Ekonomiskt oberoende - inget för de rika

I kölvattnet av corona varslas folk i parti och minut. En del välkomnar det som en kick därbak i att ta tag i en ej realiserad dröm av något slag. Andra får en gentle reminder om att de inte var fullt så oersättliga som de trodde och får ett incitament att bygga upp en egen trygghet istället för att förlita sig på den så kallade anställningstryggheten som plan A, B och C. För merparten är det emellertid bara obehagligt. Jag pratade med en kompis vars svåger fått kicken efter nästan tio år på samma stora bolag. Trots att bolaget, förutom coronakris, redan innan stod i begrepp att genomföra en större omstrukturering var mannen chockad över beskedet. Till saken hör att min kompis svåger har det rätt gott ställt. Han och hans fru har alltid tjänat bra, de bor fint, har lantställe, båt och reser flera gånger om året på fancy pancy resor etc. varför vän av ordning skulle utgå från att uppsägningen inte drabbar någon fattig, i bokstavlig mening.

Men nej. Svågern var förtvivlad, på gränsen till desperat. O-möj-lig-en skulle familjen klara sig på  en knapp miljoninkomst (fruns) per år framgent. Det krävdes två! Och även om han av avgångsvederlagsskäl har ett år på sig att klura ut nästa steg är det inte helt otänkbart att corona kommer att försämra möjligheterna även för akademisk medelklass att hitta lämplig maka åren som kommer eftersom så många dyra högutbildade får gå under så kort tid. Samtidigt som det matas ut ny billig arbetskraft, dessutom med fräscha kunskaper, från universitet och högskolor i samma takt som tidigare.

Återigen blev det tydligt. Ekonomiskt oberoende har rätt lite med storleken på tillgångarna att göra. Om jag hade fått byta liv med killen i fråga hade jag efter en veckas inventering av tillgångar, fem timmar med Excel och en och annan grogg, kommit fram till att jag varit as-oberoende. Varför? Jag hade antagligen sålt av ett hus, en båt och jag hade om-gå-en-de skurit ner resebudget och konsumtion till en femtedel (i post-corona-mått mätt). Vidare hade jag inte haft medlemskap i en av Stockholms mer exklusiva golfklubbar och jag hade heller ej ätit ute för fyra tusen i månaden och så vidare tills jag var nere i den konsumtionsnivå jag har idag.

Därefter hade jag loggat in på Internetbanken och inventerat det som legat där och skrotat, merparten troligtvis i någon dyrfond från Kuckelimuck Bank parat med en eller två testosteronaktier. Jag hade omgående sålt rubbet och investerat 80% i billiga indexfonder och behållit resten som kontantbuffert. Sen hade jag glidit in på Qasa och lagt upp bilder på gästhuset som står tomt och outnyttjat på tomten, eftersom hans fru värnar om deras personliga integritet (kan bara tolka det som att de under veckans två fria timmar har swingersfester på tomten). Sådärja, ordningen återställd, ekonomiskt oberoende comin' right up. Trots att jag och han jobbar med exakt samma förutsättningar. Ställ nedan två mot varandra:

"Vi kan omöjligen klara oss" & "Det går utmärkt att klara sig". 

Ser ni, de är motsatser, på samma sätt som:

"Jag är någons bitch" & "Jag är inte någons bitch".

Reservation för att jag baserar mina antaganden på mycket lösa boliner, jag känner knappt karln och kan bara gå på skvallerfakta. Men principen tror jag går att applicera på både en och ann'. Det vill säga: Folk med stor kostnadskostym som tror sig vara fångna vid sitt höj- och sänkbara skrivbord trots att de egentligen inte är det. Lite som den där elefanten som redan som unge blev bunden med rep fäst vid en liten pinne i marken så att den även i vuxen ålder tror att den inte kan rycka sig loss. Det är både ironiskt och sorgligt. Den som på pappret är ordentligt rik är den som inte kan luta sig tillbaka och njuta av sina tillgångar genom att byta en del av dessa mot tid.

