Drömmen med stort D

Drömmar är en nyckelingrediens i strävan mot ekonomisk frihet eftersom de utgör själva moroten. Jag har ju nämnt några av mina tidigare: Drömmen om att slippa lördagsångest (alltså måndagsångest som börjar lördag kring lunch), drömmen om att få plugga vidare (check på den, har tagit 90 poäng post exit still counting), drömmen om långtidsvistelse i Portugal mm. En annan dröm som är gemensam för oss båda är drömmen om en bostad i Paris. 

Både jag och min man har ju bott där, om än vid olika tidpunkter. Men vi delade ungefär samma kvarter, samma pretentiösa nöjen (Opéra Garnier, Salle Pleyel, fransk film) och vi älskar båda doften av Paris. Den där alldeles speciella mixen av grillad kyckling, nybakat bröd, kloak, duvskit och klorin. Vi gillar till och med lukten i pendeltågssystemet, och då fattar ni att vi verkligen gillar Paris.

Jag minns att vi en gång för många år sedan, pre FIRE, vid ett besök verkligen pratade om det. Skulle vi ha den ekonomiska möjligheterna att skaffa (=låna till) en liten, liten lya i Paris? Kanske ett "Chambre de bonne", en sorts pigkammare, ofta belägen högst upp i husen med svindlande vacker utsikt mot taken (men nästan alltid utan hiss och med gemensam toalett i korridoren). Men när skulle vi ha tid att vara där? Vi sprang ju ekorrhjul parallellt med att spotta ur oss ungar vartannat år. Det hela föll i glömska. Tills...

...jag för ett tag sen såg en fransk film för mycket och den var inte ens i parismiljö men något hände i mig. Jag kände ett SUG utan dess like och samma natt började jag googla. Vad får man för ett par mille i Paris, om man nu likt jag/vi absolut vill bo i stadskärnan? Det hela ledde fram till ett rätt ambitiöst projekt i såväl Excel som Powerpoint enligt Bagarns devis: Ibland är själva planeringen lika kul som implementeringen. 

Men vem vet? Kanske har vi om tio år möjligheten att göra det? Om tio år är barnen självgående (inch' allah) och vi är inte av tvång stationerade i Sverige året om. Om vi under dessa tio år håller nere våra omkostnader och giggar lär pengamaskinen ha vuxit en hel del. Jag ska inte tråka ut er med detaljerna, men det är inte en total omöjlighet att vi efter bostadsförsäljningen kan plöja in merparten av den vinsten i en parislya utan att för den skull gå under innan ordinarie pension tar vid. Vi skulle då strunta i att ha en stockholmslägenhet och istället dela tiden mellan Hälsingland och Paris.

Detta är våra (mina) kriterier: 

- Lägenheten ska ligga i något av dessa områden. Dessvärre är det också de dyraste områdena. Men jag tänker så här: Det är en dröm, ja. I drömmar får man drömma och då duger inga halvmesyrer. 

- Byggnaden ska vara Haussmansk, d.v.s. det typiskt parisiska sexvåningshuset i krämfärgad sten och sluttande plåttak.


- Lägenheten får egentligen vara hur liten och skabbig som helst, men det måste finnas dusch och WC inne i den och den måste ha ett fönster av nedan slag: Ett högt fönster som öppnas mot en fransk balkong med det för Haussmannhus typiskt sirliga räcket.


Framför det här öppna fönstret ska vi duka långbord så att hela familjen ink. respektive kan samlas och äta middag under ljumma sommarkvällar. Därför är det viktigt att fönstret vetter antingen mot en lugn gata eller mot en lummig innergård, stenvägg går bort. Jag kan sträcka mig till måttligt trafikerad gata, men det ska vara en trevlig gata med lagom mycket ljud. Gärna en gata med restauranger och rotisserier, bagerier, någon enstaka bar och kanske en blomsterbutik där jag kan gå och handla fång med liljor att ställa i en hög vas bredvid fönstret, ja ni fattar, det här är en dröm.

