Barns ISK - en krånglig historia

Detta blir sista inlägget på temat Barnets ISK. Det vill säga den ISK som hen nu får disponera på [typ] egen hand från och med gymnasiestart. Allt är nu riggat och klart, men det tog tio dagar från start till mål att föra över fonder från en av mina ISK:ar (där vi investerat barnbidragen) till barnets. Om du vill slippa min processbeskrivning nedan kan du få slutklämmen i två ord: Ring kundservice. I fallet Avanza är det 08-562 250 00. Efter tre minuters kö löstes överföringen inom loppet av 20 minuter, istället för som tidigare dras i långbänk med ibland fem dagars fördröjningar i mail-svar där jag själv fick vara den drivande kraften.

1. Jag mailar kundservice och frågar hur jag ska gå till väga i ärendet. Jag får svar:

"Hej! För att göra överföringen kan du skicka in ett meddelande i inloggat läge där du anger vad som ska flyttas samt namn, personnummer och kontonummer till den det ska flyttas till. Gäller det aktier anger du antal aktier, gäller det fonder anger du antal fondandelar. Välj "Överföring av aktier" som ämne meddelandet handlar om."

2. För att ta reda på hur många fondandelar som skulle överföras inledde jag en försäljning (som jag inte avslutade) för att se hur många procent av detta ISK som motsvarade 50 000 kronor, det belopp vi (jag) beslutat att våra barn ska få som start på sina pengamaskiner. Jag mailar:


Re: Överföring av aktier

Hej! Jag vill flytta Spiltan Aktiefond Investmentbolag från ISK med kontonummer XXXXXXX ("Namn på ISK") till ISK med kontonummer YYYYYYY ("Namn på ISK"). Jag vill överföra X % av fondinnehavet som borde motsvara ungefär 50 000kr."


3. Radioskugga. Efter fem dagar mailar jag igen och hör om det hela är på gång, för jag kan inte se någon aktivitet på någon av våra ISK:ar. Jag får då svar:

Re:Sv:Sv: Överföring av aktier

Vänligen skriv i inloggat läge från din profil och ange fond, hur många andelar du vill att vi flyttar, avsändarkonto, mottagarkonto och personnummer på mottagaren. Du finner mer information om vad som krävs här.
("här" = länk till den information jag fick första gången).

4. Mitt svar:
Re:Sv:Sv: Sv: Överföring av aktier

Hej!

Ok, jag trodde att det var detta jag gjort när jag (inloggad från min profil) förra torsdagen skrev:

"Jag vill flytta Spiltan Aktiefond Investmentbolag från ISK med kontonummer XXXXXXX ("Namn på ISK") till ISK med kontonummer YYYYYYY ("Namn på ISK"). Jag vill överföra X % av fondinnehavet som borde motsvara ungefär 50 000kr." Jag glömde kanske barnets personnummer, det är.... Något annat ni behöver?

5. En timme senare får jag svar från samma person:

Re:Sv: Sv: Sv: Sv:Överföring av aktier

Hej igen,

Du skriver från [barnets namn] profil inte din egen. Du har angivit X andelar men skriver samtidigt att du vill att fondandelar till ett värde av 50 000kr ska flyttas och det är inte korrekt. Om du läser informationen som du finner om du klickar på länken jag skickade finner du svar på hur en äganderättsöverföring av ISK-konton fungerar
(min notering: samma info som i inledande mail från Avanza)

Här luktar återvändsgränd. Och nu börjar jag bli irriterad. Mest för att jag inte fått någon tidigare indikation på att jag ska skriva meddelandet från barnets profil (se gult ovan). Eller menar han att jag varit inloggad på mitt barns profil i de tidigare meddelanden? Det stämmer i vilket fall inte, jag har bara varit inloggad på min egen. Dessutom känns det artvidrigt att ett barn ska kunna initiera en sådan transaktion från föräldrarnas konton in på sitt eget, i så fall kan vi aldrig ge egen ISK-tillgång till Tweenien. Hon hade skinnat oss och dragit till Florida inom fem arbetsdagar (och jag menar det). 

Men också för att ingen påpekat mitt feltänk kring andelar vs. kronor och hur man ska tänka där. De bara avstod från att svara. Det var först efter min trevare jag fick på fingrarna med ett "det är inte korrekt". 