Känner du någon som drabbats av varsel nyligen men som egentligen inte borde få panik? Kanske du själv?

Mvh/
FruEfficientBadass

36 kommentarer:

  1. Inser att jag alltid borde ha panik med min månatliga inkomst på under 10000 i månaden, där ingår semesterresa till släkten i Småland och kanske någon utelunch i månaden.Nej jag är inte fattig och olycklig, visst skulle sitta skönt med lite mer kosing men fattar inte grejen med att dra på sig så mycket prylar och ännu värre barn, som man inte har tid med.Förstår faktiskt inte, bara jaga på men aldrig hinna med, låter inte alls roligt.livet blir en enda transportsträcka med vad du materiellt har åstadkommit och gjort, det blir av underordnad betydelse den dag livet når vägs ände tror jag. Precis pratat med en snart 90-åring som ångrar att han har ägnat alltför mycket tid åt sitt arbete istället för sina närmaste./En

    SvaraRadera
  2. Helt otroligt. Ibland kan man bli helt matt. Visst kliar det i fingrarna när man hör om folk som kommer att få så dålig pension, som inte klarar sig på sin lön och som inte kan spara. Tänk att få sätta tänderna i deras budget. Skulle vara så roligt.

    SvaraRadera
  3. Tror och hoppas att de stora vinnarna efter detta är ungdomarna beronde på hur långt det går.

    Bostadskrach = Billigt boende
    Masskonkurser = många nya företag som startas som kanske hellre anställer yngre.

    SvaraRadera
  4. Det låter ungefär som min äldre kollegas situation, men i det fallet är det frun som blivit uppsagd. Båda är närmre 60, bor väldigt billigt, tjänat bra under flera års tid men inte sparat en enda krona. Han tjänar dessutom mer och behåller sitt jobb så det är den lägsta inkomsten de förlorar. Men klagandet, jag blir tokig! På min kollega låter det som att de blir tvungna att begå kollektivt självmord eftersom det skulle vara det minst plågsamma alternativet. Att dra ner lite på lyxresorna och sluta äta ute flera gånger i veckan för en tid framöver är tydligen ett öde värre än döden. Men jag lyssnar förstående, nickar och stämmer in i hans sorgsna blick medans jag inombords jublar över mitt kapital som jag byggt på en bråkdel av hans lön. Gubbjävel!

    SvaraRadera
  5. Kan bara instämma. Frun förlorade ett väldigt välbetalt jobb. No biggie ... vi har: 1) ett aktiebolag där vi under de senaste "goda" åren jobbat upp en årslön i buffert, 2) inkomstförsäkring och a-kassa, och 3) privat buffert. Vidare jobbar vi båda inom eftertraktade tillväxtbranscher så det tog henne 1 månad att hitta ett nytt jobb med en roligare roll och stabilare anställning (fast till halva lönen).

    SvaraRadera
  6. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom det uppenbara att det är en scam som Benson ovan erbjuder så måste man säga att språket har förbättrats i dessa sol-och-vår-erbjudanden.

      Så om några år kan vi se fram emot nästan språkligt godtagbara propåer allt eftersom google translate förbättras i rasande takt, men det kommer då antagligen fortfarande finnas formuleringar som inte stämmer med en text författad på svenska.
      Samma sorts scam naturligtvis, endast iklädd finare kläder.

      Radera
    2. Ja ni har inte fattat att JAG bara är en robot som genom min interaktion med er i flera års tid byggt upp human intuition så snart kommer jag varsamt lotsa er in i min "lånemaskin".

      Radera
    3. Vad är det här "© ️ Alla rättigheter reserverade" ? Har hon tagit copyright på scam måhända ;-)

      Isåfall lär hon ha att göra världen runt, i den mån aktuell lagstiftning stödjer dylikt, om det är så att hon vill ha pekuniär ersättning eller att straff ska utdelas

      Radera
  7. Skrev en kommentar imorse så nu vet jag med säkerhet att jag inte kan kommentera med mobilen hos dig, skumt!

