En optimal arbetslivsupplevelse

Eftersom jag ägnade onsdagens inlägg åt att smutskasta yrkeslivet tänkte jag för balansens skull kompensera med ett inlägg som hyllar detsamma. Jag är inte helt konsekvent, det är korrekt.

Jag nämnde ju att jag under tio veckor (knappt, jag fick ju någon sorts coronasymptom sista veckan och stannade hemma) gjort praktik på en redaktion på pendlingsavstånd. Jag kan inte outa vilken, för då kommer servern till den nyhetsproducenten att krascha när ni alla ska in där samtidigt för att girigt ta till er de ord av visdom jag sprinklat ur mig under våren. Men låt oss säga som så att makthavarna på berörd ort är mycket lättade över att jag och min vassa penna nu i princip helt återgått till studierna.

MEN så kom som sagt corona och alla på redaktionen blev beordrade hemarbete vilket ledde till mindre regional täckning varför man kontrakterade mig på veckobasis. Under sammanlagt två veckor har jag hoppat in och rapporterat från min del av landet och nu ska ni få höra: Jag gillar't. Varför?

1. Tidsbegränsningen. Genom att veta att mitt heltidsarbete är begränsat till ett visst antal veckor drabbas jag av något som nästan skulle kunna beskrivas som prestationsglädje. Lite "kniven-mot-strupen" på det sätt en neurotiker som jag har en hatkärlek till, men som jag inte är kapabel att hantera under låååång sammanhållen tid, men väl under kortare sprints.

2. Upplägget. Jag har ju jobbat i princip helt solo. Arbetsledning har gått till som så att jag a) skickat ett mail med mitt upplägg b) fått svar med vändande interwebz-post med go/nogo från chef. I princip inga kollegor, minus lite Skypemöten and such som man kan muta.

3. Friheten. Jag har fått skapa enligt eget hövve. Okej, någon förfrågan från desken att "kan du få tag på person X, Y", men mest egna idéer. Ungefär lika kul som att skriva på blögga.

4. Avsaknaden av red tape och corporate bullshit. Som extrainhoppare är man ju NOLL målgrupp för allt som hör en fast anställning till vad gäller utvecklingssamtal, lönediskussioner, olika former av rapportering (jag gör inte ens närvaro!). Det enda jag behöver logga är de kilometer jag kört i samband med intervjuer för att få ut milersättning.

5. Nyhetsproduktionens inneboende skönhet. För när du jobbar med dagligmedia finns sällan utrymme för så kallade "surdegar" - projekt som maler på vecka ut och vecka in, diffusa "det-här-borde-jag-ta-tag-i-någon-gång" eller skrivbordsprodukter som någon chef i Köpenhamn i bästa fall ska slänga ett getöga på innan det faller i permanent glömska. Man kommer in på morgonen med ett rent skrivbord för nyheter behöver "göras ut" senast innan du går för nästa dag är de, som talesättet säger, gårdagens nyheter. Att börja dagen med tabula rasa är som hjärnspa och ger en få-ur-händerna-personlighet som en ann oxytocinpåslag en masse.

Om jag skulle kunna skrädda ett yrkesliv på det här sättet framöver, kreativa veckor med roliga arbetsuppgifter varvat med egna fria veckor, då tar jag tillbaka det jag sagt om att jobba. Jag älskar att jobba hör ni det jag ÄLSKAR'T! Dessutom får jag nu lön. Inte praktiklön tre kronor per dag utan en riktig lön och den var faktiskt inte så dålig som jag trodde, nästan hälften av vad jag tjänade när jag satt och nickade till i mina ledningsgruppsmöten.

Sen är det ju dessvärre så att just journalistbranschen inte kryllar av erbjudanden, men vikariat finns ju. Om inte annat när folk går in i väggen, blir på smällen och/eller går på semester. Jag är så otroligt glad över att jag tog chansen att hoppa medan jag fortfarande hade chansen att omskola mig för en alternativ karriär (om jag nu törs kalla den det).

Hur ser din drömkarriär ut?

