Hoppa drycken

Nu ett banalt bas-spar: När du går på restaurang (särskilt lunch-sådan), hoppa över dryckesbeställning (såvida det inte ingår). Nu ingår ju inte lunchrestaurangätande rutinen för en typisk frugal weirdo, men som frugal weirdo vet man också att välja sina tillfällen att ibland då och då, göra sådana besök eftersom man på grund av omkalibrerat sinne då vet att njuta storstilat av det, istället för att slafsa i sig som ett led i vardagslogistiken.

Jag har försökt att googla fram prisuppgifter på vad en mineralvatten/läsk/lättöl kostar på lunchrestaurang, med dåligt resultat. Men låt oss för casets skull säga att den ligger på 25 kronor. En genomsnittlig utelunch kostade 2017 94 kronor och jag skulle tro att den idag ligger på runt 105 kronor. I Stockholm får du lägga på en tia. Men säg 105. Om du konsekvent lägger till dryck betyder det att du alltid kommer att betala 20% mer. Och vice versa: Att nöja sig med vanligt vatten - vilket också framhäver smakerna på ett annat sätt än om du dränker dem i sötsliskig dryck eller ett starkt citrussmakande bubbelvatten - gör att du skär av 20% på varje krogbesök.

Jag inser det absurda i detta resonemang givet att det enda rätta är att laga sin egen lunch och på så vis spara 99,9% av allt ovan, men som sagt: Sometimes you've gotta go. Etter värre blir det ju när du går ut kvällstid. Där har ju vinnotan ingen övre gräns. Särskilt inte om du går på AG.* Mitt fultips här är att göra som man gjorde som ung: Man värmer hemma först, med en fördrink. Eller ett glas vin. Då har man stillat vintörsten och kan fokusera på sipp.

Jag funderar också ofta på det här med dryck när jag ser cafébesökare. Det räcker inte med en latte och smörgås/bakverk, det ska till en juice, en smoothie, en mineralvatten. Du landar på samma pris som en schysst utelunch.

För mig är det enkelt. Merparten av mat, och då menar jag >95%, intas hemma eller tas med hemifrån. Vatten tar du med dig hemifrån i en liten flaska (tips är McDonald's Tropicana-juice-flaskor eller de minsta ramlösa-flaskorna, de har hård plast och rymmer motsvarigheten av ett vanligt dricksglas), under sommartid kör du istricket och har på så vis alltid kall dryck med dig, vik hädan Pressbyrån. De tillfällen du intar ett etablissemang, väljer du med yttersta omsorg. Det ska fylla en funktion. Antingen att du är på tillfälligt besök och inte har möjligheter att fixa egen mat (eller köpa något enklare i mataffären av oklar anledning), men allra mest av sociala skäl. Att lära ett barn bete sig i restaurangmiljö, att avnjuta ett glas vin med en vän medan ni tittar på folkvimlet. De här födointagen är närmare att se som upplevelseindustri snarare än reguljärt matintag.

OM du nu sitter där och mofflar i dig, skippa drycken. Du glider genom ditt restaurangliv med 20% rabatt, potentiellt mer.

Brukar du beställa dryck till maten? Eller är du en cheapskate frugal weirdo som nöjer dig med kranvatten?

Mvh/
FruEfficientBadass


* Har ett roligt vinminne därifrån när jag var ute med säljarna. En av dem var vanligtvis väldigt stursk i vinbesställarsammanhang och jag lämnade som vanligt över vinlistan till honom men såg hur han sakta bleknade där han satt och ögnade igenom listan. Till slut gav han den tillbaka till mig med ett "Jag tror du får välja". OMG. Bara fetglöm "husets" eller andra omskrivningar för ett okej bruksvin. Inte heller min tumregel "ta det näst billigaste för bra ration kvalitet/pris" för då hade vi landat på 2 000kr/flaskan (och vi var 10 i sällskapet). Slutade med att vi tog det billigaste vinet som var ett Chateauneuf du Pape för 1 300 kr. Då var det slut! Så vi fick, generöst nog, ett dyrare vin av samma sort för samma penning. Karusellen som sen följde när en man, som såg på pricken ut som svenska kocken i Mupparna, kom in och med stora yviga gester öppnade flaskan för att sedan hälla upp en centimeter i varje glas. Han avslutade proceduren med att ställa den tomma flaskan i en liten korg mitt på bordet och lägga den utdragna korken på ett litet fat bredvid. Varför? Skulle vi lukta på den?

32 kommentarer:

  1. Instämmer.

    Jag brukar ta vanligt kranvatten till. Det som stör mig mest är de restauranger som tar betalt för kranvatten 5-10kr/glas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, restaurang i Gbg tog 20 kr för kranvatten för typ 10-15 år sen. Fick en chock när jag såg det

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Eftersom jag inte dricker alkohol, ogillar kolsyrade drycker och allmänt tycker bättre om iskallt stilla vatten har det inte varit något större problem med just det här - jag har varit en omedveten frugal weirdo de gånger jag gått ut, hela mitt liv :)

    /Cosmonomics.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vilken inbyggd rabattmaskin! Särskilt alkoholen.

      Radera
  3. Dricker alltid vatten till maten, både hemma och de få mkt sällsynta gånger jag äter ute. Någon gång per år köper jag eventuellt en läsk, ja fullproppad med socker, ingen light-läsk! Min vatten-vana ger mig viss panik ifall jag bjudit någon på mat, och vin eller öl ej är lämpligt. Vad ska jag bjuda på då? Oftast inser jag att jag bara har vatten ungefär en halvtimme innan ev gäster anländer. Tips på nåt lämpligt att ha hemma som passar till det mesta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pimpa ditt kranvatten med frysta granatäppelkärnor, håller i frysen i en evighet och ser väldigt festligt ut.
      Vill du slå på stort så hyvlar du en gurka tunt på längden och lägger ner i karaffen tillsammans med kärnorna och kanske en apelsinzest i spiralform.

      //Pekfingret

      Radera
    2. Ja jätte bra alternativ! Myntablad i vattnet är också mumsigt.

      Radera
    3. Tack för tipsen! Perfekt att kunna ha nåt i frysen som funkar vid spontana bjudningar

      Radera
    4. Känner igen mig, Marie! Har dessutom samma problem när jag bjuder folk på tacos, eftersom jag skippar guacamole av miljöskäl (numera) och tidigare av ekonomiska. Folk brukar bli helt ställda utan guacamole.

      Radera
    5. Frihetsmamman
      Jag såg nåt om ärt-guacamole nånstans men fördjupade mig inte alls i det, kanske kan vara ett alternativ? Sa hon som nästan aldrig lagar tacos...

      Radera
    6. Vilka bra vattentips! Och personligen är jag av åsikten att inget slår rejält med is. STORA isbitar. Klinkklonk.

      Radera
  4. Är sommelier (ej praktiserande). Drycken (vinet) är det viktigaste vid restaurangbesöket, i alla fall för mig. Jag brukar titta efter sådant som jag inte testat eller som är svårt att hitta på systemet. Flaskan lämnas på bordet för beskådan, så att du vet vad du dricker, det är ju ofta långa komplicerade namn och olika årgångar. Vid dyrare flaskor kan det ibland bli diskussion. Korken kan du lukta på, om du vill. Jag kan sitta och fippla lite med den även om jag inte riktigt ser kopplingen mellan den och vinets doft/smak. Vinlistan är svår att tränga sig igenom, hitta först ditt favoritland eller område tex chablis, fråga sommeliern om något vin sticker ut, eller om du kan namnge ett favoritvin för att få något liknande eller annorlunda. Köp inte två flaskor av samma vin, det finns ju så mycket att testa och oftast kan man få flera glas så man kan jämföra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller vinets doft finns en överdriven rädsla för att ”göra” fel. Vi använder inte näsan på samma sätt som andra sinnen. Att bara våga dofta/lukta särskiljer dig omedelbart från mängden. Tänk på dofterna som en parfym med dofter i olika lager eller som på ett pärlband där de kommer i olika ordning. Dofta igen det du har hemma, tex alla kryddor, matvaror, medel osv. Vad doftar det, hur många dofter kan du känna igen..?

      Radera
    2. Är också "ej praktiserande sommelier" och det var en helt ny värld som öppnade sig när jag faktiskt började fundera på vad vin smakar och doftar. Har nu helt nya preferenser. Jag lärde mig framförallt genom att dofta /smaka och sen läsa på systembolagets beskrivning och se om jag lyckas plocka upp nåt. Tyvärr leder det till längre och ibland hutlösa kvitton på bolaget / Maria

      Radera
    3. Ett frugalt tips blir för den vinintresserade att besöka vinbarer framför restauranger. Vinbarer har ofta enklare förtäring och vin på glas och halvglas. Många olika sorter kan provas för ”billig” peng. Utanför Stockholm är också prisnivån lägre, ibland kan fynd hittas.

      Radera
    4. Akut abstinens efter Bar à Vins när ni pratar så.

      Radera
  5. Ett till tips för kvällen: ta AW-stället med happy-hour-priser. Sist blev det sub 200 för mig för oxfile (suspekt billigt, får bli vego nästa gång) och supernice pommes, coleslaw etc + 3 enheter dryck. Bara mat + vatten hade blivit under hundringen, men jag ville festa till det då jag inte är ute mycket. Ofta något ställe som har halva priset på mat innan kl 21.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namedrops! Det enda jag kan erinra mig i Sthlm är Collage och det gick ju i graven för 20 år sen. Ersatt av ett favoritställe "Bardot" som verkligen inte var frugalt och vid en snabbvisit i stan i helgen kunde jag konstatera att även det såg ut att vara på fallrepet. Efter några försök kring Stureplan (där man tydligen förväntas boka för att ha en chans att komma in nuförti'n) drog jag och Stina Vini till en kinakrog runt hörnet på Tennstopet och GUD så härlig service. Iskall, stark öl i luftig lokal på bottenplan och himmelska räkchips. Ett frugalt alternativ om man kan avstå trend.

      Radera
    2. Ja, jag bor på en så liten ort att jag inte vill outa den, men en enkel googling säger mig att snarlika ställen finns i tex gbg: http://rockbaren.com/meny/

      Radera
  6. Jag lever efter detta slaviskt och har dessutom lyckats indoktrinera Mini i att det är kranvatten som gäller till maten. TIll följd av detta säger alltid Mini när de frågar vad vi vill dricka: "Mamma och jag dricker alltid vanligt vatten."

    Igår var vi på ett lunchställe där dryck ingick till maten och då skulle vi dela på min mat. Jag kände därför att det var lite taskigt att jag drack läsk och Mini fick vatten så jag köpte en festis. Lyckan som uppstod var total. Tänker att det blir särskilt fantastiskt om man avviker från sina rutiner nu och då och faktiskt köper en dricka. Så lyxigt blir det knappast för den slaviske dryckeskonsumenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Lyckan som uppstod var total." Tänk att vid så späd ålder få lära sig att kalibrera sin frugala hedonism. Vilken skillnad mot en kompis till min yngsta som vid middag hos oss storögt frågade: "Var är colan?". Inget bra ingångsvärde.

      Radera
  7. Oerfarna som jag och sambon var för ett antal år sedan så drack vi vatten till maten nästan alla dagar på hotellet i spanien. I spanien! Ett glas vin kostade ju i princip samma som en flaska med vatten.

    Roligt med ordet cheapskate, det var längesedan jag hörde det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, detta kommer du att älta på dödsbädden. Det slår mig ofta när man är utomlands: Trots att de dricker rätt ofta så har de en sådan avslappnad inställning till det att de, precis som du säger, värderar ett glas husets på ungefär samma sätt som en läsk eller mineralvatten. Ofta ser man ju också att folk lämnar slattar i såväl glas som flaska, vilket nog är rätt sällsynt här. Åtminstone har aldrig jag gjort det.

      Radera
    2. Ja det kommer jag helt klart göra. Nej inte skulle man lämna en slatt vin inte.

      Helt annan inställning när man köper alkohol i tyskland också, var på bordershop och på lite vanliga butiker med, med några vänner när jag var runt 24. Tyskarna kollade snett när vi körde kundvagnar med en hel del alkohol i, men så fort de hörde att vi pratade svenska så var det inget konstigt längre... enda gången vi visade legitimation var när vi lämnade fram lappen om att slippa betala pant då vi skulle ta burkarna till sverige.

      Radera
  8. Köpa dryck till lunch? Ha ha ha kommer aldrig på fråga.
    Sen föräldraledigheten och "amningstörsten" har jag nästan alltid med mig vattenflaska överallt. Både på mitt konsultbolag och hos kund så finns det bubbelvatten i flaska, det brukar slinka ned en extra i väskan.

    Mitt stora irritationsmoment är vad det kostar med té på café. Hutlöst! Brukar plocka på mig några extra påsar och stoppa i väskan.

    SvaraRadera
  9. Lupinerna,
    Du snattar alltså mao. Riktigt lufigt beteende du har, konsult med för den delen? Har du inte råd att unna dig en te så kanske du inte ska gå in på cafeet.
    Nästa gång jag går förbi en Bugatti Veyron så kanske jag ta mig friheten och sno den.

    SvaraRadera
  10. Den är ändå hutlöst dyr bil, varför betala för den när jag kan köra en nissan micra avställd och vinterdäck året om.

    SvaraRadera
  11. Snordyrt med lunch. De priserna du nämner räcker inte. Åt lunch idag på en restaurang i ystad för kollegorna ville gå ut tillsammans och jag har inte jobbat där så länge. Träffat de andra rätt lite då det är mycket hemarbete nu. 135 kronor kostade en dagens husman!!!

    SvaraRadera
  12. 135 kronor för en dagens.. det täcker kostnaden för alla mina frukostar och luncher för en hel arbetsmånad.

    SvaraRadera
  13. Fint ändå att det faktum att man har alkohol hemma nu kan kategoriseras som spartips!

    SvaraRadera