Voiceover till verkligheten: Fyra fastighetsmiljoner om 8-10 år kan enligt mina heppningar transponeras till 3 miljoner kronor idag. Jag bestämde mig alltså för att reka en smula (en smula = maniskt under-täcket-googlande under fem vita nätter i mitten av november). Att tro att fransmännen, som precis motvilligt skrotat idén om Minitel - den franska lokala varianten av...Google? - skulle kunna prestera något motsvarande Hemnet förstod jag redan från början var kört. De har något liknande ("seloger.com") men den är naturligtvis helt oanvändarvänlig och med usla filter ("vill ni att vi presenterar er annonser med eller utan bilder frun?"). 

Det är alltså långt ifrån självklart att annonserna avslöjar hur objektet ser ut, eller ens: Var objektet ligger. Ibland får man bara smulor: Bilder på en tunnelbanekarta (?) eller ett trapphus i dåligt ljus. Om det bjuds foton så är de i regel mycket få (max fem) och fruktansvärt dåliga; en svensk mäklare hade fått kväljningar. En del bilder ligger exempelvis på snedden, d.v.s. tiltade 90 grader. När jag sen lutar på mobilen för att försöka bilda mig en uppfattning om objektet följer bilden med så jag får ta en print screen och sen kolla på bilden. 

Säljarna verkar i regel väldigt ointresserade av att få ett bra slutpris (typiskt fransmän, de har väl någon utomäktenskaplig affär de måste prioritera) varför sängen mycket väl kan vara obäddad, kylskåpet (som inte alls säkert är inkluderat i priset) fullt med barnens klistermärken, handfatet för ögat synbart solkigt etc. Men en del av mig gillar det...Har kanske fått en överdos svenskt tenn-kuddar efter åren i Stockholms bostadsmarknadscirkus. 

De billigaste objekten gick bort. Bland annat en "studio" (franska för skrubb) om 5,7 kvadrat för 90 000 Euro. WC i korridor. Får man ens kalla ett utrymme på 5,7 kvadrat för en bostad? Jag satte en lägstanivå vid 17 kvadrat, d.v.s. tillräckligt stort för en bäddsoffa och ett långbord. Budgettaket satte jag till 320 000 Euro, som jag skulle tro kommer att vara runt 400 000+/- 50 000 Euro om/när vi får tummen ur. Nedan några exempel: 


En etta på 21 kvadrat, 280 000 Euro i hus från 1910. Litet kök, eget badrum. Det perfekta fönstret i sydvästlig riktning. Inte så mycket snedtak, med tanke på att lägenheten ligger högst upp, sju våningar. Det "låga" priset kanske delvis beror på att huset saknar hiss. Men jag väljer att se det positivt: Vilken fantastisk vardagsmotion! Mäklaren ville inte ange exakt adress, men postnumret gör gällande att den ligger precis invid Champs de Mars, d.v.s. Eiffeltornet (om man nu går igång på det).

En liten bit söder om ovan ställe ligger den här 24 kvadrataren för 312 000 Euro. Byggår 1932 men låt gå, fönstret är ok. Ser ni? Ser ni hur det lätta linnetyget vajar i den ljumma junikvällen när jag och min man sitter vid långbord framför det öppna fönstret och sippar på Beaujolais, köpt nere på hörnet, medan vi lyssnar på Debussy och diskuterar fransk prosa?


Inte blir det sämre av att lägenheten är utrustad med moderniteter som "Interphone" [änter'fönn] och "Digicode" [didji'ködd]. 

I fjortonde arrondissementet ligger den här tvåvåningslägenheten (d.v.s. med sovloft). Här ser ni ett exempel på frånvaron av fransk homestyling. Tänk om man hade fått ta bort det där fula bordet till höger och den malplacerade stolen, måla trappan vit så att den smälte in i väggen och istället placera ett runt matbord där med bric-à-brac-stolar i mörkt trä, upp med skira linnegardiner, sisalmattor på golven, en hög vas med liljor på golvet (som ni märker en hang-up), böljande linnegardi....ja ni fattar.


Ovan lya är på 21 kvadrat (+sovloft) för 278 000 Euro och har utsikt mot en lummig innegård. Från badrummet har man den här utsikten: 


Oavsett om vi någon gång kommer oss för att genomföra den här drömmen så var det i sanning ett upplyftande tidsfördriv. Jag har mycket kvar att lära för om jag kan min franska realia rätt så är nog lägenhetsköp en komplicerad historia som säkert inbegriper mängder av kunskap om fransk grundlag, franskt fastighetslag och fransk härskarteknik.

Av en lycklig slump trillade jag exempelvis in på en amerikansk sajt för lägenhetsköps-coaching och fick veta att lägenheter markerade "viager" var att sky som pesten. Det betyder att man, efter köp, ska betala någon form av underhåll till den tidigare ägaren så länge hen lever. I ett större objekt kan det till och med betyda att personen i fråga bor KVAR. 

En insikt som kommit till mig under det 1½ år som vi bott på landet i Hälsingland är att jag älskar att vara här. Jag älskar huset, ytorna, den friska luften, tystnaden, småstadslivet. Men en del av mig längtar också till storstad, kultur, vackra byggnader, liv och rörelse. Stockholm har visserligen allt det där. Men Paris har det liksom i kubik. 

Tänk att få dela sin tid mellan Hälsingland och Paris...När sommaren övergår i höst tar jag och min man tåget ner via Köpenhamn och Amsterdam, kanske gör vi något stopp på vägen. I Paris vinkar vi sommarturisterna adjö och ser studenterna rulla in, går promenader i Luxemburgträdgårdens höstprakt, går på bio, köper en biff hos kvarterets slaktare (som har bilder på korna i skylten) och en flaska vin på Nicolas, köper Pariscope och ringar in veckans gratiskonserter och utställningar. Jag kanske börjar sjunga i svenska kyrkans kör igen och blir en av de där gamla au pair-tanterna som aldrig kom därifrån. Som att tiden stått still sen jag var 20, som att åren däremellan bara varit en parentes. För när du själv äger din tid ligger världen för dina fötter. 

Har du några drömmar med stort D?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Jag blev lite exalterad när jag upptäckte att Roger Akelius hyr ut bostäder i ett antal städer runt om i världen till helt ok priser. Men efter några sökningar såg jag att kriterierna är FIRE-inkompatibla. Man måste ha månadsinkomst, tre gånger så hög som hyran, samt tillsvidareanställning. Men som med allt annat görs väl ingen löpande uppföljning så ett tips är väl att skaffa kontrakt innan man drar ur pluggen och sen vissla på. D.s.

38 kommentarer:

  1. Och här kommer min tråkkalkyl. Lägga omkring 3 mille på en skrubb i Paris kostar ca 150.000:- per år (räknar med 5% bättre avkastning på börs än skrubbens värdeökning). Det är lågt räknat, månadsavgift tillkommer dessutom...
    Det motsvarar minst 50 nätter på halvfancy hotel varje år.
    Ska det gå ihop behöver man utnyttja bostaden mycket mer än några veckor om året. Alternativt bedriva uthyrning den tid man inte vill nyttja själv.

    Jag hade utan tvekan bokat hotel vid behov istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du har rätt, jag vet det. Problemet är att suget inte handlar om att bo lyxigt, det handlar om att pinka sitt revir. Som en amerikansk blogg jag var inne på så träffande uttryckte det: "För det första avråder jag dig att göra det, det är jättekrångligt och meckigt och fullt med fallgropar. För det andra är det dyrt. För det tredje....osv." Men avslutningsvis: "Men känner du trots detta att varje fiber i din kropp kräver en bostad i Paris, då är det det du ska skaffa."

      Hyra ut har blivit svårt efter nya regleringar så man måste nog bära hela kostnaden själv. I min dröm bor vi där halvårsvis.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att trolla för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Spännande. Det svåra är väl att gå från dröm till verklighet för många. Men drömmer ni om att dra till Paris så borde ni göra det, annars lär ni nog ångra er längre fram. Första steget är väl att verkligen fundera på om det är möjligt eller ej.

    Själv så ska vi flytta till södra Frankrike 2026 senast. Har koll på vilket område vi vill bo i, men det är stort så efter att vi har ”narrowed it down” så är det dags att åka ner och bila runt för att se mer specifikt var vi vill flytta. Därefter så ska vi leta lite objekt, finns en hel del svenska mäklare där nere som ska vara duktiga som man kan få hjälp av. Det är mycket planering, men bryter man ner det till mindre tuggbara föremål så ska det inte vara så svårt. Lycka till med ers drömmar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Södra Frankrike är min dröm också. Vilket område har ni spetsar in er på?

      Radera
  3. Härlig film om viager om du inte redan sett den...
    https://en.wikipedia.org/wiki/My_Old_Lady_(film)
    /Janteallergikern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ska hålla utkik efter den när bibblan öppnar igen.

      Radera
  4. Du kommer nog kunna få det billigare än så om du väntar något år. Detta för att ekonomin i Paris håller på att implodera där restauranger, bagare och slaktare går omkull och väldigt många andra har blivit av med jobbet. Blir nog rea på bostäder 2021-2023. Happy hunting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det ett mysterium att den franska ekonomin som helhet inte imploderat för länge sen. Men tack för tipset!

      Radera
  5. Detta är ju nästan exakt MIN dröm! Fast i Bezier, Languedoc. Om några år säljer vi villan och köper en lägenhet i Bezier och ett sommarhus i skärgården. Tänker mig ett liv med vandringar i bergen, utflykter till medelhavet och små pittoreska byar, sippandes vin på kvarterskrogen... Under tiden finslipar jag min franska, surfar på www.husilanguedoc.se och kompletterar min garderob à la Ines de la Fressange, un peu provincial modifié (second hand givetvis). Enda kruxet är att jag inte fått med min man på tåget (ännu) han har på pin kiv börjat plugga spanska!
    Men trägen vinner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken rolig man du har :D

      Radera
    2. "Enda kruxet är att jag inte fått med min man på tåget (ännu) " Teknikaliteter. Han kommer inte att kunna motstå din Bezierkampanj länge om du bär provincial modifié, haha!

      Radera
  6. Min dröm med stort D är så vansinnigt orealistisk så den kommer aldrig inträffa. Krävs liksom att jag gifter mig med en miljardär (och jag vet inte ens om jag vill gifta mig). Min dröm med litet d är också orealistiskt, för det skulle innebära att jag slutade jobba men samtidigt ökade min månadsinkomst med sisådär 10'. Suck...

    Så jag drömmer den pyttelilla drömmen att nån gång kunna sluta jobba. Det får vara bra nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ååå, detaljer, detaljer, detaljer, ge oss drömmarna då!

      Radera
    2. Jag får skriva upp det på saker att blogga om. ;-)

      Radera
  7. Samma drömmar, tittade febrigt på AMIENS i mellandagarna. Ligger fint på lagom avstånd från Paris, Reims, Lille/London. Hittade många hyreslägenheter man kan börja med, då kanske man kan få en barsk portvakt på köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och bara några timmars bilfärd mot atlantkusten, belle ile, alla slott. Toppenläge! Jag har så dålig kunskap om Frankrike utanför Paris och Toulon och jag inser att jag snävar in mig i onödan. Vad köstar en köpelägenhet i Amiens månntro? Kan man inte få portvakt även i ägda lägenheter? Kan man inte BLI portvakt, det hade passat mig perfekt och hade varit 100% FIRE-kompatibelt.

      Radera
  8. Underbart, bara underbart. Helt klart inom räckhåll och drömmar skapar mål, värde, hopp och rörelse framåt. Bara att göra, speciellt eftersom ni båda delar tanken. Sedan tänker jag att ni kommer hyra ut den också + att ungarna kan leva loppan under några roliga år.

    Jag kommer hyra den till överpris och stötta er ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uthyrning svårt är jag rädd. Minns nu inte regelverket men det har ändrats till att bli svårt. men det du säger med barnen är en viktig faktor. Det skulle vara ball om de kunde vara där en del och känna att de har en fot i en riktig storstad. Detta efter att vi tvingat dem i lantlig exil under uppväxten. Jag vill liksom att paris ska bli en del av familje-DNA:t om det låter logiskt. Ni bor givetvis gratis! (jag är mycket generös med min hypotetiska lägenhet)

      Radera
  9. Fantastisk dröm, tänk när ni sitter på fönsterbrädan med ett glas rött och blickar ut med horisonten med ett brus av stadspuls.

    Vi har en dröm i närtid att bygga om en skåpbil och bli weekend warriors, eventuellt projekt för 2022. Dra ut till skogs off-grid och ha naturen tätt inpå, friheten att byta plats hur ofta en vill.

    OFF TOPIC:
    Varje gång någon tar upp Frankrike tänker jag oavkortat på ett avdelningsmöte (under min tid med fransk chef), där chefen berättar om hur bra samarbetet med andra nyckelfunktioner fungerar och att främst han är nyckeln till detta. Varav en kollega från Norrland brister ut i volym 110% "PAROLE PAROLE, PAROLE PAROLE".......total tystnad i en av de längsta minuter jag varit med om....tills den franske chefen säger "nu går vi vidare till nästa punkt" helt illröd i ansiktet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Bagarn: Han försökte liksom säga "bla bla bla?", haha, obetalbart. Vad är det man brukar säga: Från barn och dårar för man höra sanningen. Här fick fransmannen smakprov på lite norrländsk ärlighet. Chapeau!

      Radera
    2. Parole Parole är från duetten av Gianni Ferrio. Temat för låten handlar om tomma ord. Hon klagar över alla lögner hon måste höra (när den manliga sångaren sjunger), så höjer hon röster och sjunger refrängen PAROLE PAROLE.

      Radera
  10. Ahmen gud vad MYSIGT det var att läsa om den här drömmen! Vilken fredag.

    Trevlig helg!

    / P

    SvaraRadera
  11. Vågar knappt nämna att vi genomförde vår dröm om ett hus i Provence i Frankrike tack vare viager. Köpte huset billigt 2013 och betalade månadsavgift till 2018, men nu är huset vårt, betalt och för en bråkdel av priset. Vi kände att annars hade vi aldrig kunnat uppnå vår dröm om att sitta i solnedgången med ett glas rosévin och titta ut över vinfält och olivodlingar. Nu väntar vi bara på att de yngsta barnen ska sluta skolan och flytta hemifrån :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det avtalat från början med 2018 eller dog personen i fråga?

      Radera
    2. Och var i Provence? Jag ligger i farsozonen även där, efter min kvällslyssning av Steven Fry's läsning av "Blue Gold" (YouTube).

      Radera
    3. Viager innebär att man får betala till personen går bort vilket hen gjorde 2018, men vi hade fått tillgång till huset något år innan när personen flyttade till ålderdomshem.

      Vår dröm började nog med att vi läste Peter Mayles alla böcker om livet i Provence som utlänning och detta blev vårt sätt att förverkliga det (https://www.boktipset.se/bok/ett-ar-i-provence).

      Du känner till Toulon såg jag i en kommentar. Huset ligger samma landskap (Var), men närmre Nice. Ett par mil inåt landet sett från St Tropez. Bland kullar och vingårdar. Nära Draguignan som är närmsta större stad.

      Radera
    4. Personen som gick bort, var det en man eller kvinna? Eller varför är det så känsligt att skriva ut vilket kön han eller hon hade? Ligger ni i tvist? Tror att någon skall identifiera er? Besöka er oväntat? Känns bara extremt krystat och märkligt annars.

      Radera
  12. Toulouse! Montpellier! Vive la Province (et languedoc).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt vackert men har själv svårt tänka mig att bo där i längden.
      Lyon verkar otroligt bra tycker jag. Som ett miniparis inkl arkitekturen och mycket mindre hysterisk trafik.

      Radera
  13. Det är nästan så man blir sugen på att åka till Paris efter fru EB’s berättelse. Betydelsen av de skira linnegardinerna är tydlig!

