Apropå kastruller

Jag återanknyter till inlägget om köksattiraljer efter ett faktiskt besök hos Myrorna i helgen. När det gäller köksprylars funktion är det alltid bra att ha med sig en morsa, de verkar ha haft Kastrull & Gryt-kunskap på schemat på 60-talet. Nere i köksavdelningen på mitt lokala Myrorna hittade vi två praktexemplar. Den ena kastrullen med en guldfärgad botten. Trodde jag i alla fall, men fick veta att en kopparbotten är bra för då bränner sakerna inte fast. Det här exemplaret kostade 60 kronor. När jag gick hem och googlade såg jag att dessa går för runt 500kr. På hemsidan för den vänstra kastrullen framgår även att "kopparbotten bidrar till en jämn värmefördelning över hela ytan". Well nice.


Ovan t v: 566,25kr   Ovan t h: 60kr


Vi hittade också en nätt liten gjutjärnsgryta för 200kr. Att jämföra med den jag hittade på nätet nedan:


Ovan t v: 599kr Ovan t h: 200kr
Jag är inte kungen på procent, men är jag rätt ute om jag säger att du får kopparbottensgrytan till 90% rabatt och gjutjärnsgrytan till 65% rabatt cirka? Och då har jag storsint räknat på en budgetvariant av gjutjärnsgryta. Som du vet verkar dessa grytor ha blivit den nya kniven i symbolvärde för köksnördar, så jämför du med nedan gryta får du Myrornas-grytan till 92% rabatt.*




Gjutjärn blir tydligen bara bättre och bättre med tiden, men man ska inte använda diskmedel till att rengöra utan varmt vatten, därefter smörja med fett igen. Jag orkade inte göra en Rika Tillsammans-tabell på prisdiffen, men 92% rabatt ink. miljöspar låter väl rätt ok?


Mvh/
FruEfficientBadass


* Ja jag vet, den är sjukt snygg den röda...att skaffa en Creuset är lite som att gifta sig - til death do you part.





9 kommentarer:

  1. Agree agrre, men bara en liten heads up på koppardrömmen. Vi fick en liknande av släkting. Jag jublade så klart för det fina gratistillägget i köket tills maken en dag torrstekte den och kopparen började falla av. Därunder blottade sig en ansenlig mängd bly (är vi 99% säkra på, vi tog den aldrig till kemikalieinspektionen) och den åkte ut fort som en oönskad fis. Jag har blyfobi, det tror jag man ska ha. Den var från 60-70-talet tror jag.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det var bly i den eftersom bly har en väldigt
      låg smält punkt typ som ten . MVH Tintin

      Radera
    2. Trevlig Söndag önskas gryt fetischisten.

      Här fortsätter de 8% att växa med ränta på ränta.

      Radera
    3. Hmmm...jag får ta er feedback tillbaka till Dr Gryta och återkoppla.

      Radera
    4. Troligen aluminium, bly nästan säkert inte.

      Radera
  2. Tintin:
    Smart! Ja allt som är blyfärgat och väger bly ger mig spatt. Jag kanske hivade i onödan.. Hoppas Dr Gryta vet besked.
    Vi gladdes så åt en fin servis vi fått. Jag vet att det for genom mitt huvud att ”hmmm, hur KAN den glasyren vara så vacker?”..
    Jag o maken åt på den härom månaden, gladdes igen åt den vackra glasyren. Googlade och sen ridå. Den togs ur produktion då det var bly i glasyren. Nu är den arkiverad hos oss. Skittråkigt. Dösnygg var den. Kosmos heter den. Blå och snygg. Och full av bly.
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt fin (googlade). Det verkar vara full kommers på Internett så din bly awareness verkar inte vara allmän. Folk kanske tycker det är värt lite bly för att få äta på Gefle.

      Radera
    2. Hej igen !Det finns bly i stort sätt allt glas och porslin.
      Men i väldigt små mängder så inget att oroa sig för .MVh

      Radera