Sommargarderob 1 300kr

Jag är som ni vet rätt nöjd med min sommargarderob. Det mesta i den är resterna av en personal shoppingrunda på Åhléns City för cirka hundra år sedan och resten är loppisfynd. Den funkar i en vardag här uppe på landet och är koordinerad i företrädesvis grått och marint. Men nu stundar nya tider, nämligen planer på en europaturné med tåg till sommaren, förutsatt att saker lugnar ner sig på virusfronten. Det hade varit trevligt med en liten tågkapsel, snäppet mer chic än grå jeans och blå tröja. Eftersom den rätta tiden för klädköp är off season passade jag på i början av december. Gör er redo för: Min HILFIGER-CAPSULE!

Varför Hilfiger? Ingen särskild anledning. Jag har bara en sak från samma leverantör och det är min sommarclutch som jag älskar. Men stilen tilltalar mig: Klassisk, enkel, mycket crew neck som jag gillar och en färgskala som är behaglig. Så här gjorde jag:

- Sellpy.se

- Markera "fast pris" (annars måste du vänta ut diverse auktioner och då blir det genast mer komplicerat eftersom du inte vill betala flera frakter, förutsatt att de inte avslutas inom en tvådagarsperiod)

- Filtrera på dam/herr, storlek, varumärke etc.

- Hjärta det du gillar.

- Gå tillbaka till dina hjärtan och sätt samman en "plocksida" av det slag du hittar i glansiga månadstidningar. Det ger en bättre överblick och du ser om du har rätt viktning mellan över/underdelar (2-3 överdelar på 1 underdel cirka) samt om färgerna funkar tillsammans.

Så här blev det för mig: 


Priset, 1 255 kronor, är ganska blygsamt, särskilt om jag jämför med vad ungefär motsvarande varor kostar nya (inom parentes). Jag betalar alltså ungefär 15% av nypris. Visst, de där sandaletterna för 35 kronor ser använda ut om man zoomar bilden. Ungefär som ett par nya hade blivit för mig efter två-tre somrars användning. Och byxorna ska enligt uppgift vara "håriga" och när jag zoomade in på dem såg jag mycket riktigt att den förra ägaren lämnat långa, blonda hårstrån på dem. Men vet ni, jag kan tänka mig att plocka bort håren och använda byxorna ändå. En ganska bra deal då jag får dem till 85% rabatt. 

Några aber dock. Jag är osäker på hur Hilfigers storlekar är. När jag googlade efter jämförelsepriser såg jag på en sajt att de är rätt små. Jag är inte så orolig för kavajen (M) eller skorna (41 är 41). Men klänningen är 36 och skulle den motsvara en HM-34:a är jag rökt. 

Lyckligtvis har Sellpy generösa returregler och man kan skicka tillbaka en vara förutsatt att den har ID-lappen kvar till en kostnad av 49 kronor, vilket det kan vara värt, särskilt om det är flera varor som inte passar. Om en produkt har en defekt som inte angivits i annonsen kan du skicka in en bild och reklamera. Då får du rillbaka pengar ink. frakt SAMT du får behålla plagget. Så kommer det sig att jag fick en cashmeretröja för 70kr (kostnaden för att få ett hål lagat). 

Nu låter detta som ett sponsrat inlägg men det är det inte. Jag älskar Sellpy. Mer än Tradera, eftersom man kan köpa allt på samma ställe, på en gång (förutsatt att du valt "fast pris"). Jag tycker ofta att varorna håller hög klass och känslan jag får är att de som säljer via Sellpy är spendy-pants shopaholics som hellre handlar än avyttrar. Provisionen är också formulerad på så vis att det lönar sig att sälja exklusiva och välbehållna plagg (säljaren får 40% av försäljningspriset upp till 500 kronor och därefter 90%), vilket troligtvis lockar fram de som sitter på gobitar. Som Agneta Sjödin, exempelvis, vars lilla svarta Guy Laroche jag var såååå nära att köpa för 600 kronor för ett tag sedan (men sen kom jag på att jag aldrig använder den lilla svarta längre snif). 

FACIT
Jag fick hem prylarna tre dagar efter beställning och så här blev det:








Merparten av kläderna satt bra. Kjolen var lite för stor, kavajen mycket för stor (jag sydde in den första och returnerade den senare). Ett par av skorna (de blå) satt perfekt, ingångna och sköna, medan de billiga såg snygga ut på men satt inte åt vilket inte funkar och man har för avsikt att gå i dem (de gick i retur). Blusen var rätt tight, men det fick passera för jag älskade den. Överlag var alla kläderna i jättebra skick och det känns att det är snäppet bättre kvalitet än motsvarande varor på, säg Lindex. Jag menar, klänningen är i 100% siden med läderdetaljer. Love it! Plaggen är i samma stil och färgskala och enkla att kombinera, så som jag gjort med klänningen längst ner. Dessutom köpte jag en enkel grå topp från Uniqlo för 35 kronor (med prislappen kvar) som passar bra till resdagarna:


Så här nedan ser ni min tågluffgarderob. Det råkade också slinka med en bikiniöverdel från Tommy Hilfiger, rödvitrandig. Jag la även till den redan existerande väskan av samma märke och se, den matchade perfekt.


