Vi måste tala om...

 ...GP-artikeln. Det var ju så LÄNGE sen det var slut-shaming av Firees i dagligmedia! Igår fick jag artikeln till mig från tre olika håll (tack läsare!) och kunde njuta av formuleringar som:

"Vi får veta att deras tidigare liv var en pina, jobbet var hemskt och att det var för stressigt. Hur stressigt blir det då att inte längre ha trygga inkomster, att inte ha planerat för sin pension, att sakna kollegor och vänner kring sig?"

Okej, jag svarar i kronologisk ordning: Nul. N.A (eftersom jag planerat för pension). NUL. N.A. eftersom jag har lika många vänner omkring mig som random covid-svensk.

Agneta Tjernström Lustig är "arbetsmarknadsanalytiker" på GP och väntade sig nog promenadpoäng på sin debattartikel, givet den minimala tid på research hon verkar ha gjort på området. Kontentan är den gamla vanliga:

- Lämnar man "systemet"* är man en svikare
- Då skall man återbördas och det omedelbart OCH
- Veta hut


* "Systemet" = Per Albin Hanssons folkhem.

Det var emellertid spännande att läsa kommentarerna (de var 46 stycken igår när jag slutade kolla):

"Vi håller på att konsumera ihjäl vår planet, och när folk gör något åt det är de enligt artikelförfattaren smitare. VAKNA UPP!!! Vi behöver mindre konsumtion, mindre stress, mer värme och kärlek. Vi behöver hitta vägar att vara mer ekonomiska och ekologiska samt slösa mindre med jordens resurser. Det går att vara en del av vårt samhälle, betala skatt och avgifter men ändå förvärvsarbeta mindre och konsumera mindre.Vi som gör det är inte smitare, det är vi som tar ansvar för en hoppfull framtid."

"Det är klart att man kan välja det extremt ytliga perspektivet som i artikeln och reducera det till ett försörjningmoraliskt problem, men vad finns att vinna på det betraktelsesättet? De människor vi pratar om är ju trots allt en så försvinnande liten minoritet att det knappt märks i statskassan (till skillnad från minoriteterna i andra änden av den ekonomiska skalan, skattesmitande miljonärer och miljardärer). Mer intressant är vad det är i vårt samhälle som driver på den här utvecklingen. Varför ses det som ett hjältedåd att sälja sin Merca och huset för att sätta sig i någon liten timmerstuga i glesbygden? Att folk gör det valet är ju inget nytt, men vad är det för samhälle vi skapat där det beteendet i växande grad betraktas som en god, sund och modig gärning? Om vi tar det perspektivet istället för att greppa efter närmsta plastspade och börja kasta sand i ögonen på folk för att de är dumma så kan vi få en diskussion som är värd att hållas."

"Tack för alla kloka invändningar här bland kommentarerna till denna såväl intellektuella som moraliska härdsmälta. Jag instämmer i det mesta som sagts. Men dessutom vill jag hävda att Tjernström Lustig gör sig skyldig till ett fundamentalt feltänk. Det är inte individens ansvar att systemet ska gå runt, utan systemet som löpande behöver justeras. Och då handlar det inte om att rida till storms på en moralisk hög häst, utan att bara vrida lite på parametrarna. Om alltför många "hoppar av ekorrhjulet", vrid då upp lönerna lite på viktiga yrken som tappat folk (sjuksköterskor? poliser? lärare?), så att det blir mer värt att jobba kvar. Eller utöka möjligheterna att tjäna pengar på hemmahantverk (om det nu verkligen är vad dessa "avhoppare" sysslar med), så att fler blir benägna att skala upp sitt hantverk och tjäna mer pengar på det, och därmed också betala mer skatt. Och verka överhuvudtaget för en mer levande landsbygd med mer ekonomisk aktivitet, om det nu finns ett driv att flytta dit. Såna där små justeringar är något som inte märks särskilt mycket för den enskilde (till skillnad från såna här helt omotiverade, oförskämda påhopp) men gör stor skillnad på systemnivå."

"Tack Agneta för att du vågar ifrågasätta. Fick mig att reflektera vidare över hur olika val av livsstil, och dess konsekvenser för både individ, familj och samhälle. Alltid nyttigt att låta hjärnan utmanas." Förlåt, får jag flika in en kommentar här: Ifrågasätta vad? Att en kvarts promille väljer att avstå konsumtion och karriärhets till förmån för en mer lågintensiv livsstil? 