    Jag skrev typ: "Bra inlägg! Jag gissar att det här är och kommer bli allt vanligare iom att varslen på tjänstemän tycks vara vanligt förekommande just nu. Sen om han sålde av allt som du skrev PLUS sitt primära boende och flyttade till typ Hälsningland skulle sannolikt inte ens frugan behöva jobba. Men men, det är väl omöjligt att leva på det viset..."

    SvaraRadera
  8. Ja det är faktiskt omöjligt att leva så. Som en dag som denna. Har jobbat extra ett par timmar och måste nu hem och spela kort med tioåringen på en filt i solen. Det är ändå ett öde mindre brutalt än min mans: Efter en morgontennis ska han jobba i säkert fyra timmar innan han måste hem för att förbereda kvällens moules frites och det är inte ens restaurangköpt sådan, wuäwuä.

    SvaraRadera
  9. Ja, det är märkligt att man kan vara så efterbliven när det gäller sin ekonomi, och ändå lyckas lyckas så bra. Själv kan jag gå runt på 4500 i månaden, resten som jag gör av med är bara lyx som enkelt kan väljas bort om det skulle krisa.

    Började fundera på uthyrning nu faktiskt. Bottenvåningen i mitt hus har egen ingång, eget kök och badrum. Kan man hyra ut det när man bor på vischan, eller snarare en mil utanför byn som ligger på vischan? Vilket jävla miffo vill bo så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan hyra ut vecko- eller månadsvis till typer som just vill komma bort från civilisationen en stund och vara just på rejält ute på vischan. Behöver inte vara ett miffo ;-) Du marknadsför platsen, inte boendet i första hand alltså.

      K.

      Radera
    2. Du bor ju så så det finns ju uppenbarligen minst EN person som vill bo så, säkert finns det flera än så.
      Haha annars rolig kommentar om det att hur kan man vara så lyckad och ändå misslyckas med ekonomin. Som ingenjör har jag annars generellt haft tanken att en ekonom kan ju inte vara en bra ekonom om denne inte är rik.

      Radera
    3. Ungefär som att säga att en ingenjör är en dålig ingenjör om denne inte tagit många patent..

      Radera
    4. Har ni inte hört "Bagarens barn får inga bullar"? Jag tror inte att det finns något orsakssamband mellan att vara bra med pengar och ekonomisk skolning. Min mamma är den jag tror är bäst påpengar i vår familj och hon är musiklärare medan min man, superekonomen som under ett tag förvaltade miljardbelopp, gick plus minus noll varje månad i många år (tills jag blev frugal weirdo och konverterade honom).

      Radera
  10. Här sitter man och väntar på att få sparken för att få lite välbehövlig vila..
    Har redan kalkylerat fram att med inkomstförsäkring så blir nettoeffekten efter att ha dragit bort bensinen för att ta sig ToR tråkjobb: ~ -2000kr i månaden. Och givet 50% sparkvot på min lön (fruns sjukpenning fortsätter att nyttjas till 100%) så kan man utan problem vara utan jobb i 22 månader innan man måste kannibalisera på ISkn.
    Men känner man lugn i detta? Nej, ändå har man värsta prestationsångesten...
    Fyf*n vad jag längtar till om 99månader då jag drar ur sprinten och slutar vara någons bitch.
    Tror faktiskt att känslan av att någon annan äger dig (din tid alltså) är det värsta av allt!

    SvaraRadera
  11. "Men känner man lugn i detta? Nej, ändå har man värsta prestationsångesten..." Det är knäppt va. Jag minns när jag fick kicken från min sista anställning och ändå gjorde mina sista kundbesök, fram till sista dagen. Vad är det för fel på en...(och ännu mer: vad är det för fel på ett företag som låter en avskedad säljare gå ut och göra kundbesök?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag ska ge mig in i det kommunala..
      Om inte annat för att spräcka en fördom om att det är vettigare tempo där..