Så jag ringer kundservice istället och även där är man osäker på vilken profil man ska skriva meddelandet ifrån. Men efter att arbetsledare tillfrågats blir det tydligt att det är från min profil puh. Och den vänlige killen i andra änden hjälper mig att räkna ut ungefär hur många fondandelar jag behöver ange för att det ska motsvara runt 50 000 kronor. Vilket var något helt annat än det jag försökt räkna fram. End of story. 

Min poäng här är inte att hänga ut bristfällig kundtjänst (även om det är en favoritsyssla) (tror till och med att den står på min "gillar-att-göra-lista" mellan "spa" och "klappa hundvalpar"). Det är att poängtera att även en sparräv som en ann' inte har helt lätt att navigera i dessa miljöer. Jag, som vanligen rör mig som en fisk i vattnet inne på Avanza, kände mig inför denna manöver korkad. Jag insåg: Det är så här folk känner sig som påbörjar sin sparresa! Det är ju HEMSKT! För vem vill känna sig dum och fibblig? Ingen! 

Så jag vill väl egentligen bara skicka med er detta: Det kan stundtals vara trixigt. Men det kommunikativa ansvaret ligger på säljande part, inte på dig. Du ska inte behöva stå till svars för dina rudimentära kunskaper kring hur deras produkt fungerar, det ligger på dem att förklara det på ett sätt som gör att du förstår. Så tveka inte att höra av dig med frågor till någon kundservice, ever. Utan kunder, inget företag, ingen kundservice. Och RING, det ger i regel bäst resultat. 

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. En annan sak som krånglar till det är barnets inlogg på Avanza. Man behöver utökad behörighet på sitt bank-ID för att komma in och detta sköts dessvärre av utfärdaren av bank-ID:t, i vårt fall Kuckelimuck Bank. Och i vanlig ordning kräver en manöver av detta grandiosa slag ett besök på FYSISK BANK under ORDINARIE ÖPPETTIDER som vad jag upplever är 11-13 varje dag eller något i den vägen, d.v.s. en tid barnet normalt går i skolan. Dessutom hävdar vår lokala Kuckelimuck Bank att de inte ÄR en Kuckelimuck Bank, trots att de har en Kuckelimuck-logga (men med arbetsnamnet "Hälsinglands Sparbanker"), varför jag anade problem redan innan jag tog barnet i fråga ur skolan för en dags kölappande och pappersadmin. Men man kan också logga in med hjälp av diverse id-appar (authenticator etc) och efter ett antal nedladdningsförsök på vår bristfälliga uppkoppling lyckades vi och nu äger barnet tillgång till sin ISK. D.s.

31 kommentarer:

  1. Om barnets ISK överstiger 8 prisbasbelopp, i år 378 400 kr så måste man betala för en överförmyndare som ska lägga sig i hur pengarna förvaltas...just saying, detta gjorde att jag sparade i mitt namn och öppnade ISK till sonen när han fyllt 18, ville inte "riskera" att överstiga 8 pbb. / C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller detta även för KF?
      Mvh/XO

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
    3. Det med överförmyndare gäller inte KF så länge någon av föräldrarna står som ägare till försäkringen och barnet är förmånstagare.

      Radera
  2. Mina tonåringar har haft varsin ISK på Avanza i ett par år nu och jag har för mig att det gick rätt smidigt att öppna dem. För något år sedan ville vi öppna ytterligare varsin ISK åt dem eftersom vi ville hålla isär olika investeringsstrategier. Sonen, som då hunnit fylla 18, kunde lätt som en plätt öppna en ny ISK via "Nytt konto" i inloggat läge. Jag hittade ingen sådan knapp hos dottern och skickade fråga till kundtjänst hur vi skulle göra. Fick svar att de skulle skicka hem papper. Okej, tänkte jag, lite osmidigt men kör på det då. När de kom visade det sig att vi båda vårdnadshavare måste underteckna SAMT FÅ UNDERSKRIFTERNA BEVITTNADE! Men snälla nån, orkar inte! Varför inte en lösning med BankID? Här finns det förbättringspotential. Nu åkte papperen i återvinningen och jag väntar tills hon fyllt 18 och kan trycka på knappen själv.
    Nu var detta något år sedan och det är ju möjligt att Avanza ändrat tillvägagångssättet sedan dess (om Avanza läser det här få ni gärna kommentera hur det ligger till), men jag orkar nog inte kolla upp det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag orkade kolla ändå. Har skickat frågan till Avanza idag, får se vad de svarar.

