Tvålen

I mitten av november gjorde jag en blixtvisit i Stockholm och bodde då i mina föräldrars coronaevakuerade lägenhet. Inför besöket hade jag haft ett snack med min mamma om en sak som legat och gnagt i mitt bakhuvud ett tag. Eller ett tag, i runt 25 år, nämligen:

TVÅLEN


Min mamma gillar fina tvålar och det händer att hon under utlandsresor köper en i tax freen, åtminstone någon gång per decennium. Så kom det sig att hon i samband med en utlandsresa införskaffade en tvål av märket Laura Ashley. Jag ska inte ta gift på årtalet, men jag minns tydligt att den stod i badrumsskåpet redan innan jag flyttade hemifrån 1995. Sedan dess har den stått där, prydligt förpackad i cellofan, i väntan på...

...ja vad? Jag tänker att om mamma haft någon specifik höjdpunkt i åtanke har ju ett antal sådana redan passerat. Hon har fyllt 50, 60, gått i pension, gjort lyckade affärer och firat typ platinabröllopsdag så jag blev lite nyfiken på hur hon hade tänkt. 

Det visade sig att hon inte funderat så mycket på det. Hon tycker om fina tvålar bara. "Men då kanske det är dags att använda den snart?" föreslog jag. Jag vill inte vara pessimist eller så, men om hon fortsätter på det inslagna spåret finns det ju risk att det aldrig blir av. 

Jag tror mamma missförstod för hon ville ge tvålen till mig, vilket inte alls var min avsikt. Jag medger att jag lagt omotiverat mycket tid på att föreställa mig hur tvålen ser ut där inne i förpackningen samt hur den kan tänkas dofta, men jag vill ju att HON ska använda den. Så jag kom fram till en kompromisslösning: Jag bröt sigillet och använde tvålen, men lämnade kvar den i Stockholm. 


Här står den, min vita val. Jag måste medge att det var lite av en högtidsstund. I ett kvarts sekel har den funnits i mitt medvetande, nästan som ett hjärnspöke. Så med varsam hand snittade jag upp plasten och kunde ur kartongens glipor för första gången förnimma doften av Laura Ashely No 1. Aaah, den var allt jag hade trott den om att vara. Blommig, mild, pudrig, trygg. 


På lyxtvålvis låg den i en ask av hårdplast. Krämfärgad. Len. Graverad. Tyvärr försvann texten en smula när jag exalterat löddrade runt med den i badet, men jag sparade detta bildbevis. Sen la jag tillbaka den i kartongen och ställde tillbaka den på dess reserverade plats i badrumsskåpet i förhoppningen om att min mamma, nu när förseglingen är bruten, börjar använda den till vardags.

Ni har säkert redan gissat var jag är på väg i det här inlägget. Tvålen symboliserar LIVET och det vi lägger på vänt tills det är för sent. En flaska årgångsvin du spar och spar och sen blir det för gammalt för att drickas (?). Ett vackert klädesplagg du inte vill nöta på och därför inte använder. Hell yeah, en resa du alltid velat göra men ständigt skjuter upp (trodde ni aldrig skulle komma från mig va)?

Jag har googlat och kommit fram till att vi bara får ett liv till vårt förfogande. Det vi inte tar tag i nu kommer med stor sannolikhet att rinna ut i sanden. Jag har ett problematiskt förhållningssätt till uttrycket carpe diem, men kanske passar tagline "Just do it!" bättre. Gör inte imorgon det du kan göra idag, såvida det inte rör sig om GDPR, det kan vänta. Det jag pratar om är drömmar och livsnjuteri, i ljuvlig harmoni. Du kan redan idag, på nyårsdagen 2021, sätta dig och lista saker Du Ska Ta Dig För I År. Och inga luddiga projekt av typen "Börja träna" eller "Bli bättre på att uppskatta de små sakerna". Nej, jag pratar om konkreta åtgärder (med viss glidning mot den privatekonomiska...det är trots allt en sparblogg):

1. Starta en ISK. Datum:.. (Tick-i-ruta som du ska KRYSSA I när punkten är avklarad) 
2. Tända det där exklusiva doftljuset som du fick i födelsedagspresent för två år sedan. Datum:..
3. Skriva ett brev till en person som förändrat ditt liv. Datum:....
4. Börja månadsspara 500 kronor i aktier. Datum:...
5. Göra en lista på saker du tycker är kul samt ett konkret förslag på hur du ska få mer tid till de sakerna. Datum: ....
6. Gå in på minpension.se, gör en pensionssimulation. Datum...

osv. 

Och bara för sakens skull: Gå genast och ta av den metaforiska cellofanen från något objekt hemmavid du sparat till ett "speciellt tillfälle". Idag är första dagen på resten av ditt liv, d.v.s. ett mycket speciellt tillfälle. 

Mvh/
FruEfficientBadass

18 kommentarer:

  1. Och här kommer min första avbockning...att inte bara tjuvläsa, vilket det känns som, utan faktiskt börja kommentera denna roliga intressanta blogg men dito kommentarer. Denna blogg har gjort skillnad i mitt liv.
    Lite högtidligt så där på nyårsdagen.
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
    2. Härligt M, välkommen in i kommentatorsfältet! Theresa Williams blev alldeles till sig.

      Radera
  2. Att ha orimligt mycket tvål i huvudet så där länge riskerar ju annars att lösa upp fetterna i hjärnan. Kanske samma med drömmar man aldrig tar tag i. De löses med tiden upp i tomma intet likt en senil dimma, istället för i förverkligandet skapa glädje och djupa vackert rynkiga minnesspår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Det var bara 10% hjärnfett kvar när jag avemballerade tvålen.

