Lakan

Jag fick ett läsarmail som inte riktigt handlar om ekonomi eller FIRE. Eller? Kanske är det just det det gör! För FIRE handlar ju om optimal resursanvändning och vad kan vara bättre resursanvändning än att i varje livsmoment sträva mot saker av typen nedan?

"Helt OT, men jag skulle gärna vilja ha tips från fru EB och dina eminenta läsare:

Vad kan ni rekommendera för påslakan?
Önskemål:
• Hög trådtäthet
• Bomull
• Ljusa lugna färger (helst vitt) utan mönster
• Ska kunna köpas online

Gör inget om de kostar några kronor mer än på Hemtex, då jag köper ett par nya påslakan vart tionde år.

Vänligen
Läsare, som har sökt som en tok på både loppisar och Internetz."

Jag köpte/fick själv några vita påslakan i satinblandning som påstås vara samma som man har på hotell, kostar runt 300 kronor för en uppsättning.




Det känns som en helgjuten idé: Måste vara bra kvalitet om det ska hålla för många tvättar. Stilrent å. Enda aber, och ett stort sådant: Örngotten blir gula efter typ ett år. Och inte jämnt gula, utan precis där man lagt huvudet. Får mig att känna oss äckliga, för inte är vi så flottiga om huvudet. Då vill jag byta mot ett nytt örngott och då matchar inte det mot ränderna och allt är förstört.

Andra lakan jag gått och gluttat på är HM Homes linnelakan. Tycker de verkar jättehärliga. Och de finns i jordnära färger. Men de är dyra, så jag har inte kommit till skott än, 700 kr/set. Det får bli i minimalistettan när vi nött sönder allt annat.




Och på tal om "allt annat". Jag har det senaste året gjort avkall på min princip att bara köpa vita lakan till förmån för loppisfynd i olika blå nyanser, företrädesvis till barnens rum och gästsängarna. Nedan porslinsmönstrade historia fann jag tvättad och manglad på lokala hjälporganisationen för sammanlagt 40 kr.


För ett par veckor sedan köpte jag ljusblå påslakan i perfekt skick (dock rejält tvättat så att det var så där mjukt och lent som bara mång-tvättade lakan kan bli) och ett par mörkblå, rutiga örngott för 30+12+12 kronor. Nog om mig, vad rekommenderar ni?

Mvh/
FruEfficientBadass

31 kommentarer:

  1. Jag har sytt påslakan av gamla vackra lakan som jag fyndat på loppis. Alltså riktigt gamla, tjock bomull, med spetsar som någon förmodligen har knypplat. Och broderade monogram. Tog ett gammalt (fult!) påslakan som mått, klippte och sydde. Örngotten använder vi som de är. Och underlakan hade vi sedan tidigare. Har aldrig sovit så skönt! Alla våra gamla påslakan har gått till återvinning, vi använder bara de här numera.
    Bomull. Spetsar. Monogram. Och de är vita.
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Inser ju att det inte alls är det svar din läsare efterlyser, men kanske kan det inspirera någon annan... :)
      DS

      Radera
    2. Läsaren här.
      Så har jag också gjort och det blir ju toppenbra precis som du beskriver!

      Dock har det gått inflation i gamla lakan här där jag bor och det är helt hopplöst att hitta på loppis och second hand, därav min fråga!

      Betalar gärna runt tusenlappen om jag vet att påslakanen håller god kvalitet och tål att köras i 90 grader och manglas därefter.

      //Kvinnan som skrev brevet.

      Radera
  2. Tidigare köpt Sheridan och Gant sängkläder på NK med hög trådtäthet i bomull, känns mjuka och sköna direkt och håller cirka 10 år. Meeen för något år sedan när jag blev en Frugal weirdo hittade jag nästan lika hög trådtäthet på Ellos, bara att klicka hem , och ja de håller fortfarande nyskick efter 4 år...se lovande ut. Enfärgade. / C

    SvaraRadera
  3. Köpte in 6 stycken gråa set Ängslilja 149:- från IKEA till sommarstugan och bytte ut alla 80-talsmönstrade beckibölja (kan det heta så?) inför uthyrning. Den före & eftereffekten! Men förrutom enkla, snygga och billiga- mycket sköna!
    Själv letar jag örngott med dragkedja. En mycket bra konstruktion som tyvärr inte verkar ha slagit stort.
    /Frugala hedonisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vill riskera rispor i ansiktet på örngott med dragkedja? Det är nog med veck i ansiktet på morgonen av sömmar, snören eller knappar och jox på kudden.

      Radera
  4. Googlade Ellos, nu tyvärr..skräp...Meen Mille Notte använder jag också ,bäst! De har just nu 50% på vitt påslakan med mycket diskret ljust mönster 400TC !! 798 kr( ordinarie 1595). Brukar köpa när det är rea / C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för tips, ska genast kolla in!