      Radera
    2. Generellt sett är det meckigt när barnen är minderåriga, oavsett tjänst. Skapa swish exempelvis, nu har vi gjort det i tre omgångar och börjar få rutin, men i början...timmar i telefon...

      Radera
    3. Jag fick svar att man fortfarande måste skicka in papper för att öppna ett extra ISK åt barnet. Däremot fick jag tipset att online med BankID öppna en helt ny inloggning åt barnet, med en ny ISK och aktie-/fonddepå. Därefter kontakta kundtjänst i samma meddelandetråd och be dem flytta över den nya ISK:en till den gamla inloggningen och ta bort den överflödiga depån.

      Lätt som en plätt, eller hur! Kul att det gick att lösa utan bevittnade pappersdokument, men lite fånigt att behöva gå omvägen via en helt ny inloggning som sedan ska behöva handpåläggning av kundtjänst för att slås ihop med den gamla...

      Radera
  3. Hej! Kan tycka att 50 000 är lite mycket att börja med. Kanske har jag fel men sonen fick ett eget konto med mindre pengar initialt och sedan dubblar vi alla hans insättningar för att stimulera sparande. Oavsett var det en strulig resa. Nordnet hade faktiskt BankID signering av ”kontraktet” men trots detta tog det över en vecka. En vecka är en oändlighet i en investeringssugen 16-årings liv. Puh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Peter om att starta på 50 000 kr, jag vill inte ta ifrån dom glädjen att få börja på noll! ;)

      Dubbla insättningarna låter som en fantastisk ide!

      //Ola

      Radera
    2. Well well...nu är det gjort. Och detsamma blir det för de övriga två. Min tanke var att de ska se antydan till snöboll medan de ännu bor hemma och kan få ta del av mina uppbyggliga kommentarer kring ränta-på-ränta-effekten.

      Radera
    3. Bra! Fantastiskt att kunna ge sina barn en sådan start. Det finns ju unga kvinnor som skrivit om personlig ekonomi, kanske finns youtuber, blogger, eller annat intresse som kan inspirera (riktigt stereotypt tex mode-, smink-, e-handelsföretag). Sonen tjatade hål i huvudet på mig om vikten av assets efter han läst Rich dad, pool dad i somras. Roligt och jobbigt på samma gång.

      Radera
    4. Ha ha pool dad, tack auto correct!

      Radera
  4. Såg direkt var det brast och att det skulle gå fel i din kommunikation med Avanza.
    Ska man ge instruktioner ska det vara solklara "att göra" rad för rad, inga ihopvävda resonemang med "ungefär" och liknande.
    Om man vill att det ska gå smidigt och snabbt i textkommunikation så ska belopp vara exakta, procentsatser likaså, andelar likaså osv.

    Är man tveksam om man kan skriva dylikt i instruktionsformat, ja då är det röstverksamhet man först bör ägna sig åt om man önskar utförande av denna typ av tjänst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min slutsats också. Hädanefter tar jag liknande frågor per telefon.

      Radera
  5. Varför ge 50k direkt i isk? Då förlorar de enda chansen att leka fritt i små belopp för minimal peng i Stockholmsbörsen (gratis courtage, avanza start).

    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag veeet! Det var någon annan som påtalade detta också. Nu ligger deet ju bara Spiltan häri och åtminstone detta barn är oerhört ointresserat av enskilda aktier. Men visst, kanske hade det blivit annorlunda om jag uppmuntrat till enskilda aktieköp och då hade det skavt att jag lagt mig PRECIS ovan gränsen.

      Radera
  6. Inte lika Kafkaartat som det här:
    För ett tag sedan fick vi från CSN ett brev om gymnasieelevens studiebidrag. I korthet handlar det om att barnet i fråga fyller 18 detta läsår och då ska studiebidraget betalas ut direkt till denne. Det är vi helt nöjda med. Men då kommer vi till instruktionen om hur det ska göras.

    1. (Enligt brev hem från CSN) "För att pengarna ska sättas in på den studerandes bankkonto (oavsett bank) måste ni meddela kontonumret till Swedbanks kontoregister. Det gör ni via tjänsten swedbank.se/kontoregister."
    Detta ska alltså göras innan 18-årsdagen för att det ska funka, annars kommer ett utbetalningskort på posten (hahaha) som kostar multum att lösa in.

    2. Man går in på nämnda hemsida, trycker på "Anmäl ditt konto till kontoregistret" och får upp följande information:
    "Det är enbart möjligt att anmäla konto för myndiga (18 år) privatpersoner via denna tjänst."

