Börsåret 2020

Alla som har Avanza har väl nu fått sin årssammanställning över hur deras innehav klarat sig mot index och snitt-Avanzianen. Jag var ju så väldigt stursk förra året när jag landade på +41% och en rejäl bit över index och tänkte fortsätta på det spåret (man får ha kul så länge det varar):

Jag presterade bättre än snittet och betydligt bättre än OMX30 vilket ju är något av en gåta eftersom jag inbillar mig att jag är indexkramare. Jag måste nog sluta med det självbedrägeriet, eftersom mitt huvudsakliga innehav Spiltan Aktiefond Investmentbolag egentligen bara är en väldiversifierad fond, om än med indexfondlåg avgift på 0,20%.

Avanza har tagit fram lite annan kul statistik över året i sin sammanställning i år, bland annat "minnesvärda dagar", i mitt fall tre stora ökningsdagar och en rejäl minskningsdag. Den 12 mars gick exempelvis mina innehav ner med en kvarts miljon och då kunde jag hålla mig för skratt. Icke desto mindre är det en dag jag kommer minnas med värme för resten av mitt investerarliv för jag sålde inte. Inte just då i alla fall, jag sålde en del framåt påsken, när börsen börjat återhämta sig. Lärdomar från 2020:

- Jag behöver mer likvider än jag tidigare trott för att mentalt stå emot börsfall.

- Jag kunde stå emot säljimpulsen på botten.

Nu kan man ju inte se börsavkastning som inkomst, men om jag låtsas att den är det och slår ut min snittökning över 2020, har pengamaskinen genererat snuddande nära vad mitt jobb som försäljningschef inom industrin gav mig. Och då har jag inte suttit i ett enda själadödande möte eller tagit ens en utskällning från kunden från helvetet. Hur fantastisk är inte pengamaskinen? Och då är den inte ens särskilt stor.

Några justeringar jag gjort under året är att jag fasat ut den illa presterande Länsförsäkringar Global Indexnära och Avanza Global. Båda slutade på minus, vilket nog är missvisande att säga eftersom jag sålde tidigt under våren och de inte hann presentera i uppgången. Men de senaste årens utveckling och det faktum att barnens pengamaskin, med sitt 100%-iga innehav i Spiltan legat och puttrat stadigt några procent över min portfölj år efter år, gjorde att jag till slut gjorde slag i saken. 

Det jag istället introducerade kring lucia är Swedbank Robur Ny Teknik, efter ett tips från en läsare (gästinlägg kommer snart) och om den ligger kvar ens i närheten av den snittutveckling som gällt de senaste fem åren (60% per år, även när den fula avgiften på 1,5% är borträknad) tror jag att den kan vara lite som ett turbobränsle till den redan väl presterande Spiltan. 

Hur gick det för dig i 2020?

Mvh/
FruEfficientBadass

35 kommentarer:

  1. Spiltan Aktiefond Investmentbolag är det jag brukar rekommendera alla som tror det är säkrast att fråga sin Kuckelimuckbank om råd när det gäller fondsparande.
    Haha, jag tror varenda indexkramare och utdelningskramare har börjat investera i någon Techfond. Det skulle möjligtvis vara IGMR som kunnat stå emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett dåligt omen, ungefär som "när taxichaffisarna börjar prata aktier..."

      Radera
  2. Har allt i Avanza auto 6 och den lyckades med 3% ungefär i år. Jag sålde inte utan fortsatte köpa för 80% av lönen varje månad, precis som planerat. Halvnöjd med utfallet kan jag väl säga.

    SvaraRadera
  3. Jag hade ny teknik mellan 2016 och 2018, men sålde runt juni 2018. Tänkte att snart börjar nog en sättning på börsen och då vill jag inte sitta med en så pass "dyr" fond. Helt klart fel val när man ser i backspegeln. Frågan är ju om man ska börja köpa igen? Känns jublite motigt när jag sålde så pass mycket billigare mot vad den står i idag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att vara efterklok. "Känns jublite motigt när jag sålde så pass mycket billigare mot vad den står i idag" Finns säkert någon psykologisk term för det där, som loss aversion fast tvärt om. Jag tycker att du ska sluta titta bakåt och titta framåt. Jag har bett ett 13-årigt börsgeni i min närhet tycka till om innehaven i Swedbank Robur Ny Teknik eftersom han konsumerar många av produkterna som ingår.