      Radera
  12. Paret är ett utmärkt exempel på vad amerikanerna kallar income statement affluent, dvs personer dom drar in bra med deg men också spenderar det mesta. De framstår som förmögna men är det inte i verkligheten. Det är bara en illusion. Motsatsen är balance sheet affluent som äger tillgångar men inte drar in lika mycket pengar. De är de verkligt förmögna men kanske inte framstår som det i det dagliga livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken intressant kommentar! Ja det är precis så ju, ofta de med lägst svansföring som har den met solida balansräkningen. Om inte annat blir det tydligt i boken Next Door Millionaire, merparten av USA:s miljonärer bor inte i McMansions med medlemsskap i country club utan i anspråkslösa förorter där de driver småbolag och kör tio år gamla bilar.

      Radera
  13. Är det inte FruEB som är den sedan 2018 försvunna Snålcoachen? Det slog mig plötsligt idag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu när du säger det, visst var det lika många barn, boende likadant, tillfälligt lån av stora hus av bekanta,mm,mm.
      Måste ta och lusläsa snålcoachen, här kan det ligga en gravad hund. Återkommer här i kommentarerna med rapporter framöver.

      Radera
  14. Minus att jag vill minnas att Snålcoachen har två söner, bostad i förort till Stockholm och att hon lånar bekants hus under hela somrarna eftersom familjen inte har sommarbostad. Om vi nu på Fight Club-vis skulle vara samma person (ibland önskar jag det, för jag står inte ut med tanken på vad som kan ha hnt henne) betyder det att vi under en tid bloggade dagligen här och två-tre gånger i veckan på SNålcoachen vilket ärimponerande.

    Dessutom har Snålcoachen mindre språkslarv.

    SvaraRadera
  15. HUR JAG FÅR MITT LÅN FÖR DETTA STORA FÖRETAG

    Hej min kära folk, jag är Linda McDonald, som för närvarande bor i Austin Texas, USA. Jag är änka för närvarande med tre barn och jag satt fast i en ekonomisk situation i april 2020 och jag behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka lån från olika låneföretag både privata och företag men aldrig med framgång, och de flesta banker avböjde min kredit, inte fullständigt byte till de där huvuden där som kallar dem självpeng långivare de är alla bedrägeri, allt de vill är din pengar och du hör väl inte från dem igen de har gjort det mot mig två gånger innan jag träffade David David. Den mest intressanta delen av det är att mitt lån överfördes till mig inom 74 timmar så jag kommer att råda dig att kontakta David om du är intresserad av att få lån och du är säker på att du kan betala honom tillbaka i tid kan du kontakta honom via e-post ……… (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Ingen kreditkontroll, ingen cosigner med bara 2% ränta och bättre återbetalningsplaner och schema om du måste kontakta något företag med hänvisning till att säkra ett lån utan säkerhet, kontakta David Wilson idag för ditt lån.
    De erbjuder alla slags kategorier av lån de
    Kortfristigt lån (5_10 år)
    Långtidslån (20_40)
    Lån i media (10_20)
    De erbjuder lån som
    Hemlån ............., Affärslån ........ Skuldlån .......
    Studielån .......... Företagslån
    Affärslån ......., Företagslån .............. osv
    E-post .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    När det gäller finansiell kris och lån så är David Wilson lånekonomi stället att gå, berätta bara honom att jag fru Linda McDonald riktar dig lycka ................... ....

    SvaraRadera
  16. Hej allihopa, jag har provat olika finansiella tjänster men jag kunde aldrig få ett lån från dessa tjänster, men otroligt hur jag fick mitt lån från fru Linda Turner till min största förvåning att jag fick mitt lånebelopp 50.000,00 EUR på mindre än 24 timmar.

