Jag fixar gästrummet

Jag är inte helt insatt i detaljerna, men delar av vårt hem är inte vinterbonat och övre plan hör dit. Därför används det bara som gästrum på sommaren och som torkvind (ja det är korrekt, tvätt torkar även i minusgrader men det tar en väldans tid). I den övre hallen sitter jag och bloggar på somrarna vilket är urtrevligt eftersom jag har fin utsikt i alla vädersträck och därutöver knappt hör ramaskrina från barnens slagsmål därifrån.

Ett av rummen är, om man skulle försöka hitta ett positivt uttryck, rustikt. Väggarna är av timmer och på sina ställen kan man se mina förfäders försök till isolering med hjälp av tygtrasor och lintussar. Men utsikten är fantastisk, tre fönster ut mot nejden. En driftig person skulle försöka att göra ett riktigt rum av det, med spånplattor på väggarna och någon form av tapet. Men riktigt så duglig känner jag mig inte i nuläget, har för många järn i elden och för många kycklingar att gosa med så jag nöjer mig med min favorit: Quick fixen.


För ett par år sedan röjde jag satan i det här rummet, som då nyttjades som någon form av avställningsyta för min släkts dynga sedan runt hundra år tillbaka. Hur jag vet det? Tja, jag hittade jordbruksalmanacks från tidigt 1900-tal, mörkläggningsgardiner från andra världskriget (runt 30 stycken) och min mammas manchesterplagg från ungdomen (kläder jag och mina väninnor visserligen hade väldigt kul i under en blöt vårhelg för ett par år sedan, vill minnas att någon lajvade "Anki, socialsekretererare från 1974").

Jag gjorde då om rummet till en hybrid av sommargästrum och pysselrum, ställde i ordning ett bord och samlade alla barnens pärlor, leksaker, lego, spel med mera här och det hela var ju en succé i ett par år. Perfekt att slussa upp dem i under regniga sommardagar med skärmförbud. Därutöver fanns två fullt fungerande sängplatser som vi använt en handfull gånger när vi haft 5+ gäster.

MEN! Ett skräprum har dålig karma och pö om pö samlades prylarna igen. Som synes ovan har vi langat in både täcken, tält och diverse campingutrusning i rummet. Helt osorterat. Vissa täcken låg där, andra i ett angränsande rum, ytterligare andra i ett vindsutrymme. Och är det något jag avskyr så är det när saker av samma art ligger på olika ställen. Gruppera! Så efter att ha hittat logiska förvaringsställen för olika saker tömde jag helt sonika rummet på nästan allt, förutom gästsängarna och barnens gamla lego:


Och på tal om barnens lego. Vi hade tidigare en bokhylla där min far, i aversion mot allt vad tungt kroppsarbete heter, valt att kanalisera sin energi på att årssortera gårdens gamla Husmodern från 1929 och framåt:



Mellan raderna av gamla veckotidningar har jag knölat in barnens pysselsaker och det var sjukt otillfredsställande. Därför hittade jag nu en avställningsyta i det angränsande torkrummet där jag staplade tidningarna i två prudentliga högar vilket frigjorde hyllan. Efter gedigen genomgång och rensning av barnens gamla leksaker och pyssel - vilket resulterade i tre stora sopsäckar samt två kartonger till tippen - rymdes det samlade legot (i princip enda leksaken värd att spara om du frågar mig) i hyllan.


Sen gjorde jag något som är mycket otypiskt för mig. Jag skapade en nostalgihylla i ett gammalt tomt skåp i övre hallen. Där samlade jag en handfull föremål som varit centrala i min uppväxt, saker jag gör att jag blixtsnabbt slungas tillbaka till barndomen. Eftersom ni är speciella för mig har jag valt att dela med mig av denna hylla:


Jag menar, sätt på Teskedsgummankassetten med Birgitta Andersson medan jag kikar på Pippibilder genom den utsökta "View Mastern" (längst fram till höger) och jag är åter i mitt flickrum i Hässelby Gård, fantiserande om att en dag få resa någon annanstans än till Finland (som var mitt första resmål som tioåring och är inte ens säker på att vi var i Finland, kanske var det Åland). Skymtar gör också det pennskrin mamma köpte till mig i Vällingby C inför min första skoldag. Som en madeleinekaka till den dysfunktionella 1-3-klassen jag tvingades gå i första skolåret, innan mina föräldrar tog sitt förnuft till fånga och flyttade in i stan igen.