      Radera
  3. Så din mamma tycker mer om att köpa tvål för att ha än att köpa finkem, inte använda och sedan kasta?
    Använda istället för att behålla är alltid ett gott råd. Använda istället för att slänga är bättre. Använda istället för att slänga utan att sedan köpa nytt, är kanske allra bäst.

    SvaraRadera
  4. Helt rätt! God fortsättning och låt 2021 bli toppen för oss alla!

    SvaraRadera
  5. Gillar att du googlat på hur många liv vi har att sätta sprätt på. Oavsett hur många liv vi kan tänkas ha är det dumt att chansa och en bra idé att leva fullt ut. Istället för att vänta på det rätta tillfället, får vi se till att skapa det...Gärna många förresten, why hold back liksom!?!

    SvaraRadera
  6. Konsumtionsglädje kan man ju i och för sig få på flera sätt: av att handla, av att äga och av att använda. Olika människor tycks få sin kick av olika steg i konsumtionsprocessen.

    Det bästa är ju att gilla alla tre stegen. Problemet är nog störst för den som är mest besatt av att äga. För så fort man använder så börjar en förslitning/förbrukning av det ägda. Därav kanske detta egendomliga lagrande av lyxtvålar.

    Jag var själv besatt av den typen av tvålar under sent sjuttiotal och tidigt åttiotal. Inte just Laura Ashley men Dior, Givenchy och Nina Ricci. Jag älskade att köpa dem. Älskade att äga dem och lyckligtvis älskade jag också att använda dem.

    Om jag istället, vid den tiden hade avsatt de summorna jag förbrukade på lyxtvålar på tex Astraaktier hade jag sannolikt haft en klart större pengamaskin idag än vad jag har. Och sannolikt inte smutsigare...

    Undrar om dessa tvålar fortfarande tillverkas. Hoppas det. Jag blev klart sugen på att använda en sån igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt, kanske en dum fråga, men är de lyxigare på grund av högre andel glycerin eller har de annat kvalitetsmässigt bättre innehåll? Annars ingen idé att satsa på den "lyxen". God doft, märke eller status räcker inte för att jag ska lägga ut mer pengar på en produkt. Bara kvalitetshöjning av produkten i sig räknas och kan försvara högre pris. Kanske är jag en tråkmåns bara.

      Radera
    2. @Frihetsgrader: Det finns en Nina Ricci där i skåpet å. Nej det stämmer nog, det är inte lika populärt med fintvålar längre. Ett tips är att kolla Tradera, där finns ibland fortfarande emballerade gamla klassiker (Hermès bland annat) i fina askar till liten peng. @Anonym: Vet ej. Tror det är främst parfymhalten och förpackningen. Det är väl som med allt lyxfinkem, läser man innehållsförteckningen är det samma ingredienser, men med varumärkesbygge på den dyrare varianten.

      Radera
  7. Jag har köpt tvål på Lush några gånger. Mycket för att få se när de tar fram den där macheten och kapar till en rejäl bit. Det kostar nog egentligen inte mer än flytande tvål från Willys dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir det inte väldigt oprecist med machete? Måste nästan testa någon gång. Att handla på Lush alltså. Jag undrar ofta hur det är att jobba på Lush. Med tanke på att man känner doften av butiiken redan ett tiotal meter utanför borde de som jobbar där lukta/dofta tvål dygnet runt.

      Ja, fast tvål är mycket drygare än flytande så det blir nog som du säger.

      Radera
  8. Här är alla förpackningar brutna. Vi har bara ett liv, som du så klokt påpekar. Arvet efter mamma, kristallglasen, används vid alla middagar som behöver en touch av högtid och elegans. Silverbesticken likaså. Det som är för fint för att användas, varför ha det överhuvudtaget? Njut av det fina idag och gläd dig medans du lever / Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart. Inget är så deppigt som fenomenet "finporslin" som står och dammar i något undangömt skåp.

      Radera
  9. Nyårslöfte 1 klart. Låt barnen hantera egna pengar så 100kr i månadspeng, med 3 regler.
    1. Spara minst 10%.
    2. Ska räcka till godis, och övrigt krafs de vill ha.
    3. Ges i utbyte mot att sysslor sköts acceptabelt.

    Och aldrig har deras godisinköp tagit så lång tid. Mycket kalkylerande fram och tillbaka, byta godispåsar och inse att det är inte lika roligt när det är ens egna pengar som spenderas.

    SvaraRadera
  10. Detta är ett mycket överraskande vittnesbörd, jag vill att ni alla ska följa med mig och tacka Kirijis kärleksförtrollning eftersom han verkligen är en man av hans ord. Jag har varit krossad i många år, varje man som närmade mig slutade aldrig ta mig på allvar, efter min sista erfarenhet med mannen som besviken mig som vanligt började jag leta efter en lösning för att avsluta mitt problem sedan introducerade min kollega på jobbet mig till Great Kiriji love stavning Temple, då kontaktade jag honom via hans e-postadress; kirijilovespell@gmail.com, han tog några dagar innan han svarade på mig och när han gjorde det fick jag instruktioner om vad jag skulle göra innan jag kunde bli fri från den andliga träldomen, jag gjorde allt han sa och idag är jag nöjd med min man. Mannen som dumpade mig utan anledning återvände nu till mig inom tre dagar. Han hjälpte också min kollega att få tillbaka sin man när de blev skilda. Detta är hans kontaktinformation; kirijilovespell@gmail.com eller så kan du fortfarande nå honom via hans whatsapp-nummer: +2349020168697

    SvaraRadera