Industrihönsen

För runt fyra år sedan var jag och min familj på promenad i trakterna kring min mammas barndomshem här i Hälsingland och trillade då in på en äggbod där jag av handlaren erbjöds att köpa några av hans mer seniora värphöns. Jag minns hur det värkte i själen - min längtan efter höns var så stor men jag kunde inte. Jag sprang fortfarande ekorrhjul och vår primära bostad var en lägenhet i Stockholm, illa lämpad för höns. De där industrihönsen har varit min målbild. En dag, i ett annat liv, skulle jag prompt åka dit och skaffa några.

Den dagen inträffade en fredag kring påsk i år. Vi fick av livsmedelstekniska skäl inte komma in i äggfabriken och se hönsen innan utan ombads ta med en flyttkartong och komma klockan 18:00, för då skulle de ha lugnat ner sig för kvällen. Äggbonden tog då fem höns (av 10 000, "en liten anläggning" som han uttryckte det) som en bukett i sin näve och la dem helt sonika ner i kartongen och där låg de tills vi kom hem. Flykten från hönsgården, vi befriade dem. Ni må tro att jag kände mig god.

Tills jag nästa dag började syna dem i dagsljus. OMG. Fulare höns har jag aldrig sett. Jag var införstådd med att de skulle se lite tilltufsade ut eftersom de trängts med många andra. Men vidden av det hela. Ni måste förstå mig, kära läsare, min referensram för höns ser ut som nedan:


Klassiska hedemora med nästan kalkonliknande fjäderskrud. Värper lite när de känner för det, ett par-tre gånger i veckan kanske och deras fysionomi är därtill anpassad (d.v.s. de ser "naturliga" ut). Tillgivna som hundar, låter sig lyftas och gosas med.

Enter: The Broilers. Framavlade för att värpa 100% (hönsbondeterminologi för ett ägg/dag, de jag köpte var på 90% varför han sålde de för en tjuga styck till mig istället för att slussa dem vidare till kattmatsfabriken).



Som synes har de pickat av varandras stjärtfjädrar och precis innan bilden togs ertappade jag den främre hönan med att helt oprovocerat dra en fjäder från en av sina medsystrar (det är därför hon ser så skraj ut, jag höjde rösten). Men det var inte primärt de luggslitna fjäderskrudarna som gjorde mig illa till mods. Det var deras överdimensionerade...vad ska man kalla det...magar? Där äggen kommer ut? Som fristående livmödrar på vita, spretiga ben, framavlade att värpa satan. Och deras skalliga huvuden, bara rosa skinn, toppat med gigantiska kammar som mestadels hänger i ögonen på dem så att de, som min man sa, ser ut som misslyckade syntare. Och inte blir det bättre när de blir på alerten och lyfter på kammen för då ser man deras ögon som är...bjärt orange. Orange ögon? Är det ens möjligt?

Därutöver, inte så konstigt kanske, men ändå: De var inte helt mentalt stabila. Jätterädda, roffiga och allmänt ouppfostrade. Slukade all mat innan hedemorahönsen ens hunnit fram, ofta i en sådan fart och med en sådan intensitet att de välte den tunga keramikskålen. Det läte de gjorde ifrån sig när de åt...har aldrig hört något liknande, men föreställer mig att det är i paritet med det läte som lejon ger ifrån sig när de sliter isär en antilop; slafs, slafs, roawr, glufs. Institutionaliserade var de å. När hedemorahönsen snällt trippade ut i trädgården varje morgon satt industrihönsen kvar längst inne i sin del av hönshuset och glodde. Jag försökte locka ut dem med majs men de bara stirrade på den, som om vore det potentiella handgranater jag skickat in.

Det gick en vecka. Det gick två. I slutet av den andra veckan försökte jag vänligt men bestämt att lyfta ut en och då hackade hon på min hand och ryckte till så att jag ryckte till och fick ryggskott. Okej inte ryggskott, men ont i ryggen och är det något som gör mig på dåligt humör så är det ryggont. Då ringde jag Bödeln.

