The katharsis of säsongsskifte

Jag har ju inte längre samma behov av att på stringent vis skifta garderob eftersom min livsstil inte kräver smart dressing, bara tillräckligt varm dressing. Med det sagt: I en familj om fem innebär de två stora säsongsövergångarna - höst och vår - en del arbete i ens anletes svett och det var ett sådant arbete jag företog mig i helgen. Jag ställde om hallen och gjorde den redo för våren. På ytan kan det tyckas som ett trivialt projekt men under ytan är det ett komplext projekt som till och med anknyter till bloggens tema - effektivitet i såväl livstid som kostnad.

Hall före: Vinterns samlade mög, inklusive min mans konstiga träställning hängande till vänster.

Detta är vår stora hall, som är kall på vintern eftersom den saknar såväl isolering som uppvärmning. Men här hänger vi alla ytterkläder ändå, eftersom den lilla hallen, även den oisolerad och ouppvärmd, inte rymmer några plagg. Förutom kläder hamnar här allsköns skit som loppis-"fynd" något av barnen  [host 12-åringen] gjort under vintern och nu vid närmare eftertanke inte vill ha (en stickad akryltröja i storlek 6ys med Buzz Lightyear var inget som funkade i längden näheeej?!?), diverse verktyg som min man fnufflar runt med när han bygger rastgård för hönsen, annat mög av typen...


...DVD-skivor en masse som jag själv fyndat under vintern men inte vill ha (ok så en ej känd romcom med Hugh Grant som brittisk skitstövel var inte så kul att man vill se den igen ej heller en helt okänd Woody Allenfilm från 1982?) och högar av gammal kurslitteratur som väntar på att gå ut via Studentapan et cetera. Kort sagt - ett rum på undantag.

Hall efter: Vårkappor och jackor på plats med utvalda halsdukar, min mans konstiga träställning hängande till vänster.
Det blev ett väldans spring i trappan upp och ner för att arkivera de av vinterns plagg som fortfarande passar någon på rätt plats i en garderob för ändamålet. Rätt många plagg gick till återvinningen och det var en fröjd, hör ni det en FRÖJD att tvätta två maskiner diverse plagg samt vika kappor och jackor som ingen längre vill ha eller har vuxit ur under vintern för att skänka bort. När jag var klar blev det fyra stora kassar till den lokala återbrukaren.

Alltså vad tänkte jag med den där svarta skinnjackan. Den är Så Inte Jag, jag klär mig bara i prudentliga saker.
Samma veva med alla DVD:er som spontanthandlats under vintern. Om än för ringa belopp, i snitt en tia styck. Jag försöker se det som en form av välgörenhet, jag omsätter dessa skivor en gång och sen lämnar jag in dem igen så kan de avyttras till samma pris. Som att hyra som man gjorde på förr i tiden, fast billigare.



Hallen blev ren, kan man säga. Inte en lös pryl. Dessutom tog jag mod till mig och ställde in pelargonsticklingar i fönstret, perfekt söderläge. Ja jag vet, frysen gör sig inte så bra där i jugendhallen men vad gör man inte för att då äntligen få sin chest freezer, finns ingen annan plats för den på gångavstånd. Älskar den.

På städfronten inget nytt: Torkade av fönstren, dammsög och torkade golvet med linoljesåpa så att det doftade gammeldags jul i hela hallen. Lycka! Inte bara det är lycka, utan att ta en cykeltur med familjen i min Mimerloppisfyndade oljerock som nu hänger behändigt framme på gripavstånd med matchande lätt halsduk. Istället för att jag tvingas välja bland någon av vinterns tunga och alltför varma kappor. Känns som att jag vunnit en helt ny vårgardrob på lotto.

Och här kommer då min frugala poäng. Istället för att ha mängder och mängder med kläder ihopknölade i hallen i ett komplext garderobbsystem av Silja Line-storlek, se till att ha exakt de plagg du behöver redo. Se på förhand till att ha enkla och bra matchningar av typen två jackor/vårkappor med tillhörande lättare respektive svårare halsdukar, ett par handskar och en tunn mössa. Putsa vinterkängorna, fyll dem med tidningspapper och ställ undan dem för att istället plocka fram lättare vårskor. Det är sååå mycket trevligare att klä sig och du kommer inte att få den där av handeln så önskade impulsen att vilja skaffa nytt. Så många gånger har jag besökt folk som inte sett skogen för alla trän i garderoben. Folk som imperativt ska ut och vårshoppa för att de inte har något att ha på sig, men där det egentligen handlar om att de inte orkar göra det jag gjorde under en dag i skiftet april/maj nämligen springa upp och ner i trappan för att säsongsarkivera vinter och plocka fram vår.

Har du skiftat till vår i hallen än?

Mvh/
FruEfficientBadass

17 kommentarer:

  1. Toppenfint blev det! Älskar färgen i din hall! Och skåpet! (Och där var utropstecknen slut). Frysen? Not so much. Uppväxt med en frysbox gigantosaurus rex (jag vet att den inte heter så ...) i hallen så lovade jag mig själv att det skulle jag INTE ha i mitt eget hushålle. /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, håller med om frysen. Ironin att jag inte ens lyckas få till den där frysen ens i detta stora hus.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Vi är dåliga på sånt. Vi har bara tillfört vårjackor etc men inte plockat bort det varma. Bot och bättring.

    Nog om kläder.

    Vad är det för konstig träställning?