      Radera
  4. Med pepp härifrån så startade jag på Avanza i November, så det har ju inte hänt jättemycket, men 3,14 % upp är ju myz!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Huvudsaken för din del är att det inte dippade dagen efter köp, det brukar vara en dålig start på ett sparande. Håller tummarna för att 2021 går din väg.

      Radera
  5. +68%. Har dock ett litet silverprospekteringsbolag jag gick in med en större summa. Som en lottsedel. Nu är det ca 20% av mitt totala kapital. Visst kan gräma mig att jag inte belånade huset och gick in med mer i början.

    Normalt hade jag viktat om flera gånger men det var ett sådant märkligt år förra året så jag ligger kvar där.

    SvaraRadera
  6. +13,7% men jag har gjort en del förändringar nu i december så förhoppningsvis ska 2021 bli ännu bättre.

    SvaraRadera
  7. +25% här. Är nöjd och kommer inte göra så värst stora förändringar under kommande år.

    Mvh Louise

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Avanza är lite fula när de gör den jämförelsen. Tänk på att jämförelsen görs med OMXS30. Den inkluderar inte utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man får lägga på runt 1,3% på OMX-referensen för jämförelse.

      Radera
  9. Att jämföra vilken portfölj som helst med omxs30 blir ju inte bara missvisande utan rent sagt galet. Det säger heller inget om vilken risk man tagit i jämförelse med om man hade följt indexet. Frun får nog sluta prata om indexkramande när hon själv nu helt verkar ha slutat med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, härmed är jag Spiltankramare. Vik hädan indexinvestering!

      Radera
  10. Utdelningar stod med i min "årskrönika" på avanza. 27,8%+ så det får jag var nöjd med. Mitt största sänke var ERP Propertys men sålde de och köpte
    Xpel samt Burcon som vart ett lyckat drag.

    Men har börjat inse att fonder inte är så dumt så jag satsar på det med nu för tiden.

    SvaraRadera
  11. GoFi aka 91 månader kvar4 januari 2021 kl. 13:02

    Hmmmm..

    ”Bara” +5%
    Tycker det är helt vettigt med tanke på att jag satt på första parkett och åkte berg och dalbanan ner i svarta hålet.
    Som mest upp mot en halv miljon minus under en enskild dag i mars. Nåja, nu är det bevisat en gång för alla att jag kan stå emot. Har låtit bli att sälja under finanskriser och alla följande dippar inklusive 2020.

    Men vadan detta förtal av min ”favorit”- (mest kapital i den fonden, inte favorit av annan anledning) fond global indexnära.
    Hur försvarar man spiltan investmentbolag som indexkramare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hur försvarar man spiltan investmentbolag som indexkramare?" Jag får väl erkänna att det var en idelologi som inte höll för det lockrop av överlägsen avkastning som Spiltan hoat ut över nejderna. Man kan väl säga att det är en aktiv fond med passiva inslag. Jag saxar fr Avanza: "Förvaltaren gör ett aktivt urval av vilka bolag som ska ingå i portföljen och vilken vikt de ska ha, men sedan kommer fonden att vara passivt förvaltad över tiden, därav den låga avgiften. Målet med fonden är att ge en bättre avkastning över tid än Stockholmsbörsen till en lägre kostnad än den genomsnittliga indexfonden."

      Radera
  12. Appropå globalfonder och appropå att Avanza har med DJ USA i sin jämförelse. DJ USA gick ju väldigt bra 2020 och därmed hade ju globalfonderna också gjort det om det inte varit för att dollarn blivit svagare mot svenska kronan. Därför blir det ju lite missvisande att jämföra sin avkastning direkt mot ett utländskt index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst. Man kan tycka att det ena eller andra är olyckligt eller missvisande, min man hävdar exakt det du säger ovan (han har mycket global). Men till syvende och sist själva avkastningen som betyder något och Spiltan har överträffat åtminstone mina förväntningar åren som gått, i såväl upp- som nedgång. Och med företrädesvis svenska innehav behöver jag inte ligga sömnlös över SEK/dollar.

      Radera
  13. För egen del känns det som att jag har hattat omkring lite för mycket med mitt kapital på Avanza. Tex sålde jag av en fond för att köpa häst och sen ångrade jag mig och köpte nya fonder. Dumt, dumt. Likaså har jag varit för länge kvar i olika aktier, fast jag vet att jag inte orkar hålla mig á jour med läget. Gör om, gör rätt!