Jag är inte stolt över detta. Nu i efterhand skäms jag. Men just då kändes det logiskt. Jag ogillade dem. De ogillade mig. De var uppenbarligen varken tacksamma eller anpassningsbara och jag tänkte att under normala omständigheter hade de ju ändå varit döda eftersom de fullgjort sin stipulerade äggfabrikstid på ett år och Bödeln är känd för att göra processen barmhärtigt kort. Men när han så dök upp i skymningen, beredd med rätt redskap och familjen i släptåg, hade jag hunnit lugna ner mig och likt en galen romersk kejsare hade jag nu ändrat ståndpunkt. Det faktum att barnen hotade förskjuta mig om vi dödade industrihönsen kan ha bidragit. Industrihönsen fick nåd.


Det var som om industrihönsen känt på sig att deras liv svävat i fara för redan dagen efter skärpte de sig. Försiktigt tassade de fram till majskornen och pickade lite prövande. Dagen därpå tuggade de i sig all majs utan att tveka. Senare samma dag gick en av dem ut ur hönshuset och en stund senare följde #2 efter (vi har av förklarliga skäl inte döpt dem, de ser identiska ut). Sen troppade de ut allesammans för att utforska ladugården, skita i vedboden och då och då titta ut i trädgården. Och nu (nu = kring valborg) hänger de ute lika mycket som hedemorahönsen. De pickar och gräver med sina vita spökben och kurar i solen, liggandes på marken på samma epikureiskt avslappnade sätt som de andra. Å, vad jag är glad att jag inte lät dräpa dem! Det är en fröjd att se dem erfara solljus, regn och till och med hagel för första gången evva, och se dem bekanta sig med jord, gräs och mossa under tassarna (klorna?). Att se hur de naturliga pick-instinkterna väcks till liv. Jag känner mig som han med baskern i Truman show - Jag Ger Lifv.

Helt annan fråga: En gång för länge sedan var det någon som tipsade om ett hönsfoder man köper hos bönder. Vad var det? För jag kan inte köpa värpfoder à 250kr/säcken på Granngården om jag ska fortsätta utfordra de här glupska kreaturen. Krossad vete? Pellets? Vad kallas det?

Mvh/
FruEfficientBadasss

28 kommentarer:

  1. Jag var redan på bra humör, nu ler jag fånigt.

    För länge sedan brukade vi köpa diesel till inköpspris av en storbonde. Gissar att han redan dragit av på skatten men frågade aldrig. (som en foderanalogi alltså)

    //Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aah, inte helt rent mjöl i påsen alltså? Jag är beredd att leva med det.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Stoppa skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Graviditet spell
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Det här var en fin start på dagen! Vilken solskenshistoria. Nu blev jag också sugen på höns och mindre sugen på ica-ägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höns är världens bästa husdjur. Upp till fem tror jag man kan ha i tätbegbyggt område (om man skippar tupp). De sköter sig själva, går och lägger sig samtidigt när det blir kväll (vilket på vintern = 15:00, så här års = 19:00). Bara man fyller på med mat och vatten så är det klart. Skaffar man foder- och vattenautomat kan man åka bort en helg utan att skaffa hönsvakt och ofta är folk mer än gärna tjänstvilliga givet att de får äggen som värps under deras vakt.

      Radera
  3. Kom på att jag hade en fråga också. Värper de mer eller mindre nu? När de beter sig som mer normala höns. Tänker att det hade varit en intressant benchmark för äggindustrin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. O bra fråga. Brukar hitta 3-4 stora industriägg/dag från 5 hönor så ungefär enligt hans prognos. 90% med stadig nedgång. Igår åt de nästan ur handen på mig, jag och minstingen hade bakat hönsmuffins (med pellets och majs i, riktigt äckligt).

      Radera
  4. Vi matar våra Hedemorahönor med krossat korn som vi köper för några kronor/kg av en lokal bonde. Om vi under vintern märker att äggskalen blir lite tunna så tillsätter man några dl krossat snäckskal i det krossade kornet. Detta foder fungerar precis lika bra som värpfoder men till ett betydligt bättre pris, tror också att det har mindre miljöpåverkan.
    // NorrlandsDanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Ja vi ger dem ostronskal. Hittade en jättesäck här på logen, en rest från förr. Fram till nyligen fattade jag inte vad det använts till men nu är jag hönsbonde och vet. Uppdatering sen inläggets tillkomst: Jag har nu anslutit mig till en Facebook-grupp som samköper och samfraktar foder från trakten. Har inte lyckats få till ett köp än eftersom jag suger på Facebook, men det ska bli och då ska jag hålla ögonen öppna efter krossat korn.

      Radera
  5. Bara underbart detta.