Poängen är tvådelad: Var sak på rätt plats ger frid i själen. Men det är inte nödvändigtvis är så att en sak har en plats för evigt ety ett hem är organiskt. Det pysselrum, fullt med fluffiga uppstoppade djur och pärlplattor, som fungerade för tre-fyra år sedan, är överflödigt idag (när de mest kollar på Tiktok). Då måste man ömsa skinn och hitta nya, mer anpassade lösningar. Jag är personligen lite glad över att den mest frenetiska pysselperioden är över för det var ett deltidsjobb att sålla och arkivera bland alstren. Nu får vi möjligheten att skapa ett mer solitt gästrum och se, jag har en hel vägg att laborera med.


Nog för att jag gillar rustikt, men i ett rum som angränsar till lada blir det lite väl sunkigt att bara köra timrat och gammalt. Hur anser ni att jag kan addera lite mer flärd och je ne sais quoi till detta utrymme? Jag gillar ju anakronismer varför jag valde att ställa Bauhausstolarna mot bonderustikan. Jag ska också be min man dra ut de tiotal rostiga spikar som av någon anledning sticker ut ur väggen. Men hur kan jag ytterligare skapa gästrumskänsla? Tips mottages tacksamt (så länge de inte innehåller ord som "totalrenovera" eller "sätt masonit och tapetsera"). Quick fixes!

Mvh/
FruEfficientBadass

28 kommentarer:

  1. Målat taket vitt i någon matt sorts färg. Sedan kanske hänga upp tjocka ljusa gardiner på en vägg för mer ombonad, lyxig känsla?
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Stoppa skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Graviditet spell
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Vilken fantastisk rum,tycker att det fint som det är, kanske ett bord att sitta vid framför fönstret.
    En vinstlott att ha ett sånt ställe,till skillnad mot att bo i höghusen i Hässelby gård. Men ni kanske bodde i familjehotellet, det var lite hippt att bo där, kollektiv, gemensam matsal och vänsterfolk, kändes alltid lite off från oss i den övriga världen där ute i Hässelby som inte alltid var den skönaste.Kom av mig lite där när du nämnde Hässelby gård, vilken kontrast till ditt nuvarande liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var familjehotellet, haha!

      Radera
    2. Kände det på mig att du var en familjehotellare.-) Vi har andra gemensamma trådar också,jag har släkt tillbaks i flera generationer i Bjuråker och Hudiksvall, präster och borgare och en och en annan piga eller dräng.Men är tillnärmelsevis inte lika smart som du, de måste vara de där åren på familjehotellet som gjort skillnad.

      Radera
  3. Tänker också på tyg. Hjälper till att hålla draget borta också. Sätt en gardinskena i taket, jag skulle valt tunna vita linnegardiner då skymtar den fina timrade väggen igenom tyget.

    /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inspel. Taket är inte så pålitligt dock, men har några lättare stänger där. Gillar tanken på linne.

      Radera
  4. Åh det kliar ju lite i fingrarna att varsamt fixa rummet så det kan användas på vintern. Hur fint som helst! Annars håller jag med om draperande tyger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upptäckte precis ett hål mellan detta rum och angränsande vindsutrymme. Har täppt till det på gammart vis: Tygtrasor och lite överlappande träbitar. Har också gjort något som får alla landets byggnadsvårdare att vrida sig av obehag: Tätat fönstren med silvertejp. Men ajg målade över med linoljefärg, så det syns knappt. Det kommer en fortsättning till detta inlägg.

      Radera
    2. FruEB, av bilderna att döma verkar samtliga fönster kunna öppnas, borde då vara bättre med vanlig tätningslist än med silvertejp. Att sätta upp tätningslisten klarar ju även även den som har tummarna utväxta på ryggen av, och de syns inte heller så det där med linoljefärg behövs inte. Men vi kanske talar om varandra här, är det något annat du menar FruEB?