    Om du letar efter en äkta lånegivare helt enkelt E-post: lindaprivatefunding@outlook.com
    Whats app + 1518-546-5481

    Tack.
    Linda Turner

    SvaraRadera
  17. Hej, jag är fru KATIA LILIANNE, inga stödjande dokument krävs för att stödja någon i en svår situation. Denna pluralistiska och internationella vision om investeringar ledde mig till en ny typ av investering som är lånet. Jag erbjuder faktiskt mina tjänster. ärliga individer för dem som behöver ekonomiskt stöd för att antingen skapa inkomstgenererande aktiviteter eller för att säkerställa en bättre morgondag med en räntesats på 2%. Kort sagt, det är lite av ett bevis på de många lån jag gör. Jag skulle inte vilja bryta mot olagelagen på något sätt. Jag lånar ut till alla ärliga och seriösa människor och kan naturligtvis ersätta mig inom rimlig tid. För dina låneförfrågningar, skriv till mig via min e-postadress: dupuislilianne@gmail.com

    Många saker för dig

    SvaraRadera
  18. Programmed ATM Cards
    Do you know that you can hack any ATM machine !!!

    We have specially programmed ATM cards that can be used to hack any ATM machine, this ATM cards can be used to withdraw cash at the ATM or swipe, stores and outlets. We sell this cards to all our customers and interested buyers worldwide, the cards has a daily withdrawal limit of $5000 in ATM and up to $100,000 spending limit in it stores. We also offer the following services:
    1)WESTERN UNION TRANSFERS/MONEY GRAM TRANSFER
    2)BANKS LOGINS
    3)BANKS TRANSFERS
    4)CRYPTOCURRENCY MINING
    5)BUYING OF GIFT CARDS
    6)LOADING OF ACCOUNTS
    7)WALMART TRANSFERS
    8)BITCOIN INVESTMENTS
    9)REMOVING OF NAME FROM DEBIT RECORD AND CRIMINAL RECORD
    10)BANK HACKING

     Becoming wealthy and living the lifestyle of the rich and famous is the dream of many people. And whilst most people go to work or seek other ethical methods of making money online.
     The blank ATM withdraws money from any ATM machines and there is no name on it because it is blank just your PIN will be on it, it is not traceable and now I have money for business, shopping and enough money for me and my family to live on.
     PROGRAMMED blank ATM card that is capable of hacking into any ATM machine,anywhere in the world.
      Contact Person: Prof Alexander Castro
      E-Mail: atmservices44@aol.com

    SvaraRadera
  19. behöver du ett lån? Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu de närmaste 6 - 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, med en snabb tjänst erbjuder vi alla typer av lån, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    vi har ett lån till dig ..

    SvaraRadera
  20. God dag,

    Letar du efter ett lån snarast? Vill du göra upp dina räkningar och köpa fastighet (investeringslån)/ byggnadslån? Jag kan garantera dig 24 timmars lånegodkännande. Vi är ett investeringsföretag i världsklass som erbjuder alla typer av finansiella tjänster med flexibla återbetalningsvillkor och ett tidigt avslutande schema.
    Kontakta oss via e-post för detaljerad information. E-post- truistbank007@gmail.com
    Tack.

    SvaraRadera
  21. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera
  22. Bonjour, Mme/Mr
    Je m'appelle Mr Georges ORTIZ
    J’offre des prêts entre particulier Très sérieux et très rapide à l international dans tout les domaine à court, moyen et à long terme allant de 2 000€ à 50 000 000€ à toutes personnes sérieuses étant dans le réelle besoins, le taux d’intérêt est de 2% sur toute la durée de remboursement. Je suis disponible à satisfaire mes clients en une durée maximale en moins de 72 heures suivant la réception de votre formulaire de demande. Veuillez vite envoyez votre demande de prêt à cette adresse Email: georgesortiz.fr@gmail.com

    SvaraRadera
  23. Jag skulle vilja rekommendera er alla till en trovärdig och uppriktig privatlångivare som godkände mitt lån till mig bara inom några timmar efter så många misslyckade försök att få ett lån, jag blev förvånad och glad över att den privata långivaren räddade mig och erbjöd mig en lån med 2% ränta, kontakta henne nu om du behöver ett akut lån E-post: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  24. Hej och välkommen till TRUST FUND FINANCE GROUP, INC.