      //Hon som skrev mailet.

      Radera
  5. Älskar mina påslakan från Zara Home, hög trådtäthet, tunna och släta även efter torktumling. Köpta till halva priset i butik, men Zara brukar ha bra rea även på nätet. Jag har oftat fyndat där eftersom de har många mystiska (spanska?) storlekar på de matchande örngotten, som jag då får sy om till mina 60 x 50-kuddar. De har ofta flera matchy-matchy mönster också så att det blir stiligt med de fyra kuddar vi har i dubbelsängen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Isadora, ska spana in Zaras påslakan!
      Har inte haft en tanke på de kedjorna kan ha sånt!

      //Läsaren.

      Radera
  6. När jag köpt nya påslakan på senare år har jag ofta råkat ut för att de inte har de där hålen upptill i hörnen där man kan sticka in händerna och dra upp täcket om det börjat hasa ner. Jag gillar inte när dessa hål saknas. IKEAs påslakan brukar sakna sådana hål (åtminstone de jag köpt) och någon påstod att det beror på att folk i andra länder inte förstår finessen med de där hålen utan tror att påslakanen är felsydda! Inte vet jag om det är sant. Jag mejlade någon annan butikskedja, minns inte vilken, och frågade hur deras påslakan var sydda, men de kunde inte ens svara på det.

    SvaraRadera
  7. https://sunflowerdesign.ro/pillows-blankets/

    SvaraRadera
  8. Jag älskar mina linnepåslakan från H&M, ett set i beige och ett i vitt. De i beige har vi haft i 5 år och känns som nyskick, för 2 år sedan investerade jag i ytterligare ett set. Har alltså bara två set som jag varvar mellan (minimalistiskt enligt mig). Gillar känslan också, de blir inte så varma och instängda som jag har upplevt att bomullslakan blir. /Helene

    SvaraRadera
  9. HMs linnepåslakan är av sämsta kvalitet jag sett! Har haft två st och båda har fått stora revor i tyget efter ca 2 års användning. Aldrig varit med om liknande. Att jämföras med linnelakan från 1920-talet som fortfarande används flitigt här hemma....

    SvaraRadera
  10. Jag har haft Finlaysons påslakan som hållit i många år. I år ska tomten komma med nya efter att denne haft ett uppehåll på ca 20 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, testa Finlayson! Har alrig svikit kvalitetsmässigt!

      Men tro inte att Marimekko är lika bra. Där är det bara märket som kostar och kvaliteten är "Made in Portugal", dvs låg.

      Annan anonym

      Radera
    2. Vet ni vilken trådtäthet de har?
      Har kikat in märket på flertal sidor och varit i kontakt med några av dess kundtjänster men fått till svar att Finlayson 'räknar på annat sätt'.

      //Hon som skrev mailet.

      Radera
    3. "Annan anonym" här igen:

      Känner inte till trådtätheten på Finlaysons produkter men de är omvittnat slitstarka. Har själv bara köpt dem på loppis. Annars har jag använt Finlayson hos släkten som ofta använder märket till sängkläder och handdukar sedan hmm... 40-50 år?

      Finsk kvalitet brukar vara bra, om det nu inte gäller produkter där bara märket säljer, t ex som Marimekko som jag nämnde. Deras grej är uppenbart inte sängkläder. Säkert bättre på annat, mönster kanske... ;-)

      Radera
  11. Hade hört så mycket om trådtäthetens inverkan på upplevelsen av lakanen, så jag kollade runt och såg att 1.000 tc och egyptisk bomull var det som ansågs som top of the line, det var tex det som lyxhotell använder. Så jag styrde kosan till NK på Hamngatan och köpte ett påslakanset, tror det kostade mellan 1500-2000 kr.
    Men inte tyckte jag att det var någon avgörande skillnad mellan detta set och mina vanliga, manglade. Dessutom gick det här påslakansetet sönder efter några år (3-4 år), det blev en reva mitt i lakanet (där man vilar sin lekamen mest) och själva påslakanet gick även det sönder. Så, nej, det är inget jag kan rekommendera. En mangel kan jag däremot verkligen rekommendera. Och lakan som är tillverkade för mer än 50 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Manglar gör jag redan, vilket minskar utbudet drastiskt då de inte får ha knappar eller dragkedja nertill.

      Bodde en gång i en lägenhet vars tvättstuga hade en riktigt gammal stenmangel som vägde 3-4 ton, frågade några tanter som med glädje lärde mig att använda den!

      //Läsaren.