      Anonym

      Radera
    3. Nej, det är precis så jag menar. Men nu är det gjorrrt. Om andan faller på om ett par år när jag tar mig an rummet igen ska jag tänka tätningslist. Tejpen går ju faktiskt att göra ogjord.

      Radera
  5. Väggen mot ladan. Där ser jag framför mig en bildväv/matta, gärna med lokalt motiv. Alltså tänk någon som har suttit och vävt en matta, men inte den vanliga trasmattesorten. Den har en bild av en gammal kyrka eller gård eller nåt lokalt berg. Storlek minst 2x2 meter.
    samtidigt som det gör rummet lite ljusare så andas det massor tradition och håller kalldraget från rummet bakom borta ganska effektivt.
    Så, schas ut på loppis och gårdsauktioner, folk har inte plats för sånt så det borde inte kosta för blodigt.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Så, schas ut på loppis och gårdsauktioner, folk har inte plats för sånt så det borde inte kosta för blodigt." Jag är inte nödbedd!

      Radera
  6. Jag är dålig på känsla, men i stället för att göra om skulle jag skaffa något ytterligare bruksföremål, gärna i metall, som en mangel, ett par besman eller en lie.
    Sedan är det ju fint handbilat timmer och att skymma det med gips eller masonit vore ren ondska. En timmervägg är tillräckligt isolerande så eventuell vinteranpassning handlar om fönster drevning, innertak och kanske en kamin.
    Slutligen skulle jag sätta några grova men snygga krokar på strategiska lägen och införskaffa några rejäla campinghängmattor för nästa camp FI och egna tupplurar. Jag bodde i hängmatta ett halvår och det var otroligt vilsamt. De stuvas naturligtvis undan när de inte används.

    /Ingolf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man sova i hängmatta istället för säng!? Det låter otroligt bra. Man behöver inte sovrum då.

      Radera
    2. Lie, mangel, vi har massor massor. Är det legio att ställa en rostig lie framför svärmors gästsäng? Känns lite dålig karma. Gällande hängmatta har vi en i trädgården, men i detta arktiska klimat (har haglat varje dag de senaste tre dagarna) känns det som en dålig lösning.Du kanske menar inomhus?

      Radera
    3. Korsade liar på väggen ger tonårskusinen en natt att minnas.

      Och, ja, hängmattor inne fungerar hur bra som helst, så länge man hänger dem åt sidan på ena kroken på dagtid. De ska INTE ha pinnar som spänner ut tyget utan bara låta den som vilar omslutas. Upphängningen kan vara svår om man bara har klena moderna gipsväggar, men era stockväggar är helt perfekta.

      https://cdn.shopify.com/s/files/1/0137/9640/9408/articles/Indoor_Hammock_1024x1024.jpg?v=1572555366

      https://www.lasiesta.com/se/la-siesta-modesta-arabica-klassisk-singel-haengmatta-i-ekologisk-bomull-moh14-6?gclid=Cj0KCQjwnv71BRCOARIsAIkxW9GcXh9nxo6QrqYAxPX9ag116I6AX3qaPoAFdGC5Tnl37iirOBQ3gKMaAqmKEALw_wcB

      https://img.archiexpo.com/images_ae/photo-g/7722-15232337.jpg

      //Ingolf

      Radera
    4. @Kaktus Javisst. Förr i tiden hade man massor av hängmattor på segelskepp med stor besättning, typ flottans linjeskepp. Har sett gamla journalfilmer där svenska flottister sov i hängmattor ombord. Det ska som sagt vara utan träspridare som förvandlar lugnet i hängmattan till en balansakt. Sedan är avståndet mellan ändarna viktigt så att det inte blir för kraftig böj och man ligger som en märla i mitten. Det krävs alltså ganska stort avstånd mellan ändarna. Är avståndet för stort för mattan kan man skarva med rep, men då måste man sätta infästningarna högre upp för att inte slå i golvet. Det krävs alltså lite trixande innan man får till det så bra att man kan sova bekvämt natt efter natt, man det är mycket mindre jobb än att skruva ihop valfri IKEAsäng med utdragslådor.