    Så vi MÅSTE alltså göra något före 18-årsdagen som inte KAN göras före 18-årsdagen!

    Minns svagt att när jag fyllde 18 så fick man några mysko blanketter från Nordbanken (japp, så gammal är jag) som såg ut som ett checkhäfte men inte var det. Men att få över utbetalningarna till en riktig bank (dvs den jag använde) var inget problem. Varför är det så svårt nu?

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får alltså anmäla kontot mellan 18-årsdagen och CSN-utbetalningen samma månad. Funkar åtminstone för dem som inte fyller år alltför nära utbetalningsdagen. Min son fyller år den 15:e och hann få utbetalningen till sitt konto den 30:e eller när den nu betalas ut.

      Radera
    2. Det brukar förresten inte kosta något att lösa in utbetalningskort om man sätter in det på sitt eget bankkonto, så det borde inte vara något större problem om man råkar få ett sådant heller. Men jag håller med om att det är lite fånigt att man inte ska kunna anmäla konto även för omyndiga. De kan ju ha BankID långt innan de blir myndiga, så vad är problemet?

      Radera
    3. Spargrisen, naturligtvis kan du öppna ett (tillfälligt) konto hos Swedbank - för att undvika att få utbetalningen på utbetalningskort - och det kan du väl göra långt, långt innan barnets 18-årsdag.
      Swedbank anger på sin hemsida att "Bli kund med Mobilt BankID. Ansökan består av åtta steg och tar några minuter att fylla i. Du får svar direkt". Verkar ganska lätt och när väl konto finns är det enkelt att hämta pengar från det aktuella nyöppnade Swedbankskontot till konto i annan bank, på eget initiativ. Alltså öppna konto, inte teckna sig för något "paket" eller annat som säkert banken vill sälja på dig.

      Om man vill undvika Swedbank av någon anledning så kan man ställa sig frågan om den planlagda utbetalningen kommer att ske på exakt dagen som 18-åringen fyller år, ja då så kan det vara ett möjligt problem (nej, nej, menade utmaning naturligtvis) för att man inte hinner registrera annat konto via Swedbanks betalväxelfunktion, då dessa bägge händelser krockar på exakt samma dag.
      Isåfall rekommenderas tillfälligt beblandning med fienden Swedbank och ett snabbt avslut av kontot när pengarna överförts och konto säkert är registrerat i betalväxeln.

      Ja, eller så kan ni ju bita i det sura äpplet och få ett utbetalningskort så slipper ni all sorts problemlösning av allehanda slag.

      CSN anger på sin hemsida att:
      För höstterminen 2020 gäller de här utbetalningsdatumen:
      30 september 2020
      30 oktober 2020
      30 november 2020
      30 december 2020

      Fyller 18-åringen på en av just dessa dagar?

      Radera
    4. @Anonym 13.36 - Spargrisen löser väl inte problemet genom att öppna ett konto hos Swedbank? Det gör väl inte att CSN-utbetalningen automatiskt kommer dit, CSN vet ju inte att de har det kontot. De måste väl fortfarande göra den där anmälan. Eller är jag ute och cyklar?

      Radera
    5. Låter som ett telefonärende. Sätt Kuckelimucktjänstemännen i arbete!

      Radera
    6. Alice, CSN anger på sin hemsida:

      "Måste jag ansöka om bidrag på gymnasiet?
      Studiebidrag
      Om du är svensk medborgare och ska studera i Sverige behöver du inte ansöka om studiebidraget. Då får vi de uppgifter som vi behöver från din skola"

      Utan att exakt veta, kan det finnas spårbarhet på personnummer som matchas (automatiskt) mot kontonummer hos Swedbank så att inte utbetalningskort skrivs ut för de med Swedbankskonto/registrerade i betalväxeln.
      Att det skulle delas ut pappersblanketter i skolan som eleverna skulle fylla i för hand, som Spargrisen minns i sin ungdom, skickas per post till något ställe för behandling å Swedbanks vägnar verkar mindre troligt i dessa digitaliserade dagar.

      CSN anger även på sin hemsida att:
      "En kontantavi är giltig i 60 dagar. Efter det skickas den tillbaka till CSN automatiskt. Om du märker att giltighetstiden på avin har gått ut kan du kontakta oss via telefon eller mejl så betalar vi ut pengarna på nytt."