    Kom att tänka på detta klipp med räddade laboratoriebeaglar som fick känna gräs under fötterna för första gången.

    https://www.youtube.com/watch?v=Z6V7N2CCoiY

    Eller bara göra en Youtubesökning på "ex battery hens".

    Tack EB för mysinlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gue. Deras fuktiga stora ögon. Deras trevande tassar. Den sentimentala musiken. Var tvungen att klämma fram en tår. Undrar om det finns motsvarande rescue groops för labbråttor?

      Radera
    2. Tror inte labbråttor lever så länge att det hinns med. De lever väl bara i ett par år höchst?

      Radera
  6. Åh, jag får alldeles ont i hjärtat av att tänka på dessa industrihöns...men väldigt glad för era! Det måste kännas fint att se dem ändå :-).

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Kommer osökt att tänka på en av mina favorit-scififilmer The Island. De här fem av 10 000 skickades till The Island (inte som i filmen dock, där var The Island i själva verket inte så trevlig) och fick dra mask ur mylla medan deras olyckssystrar fortfarande aldrig sett solen.

      Radera
  7. Underbart! Vilken tur att de insåg att livet kan vara så mycket skönare än att sitta i en hörna och glo. Och att du ångrade dig förstås.
    Vissa saker får kosta. Köper bara ekologiska kravmärkta ägg eller från bonde där jag ser de har det bra./Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra. Funderar på att göra samma sak med kött. Har gått med i en Reko-ring på orten, som digitalt faciliterad gårdsförsäljning.

      Radera
  8. Är det bara jag som ser liknelsen med den industriskadade varelsen som kan få nytt liv i en ny miljö. Övertydligt, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad menar du Peter S? Är detta berättelsen om mig? Haha! Freudian slip anecdote.

      Radera
    2. Jo så tydligt att det var underförstått var min känsla när jag läste dagens blogginlägg.
      Varelserna sitter uppskrämda i ett hörn när omgivningen förändras, se bara nu sedan mitten på mars månad för att ta ett mindre omvälvande exempel. Tänk då att SJÄLV åstadkomma en genomgripande förändring, än mer än den nu påtvingade, nej, USCH och FY! Det vill 95% av alla människor inte vara med om. Säger de på förhand fastän de inget vet om det. Och de vill inte veta av något liknande heller. Det är bla därför som det raljeras i vanlig media om det, med banala invändningar såsom det numera väldigt utjatade "men tänk om alla skulle göra så"...

      En ännu mer klassisk liknelse är ju den med skuggorna på väggen i grottan, Platon och grottan:
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Platons_grottliknelse

      Radera
    3. Det innebär att många av oss läsare är industrihöns...jag vill inte va en industrihöna. Jag vill picka majs utomhus med gräs under fötterna.

      Radera
  9. Mina höns älskade rallarrosor, jag drog upp dom och lämpade in i hönshuset. En kort stund efter var det bara pinnarna kvar. En kompis gav hönsen råa köttben från t.ex älg som dom fick picka i sig av, både syssla och näring. Jag har haft två hönsperioder, hoppas på ännu en hönsperiod i detta liv. ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var tvungen att googla rallarros. Såna har vi en masse här uppe! Ska verkligen dra upp lite sådana till sommaren.

      Radera
  10. Såg en film om just detta om att de traditionellt djurhållna hönsen o kycklingarna ofta drog av sig själv alla fjädrar pga de blir tokiga att bo i en bur stor som ett A4 papper. De uppfödarna då gjorde som visades på film var att de tog ett tag om näbbet på hönan och förde in spetsen i en elektriskt driven pennvässare så djuren fick trubbigt näbb och då inte kunde plocka av sig fjädrarna längre. Problem solved liksom. Nä fasen, det var hemskt att se och jag är glad jag är vegetarian och inte bidrar till den där skiten. De få ägg jag köper är alltid eko, förhoppningsvis har de det lite bättre än genomsnittet.
    /kryddpåfyllaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det förklarar saken. De har taggat ner nu i alla fall. Imorse var det en av dem som följde efter mig på gården, som en hund. Fick veta att vita höns ska vara lite mer framåt än bruna, vet inte om det stämmer. Men min favorit, gammelhöna (för hon är cirka två månader äldre än de andra hedemorahönsen och ser lite skabbigt plockad ut efter att ha antastats av tuppen på förra stället) är verkligen som en liten hund. Hon springer fram, stretar inte emot när jag lyfter upp henne för lite gull.