    Nu har jag skalat ned till tre fonder och två aktier. Det får duga tills vidare. Året 2020 gick jag plus med 6,65 % och jag får vara glad för det åtminstone. I mars gick jag back 138' men det märkte jag knappt av för jag försöker undvika att kolla på Avanza i onödan. ;-) I gengäld gick jag plus 109' i november, tackar tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller alltså, det var ju bra att jag inte köpte nån häst, men dumt att jag öht sålde av fonden. :-P

      Radera
  14. "Året 2020 gick jag plus med 6,65 % och jag får vara glad för det åtminstone." Hade någon sagt till dig i slutet av mars att året skulle sluta så hade du nog varit rätt nöjd. Alternativen, att ha pengarna i madrassen a.k.a. konto på Kuckelimuck Bank, är så mycket sämre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är iofs sant. Allt som är plus får ändå ses som positivt efter det här året. :-)

      Radera
  15. Själv funderar jag tvärtom på att flytta över en del kapital till länsförsäkringar global indexnära efter att nyligen ha läst småspararguidens bok "Mer pengar för pengarna". Avkastningen på mitt nuvarande sparande var visserligen betydligt bättre i år än den fondens avkastning (19% + enligt avanza). Men jag tycker de argumenterar bra för sin förordade strategi i boken (att satsa på billig global indexfond, möjligen med visst komplement av billig småbolagsfond och/eller tillväxtmarknadsfond). Bl.a. menar de att det innebär en större risk att investera i svenska marknaden än i den globala och att en enskild fonds historiska avkastning inte säger ngt om framtida sådan. Du har inte funderat på att läsa och kommentera den boken på bloggen?

    Största förändringen för egen del om jag skulle övergå till deras strategi vore dock att inte ta hänsyn till hållbarhet längre i mina fondval. Där har jag inte bestämt mig än för om jag köper deras argument eller inte.

    /Lizzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. +1
      Min största fond är LF Global index. Den gick trista +1,5% under 2020 ungefär. Men jag tänker det är en signal att köpa mer av den 2021 (och sälja av NyTeknik om jag hade någon sådan fond).

      Radera
    2. +1 här också.

      Man bör ju fokusera på att äga tillgångsslag och inte enskilda fonder. Annars blir det ett virrvarr av än de ena, än den andra fonden (eller aktien).

      Valutaeffekten bör man ju diversifierad bort. Och inte glömma när man jämför fonder...

      De yngre gardet på gymet nöjer sig för övrigt inte med mindre än 70-100% avkastning. Aktieintresset är på topp!

      Radera
    3. Har största delen av tjänstepensionen i den fonden. Förstår ej varför den skulle vara dålig att ha.

      Radera
  16. Har också tittat på Robur Ny Teknik. Såg att den ökat från 1 jan 2020 tills nu med 93%! Väldigt explosiv utveckling får man ju säga. Samtidigt som den från 2001 till år 2015 i princip stod stilla - alltså i hela 14 år. Säkert kan den fortsätta gå upp med tanke på att teknikbolagen gynnas av "Covid lockdown".
    Men vad händer när det blir en sektorrotering på börsen, dvs när andra branscher tar över "ledartröjan" och pengar rullar in i dessa istället för teknikbranschen? Ja, jag är lite skraj för saker som gått upp med raketfart- upp som en sol, ned som en pannkaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid sett robust ny teknik som fondalternativet när balla Allan ska köpa fonder istället för ägna sig åt cherry picking av enstaka aktier.
      Båda med tveksamt resultat.
      (I år skulle jag såklart ha velat varit all in i just denna fond, men det är ju inte ett val utifrån min investeringsstrategi)

      Radera
  17. Var väldigt nöjd själv förra året då jag gjorde 107% på hela portföljen, men i år gick det ännu bättre trots att jag var fullinvesterad vid covid dippen, strax över 130% blev det, detta är inget jag räknar med att hålla långsiktigt så klart, men har faktiskt sagt upp mig, dock får tiden utvisa om den blir en paus på 2-3 år eller en FIRE i vilket fall är jag hemma med barnen ett par år å det känns så skönt.
    Mvh//Kemoko

    SvaraRadera
  18. 7,24% så beslutet för 2021 är att tänka mer själv och krama index lite mindre. Det är mest LF global indexnära som rår för det. Tappade förtroendet för Spiltan när de stängde sin räntefond och sålde även investmentbolagsfonden men jag kanske får lov att ändra mig och köpa tillbaka.
    Nå det var många år sedan jag sparat så mycket som 2020 så man får vara nöjd med det.

    SvaraRadera