      Så om man inte är i kritiskt behov av pengarna omedelbart så har man tid att fylla år, registrera sig i betalväxeln och få pengarna (i efterskott).

      Ja, vad gör man inte för att slippa hantera pappersutbetalningstalonger?

      Radera
    7. De uppgifter CSN får från skolan har inget med bankkontot att göra, det är bara uppgifter om att man faktiskt går en studiemedelsberättigad utbildning.

      Radera
    8. Och det sägs i en kort video på CSN:s hemsida att man måste anmäla sitt konto till Swedbanks kontoregister för att få studiebidraget utbetalt dit. Det är alltså som jag misstänkte, det räcker alltså inte med att bara ha ett konto hos Swedbank och tro att pengarna automatiskt hamnar där.

      Radera
    9. OK Alice, även Swedbank anger på sin hemsida att man måste anmäla sig till kontoregistret, dvs koppla sitt personnummer till ett bankkontonummer, om man vill ha stålarna insatt på konto, det räcker alltså inte att redan ha ett Swedbankkonto.
      Här kan det finnas en förbättringspotential för Swedbank, att införa det i framtiden, å andra sidan må övriga banker anse att Swedbank därmed skulle ha fördel.

      Tipset om studs på avin efter 60 dagar står sig dock, likaså gör anmälan till registret på samma dag som man fyller år.

      Radera
    10. Ska försöka svara Alice och Anonym i tur och ordning som frågorna hamnat.

      Det dröjer ca ett halvår innan barnet fyller 18. Vi får väl försöka komma ihåg att göra anmälan då. Och lägga brevet på ett listigt ställe så vi hittar det. Eller lägga in en pling i kalendern "glöm inte att anmäla nytt konto NU". Jag tycker att man borde få göra ändringen i samband med att infon kommer. Men det kanske bara är jag som tycker så?

      Nej det kanske inte kostar nåt att lösa in ett utbetalningskort. Men precis som Frun så har jag alltså ett barn i skolan som inte så smidigt tar sig till lämplig bank på dagtid.

      Jag vill absolut INTE öppna ett tillfälligt konto på Swedbank! Det tog mig en timme att övertyga tre personer på nämnda bank när jag ville avsluta ett gammalt sparkonto som jag fick i födeledagspresent när jag fyllde 12. Att de själva först skickat info om att jag måste komma och avsluta kontot eftersom det inte används fick de inte in i sina små söta huvuden.

      Det där med "dela ut pappersblanketter i skolan som Spargrisen minns från sin ungdom" har jag inte alls skrivit. Det jag kortfattat skrev var att jag försökte beskriva hur rutinerna var då, på 80-talet. När man fyllde 18 så skickade Nordbanken (alltså föregångaren till Nordea) ut ett paket med tex gireringsblanketter + kuvert (för att betala räkningar). I det paketet fanns även något som såg ut som ett checkhäfte, men det var inget checkhäfte (ni unga som inte vet vad en check är, får googla) utan helt enkelt uttagsblanketter. Vanliga banker hade samma sorts uttagsblanketter då som de har nu, inne på sina kontor men Nordbanken tyckte alltså att man skulle ha dessa specialare hemma och komma ihåg att ta med en när man ville ta ut pengar. Grejen var att dessa skickades alltså ut till alla 18-åringar utan inblandning av skolan. Däremot räckte det med att gå till sin vanliga bank och fylla i vilket konto man vill ha studiebidraget på, vilket kunde göras innan 18-årsdan också om man ville det. Ingen inblandning av Kuckelimuck-kålhuvudbanken.

      Men jag ska nån dag forska lite mer i det här. Det MÅSTE finnas nåt smidigare sätt.

      Spargrisen


      Radera
  7. Personligen får barnens pengar ligga på vårat ISK (3 barn).

    Vi tänker ett upplägg där dem får först en summa som dem ska testa att förvalta och (för hoppningsvis göra många misstag med och lära sig mycket med) och när dem har dubblat eller tripplat den summan (beror på hur mycket vi tänker ge totalt vilket i sin tur beror på våran förmögenhet har utvecklats) så matchar vi upp den ökningen också, detta alltså -potentiella lån som dem tar och skjuter in...
    /kemok

    SvaraRadera
  8. Börjar med ett klassiskt foruminlägg. "Nu har inte jag läst alla kommentarer, men" hade det inte varit enklare, med facit i hand i alla fall, att sälja andelarna själv och göra ett uttag och en insättning på barnets isk?

    SvaraRadera