      Radera
  12. Åh gud glädjen i att någon annan intresserar sig för mitt favoritämne! Jag har gjort GRUNDLIG research på hela internetz efter högst kvalité till lägsta pris när det gäller just lakan.

    Min efterforskningar visar att H&M i princip alltid erbjuder den högsta kvalitén/trådtätheten till det lägsta priset. Gjorde till och med ett Excel-ark för att jämföra alla alternativen, galen som man är..

    Jag har köpt två påslakan med trådtäthet på 400 (ljusgrå satin) respektive 600 (mörkblå satin) och båda har hållit sig extremt fina trots många tvättar. Den mörkblå verkar helt färgäkta, den bleks inte alls av att tvättas konstigt nog.

    Blir du medlem i H&Ms kundklubb är det gratis frakt och gratis retur på allt över 200kr. Som medlem får du regelbundet digitala kuponger på 25% på valfri vara, brukar komma när en lönehelg närmar sig. Varje kvartal verkar de sälja ut de färger som gått sämst eller när nya lagervaror kommer in (lite oklart) men priset är i stort sett alltid nedsatt på det påslakan-set du vill köpa bara du har tid att vänta.

    Nu låter det ju som att jag jobbar för H&M vilket jag inte gör men de är i princip alltid överlägset billigast när det gäller textil inom premium-segmentet, det gäller damkläder med premium-kvalité också. Kan tyvärr inte uttala mig när det gäller sängkläderna i linne för där har jag ingen erfarenhet, men skulle gissa att H&M är överlägset billigast där också om man jämför ekvivalent kvalité hos andra typ Ellos, Hemtex, Jotex m.m.

    Nu när jag kollar på hemsidan rear man till exempel ut det mörkblåa påslakanet jag nämnt ovan för 299kr vilket är bisarrt billigt givet trådtäthet 600 som hos Mille Notti kostar typ en miljard.

    https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0601237003.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade varit perfekta om det inte var för knäppningen längst ner, den krossas i mangeln.
      Älskar dock att du har gjort ett excel-ark i din research (är gift med en statistiker)!

      //Läsaren.

      Radera
  13. Jag vill helst också ha vita sängkläder,köpte fina fräscha vita set i ekologisk bomull från ellos, men efter några månader blev de så fula och missfärgade, trots vanish och vittvätt pulver, fattar inte varför, när de tvättas ofta. Jag lämnade dem till erikshjälpen.. Så mitt bästa tips är att skippa de vita, och gå på ljusgrått istället. Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är på samma spår. I stan, med kommunalt vatten, kan det funka. Men här på landet med eget vatten och höga halter järn är det bara frustrerande. Ljusgrått eller sandbeige känns rogivande och funkar med de flesta väggfärger. Tack för alla bra tips i denna tråd!

      Radera
  14. Har provat det mesta och kommit fram till...
    Bästa lakan - Lexington
    Bästa påslakan - Mille Notti
    Ni kan även goggla på tester osv.
    Min erfarenhet är att man får vad man betalar för. Lycka till!

    SvaraRadera
  15. Jag gillar Ikeas lakan som är tillverkade i lyocell. Sök på lyocell på deras hemsida så får du upp produkterna i det materialet som är slätare och svalare än bomull och väldigt hållbara .

    Visserligen är de inte vita men stillsamt randiga och som en annan i kommentarsfältet sökte, de har dragkedja både i örngott och påslakan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha googlat på typ alla varumärken som name droppats här i kommentatorsfältet är jag mkt mottaglig för IKEA. Nu ska man ju inte köpa billigast bara för att, eftersom tillverkningen kanske matchar priset så att siga, men det tar fanken emot att hosta upp 800kr/set (vid 50% rea).

      Radera
    2. Jag började också med Ikea lakan. Men i jämförelse med Lexington är det som dag o natt. Har haft mina Lexington lakan i 15 år nu... Still going strong

      Radera
  16. Jag jobbade på textilavdelningen på IKEA och är HELT såld på deras påslakan i 100% lyocell. Vi har haft våra vita med några blommönster på i snart 5 år och de är exakt lika sköna, och här manglas ingenting.

    Lakan däremot tycker jag är svårt. Jag är som en duracellkanin när jag sover och det spelar ingen roll hur hårt invikta lakanen är under madrassen, jag ligger i en korv ändå på morgonen. Detta upplever jag sliter en masse på lakanen då min sida av dem är noppriga, mannens är lika släta som när fr var nyköpta. Inte kommit på någon bra lösning på problemet annat än att jag får sova i tvångströja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dra-på-lakan kanske? Ett stort så att du kan få mannens sida av lakanet varannan gång? Eller hamnar han i samma lakanskorv som du? Spännande tanke!

      Radera
  17. Kolla in detta testet...

    https://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_88293.pdf

    SvaraRadera