-Miller) att ju mer du tjänar, desto mer ska du spara. Att dra in 80 000 i månaden och klappa sig på axeln för att man fondat iväg de av din banktjänstekvinnas rekommenderade 10% i bankens aktiva förvaltning är enfaldigt (såvida ditt mål i livet inte är att bli fri, då är det ett rationellt beslut). Jag lyssnade på senaste ChooseFI med f.d. PR-snubben David Sawyer som skrivit boken "Reset - How to Restart Your Life and get F.U. Money" som sa något i stil med att när han var på toppen av sin karriär, som skotsk VD för det internationella PR-företag han jobbaade för, hade han pengar nog att täcka två (2) månaders livsomkostnader. Hans poäng var att många akademiker och högre tjänstemän är bra på att sköta sina företags affärer, men usla på att ta hand om sin egen ekonomi. Jag skulle kunna skriva en essä om detta men spar det till en annan gång.

Vidare påpekar Miller att det i gängse finansråd till populas nästan aldrig förekommer prat om skräddarsydda mål. Det som är okej för majoriteten (att sätta undan 10-15% i ett pensionssparande för att känna sig duktig och kanske ha råd att gå två år tidigare) är knappast relevant för en frugal weirdo och frihetslängtare.

Miller tycker överlag att vi är för mesiga när det gäller att avsätta pengar till framtida frihet vs. avsätta pengar till fluff. "Only 20% towards financial priorities? Meanwhile 30-50% towards superfluous stuff like 'nights out' and '121 channels of cable'?" Jag tänker ofta på detta också, hur fördömande folk kan vara när någon stashar 40% av sin inkomst i långsiktigt sparande, medan en 40%-ig avsättning mot en pool eller en skoter [till] anses helt rimlig.

Han avrundar sitt resonemang med: "You'd be foolish to take this advice and even more foolish to give it." Jag älskar karln. Så ovanligt med folk som kan tala ur skägget och inte braska med ett evinnerligt "Alla har olika förutsättningar, allt sparande är bra, man gör så gott en kan bla bla bal" (want a bedpan with that?). Det är ett faktum att företrädesvis amerikansk medelklass är alldeles för dålig på att investera givet konsumtionsutrymmet den haft de senaste 7-8 åren. Och ett skäl till detta är att finansmedia och finans-"rådgivare" lägger sparkvotsrekommendationen på pussynivå (jag menar då på en kattunges nivå, när man bör lägga den på ett lejons dito). Och eftersom gemene man prioriterar omedelbar kickback framför framtida sådan är gemene man dömd till ett liv utan Freedom Unlimited-pengar. Ty den som ej spar, han blir aldrig rik.

Jag spaj 7%

Klarar du att spara även utan budget?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Vid genomläsning så här på morgonen inser jag att inlägget är något förvirrat. Jag talar om a) budgetar suger (d.v.s. det hjälper inte att ha en budget om du däri har värdelösa eller för generöst tilltagna kategorier) och b) folk sparar för lite. Jag tror att jag missar att tydliggöra min ståndpunkt som är att du ska skala dina lökar så att du är nere på benen. Därefter lägger du till det som är av absolut värde, ex. hemlagad mat, elräkning och rouge. Detta är din "budget". Resten går in i frihetsmaskinen. "Budget" i min värld existerar inte. Däremot finns det något som heter "uppföljning" vilket är jättebra om du vill se hur väl du lyckades med ditt frihetsarbete föregående månad eller YTD vs. samma period föregående år. Ett tips här är att plotta in din spending som en linje i ett linjediagram och ditt sparande i en annan linje (annan färg då) i samma linjediagram. Det brukar se väldigt tillfredsställande ut i det fall du är på rätt bana (när linjerna korsar varandra blir det en extrainsatt Freixenet mini) och så kan du lite diskret sitta och plocka med din graf under nästa ATP/APT/AP whatever, ingen kommer att misstänkliggöra dig eftersom okynnesanvändande av företagsdator sällan är synonymt med Excel. D.s.