    På TRUST FUND FINANCE GROUP erbjuder vi alla typer av lånetjänster:

    Är du i stort behov av ekonomisk förstärkning? Behöver du ett lån för olika ändamål? om ditt svar är ja, kommer jag att råda dig att kontakta min firma via e-post: trustfundfinancegroup@gmail.com| eller skicka ett sms på WhatsApp via: +447477169213 och ha ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder alla typer av lånetjänster (Personligt lån, Företagslån och många fler), vi erbjuder både långfristiga och kortfristiga lån och även du kan låna upp till 15 miljoner Euro/US DOLLAR och vi ger ut lån till en låg ränta på 3 % per år. Mitt företag hjälper dig att uppnå en mängd olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Jag erkänner det faktum att att få ett legitimt lån alltid har varit ett stort problem För individer som har ekonomiska problem och behöver en lösning på det, har många människor det så svårt att få aktielån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner p.g.a. hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldsättningsgrad, låg kreditpoäng eller andra orsaker

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig 24/7 - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver det

    Vi tillhandahåller 24-timmars lånetjänster i världsklass. För frågor/frågor? - Skicka ett e-postmeddelande till | trustfundfinancegroup@gmail.com| eller skicka ett sms på WhatsApp via: +447477169213 och få ett svar omedelbart

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har ont om pengar, skriv bara till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!!
    vänliga hälsningar,
    Bankanställd ansvarig för lån,
    Elisabeth Sunny.
    e-post: trustfundfinancegroup@gmail.com
    WhatsApp: +447477169213

    SvaraRadera
  25. Behöver du ett brådskande lån för att rensa dina skulder eller behöver du ett kapitallån för att förbättra ditt företag? Har du blivit avvisad av banker och andra finansiella myndigheter? Behöver du en lånekonsolidering eller inteckning? Sök inte mer eftersom vi är här för att göra alla dina ekonomiska problem till en sak i det förflutna. Kontakta oss via e -post:

    oceanfmortgages@gmail.com
    oceanfmortgages@gmail.com

    Och här är vår webbplats www.oceanfinance.co.uk

    Detta är havsfinansieringslån. Vi erbjuder lån till de som är intresserade av en rimlig ränta på 2%. Området sträcker sig från 5 000,00 euro till högst 100 000 000,00 euro.

    SvaraRadera
  26. HEJ, Vet du att det finns ett sätt att tjäna pengar utan stresskontakt (THOMAS FREDDIE) för ett tomt [ATM-KORT] idag och vara bland de lyckliga som drar nytta av dessa kort. Detta PROGRAMMERADE tomma ATM-kort kan hacka sig in i vilken ATM-maskin som helst i världen. Jag fick mitt masterkort från en bra hackare på internet, med detta ATM-kort kan jag samla in $50 000.00 dollar varje dag via kontakter: thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Jag var väldigt fattig men det här kortet har gjort mig rik och lycklig, om du vill få denna möjlighet att bli rik och etablera ditt företag så ansök om detta Master-kort, jag är så glad över detta eftersom jag fick mitt förra veckan och jag har använde det för att få $277 000,00 dollar från THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackare delar ut kortet bara för att hjälpa de fattiga och behövande och de ERBJUDER ÄVEN FINANSIELLT HJÄLP. få din från THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS idag. Vänligen kontakta dem via e-post thomasunlimitedhackers@gmail.com

    SvaraRadera