De godkända plaggen strök jag och la i en fin påse med silkespapper på toppen, så att jag ska få NK-känsla när det är dags att ta fram den till sommaren. 



När returnerade plagg (minus returfrakt) var klar landade det hela på 1 079 kronor. Eller 1 244 kronor om jag ska vara helt ärlig och inkludera bikiniöverdelen och Uniqlotröjan. Och då är det mjuka, silkiga, kvalitativa, kombinerbara och allmänt härliga plagg. 

Vilket är ditt bästa 2nd hand-fynd?

Mvh/
FruEfficientBadass

27 kommentarer:

  1. Köpte för några år sedan 2 Rodebjerblusar på tradera för någon hundring styck.. Nypris 1200 om jag inte minns fel... Och ett par i princip nya kavatskor för 800 kr (hade som mental gräns för dem 1100). De har dessutom använts dagligen denna vinter och var en gudagåva när jag fick hem dem höggravid och inte längre behövde knyta kängor 2 ggr om dagen. Btw- OJ vad snygg den röda klänningen var!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt. Och tack, jag hade den på nyår.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att trolla för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Fantastiskt! Så mycket snyggt! Bravo!
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack "Från Glam till Damm", ett av de bästa namnen hittills.

      Radera
  3. Hoho! Jag ÄLSKAR Tradera och sedan några år tillbaka även Sellpy. Jag hoppas att du också har upptäckt den fantastiska möjligheten att sortera på material i kläderna? Tidigare var man tvungen att söka på annonsnamnet och hoppas att någon skrivit ut "siden" men numera anger Sellpy material på ett sätt som gör att man kan filtrera på det. Jag brukar filtrera på siden, mohair, läder, kashmir, ull och liknande i min storlek och en kategori jag är intresserad av t.ex. klänningar och sen är det bara gå LÖS.

    Jag har både sålt och köpt en hel del genom Sellpy. Som köpare är det fantastiskt, jag har alltid fått full ersättning för varor som varit defekta eller konstiga på något sätt. Jag har också sålt genom deras "circle" där man kan avyttra plagg man tidigare köpt genom dem vilket också funkar jättebra. Folk som skickar in kläder brukar klaga på att de får så himla dåligt betalt men det är absolut inte på grund av Sellpy, det är för att folk är sjuka i huvudet som tror att någon ska betala 200kr för en sketen tröja från Cubus (man kan ju fråga sig själv, hade DU betalt det priset?).

    Det som är riktigt bra med Tradera och Sellpy är att man snabbt lär sig läxan att det helt saknas relation mellan inköpspris och andrahandsvärde på i princip alla kläder. Jag frestas ibland att köpa något nytt men fylls av avsmak när jag inser att den där nya jackan för 1.799kr inte hade gått att sälja för 100kr på Tradera imorgon fast lapparna satt kvar (plus att det är helt miljövidrigt att handla nytt då). När det inte är pandemi brukar jag flanera runt på stan och prova olika saker på H&Ms tredsektion, sen väntar jag 4-6 veckor och köper exakt samma sak i prick rätt storlek på Tradera till 20% av nypris. Mwahaha!

    P.S. Köp träningskläder genom Sellpy, finns så bisarra mängder och i princip ingenting är använt D.S.

    Kram
    Nile

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar kommentar, såväl informativ som fyndig. Ja visst är det så, att man lär sig en del om nyköp? Det enda som fortfarande bevara någon form av värde är chanelväskor. Och, av någon anledning, produkter från Rituals. Jag köpte ett oanvänt gåvokit förra året och landade på runt nypris -20%. Jag ska definitivt sortera på material framöver!

      Radera
    2. Vad är "tredsektion"? (Trend? Är det nån speciell exklusiv avdelning på hm?) Det säljs alltså hm plagg billigt på Tradera?

      Radera
  4. Bästa Sellpy-fynd: Newhouse-kappa i ull åt mellandottern för 350 pix, nypris runt 2000. Sålde yngsta dotterns urvuxna grejer på Tradera, fick in 800 kr för tre plagg, bra ändå! Pga bor i Stockholm så åker tjejerna ofta till Myrorna i Ropsten och rotar med bra resultat. Sellpy, Tradera och Facebook Marketplace vimlar av fynd - dock undrar jag hur mycket som är stulet, väldigt mycket hälar-feeling på vissa plagg med lappar kvar... Ibland är Sellpys prissättning väldigt kreativ, kolla gärna instagram-kontot "scamsofsellpy" för högvärdig underhållning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scamofsellpy, ska kollas in! Min 13-åring älskar också Myronra i Ropsten. Det är så underbart att nästa generation ser vintage som steg ett. Nyköp sker väldigt sällan. Och det gäller inte bara en frugal weirdofamilj som vår.