      Sedan är det kanske en rygg och åldersfråga men det är riktigt smart för att dryga ut gästsängarna i ett rum så att det inte behöver likna ett logemente till vardags, och hängmattorna kan ju jobba ute på sommaren.

      Om jag idag skulle inreda en modern Attefallare skulle jag strunta i sovloftet och stället satsa på en bäddsoffa och krokar till ett par hängmattor.

      //Ingolf

      Radera
    5. Kul, låter som nåt man borde testa. Så det är bekvämt även om man ligger på rygg som en kokong hela natten? Det kan vara nåt för verkstan när man vill sova över.

      Radera
  7. Cherries Jubilee & Bowtie - minns dem så väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det så de heter? Ja herregud, vilken kärlek jag hade till de där hästarna. Det var så rakt in i åttiotalet. Plastigt, men ändå på något sätt genomtänkt, en magisk värld. På senare år snöade mina egna barn in på en tecknad film som var så vidrig att jag får ångest bara jag skriver om den nu. Vet inte vad den hette men barnen brukade böna och be om att få se "My Little Ponies när de var människor". Alltså en human transposition av konceptet. Funkade EJ.

      Radera
    2. Equestria Girls. Det kan bli ännu värre. Mina konstintresserade ungar roar sig med mylittleponypastischer på Deviant Art.

      //Ingolf

      Radera
  8. Jag tror också på att måla innertaket vitt. Jag tycker limfärg är vackert (krita, cellulosalim och vatten). Underlaget måste vara torrt. Man blandar till den själv. Billigaste färgen.

    SvaraRadera
  9. Ah! IGMR pratar om kalkfärg, kanske är det samma sak. Taket är hemskt. Det är i detta rum vi haft läckan (som ska åtgärdas till sommaren när vi byter hela taket). Men efter det är det dags för omtag och då kan jag mycket väl följa ditt råd, för jag skulle gärna bryta av det massiva timret med något annat.

    SvaraRadera
  10. "Kalkfärg" verkar vara populärt nu när jag googlar. Det verkar vara modern väggfärg med naturligt pigment? Har inte testat. Limfärg kanske är originalet. Det är kul att det är naturliga ingredienser. Inte så kul täcka trä med plast. Och den reflekterar ljuset väldigt fint.
    Limfärg ör inte stark. Den kritar av sig om man råkar komma emot. Så den passar bäst som takfärg och på murstensstock. Man kan ha i linolja så blir den starkare men den blir då blankare.

    SvaraRadera
  11. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  12. HUR JAG FÅR MITT LÅN FÖR DETTA STORA FÖRETAG

    Hej min kära folk, jag är Linda McDonald, som för närvarande bor i Austin Texas, USA. Jag är änka för närvarande med tre barn och jag satt fast i en ekonomisk situation i april 2020 och jag behövde refinansiera och betala mina räkningar. Jag försökte söka lån från olika låneföretag både privata och företag men aldrig med framgång, och de flesta banker avböjde min kredit, inte fullständigt byte till de där huvuden där som kallar dem självpeng långivare de är alla bedrägeri, allt de vill är din pengar och du hör väl inte från dem igen de har gjort det mot mig två gånger innan jag träffade David David. Den mest intressanta delen av det är att mitt lån överfördes till mig inom 74 timmar så jag kommer att råda dig att kontakta David om du är intresserad av att få lån och du är säker på att du kan betala honom tillbaka i tid kan du kontakta honom via e-post ……… (davidwilsonloancompany4@gmail.com) Ingen kreditkontroll, ingen cosigner med bara 2% ränta och bättre återbetalningsplaner och schema om du måste kontakta något företag med hänvisning till att säkra ett lån utan säkerhet, kontakta David Wilson idag för ditt lån.
    De erbjuder alla slags kategorier av lån de
    Kortfristigt lån (5_10 år)
    Långtidslån (20_40)
    Lån i media (10_20)
    De erbjuder lån som
    Hemlån ............., Affärslån ........ Skuldlån .......
    Studielån .......... Företagslån
    Affärslån ......., Företagslån .............. osv
    E-post .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    När det gäller finansiell kris och lån så är David Wilson lånekonomi stället att gå, berätta bara honom att jag fru Linda McDonald riktar dig lycka ................... ....

    SvaraRadera