      Apropå kött så kommer jag idag att göra min första Reko-ring trial. Då blir det kött i stora lass. Men jag vet var de har gått och betat och att de haft det förhållandevis bra.

      Radera
  11. Å, dagens gråtkalas! (Kan bero på att det är veckan före mens)
    Ser slutscenen i ”Schildlers list” framför mig. Bööööööl!!
    Förresten, rallarrosor kan du plocka nu på våren och steka som sparris. De allra finaste Spädaste skotten. Sen är faktiskt hela växten ätlig även för människor. Jag har inte hackat ned någon fullväxt i sallad ännu men ska testa till sommaren. Jag har bara ätit skotten, de behöver hårdstekas för att få bort lite beska och slemmighet. Följ ”neonatur” på Insta, han heter Nicki Sjölund och lär folk ta reda på saker i naturen. Sjukt kul!
    Morsan

    SvaraRadera
  12. När maten ska köpas i form av identitetslösa generiska märken på tex Lidl så får det ju så klart effekter i primärproduktionen, dvs på gårdarna, för både mark, djur och människor. Så är det bara.
    Vore härligt om all mat kunde produceras småskaligt och fint men det har vi genom nitisk myndighetsutövning och pga snåla konsumenter tyvärr kommit ifrån. Bönder har som jobb att driva sin gård och vill såklart ha lön de också. Då får gården anpassas till verkligheten eller försvinna.
    Ursäkta att jag inte instämmer i lägga huvudet på sned och säga åhhhh kören. Inte på humör för det. Antar att det här inlägget får en släng av min ihopsamlade frustration över diskrepansen mellan den vanliga konsumentens föreställning om hur det "hemska industrijordbruket" bedrivs och hur de tycker att det "fina snälla" jordbruket borde bedrivas med vad de sen väljer i affärn.
    Sen vet jag inte om jag helst skulle vilja vara tex lammfärdig tacka på hobbygården där den snälla djurälskande ägaren står brevid och gråter om det går på tok istället för att ingripa eller vara dito tacka på större gård där du har en lika djurälskande ägare/anställd som har erfarenhet och kunskap nog att bita ihop och hjälpa till och tar känslorna sen.
    Sorry, tänkte se åt andra hållet och inte kommentera men var bara tvungen till slut.
    Ps Hönor sätter inte nya fjädrar för att ersätta dom de tappat under tiden de värper. Därför ser värphöns ruggiga ut efter ett tag. Målet för en hönsbonde är dock att hålla en fin fjäderdräkt under hela omgången för det mår hönan och därmed även bondens ekonomi bäst av. Så målet i all djurhållning är djur som mår bra både för djurets egen skull och för att det ska gå att fortsätta med företaget. Sjuka djur = kass ekonomi och nedläggning. Ds
    Långt blev inlägget som inte skulle skrivas också, suck....

    SvaraRadera
  13. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  14. Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt att jag har äktenskap i sex år nu med ingen barn som läkaren sa att jag har ett lågt antal spermier så min fru ber om skilsmässa, hon var sjuk och trött på att ha varit med mig jag försökte allt mitt bästa men ingenting fungerade jag trodde att jag inte skulle träffa henne igen förrän jag träffade en gammal vän av mig som berättade om en trollkarl som heter Dr. Igbinovia, hon gav mig hans e-postadress och mobilnummer. Jag kontaktade honom och han försäkrade mig att min fru skulle återvända till mig inom tre dagar om jag bara var redo att betala de skatter som jag samarbetar med honom i bara en dag och han förberedde ett älskande och medicin för mig och den sista Han sa till mig att min fru kommer tillbaka. väldigt lustigt på morgonen kom min fru gråtande och bad om förlåtelse och sa att det var djävulernas arbete, så jag är fortfarande förvånad över detta mirakel, jag kunde inte föreställa mig det, men så snart jag var färdig med att skriva, två månader senare fru blev gravid det var som ett mirakel så håll inte din skam han gjorde det för mig och jag tror att han också kan göra det åt dig. Om du behöver hans hjälp kan du kontakta hans e-post: doctorigbinovia93@gmail.com WhatsApp eller Viber eller ringa honom nu: +2349071864129 Dr.Igbinovia behandlar också: Infertilitet, HIV / AIDS, HERPES 1/2, CANCER, Hepatit B, Om du vill bli gravid

    SvaraRadera