* För övrigt överraskades jag i ett loppisfynd av filmen Neverland och en avskalad Depp som faktiskt är en bra skådis, trodde inte att han kunde spela annat än män i lustiga hattar och läskiga leenden. Om du vill veta lite trivia om filmen kan du maila.
** F.U. översätter han med Freedom Unlimited, lite fyndigt.

23 kommentarer:

  1. Gilbert Grape? Som jag minns det en mycket bra skådespelarinsats, helt utan hattar och läbbiga leenden. Måste nog se om den ikväll, bara för att! Mvh DefenseofJohnnyDepp

    SvaraRadera
  2. Kul inlägg som vanligt. Ja det där med budgetar är ju lite si och så, speciellt för oss frihetsälskare. Jag gjorde en budget för några år sedan när vi började med det här enkom för att se vad som är rimligt för oss, och för att inget onödigt hade slunkit igenom. Denna budget blev lite av vår målbild, dvs "ge fan i att spendera mer än denna summa". Annars gör vi som så att vi helt enkelt skickar över en viss summa till Avanza varje månad, sen betalar vi räkningarna och (över)lever och resten som blir över åker till ett buffertkonto (som i skrivande stund har tickat upp till 200", trygghetsnarkomaner deluxe).

    Att öronmärka pengar gör vi inte. Ena månaden går det åt mer till mat och inget till kläder, på sommaren köper vi lite mer kläder och snask och på hösten kommer det barnaktiviteter (simskola idrott etc) och annat tråkigt som tandläkare och bilservice. På vintern tar elräkningen ett obehagligt stort utrymme av husbudgeten.

    Uppföljning görs varje månad på blogg och en rejäl årsredovisning med lite roliga fakta om årets sparande och slösande göres lagom till tolvslaget varje år.

    http://snalgrisen.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra struktur! Jag hoppas att ni inte sitter i realtid och nyktert gör uppföljning på nyårsafton, det bekräftar svenne banans fördomar mot frugala nördar...antar att du preppar.

      Radera
  3. Budgetar... jag har mer ett hum om var vi borde ligga på diverse kostnader typ bil och mat. Vi budgeterar inte utan tittar på vad vi får in, drar av till sparandet direkt och får leva på det som är kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någonting ditåt ja. Men det är ju kopplat mer till uppföljning (att ha koll på var man ligger i olika kategorier). Det blir vad det blir fast med en frugal twist i att man inte låter pengarna rinna mellan fingrarna.

      Radera
  4. Han avrundar sitt resonemang med: "You'd be foolish to take this advice and even more foolish to give it."
    Jag fattar inte. Can you please explain??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske är lite trög men han menar väl helt enkelt att du inte ska ta emot rådet att göra budget och du ska heller inte ge rådet att göra budget?

      Radera
  5. Jag känner att digital detox + följa bloggar och kommentera inte riktigt går ihop sig. ;-) Men här kommer iaf ett litet livstecken från mig.

    Först och främst, jag tycker du bara ska skriva när lusten infinner sig. Så gör jag nu och även om det blir färre inlägg, så blir det helt klart bättre inlägg. Fördel med färre inlägg är dessutom att jag har färre inlägg att läsa ikapp när jag är på nätet. ;-)

    Jag har aldrig fattat grejen med budget, det brukar bara sluta med att jag får panik för att jag ser hur mycket pengar som försvinner varje månad. Hua! Dessutom stämmer aldrig budgeten i slutändan, eftersom jag har hästar som blir skadade eller så får jag pengar tillbaka som jag inte räknat med.

    Nä, mitt knep är att först flytta över pengar till Avanza, sedan betala alla räkningar och därefter försöka att inte göra av med de slantar som är kvar, för att när nästa lön kommer, flytta över de extra slantarna till Avanza dagen innan löning. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag är också så sugen på digital detox. Tog faktiskt bort Avanza-appen igår. Men som sagt, svårt att blogga då.