      Radera
  5. Otroligt imponerad av din framförhållning. Några av mina garderobsfavoriter är secondhand. Men har aldrig gått loss och köpt en hel garderob. Mer strö-plagg. Har en svart omlottklänning från Diane von furstenberg som använts vid olika högtider under 10 år, en riktig pärla. Tack för inspiration och tips!
    /Frugala hedonisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omlott från DvF har stått på önskelistan i många år. Har emellertid inte hittat någon för tillräckligt lågt pris än, de verkar hålla värdet.

      Radera
  6. För alla er som älskar Sellpy rekommenderar jag att titta på instagramkontot scamsofsellpy som nyligen hade en serie med deras urusla anställningsförhållanden med både mobbning, hutlösa kvoter på hur mycket som ska säljas vilket gör att de säljer väldigt tvivelaktiga saker, även kuddfodral där de ser att det är ohyra på etc etc etc. med all den informationen tror jag många av er kommer att bojkotta Sellpy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sellpy är gräsliga. Jag har returnerat det mesta pga smutsigt, trasigt etc. Rekordet var byxor med blodfläckar. Aldrig mer!

      Radera
  7. Ajdå. En annan anledning att egentligen skippa Sellpy (något motsägelsefullt mot resten av detta inlägg) är att det gärna föder behov man inte har. Jag kom på mig själv att en bra stund efter att ha avslutat uppdraget ovan surfa runt och hjärta både det ena och det andra. Den bästa shoppingen är ju den som aldrig blir av, särskilt ur ett minimalismperspektiv.

    SvaraRadera
  8. FruEB har ju, som det Frugala Weirdo hon är, annamat det självklara: köp saker när det är lägst efterfrågan, dvs sommarkläder på vintern, om det gick per automatik eller med djup tanke och begrundan låter jag vara osagt, men jag gissar på det förstämda ;-)
    Andra klassiska exempel är ju tex badkläder på vintern, skidutrustning på sommaren och för att ta ett annat närliggande exempel: julskinka två dagar efter julafton (det är riktigt, riktigt billigt!), julpynt ungefär så här års (det kan inte vara så roligt för affärsägare att hela ens lager med julprylar är konstant inkurranta förutom några veckor om året)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag funderar mycket på det där med julprylar. Jag gillar verkligen "riktiga" utförsäljningar, d.v.s. inte planerade kampanjer utan "nu måste vi bli av med skiten för vi har fullt på lagret". Men jag kan bara inte med att köpa julsaker efter jul, det känns för sunkigt. Måste kanske jobba på det.

      Radera
  9. Jag lyfter på hatten för dig som klarar av att shoppa. Själv har jag fortfarande inte gjort min av med höstjackan anno 1997 trots att den börjat gå sönder i sömmarna nu. Hepp.

    Vi kanske ska kombinera besöket hos dig med lite shopping i Glada Hudik? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej fy tusan, här finns bara fast fashion. Men jag häller gärna upp en kall prosecco i hammocken så kan vi gå in på nätet och fynda åt dig. Du behöver en ny höstjacka till exempel.

      Radera
    2. Ny höstjacka. Hm... Säger du det? ;-)

      Radera
  10. Bästa fynden second hand under 2020 var lite oväntat alla fina och knappt använda skor från Myrorna och Stadsmissionen. Köpte två par Nike, två par höst/vinterkängor Vagabond och Tamaris och ett par Ecco pumps. Köpte också en liten skinnväska av märket Adax som jag betalade 30 kr för och som säljs på Åhlens för 1799 kr.

    Alla prylarna var antingen i nyskick eller nära på. Allt inklusive väskan gick på 540 kr. Grymt!

    SvaraRadera
  11. Jag köpte en Ralph Lauren Polo jacka. Det stod storlek small i annonsen och jag brukar ha M, men jag tänkte att det borde funka. När jackan kom var den verkligen small, passade en femåring! Dessutom fanns en plastleksak i en fickan, hahaha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag dör, vad gjorde du med den? Bär du den, av ren snålhet? Jag har gjort liknande, köpte en V-ringad tröja av märket Barbour storlek small. Antingen hade den tvättats lite väl hårdhänt eller så har jag vuxit för jag visade både mage och underarmar i den. Jag gav den till 13-åringen så att hon fick sälja den på Plick, tweenisarnas dysfunktionella version av Tradera.

      Radera
  12. Nu har jag precis köpt ett gäng grejer jag "behöver", från Sellpy. Premiär för mig att handla second hand åt mig själv. Bra jobbat med inspirationen där! :)

    SvaraRadera
  13. Jättebra tips angående Sellpy!

    Har köpt en del där och det roligare är när jag köpte ett par hunter-stövlar till dottern och fick en låda duplo istället. Orkade inte trixa med det utan gav till yngre sonen i födelsedagspresent. Tänker ibland på om det var någon annan som fick våra stövlar istället duplot.

    SvaraRadera