Jag fixar gästrummet #2

Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg om att fixa gästrummet med hjälp av enkla knep. Men bläcket hade knappt hunnit torka förrän jag ändå blev sugen på att åtgärda den där väggen. Inte helt trevligt att lägga gäster i rummet och på morgonen konstatera att de förblött av att få en rostig spik eller en sylvass timmertagg i huvet när de suttit upp i sängen för att läsa sin katekes. Och det där dörrhålet jag lite till nöds försökt dölja med ett billigt Ikeatyg. Vart går dörren? Ingen aning. Kändes lite skräckfilmigt.

Rum före
Jag var också rätt trött på att det rasade ner det vi i Hälsingland kallar boss från glipan mellan tak och vägg, eftersom man tydligen inte använde lister vid rummets tillkomst. Kanske för att det bara var ett förvaringsrum som man inte brydde sig så mycket om.

Vidare började jag bli trött på bristen av färg och luft/vatten-element, ni minns min hang-up vid feng shui. För mycket trä helt enkelt. Så jag satte upp en fondvägg bakom sängarna i renoveringsgips. Renoveringsgips är mycket tunnare än vanliga gipsplattor och sägs kunna forma sig bra över ojämna väggar (ex. timmer) och följer säsongsskiftningarna i en timrad vägg (tydligen rör de sig). Jag vet inte jag, kändes inte som att den (gipsen) parerade ojämnheterna så bra, men efter ett par lager spackel blev det väl ok.

Jag valde en Boråstapet inspirerad av linnestruktur och tänkte att temat för rummet får bli just linne vilket passar bra eftersom det ligger i linnets hemland a.k.a. Hälsingland. Så en beige/grå färgskala med inslag av ljusblått.

Naturliga färger och material med tema lin

Rum efter
Några detaljer ovan: Förutom linnestruktur i tapet linnekuddar från ortens hemslöjd (fanns i huset sen tidigare). Jag fyndade ovan stora ullmatta i absolut toppskick på loppis för en hundring (klar nepotism, köpte från baklagret i samband med att jag lämnade in, den hade inte kostat hundra i butik). Min andliga vägledare säger att en stor matta binder samman sängarna och skapar en tydligare helhet. Som bevis skickade hon nedan bild från Frida Ramstedts fantastiska "Handbok i inredning och styling".


"Inredare brukar rekommendera att man antingen väljer en större matta som sticker ut på var sida om sängen eller två kortare gångmattor vid respektive sida. På så vis täcker du in den rekommenderade fria passagen runt sängen och slipper kliva på ett kallt golv om morgnarna. Det skapar också en känsla av visuell anchoring till den stora sängmöbeln. Undvik att välja en matta som försvinner under sängen eller en modell som bara kikar ut vid fotänden".

När jag stod inför eventuell målning slog det mig att det skulle passa med linoljefärg i detta rum. Jag har aldrig testat innan och tyckte det var hög tid. Ni som är linoljefanatiker (man brukar bli det har jag förstått) vet ju att Gysinges helt nya fabrik brann tidigare i år, så det fanns inte så stora lager i den gårdsbutik jag var och handlade. Men en bytta vitt och lite provburkar, bland annat kimröksgrå (älskar namnet!) hittade jag och kunde blanda min egen mix.


Jag saknar ord för att beskriva denna upplevelse. Jag bara skojar, jag har massor av ord för att beskriva upplevelsen. Att måla med linoljefärg är helt underbart. Den luktar gott, den liksom gottar in sig i trät som en olja och den är så förlåtande. Jamen se då bara, på det sletna fönsterbrädet nedan. Torkat, väderbitet och med något som liknar en tjärfläck i mitten:


Jag frågar linoljefärgen: Pallar du trycket? Kan du fixa detta mög? Linoljefärgen svarar: Har varit med om värre, bring it on. Och se så fint det blev:


På samma sätt med dörren som verkar vara målad med någon kalkhaltig slamfärg för hundra år sen:


På med ett lager tjock, fet linoljefärg och dörren lyser. Och får väggarna runt om att lysa.


Jag ska inte tråka ut er med alla detaljer, men jag valde att hålla alla väggar trärena förutom fondväggen med linnetapet. Det framgår inte på bilderna, men rummet har fantastisk utsikt och därtill kvällssol vilket här uppe betyder solnedgång i rött, rosa och lila. När solnedgången slår mot denna vägg...OMG, då sjunger små italienska änglar.


Även ovan matta från loppis, hundra spänn, inte en fläck. Observera mitt tennstilleben till vänster. Min andliga ledare upplyste mig om trekanten. I inredningssammanhang. "Inredare använder ofta det så kallade trepunktstänkandet när de arbetar. Idén går ut på att placera saker så att de bildar ytterkonturen av en triangel. Man kan arbeta med liksidiga trianglar eller liggande trianglar." Föremålen i ett stilleben ska stå grupperade hyfsat tätt. Vidare kom jag till slut fram till vad jag skulle använda det gamla köksbordet till. Mina coffee table books!


Till vänster om bordet kommer jag snart att skruva upp den där solgula detaljen, nämligen en gammal klädhängare som stått i ett hörn. Varför hörn? Den saknade en pigg. Jag kortade därför av den genom att såga bort det parti som innehöll pigglöst hål (märklig mening), sandpapprade och målade hela hängaren i linoljefärg.