      Jag håller med att budget för min del blev mer av ett otrevligt tvång och en hua-upplevelse än ett verktyg.

      Radera
  6. I min budget som anger miniminivån ingår endast alla kostnader som är nödvändiga så länge jag inte ändrar på vissa förutsättningar och exempelvis bosätter mig i bilen. Jag räknar med 2000kr för mat, men om det sista dagen i månaden visar sig att jag bara handlat mat för 1789kr så springet jag inte iväg och handlar oxfilé eller dylikt för de 211kr jag har kvar.

    SvaraRadera
  7. För att ytterligare slå hål på dina fördomar om Depp, kolla filmerna: Gilbert Grape och Edvard Scissorhand.
    Angående budgetar. Det finns inget rätt eller fel, det finns bara konsekvenser ;-D

    SvaraRadera
  8. Mitt exceldokument brukar heta budget men i ärlighetens namn så är det bara en lista på fasta kostnader, plus matpengen och lite periodiseringar för sådant som jag vet kommer. I min värld trodde jag alla hade ett sånt men jag har blivit uppmärksammad på bland folk i bekantskapskretsen att detta inte är fallet. Vissa tycker Excel är krångligt och andra gör det bara när de ska köpa hus för att veta om de har råd.
    Utgångspunkten för fasta kostnader har alltid varit att de ska funka med eventuell a-kassa. Tyvärr har jag inte sparat mycket för det, har alltid varit svag för konsumtionsmöjligheterna med den pott pengar som visas när man tar lön minus fasta kostnader. Men inte längre!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har satt ribban att jag ska kunna bo kvar även om jag blir sjukskriven. Vem vill tvingas sälja lägenheten och bli bostadslös medan man genomgår cancerbehandling.

      Radera
    2. Ja precis!
      Vi ställde om ganska smärtfritt till en föräldraledighet och 60% av tidigare inkomster. Det var en bra övning, en sjukskrivning kan komma plötsligt och vara länge. Om jag detoxat konsumtion mer tidigare hade det gått ännu bättre. Det hjälper att min man är frugal weirdo på naturlig väg (smålänning).

      Radera
    3. Jag har en kompis som är en smålänning så när vi var i mataffären så kunde man få spenat några kr billigare om man köpte två påsar, så hon och en annan kvinna gjorde en deal och möttes efter kassorna. Jag tyckte det var lite väl extremt även för mig.

      Radera
  9. Kolla in filmen Blow (2001) med Depp. Riktigt bra.

    SvaraRadera
  10. Johnny har gestaltat fantastiska karraktäter. Jag misstänker att de mindre bra jobben hänger ihop med hans mindre bra ekonomi. Du har många kult filmer att se fram emot i höst😀 mvh

    SvaraRadera
  11. Budget: När jag blev själv med gården gjorde jag snarare en årkalkyl på det oundvikliga ( el, försäkring på fastigheten, sophämtning mm) och delade det på 12. Automatisk överföring på 5 tusen/månad gör att jag inte mår dåligt när alla dessa kostnader kommer utan betalar från det kontot och så har det aldrig hänt...

    SvaraRadera
  12. Har inget egentligt behov av budget eller ens uppföljning. Det kommer sig naturligt och ibland går mer och ibland går mindre pengar åt. Tror att det viktiga är att inte alltid slösa och ga en rimlighetsuppfattning om kostnader. Då jag sen en tid tillbaka har min blogg försöker jag att sammanställa, ligger nu några månader back och får väl ta itu med jobbet.. Det är inte superkul att summera matkostnader osv och samtidigt så finns de ju där oavsett sammanställningarna. Egentligen kan det hårdras till att säga, sammanställning krävs när man känner att man inte har koll för att då ta reda på hur det faktiskt ser ut.

    SvaraRadera