Nåväl, ni får gå in och läsa själva. Jag kan dessvärre inte elda upp mig så som jag förmådde förr om åren. Jag ser på FIRE på samma sätt som Einstein såg på ränta-på-ränta-effekten (ödmjuk jämförelse?): Den som förstår den förtjänar den.

Mvh/
FruEfficientBadass



23 kommentarer:

  1. Intressant, det är ju nästan som att du borde skriva en replik till den artikeln? Jag läste GP mycket innan det mesta hamnade bakom betalvägg, Alice T var jag dessutom ett stort fan av, alltid klarsynt i sina analyser.

    Jag kan säga att den dagen jag tackar för mig kommer jag att ha noll dåligt samvete av att inte längre betala skatt mer än den årliga ISK-skatten. Har jobbat i +25 år och betalat in otaliga summor skatt, och jämför man med allehanda människor som ej har något handikapp eller på något sätt inte kan jobba och som år ut och år in håvar in bidrag utan att någonsin har betalat en skattekrona i skatt, ja då sover jag gott om natten.

    Tyvärr är det många som inte förstår vad FIRE handlar om. Dock verkar vi vara hett villebråd, då jag inte läst en enda artikel om t.ex. invandrare som gottar sig i vår välfärd utan att ha en endaste tanke på att jobba innan de går i pension. Inte ligger de sömnlösa och har dåligt samvete för att de får ungefär lika mycket som gamla Birgitta som jobbar sen hon var 15 år, och var hemma med barnen och jobbade deltid och får ut ungefär lika mycket i pension. Knappast. Det anses väl mer PK att angripa oss "rika".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
    2. Bra kommentarer Snålgrisen!

      Radera
  2. Einstein har aldrig sagt nått om ränta på ränta effekten. Är en myt som uppstått långt efter hans död. Första gången nån påstod att han sagt det var på 80-talet om jag minns rätt. Sen har det fastnat till den milda grad att folk på allvar idag verkar tro att Albert ens spenderade en promille av sin tid tänka på, för honom, poänglösa saker som sin ekonomi.

    Profesurer = livstidsförsörjning. Krydda med nobelpris etc så borde man förstå att sparande var en icke-fråga för honom.

    SvaraRadera
  3. Hon visar på en häpnadsväckande brist på analys, emapti och förmåga att lyfta blicken.

    Sedan detta med arbetsmarknadsanalytiker. Det borde väl klassas som ett typiskt "bullshit job"?

    https://www.iblandgormanratt.se/2018/09/bullshit-jobs.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Sedan detta med arbetsmarknadsanalytiker. Det borde väl klassas som ett typiskt "bullshit job"?" A 100 per cent.

      Radera
  4. Om FIRE skulle sprida sig så till den grad att det skulle påverka statsfinanserna nämnvärt är det ju bara för staten att öka skatten på kapital och sänka den på arbete. No biggie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja exakt. Så som någon kommententerade för ett tag sedan: Staten reglerar med hög skatt saker som ej bör premieras: Alkohol, tobak och...jobb.

      Radera
  5. Jag orkar inte ens läsa artikeln, så lite entusiasm känner jag inför detta uttjatade ämne. Men jag undrar lite vagt om hon har samma förakt inför de som deltidsarbetar? För det är ju också en del i FIRE (även om många såklart inte vet om det), att minska på utgifterna för att jobba mindre. Tror hon att alla ska jobba 100 % tills de pensioneras och då dör av utslitning efter ett par år? Skulle iofs lösa många problem för staten. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resonemanget är så problematiskt eftersom man i samma veva kritiserar väldigt många människor och deras sätt att leva - inte bara de hon ger sig på.

      Radera
    2. Precis! Eller alla egna företagare med låga inkomster. Borde inte bonden/garnaffärsinnehavaren i glesbygden/tygblöjesäljaren skämmas för att de inte tar ett jobb där de MAXAR inbetalningen till statskassan? Är det inte det som är meningen med livet?