Mvh/
FruEfficientBadass

16 kommentarer:

  1. Begravningsentreprenör.
    Det skulle jag kunna tänka mig att bli. För borgerliga begravningar.
    /C

    SvaraRadera
  2. Konjunkturokänsligt. Finns ju schatteringar på området, man behöver inte jobba med att balsaamera (vilket ju blir mindre och mindre populärt givet kremeringstrenden). Man kan ta emot kunder, vara den som möter upp på ceremoniplatsen, arrangera blomster et cetera. Lätt att fnissa åt yrkeskategorin, men när man väl själv är där (som gäst då, inte huvudperson) är man rätt mån om att ha rätt folk på plats. Om jag får önska skulle jag vilja ha en begravningsrepresentant som inte tassar runt med händerna knäppta framför magen som en timid körgosse utan en hjärtlig, men nedtonad, härlig person som får alla att känna sig bekväma. Kanske en person som kramas? (post corona då naturligtvis)

    SvaraRadera
  3. Hade varit kul att jobba deltid sen som tränare för något förening alternativ idrottslärare. Deltidsbrandman står också på listan.

    Ovan skulle kunna vara vara en steg mellan arbetet och RE ocskå.

    SvaraRadera
  4. Tandsköterska, jobba med människor, konkret med fasta arbetstider och det verkar vara möjligt att arbeta deltid!

    SvaraRadera
  5. Ja att få jobba deltid eller i säsong är ljuvligt. Arbetade lång tid i reception 50% och älskade mitt jobb, nu extraknäcker jag i butik vilket är så fritt så man nästan längtar efter uppstyrning. längtar tillbaka lite till receptionsarbete men nu ser jag i annonser för extrajobb att de flesta kräver att man kan presentera "en annan huvudsaklig sysselsättning" samtidigt som det är bra om man kan jobba 3-4 dagar i extraknäcket ifråga (låter för mig som att extrajobbet då är den huvudsakliga sysslan?) är detta ofog pga bedrägerier med akassa/bidrag, någon som vet? Jag har ju en annan huvudsaklig sysselsättning - att leva - men det verkar inte vara ett gångbart skäl i intervjusammanhang...

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan du inte bara ange att du pluggar? Typ riktiga distans studier eller coursera eller nåt. Om det inte är bedrägerier företaget sysslar med. De kanske bara vill vara säkra på att man inte är beroende av inkomsten.

      Radera
    2. Det måste ju vara något sånt, är ju inte bara ett utan många företag som annonserar så. Bra tanke med plugg, så länge de inte kräver intyg!

      Radera
  6. Tack för trevlig blogg! Helt off topic måste jag bara dela med mig av ett oväntat life-hack jag upptäckte vid lunch när tomat-bön-rödlök-gurk-salladen från igår såg för sorglig ut. Jag värmde den och mixade med (havre)grädde och vatten. Fantastisk soppa blev det! Hade också funkat som pastasås med mindre spädning. Då sallader i olika varianter är bästa sommarmaten, men de ofta blir tråkiga dagen efter, kommer jag garanterat göra om dett. Fransk potatissallad borde ju bli succé som soppa! Fast skulle inte prova det med en besk bladsallad, de blir ännu beskare värmda, men typ spenatblad funkar säkert jättebra. Testa du med! / Linnea

    SvaraRadera
  7. Drömmer är att jobba så mycket jag vill, när jag vill, med det jag kan, hemifrån, ha några kolleger som jag kan träffa då och då, en ok lön och 35 dagars semester.

    SvaraRadera
  8. Hej, Behöver du ett snabbt lån?
    Jag är Susan Benson, jag är långivare och finansiell konsult.

    Med tanke på den stagnation som världen går igenom till följd av inverkan av coronavirus (COVID-19) på företag och ekonomi står många människor inför otydliga ekonomiska utmaningar. Med närvaron av kontantöverskott i vårt företag syftar vi till att påskynda penningcirkulationen genom att finansiera kunder inom och utanför Europa med ett lån.

    Behöver du ett brådskande lån för att starta ett företag, köpa ett hus eller en bil, eller behöver du ett lån av andra personliga skäl? Jag vill att du ska kontakta mitt företag. Vi levererar alla slags lånetjänster både säkrade och osäkrade lån. Om du läser detta och vet att du behöver ekonomiskt stöd kan du bara skriva till oss via e-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com eller meddela oss direkt på WhatsApp via: +447903159998 & få ett svar på ett ögonblick.