Det hela tog en vecka från start till mål. Mest för att linoljefärgen behöver flera dagar på sig att torka efter varje lager. Dessutom passade jag på att fräscha upp de fyra dörrarna i övre hallen också som alla hade olika färger. Nu är de - tada - kimröksgrå!

- Mattor: 200 kr.
- Gipsplattor, spackel, penslar och tapetklister Byggmax: 603 kr.
- Tapeter, två rullar 30% rabatt p.g.a serienummerfel: 559 kr.
- Linoljefärg, Ystegårdens gårdsbutik: 1 345 kr.
TOT: 2 382 kr.

Men eftersom jag mina parisiska operabiljetter återbetalda i veckan så kostade det bara en dryg tusing. Och jag har halva burken vit linoljefärg kvar...Massor av kul med den i sommar.

Har du några renoveringsprojekt framöver?

Mvh/
FruEfficientBadass

16 kommentarer:

  1. Förutom kök och badrum som ska göras på egen hand, har jag några DIY projekt

    - Kroklister i hallen
    - Krukor av ikea papperskorgar (10kr)
    - Platsbyggd garderob av IKEA stommar
    - Ett par amplar av beg krukor och snören från Hornbach

    SvaraRadera
  2. Även min andlige ledare (och FIRE-förebild) säger att en stor fin matta binder samman rummet.
    https://www.youtube.com/watch?v=_vGK008c_rA

    /Holger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aah, tyckte väl att det lät bekant. The Dude!

      Radera
  3. Snyggt EB. Mysigt, ombonat, minimalistiskt, rufft och shakeraktigt.

    Det enda jag har emot begagnade mattor är om det funnits katter i hemmet. Vi har gjort det misstaget en gång och aldrig mer. Höll på att dö allergidöden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja. Projekt. Håller på att förfina min design på trädgårdsstolar så att de även funkar inomhus. Ska till brädgården idag och köpa teaktrall som virke. Kommer mer på bloggen snart om detta.

      Annars ska det läggas mosaik och fixas väggar i tvättstugan då vi nu bytt ut stora fjärrvärmepannan som omöjliggjorde fix i ett hörn + trädgård då. VIll också göra garaget fint för DIY projekt...

      Radera
    2. Just tusan...vi får ta en separat mailkonversation om detta inför sommaren (katten har stängts in i det andra gästrummet under löp)

      Radera
    3. Stackars kattjej, inget #metoo har nått kattvärlden.

      Radera
  4. Så fint det blev, kul att se bilder!
    Har inga projekt själv just nu men suger åt mig inspiration inför framtiden.

    SvaraRadera
  5. Helt i paritet med de glossiga inredningstidningarna som ligger på trendiga coffee tables. FruEB har många strängar på sin professionella lyra, det är helt klart så, och vi gillar't ;-)

    SvaraRadera
  6. Kommer FruEB att kika på uppskjutningen av bemannad raket till internationel space station ikväll? För första gången ordnad av en privat aktör, SpaceX, och första bemannade uppskjutningen på tio år som sker från amerikansk mark.
    Ekonomen i dig kanske tilltalas av att SpaceX kan göra detta för ungefär en tiondel av vad det vanligtvis (dvs då NASA håller i det) kostar. Hur gör dom det? Man återvinner det mesta, raketens olika delar på sådant sätt att samma raket kan vara åter i rymden efter några dagar eller någon vecka.
    Konkurrenterna verkar inte tycka att de är något skoj alls. NASA verkar inte ha något emot det däremot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag satt klistrad men det slutade ju i besvikelse...

      Radera
  7. Det blir verkligen fint med linoljefärg. Smart att använda reveringsgips.

    SvaraRadera
  8. HUR JAG FÅR MITT LÅN FÖR DETTA STORA FÖRETAG

    Hej min kära folk, jag är Linda McDonald, som för närvarande bor i Austin Texas, USA. Jag är änka för närvarande med tre barn och jag satt fast i en ekonomisk situation i april 2020 och jag behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka lån från olika låneföretag både privata och företag men aldrig med framgång, och de flesta banker avböjde min kredit, inte fullständigt byte till de där huvuden där som kallar dem självpeng långivare de är alla bedrägeri, allt de vill är din pengar och du hör väl inte från dem igen de har gjort det mot mig två gånger innan jag träffade David David. Den mest intressanta delen av det är att mitt lån överfördes till mig inom 74 timmar så jag kommer att råda dig att kontakta David om du är intresserad av att få lån och du är säker på att du kan betala honom tillbaka i tid kan du kontakta honom via e-post ……… (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Ingen kreditkontroll, ingen cosigner med bara 2% ränta och bättre återbetalningsplaner och schema om du måste kontakta något företag med hänvisning till att säkra ett lån utan säkerhet, kontakta David Wilson idag för ditt lån.
    De erbjuder alla slags kategorier av lån de
    Kortfristigt lån (5_10 år)
    Långtidslån (20_40)
    Lån i media (10_20)
    De erbjuder lån som
    Hemlån ............., Affärslån ........ Skuldlån .......
    Studielån .......... Företagslån
    Affärslån ......., Företagslån .............. osv
    E-post .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    När det gäller finansiell kris och lån så är David Wilson lånekonomi stället att gå, berätta bara honom att jag fru Linda McDonald riktar dig lycka ................... ....

    SvaraRadera