    SvaraRadera
  3. Träställningen...detta monstrum. Jag berättar när ni kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande. Den måste användas eftersom den finns kvar. Klent byggd så det kan inte vara en chin up bar. Eternelltorkställning månne men det tror jag inte maken håller på med.

      Ska bli spännande i sommar att få höra samt kanske få en liten demonstration?

      Radera
  4. Fantastiskt resultat och fantastiskt passande inlägg!! Jag har gått och svurit ett tag över vinterkläderna (och över att ingen annan verkar ta dessa säsongsskiften på allvar, min man verkar inte ens veta att sådana existerar).

    Och nu exakt den här morgonen tog jag tag i det. Kom precis upp från källaren efter många vändor upp och ner i huset. Jag har städar ur lådorna och vikt vinterkläderna och ju längre jag kom i processen desto ljusare blev sinnet. Som belöning dök sen det här inlägget upp!

    Beundrar din oerhört frugala ådra som tillåter en frys i hallen, du är min överkvinna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte bära upp min mans röda skidjacka på vintern men fick inte. Jag var lite sur över detta, men sen insåg jag att hans bidrag till jackpopulationen just nu är två (2) och mitt cirka tre gånger större.

      Radera
  5. Japp! Putsat och fyllt upp vinterkängorna. Hängt fram vårjackan. Tvättat och hängt undan vinterjackan ety den skall brukas nästa vinter. Radat upp mina Converse på hatthyllan. Ja - det är sant. Stuvat in vantar, mössor och tjockhalsduk. Känns toppen. Nästan alla mina plagg bärs året runt. Dock ej shorts som jag just lagt fram på bra plats i min walk in closet. Och lovar: Går inte på ica i bikini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Och lovar: Går inte på ica i bikini." Please do!

      Radera
  6. Woody Allen 1982? A midsummer night's comedy? Okänd, urschäkkta?!? Den är ju dessutom ganska rolig, men visst man ser kanske inte om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, den var inte från 1982, det var raljant lathet från min sida. Den är från -95; The Sunshine Boys ("Muntergökarna". 5,8 på Imdb...Men såg nu också att det är en TV-film och det brukar ju inte borga för särskilt hög kvalitet. I övrigt gillar jag oftast Woody Allen. Såg om Midnatt i Paris så sent som i förrgår.

      Radera
  7. Haha, jag läste fel : stoppa tidningspapper i vinterskorna och ställ undan dom "istället för" att ta fram vårskorna... jösses tänkte jag, går du UTAN skor. Läste en gång till "och ta fram" vårskorna stod det visst! Jo jag har börjat använda vätskor, men inte stoppat undan vinterskorna pga snömängden här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir nyfiken på vilka vätskor du använder. Går de att blanda med tonic?

      Radera
  8. En stor vacker duk över frysen kanske? Fast då kan du inte be någon familjemedlem att hämta något i frysen för de hittar den inte 😂. Å andra sidan blir glasskonsumtionen minimal!

    Här uppe i norr har skoterkläderna åkt upp på loftet i väntan på tillfälle att ta dem till stan och tvätta i stora tvättstugan. Långkalsongerna sitter på till framåt midsommar och shortsen får vänta ett tag till! Men i stora drag gör jag som fru EB, tvättar det som är färdiganvänt för säsongen och bär undan och bär fram det ska ska användas i vår och sommar.

    Tack för inspirationen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att ni blir inspirerade! Känner mig nämligen som prudentliga fröken när jag ägnar mig åt dylika aktiviteter. Men det dopaminpåslag jag får...kan ju inte bara vara jag tänker jag. "Långkalsongerna sitter på till framåt midsommar", håller med. Blir värre med åren också. Något fel på termostaten, mina barn vill inte att jag rör vid dem längre på grund av mina kalla fingrar.

      Radera
  9. HUR JAG FÅR MITT LÅN FÖR DETTA STORA FÖRETAG

    Hej min kära folk, jag är Linda McDonald, som för närvarande bor i Austin Texas, USA. Jag är änka för närvarande med tre barn och jag satt fast i en ekonomisk situation i april 2020 och jag behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka lån från olika låneföretag både privata och företag men aldrig med framgång, och de flesta banker avböjde min kredit, inte fullständigt byte till de där huvuden där som kallar dem självpeng långivare de är alla bedrägeri, allt de vill är din pengar och du hör väl inte från dem igen de har gjort det mot mig två gånger innan jag träffade David David. Den mest intressanta delen av det är att mitt lån överfördes till mig inom 74 timmar så jag kommer att råda dig att kontakta David om du är intresserad av att få lån och du är säker på att du kan betala honom tillbaka i tid kan du kontakta honom via e-post ……… (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Ingen kreditkontroll, ingen cosigner med bara 2% ränta och bättre återbetalningsplaner och schema om du måste kontakta något företag med hänvisning till att säkra ett lån utan säkerhet, kontakta David Wilson idag för ditt lån.
    De erbjuder alla slags kategorier av lån de
    Kortfristigt lån (5_10 år)
    Långtidslån (20_40)
    Lån i media (10_20)
    De erbjuder lån som
    Hemlån ............., Affärslån ........ Skuldlån .......
    Studielån .......... Företagslån
    Affärslån ......., Företagslån .............. osv
    E-post .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    När det gäller finansiell kris och lån så är David Wilson lånekonomi stället att gå, berätta bara honom att jag fru Linda McDonald riktar dig lycka ................... ....

    SvaraRadera