    Vi är ett omfattande finansföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att förbättra dina långsiktiga och kortsiktiga finansiella mål eftersom din finansiella stabilitet är vårt slutmål.

    Funktioner & fördelar;
    * Bekvämlighet - Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Få ditt lån inom 24 timmar efter godkännandet.
    * Flexibel ränta på 2,85 till 5,95%.
    * Höga godkännandepriser
    * Du får chansen att välja återbetalningsdatum, antingen varje vecka, varje månad eller per år under en varaktighet av 1-30 år.
    * Enkel online-applikation.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Många tycker att det är så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansinstitut på grund av vissa skäl.

    Om du verkligen behöver lösning på dina ekonomiska utmaningar, skriv bara till mitt företag så hjälper vi dig med ett lån. Vi har hjälpt ett stort antal individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen. När du ansöker hos oss ansöker du hos ett pålitligt företag som bryr sig om dina ekonomiska behov, vår högsta prioritet är din ekonomiska stabilitet och du kommer att tas om hand genom hela processen.

    För mer information om vårt lånerbjudande, vänligen skicka oss din lånebegäran via:
    E-post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com ELLER;
    WhatsApp: +447903159998
    2020 © ️ Alla rättigheter reserverade

    SvaraRadera
  9. Vårt föreslagna erbjudande för kunder under det nya året är positivt och totalt engagemang, så att arbeta med oss ger dig maximal garanti för att få finansiering för vi har en A + rating i finansiering. Frank Lån Tjänster (FLS) genom åren har varit högt rankad som en av de bästa online-företag med en billigare ränta. Om du är i behov av finansiering, tveka inte att kontakta oss via telefon (+1-713-389-6778) eller E-post: k.frankloans@gmail.com

    SvaraRadera
  10. behöver du ett lån? Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Skicka ett mejl till
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu under de närmaste 6 - 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    vi har ett lån till dig....

    SvaraRadera
  11. Har du några ekonomiska svårigheter? OM JA! Kontakta Hobelman Finance and Mortgages Limited® För små och stora lån. Vi erbjuder alla typer av lånetjänster för att möta dina ekonomiska behov till en låg ränta på 2%. Kontakta oss idag via e-post: hobelmanfinance@gmail.com och ditt arbete med oss kommer att bli en bra upplevelse. Vår kredit är öppen för alla oavsett nationalitet.


    https://hobelmanfinance346789211.wordpress.com/
    Kontakta oss via e-post: hobelmanfinance@gmail.com

    SvaraRadera
  12. VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera
  13. LÅNEBJUDANDE FRÅN "NOVELTY FINANCE INC"

    Hallå!!! Är du i behov av ett lån? Om ja, kommer jag att rekommendera dig att ansöka om ett lån genom Novelty Finance Inc.

    Jag heter Davina Claire, jag är finanschef för Novelty Finance och du kan ansöka om ett lån hos mitt företag och ha ett lån på ditt konto inom 24 till 48 timmar. Det har kommit till min kännedom att många människor har så svårt att få ett lån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner på grund av hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldkvot, låg kreditpoäng eller andra skäl.

    På NOVELTY FINANCE tillhandahåller vi finansieringslösningar. Vi erbjuder alla typer av lån (Personlån, Företagslån och många andra). Vi erbjuder flexibla och flera lånealternativ, inklusive säkrade och osäkrade lån, lång- och kortfristiga lån som är skräddarsydda för dina ekonomiska behov.

    För frågor/frågor? - Skicka ett mail till [noveltyfinances@gmail.com] eller ring / WhatsApp via: +447915601531]

    Vi strävar efter att göra lån enkelt, bekvämt och prisvärt.

    Vår tjänst är mycket snabb, pålitlig och pålitlig och du kan låna upp till 5 miljoner euro till en subventionerad ränta på 3 % per år. Vi är rätt företag att kontakta när du är i akut behov av ett lån.

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök, vår tjänst är tillgänglig 24/7. Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst på din egen bekväma plats med din telefon eller din bärbara dator, allt du behöver göra är att skicka oss din låneförfrågan via:
    E-post: (noveltyfinances@gmail.com)
    WhatsApp/ Telegram: +447915601531
    Telefon: +447915601531

    Vi är alltid glada över att ge ekonomiskt stöd.

    SvaraRadera