      Sen hatar jag att lyfta att det finns en hel del som faktiskt aldrig bidrar. Jag tror det är få som tycker att någon med en omfattande funktionsnedsättning är en parasit, även fast man ju naturligtvis skulle kunna se det så om man värdesätter människor enligt deras förmåga att betala skatt. (För tydlighetens skull tycker jag alltså inte att man ska göra det, att människovärdet kommer någon annanstans ifrån) Det finns också alldeles för många som inte klarar sin försörjning på grund av brist på utbildning och kunskaper i svenska. Rent krasst borde vi utifrån det här perspektivet jobba aktivt för att importera EU-akademiker som kan bemanna våra sjukhus och universitet och stänga dörren för den som flyr krig och fattigdom. Desto mer utbildning de får i sina hemländer, desto större kassakor blir de, vilket är livets (Sveriges?) syfte.

      Radera
    3. Jag har jobbat deltid en stor del av mitt liv pga olika anledningar. Det här hänt att människor frågat mig varför jag inte jobbat heltid. Mitt svar har varit för att jag inte vill det, och jag klarar mig på den lön jag får, och jag har ett liv också. Vissa tror jag har tyckt i smyg att jag är lite konstig, men det är deras problem och inte mitt :)

      Radera
  6. Snålgrisen, du kommer den dagen du slutar jobba betala oerhört mycket mer i skatt än den på ISKn tyvärr. Moms, fordonsskatt, trängselskatt (?), skatt för tvångsfinasierad "public service" för att nämna några. Med mycket stor risk även förmögenhetsskatt, fastighetsskatt samt arv och gåvoskatt. Så nej, tycker nog inte någon som slitit sig till FIRE behöver skämmas..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Public service-skatten kommer man undan som FIRE. Den tas ut på "beskattningsbar förvärvsinkomst" alltså lönearbete. Fast att komma undan den skatten ser jag själv mer som en extra morot för att sluta lönearbeta.

      Radera
  7. Kan man sätta skribenten på någon form av grundkurs i ekonomi? Tex att frånvaron av lönearbete inte innebär att man inte betalar skatt. Artikeln är så first level att man blir mörkrädd. Jag är en av dessa FIRE hon klagar på och det skulle vara kul att träffa skribenten och sätta sig ner och jämföra betald skatt över det sista decenniet samt hur många nya jobb man aktivt varit med och skapat..

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Road: Jag tror ärligt talat inte att det är det numerära skattebidraget som sticker i ögona på debattinläggs-skribenten i fråga utan "level of sacrifice".

      Radera
    2. Men då kanske man kan resonera såhär, att om du säger att du högst troligen planerar att förmodligen ta ett jobb i framtiden...då är du inte uträknad ur samhällsaparaten utan bara mellan jobb och därmed inkluderad i gemenskapen och kanske har du rätt till lite bidrag i din olyckliga långtidsarbetslöshet

      Radera
  8. Extrasändning av FruEB, då vet man att det är hett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja herreminje, till och med Theresa Williams vaknade till liv.

      Radera
    2. Haha, ja t.o.m. Theresa Williams, något måste vara på gång!

      Radera
  9. Kloka tankar i kommentarsfälten. Snubblade över och läste den här texten precis innan jag läste den på GP. Snacka om tajmat.

    https://www.allabolag.se/affarskoll/jobba-mindre-ar-det-nya-hallbara

    /JS

    SvaraRadera
  10. Otroligt rolig debattartikel. Lustig har analyserat den här nya arten i detalj, bl.a. att avhopparna "bor ofta i medelstora städer", de "ägnar sig åt keramik och dylika konsthantverk". Jag kan se hur hon smyger i buskarna med en kikare. Man vill ju inte störa deras parningsbeteende här vid Hornborgasjön.
    Sedan har analysen kört fast lite, det blir mer en inre reflektion, det här med att inte jobba är inte så lätt at ta till sig: "Man undrar ofta hur de försörjer sig, vilken arbetsgivare som betalar dem lön eller var de får sina eventuella kunder ifrån." Håller med! Vem är deras arbetsgivare och vem är deras kunder nu när de inte jobbar? Kanske borde hon ändå gått fram och frågat någon av avhopparna.
    Underhållning.

    SvaraRadera
  11. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på $ 30 000 som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvaraRadera