Datorfråga

Det är söndag och inte inläggsdag, men jag tänkte chansa och lägga in en fråga eftersom jag i regel nästan alltid får bra svar här. 

Bakgrund

När jag slutade jobba (fick kicken) sommaren 2018 skaffade jag mig i god tid innan en privat dator så att jag inte skulle riskera att stå blogglös. Det är en simpel Acer-pc med Office-paket, eftersom jag inte är så stort Mac-fan och aldrig kommer att fatta vitsen med "Notes" et al. Jag har alltså använt den i drygt två år och min förhoppning var att fortsätta att använda den i ytterligare 1-2 år. Mina behov är små: Jag behöver kunna nå Interwebz och jag behöver ibland skriva lite i ett dokument eller fippla med Excel. Jag köpte datorn på Elgiganten och de hjälpte till med installation av Officepaketet samt installerade någon form av molntjänst kallad "Elgiganten Cloud" dit alla mina dokument och bilder laddas upp (upptäckte jag nu när jag började frukta datorkrasch).

Problem

De senaste veckorna har Office betett sig underligt. Ibland när jag ska öppna ett enkelt Word-dokument kommer det istället upp en röd Microsoft-ruta som säger något i stil med "Vänta medan Office uppdateras..." och efter några minuter kommer ett miffigt meddelande i genren "Office kunde inte uppdateras, vänligen stäng ner programmet". Enda sättet att då komma åt det berörda dokumentet är att gå in på Elgiganten Cloud och öppna det därifrån och ibland kan det vara en äldre version av dokumentet vilket är mycket störande. Problemet håller ibland i sig en dag, men ibland går det att komma åt dokumentet efter en snabb omstart av datorn. Oavsett vilket, det är störande och känns inte särskilt stabilt. Inte för att jag gör så många Officeprodukter nuförti'n, men ibland har jag inlämning på högskolan och det var precis i samband med en dead-line det hängde sig häromsistens.


Det har också börjat dyka upp små ikoner till vänster om dokumenten på skrivbordet. Ibland en rund grå ring med två vita pilar i, som plötsligt kan ändras till en rund blå ring med en vit bock i. Det här känner jag inte igen sen tidigare? Och JA jag vet att jag låter som en boomer nu men strunt i det, jag skriver under pseudonym så jag skäms inte ens.

Dessutom laggar Internet något överjävligt. Det kan ta upp emot en halv minut att ladda en ny sida. Jag har ju inte bredband utan surfar mot mobilen (Hallon, 25GB för 249kr/månad, just nu kör de kampanj med samma upplägg för 62kr/månad de första två månaderna) vilket funkat utmärkt hittills. Jag har maximalt med staplar på mobilen och att surfa direkt från den funkar som förut så jag antar att problemet ligger någonstans i DATAN.

Så, mina frågor är dessa:

1) Är det rimligt att köpa en ny dator efter bara två år? Vad ÄR rimlig livslängd för en pc? Kan man lämna in hen hos någon (alltså, även i Hudik) som kan blåsa ur den och på så vis fördröja nyköp ytterligare en tid? Känns miljövidrigt att skaffa ny dator vartannat år, även om det var mer eller mindre praxis på de företag jag jobbat på.

2) Finns det några enkla åtgärder jag kan göra för att avhjälpa problemen? Har googlat naturligtvis och kommer till komplexa Microsoft-sidor där jag inte fattar mycket. Vissa verkar förespråka att jag avinstallerar Office och installerar det igen och för att göra det måste jag installera ytterligare program och bla bla bla. Jag vet inte jag...kan man bara göra så? Måste man inte signa upp sig för ett nytt Officepaket då? Är det inte bara en temporär lösning och snart kommer det att börja strula igen? 

3) Om jag nu måste skaffa en annan dator, är det ett alternativ att köpa begagnat på exempelvis Inrego? Här köper jag familjens mobiler och har alltid varit nöjd. Den iPhone jag köpte i samband med jobbslut funkar fortfarande alldeles perfekt och jag vill minnas att jag gav tre tusen för den. Där kan jag exempelvis få en DELL LATITUDE E7440 INTEL CORE I3-4005U 1.7 GHZ, 8 GB, 120 GB SSD, 14.0", Intel HD Graphics 4400 med Windows 10 Pro för 3 150 kr. 

Mvh/
FruEfficientBadass

18 kommentarer:

  1. Datorer samlar över tid på sig en massa olika problem och de uppdateringar som skickas för operativsystem eller installerade program kan också ställa till det när förväntad prestanda är högre än den dator du har.

    1) Dock är svaret nej på att det är rimligt att behöva köpa ny dator efter två år.

    2) Några förslag:
    - Vilka andra program är installerade på datorn? Avinstallera allt du inte använder eller vet vad det är.
    - Använder du någon antivirusmjukvara? Ibland är din dator långsam pga att den blivit sjuk. Ladda också ner Malwarebytes som har en gratisversion som kollar om du har andra kända hot eller program som kan orsaka problem.
    - Gå över till Google Drive istället för Microsoft Office. De har Google Docs (Word), Sheets (Excel) etc och har fördelen att du jobbar direkt mot molnet, får tillgång till full versionshistorik och kan samarbeta med andra i utvalda dokument. Din dator behöver bara ha en webbläsare öppen vilket minskar belastningen och förlänger livslängden.
    - Elgiganten Cloud låter som en betaltjänst. Google Drive har 15 gb gratis lagring. Ladda ner "Google Backup and Sync" och såg upp Elgigantens variant som förmodligen är mer kostsam även för sin dators prestanda.

    3) Det går bra att köpa begagnat men se till att rensa ordentligt enligt förslagen i (2) ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Kan inte hjälpa till tyvärr, har inte haft ett enda datorproblem på 7år. Det var då jag gick över till Mac och samma maskin är fortfarande som ny. "Buy quality, cry once" som man brukar säga.
    Men trevligt att läsa om dina problem, jag blev än mer övertygad om att aldrig gå tillbaka till PC/Microsoft världen.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte expert men för mig har det oftast funkast bäst att helt enkelt installera om berört program. Eftersom du betalat för officepaketet så har du en licens nyckel som man använder vid installationen. Bara du har den så är det bara att installera om och skriva i på nytt. Och som matsu skrev, rensa bort allt onödigt som inte används. Du kan även kolla vad som ligger som autostart(startas när datorn startas), ibland finns det en del onödigt där som bara segar ned datorn.

    SvaraRadera
  4. FruEB, ser att du saknar pc-supporten på jobbet, dit man ringer och så fixar de problemet och du behöver inte tänka mer på det. Som med magi är verktyget datorn återställd inom kort, vad eller hur behöver man som anställd inte fundera över, det kan man som en kuriositet nämna vid kaffeautomaten för sina kollegor och oja sig gemensamt över, allt i fast förvissning om att det är fixat när kaffet är uppdrucket.

    Som jag förstår det är du ganska, eller helt, datorillitterat så är nog rådet att lämna in den till någon. Ungefär som med bilen, när den krånglar lämnar man in den och så betalar man fakturan när den kommer.

    Det kan bli en trevlig text av det dessutom, kanske nåt i stil med "aldrig mer några datorproblem" på kvällstidningslingo, eller varför inte "såhär hittar du bästa datorservicen" ala sponsrade ekonomitidningsartiklar, eller måhända "min dator blev hackad av Putin" i bästa DN-stil.

    SvaraRadera
  5. Jag hoppar direkt på fråga nummer 3 och lämnar de 2 föregående åt de lärde. Jag har nämligen själv precis köpt en laptop från Inrego. Jag är rätt nöjd men jag har inte så mycket att jämföra med heller. Jag köpte en A-klassad dator eller vad det nu kallades. Jag vet att det är begagnat och en fd företagsdator med allt vad det innebär, men jag hade kanske hoppats på lite bättre batteritid. Annars älskar jag min nya kompis. Min man har dessutom köpt två gamingdatorer, ibland har det varit någon komponent som inte lirat helt men kundservice på Inrego är jättebra. Antingen får man hjälp över telefon eller så skickar de helt sonika en ny del bara.

    Hoppas såklart att det löser sig med din nuvarande, för två år är ingen tid kan man tycka!

    SvaraRadera
  6. Jag hade nog skaffat mig en egen extern usb-hårddisk och gjort min egen backup. Något Elgiganten Cloud hade jag aldrig satt min tillit till.
    En annan rekommendation är att dumpa Microsoft Office (och eventuella avgifter) till förmån för LibreOffice. Det är gratis, lättanvänt och fullt funktionellt för privatanvändare.

    SvaraRadera
  7. Kan det vara så att din Office-licens har löpt ut? Jag rekommenderar att undersöka vilken typ av licens du har och hur länge den gäller. Jag tror inte att det är så vanligt med licenser som gäller utan begränsning i tiden längre.

    Det är även möjligt att kontakta Microsofts support - jag har själv provat det och trodde väl aldrig att jag skulle få hjälp, men jag fick tala i telefon med en trevlig britt som löste mitt problem (dock på engelska).

    Det är inte rimligt att behöva köpa en ny dator efter två år men jag skulle börja med att undersöka om det är ett mjukvaruproblem snarare än ett hårdvaruproblem.

    SvaraRadera
  8. Google felet på engelska (kan kräva viss kreativitet om du har svensk version). Annars är väl enklast att installera om, licenskod skall du ha fått med på köpet. Vet du inte hur, kontrollera vilken version du och använd youtube för guide.

    Antar att du har en laptop, de är rätt effektiva dammsugare, och dammiga fläktar gör att datorn går långsammare för att inte "få värmeslag". "Luft på burk" kan möjligen fungera, använd hur som inte dammsugare själv! Alternativt lämna in och få rengjord.

    Studerar du fortfarande så går det få ~gratis office från Microsoft
    Office 365: https://www.microsoft.com/sv-se/education/products/office
    Alternativt går det hitta billiga nycklar på exempelvis Ebay.

    Vill laptops är dock aldrig så jäkla hållbara enligt min erfarenhet, går det leva med stationär så kan de leva riktigt länge!

    Elgiganten cloud kostar dig 75 kr/månad där alternativ som google är gratis! En slösmaja är identifierad!!

    SvaraRadera
  9. Du har troligen flera orsaker till problemen i din dator.

    De förändrade ikonerna beror troligen på något program som säkerhetskopierar filerna krånglar (kanske till "Elgiganten Cloud").

    Att filer inte är tillgängliga kan beror på att MS Office behöver uppdateras eller att uppkopplingen mot "Elgiganten Cloud" är dålig, då kan även filer "försvinna" tillfälligt.

    Datorn bör ha många år till på nacken men kanske enklare att skrota betalprogramvaror och betaltjänster som kan hacka när licenser går ut eller när de behöver uppdateras. Säkerhetskopiera på USB viktiga dokument. Be datorkunnig kompis om fysisk handpåläggning vb.

    SvaraRadera
  10. Använder Libre-office, helt gratis, bara att ladda ner. Har använt det i c a 7 år och har funkat bra hittills.

    SvaraRadera
  11. Samma som bil, ibland funkar det länge ibland bara ett par år. Min laptop är från 2011 och funkar fortfarande. Hade tur, enda problemet nu är batteri som jag bytte men efter ett tag dog helt igen. Tror det är laddningen som är trasig... kör på sladd nu.

    SvaraRadera
  12. Du har fått en mängd bra råd ovan. Jag tänker som följer:

    1) Din dator är det säkert inget problem med alls. De flesta datorer laddas med massor med program inför leverans som är av noll och inget värde för dig. Du ska räkna med många fina år till tillsammans med din dator.

    2) Vissa lösningar är bra att betala för - även om FIRE är i fokus. Jag hade valt att investera i Microsoft Office 365 Family. Kostar knappa tusenlappen per år men löser hela familjens programbehov och ger säker molnlagring för alla dina (och familjens) filer - foton med mera - som du vill spara. En ytterligare bonus är att du kommer åt appar och dokument på mobilen. En Elgiganten-lösning är nog det sista du vill ha ...

    Vad hade jag gjort?

    a) Spara alla filer du vill spara på USB och gör sedan en ren ominstallation av Windows som inte sparar några filer, se t ex;

    https://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-10/

    "This is particularly useful if you’ve purchased a new Windows 10 PC and it includes manufacturer-installed bloatware you don’t want."

    b) Installera Office 365. Du kommer därefter att uppleva din dator som en Formel 1 racerbil och kan kopiera dina filer till din OneDrive.

    Ovan bör göras när du har tillgång till WiFi. Jag hjälper dig gärna fixa dina problem om du skickar ett mail.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna video visar hur man återställer:

      https://www.youtube.com/watch?v=FNRIoVGho7s

      Radera
  13. Allmänna synpunkter:
    En laptop ska förstås hålla mer än 2 år. Acer är allt för ofta junk. Bra på pappret, men dåligt genomförande. Men med städtipsen du redan fått borde det ordna sig.

    Den beggade dator du funderar på är rätt trött, I3 är Intels enklaste processorserie inom Core-familjen. När processorn dessutom har ett "U" i slutet av namnet betyder det att den drar lite ström och passar i lätta kompakta laptops, men å andra sidan har ganska dålig prestanda. Bättre att satsa på en I5-processor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad säger du om Core M? Så slipper man eventuella problem med fläkt och får en tyst (!) dator på köpet.

      Radera
  14. Mest troligt löser sig allt när du slutar använda Elgiganten Cloud. Tror det är orsaken till alla dina problem, du betalar nog också ganska bra för att programmet ska orsaka dina problem. Bara sluta med det.

    SvaraRadera