    Jag är på god väg mot min dröm med stort D. Jobba mindre, ledig mer och köpa en husbil som jag ska kuska runt med i Skandinavien på sommaren och på vintern ska jag göra lite längre skoterresor här uppe i norr.
    Vem vet, vi kanske tar husbilen till södra Spanien någon vinter för att testa.

    SvaraRadera
  14. Min dröm är att starta ett katthem. Kan inte tänka mig något mer givande och meningsfullt än att ägna sin tid åt att hjälpa hemlösa katter. Med ströjobb och normalavkastande börs så kan jag ha det kapital som krävs cirka tio år efter FIRE.

    SvaraRadera
  15. Jag trodde uthyrning av sin lägenhet var vanligt i Frankrike. Har bott i Paris ett halvår och då fanns det massor av agenturer som stod för administrationen, alltså att de visade lägenheten och pappersarbetet. Så det där har varit en dröm för mig också. Men det är borta alltså?

    SvaraRadera
  16. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  17. Min man lämnade mig och min son och återvände aldrig förrän DR ISIKOLO ingrep. Min berättelse skiljer sig inte från andra som har tagit sig tid att dela information om honom till världen. Jag hade äktenskapsproblem med min man som fick honom att lämna mig och reste till en annan stad. Vid något tillfälle var jag deprimerad och fick hjälp från ingenstans tills jag kom i kontakt med Dr Isikolo som hjälpte mig. Han återställde kärleken och kontakten mellan mig och min partner och jag fick tillbaka honom efter 2 dagar som han lovade. Precis som alla andra som pratar om honom är jag här för att berätta gott om honom och tacka honom för att han återigen skänkte glädje i mitt liv. Han kommer inte att misslyckas om du ger honom ett försök att hjälpa dig också. Sms:a honom bara via WhatsApp: +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  18. Tack DR ISIKOLO den största av allt för det du har gjort för mig. Jag är så glad att min man är tillbaka till mig och vi lever nu lyckligt tillsammans. DR ISIKOLO kärleksåterföreningsförtrollning är mycket kraftfull och effektiv och den har ingen bieffekt. Eftersom han lovade att hjälpa mig bestämde jag mig för att ge DR ISIKOLO ett försök när min älskare lämnade mig för en annan kvinna. Han hjälpte mig att kasta en kärleksförtrollning för att återställa den kärlek och lycka för mig och min älskare som förde honom tillbaka till mig i 48 vår som han lovade och försäkrade mig. Det som gör mig mest upphetsad är att min älskare inte ens visste att han befann sig under en förtrollning som fick henne att förstöra det vi delat under åren. om du har problem med ett förhållande råder jag dig att kontakta DR ISIKOLO så får du ditt problem löst. Kontakta DR ISIKOLO leo idag och få ditt problem löst och om du behöver hans hjälp nedan är hans e-postadress: isikolosolutionhome@gmail.com eller direkt WhatsApp: +2348133261196

    SvaraRadera
  19. Den äktenskapskris jag gick igenom kom till och slutade när Dr Isikolo blev inblandad. Precis som alla andra par där ute hade vi våra olikheter och jag ser till att jag gjorde mitt bästa för att leda henne rätt, försörja henne och mina barn och även skydda dem. Vi gjorde båda uppoffringar för att säkerställa att vi överlevde förbundet tills hon började agera och medvetet hade så många slagsmål med mig. Hemmet blev obehagligt för alla andra inklusive mina barn. Hon manipulerades av en vän som hade blivit skild och ville också förstöra mitt äktenskap. Jag var tvungen att kontakta Dr Isikolo och han svarade och gjorde sitt bästa för att avsluta problemen. Han återställde kärleken och kopplingen mellan oss och jag kan nu säga att vilken illusion min fru än var under har tagit bort och hon är en bättre kvinna nu. Resultatet av vad Dr Isikolo gjorde för mig som visade sig efter två dagar var det som förvånade mig. Jag och mitt hushåll är fortfarande tacksamma. Jag vädjar till alla som behöver hjälp att fixa sina relationer och äktenskapsproblem att kontakta Dr Isikolo eftersom lösningen är säker. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera