FIRE-synder

I december efterfrågade en läsare "FIRE-synder". Hon skrev: 

"Kan vi ta upp FIRE-synder igen/snart? Jag kan börja. Jag renoverar mitt hus och det känns styggt och väldigt fult (till mitt försvar så kan jag säga att det är ett renoveringsobjekt på riktigt, inte bara pga fel färg eller kök. Originalköket från 58 får faktiskt sitta kvar pga fantastisk kvalitet, dock med lite ny färg). Det känns som att vi egentligen borde plöjt in heeeeeeela vinsten på börsen istället för in i ett större hus i en något för dyr stad. Men vi vill ju bo här. Och inte i Norrlands inland där husen är gratis (typ) och vi inte känner någon." 

Jag kan fortsätta: I november köpte jag en väska för 1 000 kronor. Likt läsaren ovan har även jag ett försvarstal. För det första upplevde jag att vår takrenovering blev cirka 100 000 kronor billigare än befarat (eller ok, 50-70', svårt att veta när man rör sig med fluffiga estimat). Därtill var jag uttråkad på grund av min egenformulerade ban av dagligmedia, sociala medier och umgänge i största allmänhet. Dessutom sålde jag, i kölvattnet av detta köp, en existerande väska för 600 kronor. Den väskan var i sin tur köpt för ett presentkort min man fått i avtackningspresent på sitt förra jobb. Så rent tekniskt kostade mig väskan 400 kronor. Eller så kan man säga att jag gick 99 600 kronor plus på takrenoveringen. 

Jag behöver egentligen ingen ny väska. Den gamla, som jag sålde, dög att ha saker i. Även om jag tyckte att den var lite tantig och att den på grund av sin textila natur blev lite sladdrig om man inte fyllde den väl. Men den här Coachväskan, modell camera bag, har precis rätt stadga och är i exakt rätt storlek för att rymma de saker jag behöver. Dessutom var den till synes helt ny, levererad med dust bag, men kostade bara 1/3 av nypriset på Sellpy. 

Över till dig: Vad har du FIRE-syndat nyligen?

Mvh/
FruEfficientBadass

63 kommentarer:

  1. Vi lever som de flesta tror jag, black friday grävde djupa hål i vår buffertkassa när det inhandlades en soundbar, robotdammsugare (bästa pryl jag som städgalen någonsin köpt) och nåt annat som jag glömt. Det vi aldrig tummar på är den månatliga insättningen på 25000 kr till Avanza. Det är den som styr vår resa mot FIRE. Sen tänker jag som så att det är bättre att köpa på sig de prylar man vill ha nu, när man har bra lön än senare när man lever mer knapert. Dock, då våra månatliga driftskostnader är så låga hade vi haft råd med dessa prylar även om vi levt på FIRE-lön (som jag satt till minst 25000 kr/månad).

    Notera att jag aldrig hade köpt dessa prylar om det inte hade varit saftig rabatt, 25% på dammsugaren och 30% på soundbar. Vi kunde därmed slänga ut en klumpig golvskurmaskin och en förstärkare med tillhörande fågelbo av högtalarkablar. Det är härligt att kunna säga "Hey Google, städa huset" när man ger sig ut för en promenad, och komma tillbaka till ett förvånansvärt bra dammsuget hem. Torka golv gör roboten också men kräver lite förberedelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Jag tycker att formuleringen "den månatliga insättningen på 25000 kr till Avanza" är märkligt förlåtande. Som hundra ave maria mot din robotdammsugare och soundbar (var tvungen att googla soundbar, såg framför mig en hemmabar till gillestugan med blinkande ljus och jamaicansk musik)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl oss i ett nötskal, vi handlar gärna prylar som underlättar i vardagen, men inte på bekostnad av vår frihetsplan. Ja soundbar kanske borde förklarats tydligare. Det är en bamsing till högtalare som ersätter våra 5 andra, då det var längesen frun och jag kunde njuta av biofilm på högsta volym. Denna minimalistiska högtalare passar oss perfekt. Snygg, tar liten plats och ger ett fantastiskt ljud.

      Radera
  3. Min värsta synd är nog båten tror jag. tre månaders teoretiskt nyttjande till ett helt års betalande. Det är svårt att motivera kostnaden så här i januari men så plötsligt är det en klarblå himmel i juli och jag ligger på en liten kobbe nybadad och solar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, 3 dagars teoretiskt nyttjande vore ju underbart om vi kunde lura oss med. 2 veckor på sommaren, 1 dag på våren och 1 helg på hösten var förra årets realistiska siffra för oss. Vågar inte räkna ut vad den dygnskostnaden ligger på. Men det där med kobbe och nybadad förlåter ju allt. /Hea

      Radera
    2. 3 månaders ska det ju vara, inte 3 dagar.

      Radera
    3. Aldrig känt mig så fri som när jag sålde båten. Samma känsla fick jag när jag sålde båt nummer 2,3 och 4 också...;-) Men sen blev det stopp, kostnaden gick inte att motivera i förhållande till nyttjandegrad. Blev en lägenhet i fjällen istället, där är nyttjandegraden mycket bättre och årskostnaden är lägre än vad det skulle kosta att hyra 2 högsäsongveckor på den orten. Dessutom är det en investering, till skillnad från båtjäveln....;-)

      Radera
    4. Haha! Den känslan känner jag igen från när jag sålde min första båt, som vid inköp visade sig vara lite för tjock om midjan för båtplatsen och således krävde liiite extra motorpåslag för att komma fram till bryggan.

      Radera
    5. Lite som när vi skulle in med segelbåten på vår plats, bojstenen som vi inte visste fanns, låg rätt under kölen och krävde lite mer gaspådrag än önskat. Vid varje tilläggning...

      Radera
    6. Båten! Denna källa till glädje och jobb! Minns ett år som var ovanligt usel och kall, så tog vi ut den endast fem gånger, bara dagsturer!
      Men alldeles underbart att ha den en sommar som den senaste, trots att det var väldigt mycket "Corona-seglare" ute som köpt över sin kompetens och förmåga. Ryktet säger att det var väldigt många till salu i september när folk insåg att de inte hade vinteruppläggningsplats.

      Det köptes en optimistjolle till mig och mina syskon på tidigt 70-tal (för den som är insatt så är det SÅ länge sen att seglet hade fyrsiffrigt nummer). När vi växt ur den så lånades den ut till lokala båtklubben ett tag. Sen togs den tillbaka till syskonbarnen och så småningom till mina. För ett par år sen fick jag höra av grannen på landet att deras barnbarn skulle på seglarläger den sommaren. Jag tog tillfället i akt och frågade om de barnbarnen hade en egen, det hade de inte.
      Det har de nu :-)
      Den båten är definitivt avskriven ur alla rullor. Och jag blir lite nostalgisk när jag ser den fara omkring ute på fjärden.

      Spargrisen

      Radera
    7. Svärisarna sålde just sin båt med 95 drifttimmar på 11 år. Inköp 500tsek + och sålde den för 230tsek tror jag. Sedan service och vinterförvaring för 7-12tsek varje år. Money pit som man säger.

      Nu seglar svärfar runt i sin lilla Askeladden (heter det så) och verkar mycket gladare. Den låter dessutom inget heller och man kan prata med varandra :)

      Radera
    8. Båten ja. Outnyttjandegraden är endast snäppet lägre än sommarhuset. Skämskudde!

      Radera
    9. Finns väl ett vedertaget uttryck något i stil med "Det finns två gånger båtägaren är riktigt glad, när den har köpt en båt och när den har sålt en båt".

      Själv så köpte jag en liten båt coronavåren 2020. Dock till så pass bra pris att jag tror mig kunna tjäna några procent om den säljs i närtid.

      Radera
  4. En husbil för 350.000kr Men den finansierade vi med att höja huslånet istället för att ta ut från depån.
    Vi kommer ha mycket nytta och nöje med den. Vi tycker om att vandra men inte bära med oss all övernattningsutrustning (min fru har ryggproblem*). Med husbilen kan vi åka iväg och vandra några dagar i sträck.
    *Kan det vara alla pengasäckarna från riksbanken som är orsaken? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kan det vara alla pengasäckarna från riksbanken som är orsaken? :-)" Troligtvis. Du får ta med en av de andra fruarna när du ska vandra.

      Radera
  5. Konstglas formgivet av Bertil Vallien som kändes helt nödvändigt och blev finfint. Det fick ändå det goda med sig att några prylar och plagg såldes så det hela blev faktiskt ett nollsummespel då jag fick mer än vad jag gett för dessa och det är skoj.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Alltså, jag och hår...

    Har ganska nyligen varit hos frisören (har långt och tjockt hår, det blir alltid svindyrt. Men jag har kapitulerat, mår för bra av det för att inte fortsätta med mina slingor). Sen är det så att jag blivit erbjuden en sådan där modern "balayage" på en superflådig Östermalms-salong, till HALVA PRISET eftersom frisören är ganska nybakad i sin roll.

    Men...halva priset innebär säkert 1.500:- i alla fall. FIRE? Not so much när jag nyss var hos frisören. Men försvarstalet är fortfarande "halva priset".

    SvaraRadera
  7. Skomakarsymaskin Singer 29K från förra 20-talet, men jag prutade ned den från 2000 till 900 kr. Det kommer dock att krävas lite reservdelar innan jag kan ta den i drift, så det kanske landar på 1500 kr (ock rätt många putstimmar). Potentiellt insparande är dock stort: om jag syr egna historiska dansskor inför höstens bal till mig och sambon så slipper jag köpa dem för 1600 kr / par!

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Isadora: Kan ha varit den märkligaste FIRE-synd jag hört talas om. Detta kommentatorsfält!

      Radera
  8. Dyrt men fantastikst schampo för mitt hår är min senaste "nice to have"...

    Noga övervägd, kalkylerad och helst rabatterad konsumtion/utgifter versus lycka nu och framtiden är väl det FIRE is all about?
    /Spar-F*n

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pst. Kolla om du kan köpa schampot hos nån butik via Refunder. Så gör jag och blir glad varje gång jag får en liten slant tillbaka.

      Radera
    2. Psst. Mybonus ger ofta större cashback :)

      Radera
  9. Det är motorcykeln som nu står i garaget. Jag har ju inte ens körkort. Men när körkortet är fixat så kommer motorcykeln fungera som bil nr två. Samt att jag måste ju leva också inte bara försaka alla mina drömmar bara för att dem kostar pengar.

    SvaraRadera
  10. Ett halsband för 7000. Inte helt planerat jag hade sett fel på priset, och insåg inte att det var i euro fören jag skulle betala. jag hade nog kunnat returnera det men bestämde mig för att det nog var värt det ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt gött ändå när det kvittar om ett halsband kostar 700:- eller 7000:-. Då finns det inte så mycket att klaga på.

      Radera
    2. Aotch, jag hade haft sådan ångest! Var det fysisk handel eller nätet? Jag hade dragit ur kortet och stuckit, gömt mig i skogen tills det hela blåst över.

      Radera
  11. Ja vad ska jag säga... Gitarrförstärkare för ~20 000 kr på under en månad. Dock av modell och fabrikat som jag har drömt om i de 17 år jag har spelat gitarr så det känns som ett sällanköp i alla fall. Dessutom begagnat alltihop.

    SvaraRadera
  12. Har börjat titta på Leif Mannerströms matlagningsvideor, och vet att det kommer leda till att jag kommer laga mer mat, exklusivare mat och lägga mer pengar på mat framöver.
    Det är en extrem yrkeskunskap som kommer fram i hans hanterande av råvaror och köksattiraljer, och det är en ren fröjd att se en 80-åring (!) vid god vigör.
    Besökte hans restaurang Sjömagasinet i Göteborg när han drev den och det var maträtter jag fortfarande kan drömma mig tillbaka till, helt enkelt fantastiska.

    SvaraRadera
  13. Jag drömmer om en rolig bil i garaget att skruva med på hösten/vintern + bränna runt i under sommaren. En dröm sedan jag var femton som poppar upp då och då. Just nu har det poppat upp rejält igen och jag har börjat rensa garaget för att få plats. Men det blir nock inget denna gång heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooooh,..
      Behöver inte vara så dyrt dock.
      Man mår ju annars illa av att ligga sömnlös över värdeminskningen.
      Köp nåt gammalt klassiskt som håller värdet!

      För närvarande ger jag min uppmärksamhet till en crescent compact. Kvalificerar dock ej som synd då den kostat 175kr i år.

      Radera
    2. Glor efter en Mustang fox body 5.0. Snygg modell för ok pengar och lättskruvad. Gärna cab för att få med mig fru IGMR. Vanilla Ice skrev ju t.o.m. en låt om sin 5.0 :)

      Compacten är så fin. Förstår att du gillar!

      Radera
  14. Jag syndar aldrig... ;-)

    Men jag har bestämt mig för att det är dags för en ny häst. Oups... Min äldsta börjar bli lite till åren (nåja, inte riktigt än) och jag är sugen på ett föl. Ska bara hitta rätt individ, det är ju ungefär som att skaffa valp. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad för slags häst det blir ens, så kanske är jag inte klar med valet i år. Men det får räknas som en stor FIRE-synd, för det blir ett litet hack i kurvan till frihet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sätta sig på allt för höga hästar kan ju ses som en synd. Vet dock inte hur höga just du sitter på. Och föl sitter man inte ens på. Djurhållning borde göra en gott och god. Man blir ju som dem man umgås med och djur syndar inte. ;-)

      Radera
  15. Åh, hästen och alla prylar och utgifter som följer med det. Nu har vi flyttat till ett nytt stall så kostnaderna ökar men avståndet blir kortare. Å andra sidan är det det enda jag lägger pengar på

    SvaraRadera
  16. Igår tittade jag på att köpa en adapter till mobilen så jag kan ladda den och koppla in hörlurar samtidigt (199kr). Min man sa åt mig att jag kan väl komma ihåg att ladda mobilen istället. Skönt med snålpolisen hemma.

    Köpte en ny kappa på Black Friday-rean. Nöjd.

    SvaraRadera
  17. Att äga en bil som knappt används är definitivt största synden rent ekonomiskt. Sen har vi bestämt oss för att skaffa en streamingtjänst (åt gången) vilket jag tidigare tyckt varit onödigt tills jag inte längre har något kvar att titta på på SVT play. I övrigt har vi en del onödig elektronik, senast inköpt är en ipad. Skulle dock aldrig gå så långt som att kalla robotdammsugaren onödig, den är ensam om att städa i vår familj. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ni inte göra er av med bilen och hyra vid behov? Sälj den till IGMR så har han något att pyssla med på vinterhalvåret.

      Radera
  18. Bilen årsmodell 2006 havererade förra veckan, köptes begagnad 2012, bara varit problem kostat stora summor i reparation. Senast 2019 rep 30 000 kr i somras 14 000 kr. Nu är jag JÄTTELESS !! Har beställt en sprillans ny bil direkt från fabrik i Tyskland för 464 000 kr har aldrig tänkt sälja den. Nallar från ISK´n / Catarina

    SvaraRadera
  19. Min man är min FIRE-synd. Han blir sugen på sushi och lösgodis, skjutsar barnen till skolan med bil (1 km) och småhandlar när han blir sugen. Han har förvisso en lön han bidrar med och är ganska gullig, men om han var lika sparivrig som jag hade det kunnat hända så mycket mer...

    SvaraRadera
  20. Köpt två paket FIGGS ostriskakor istället för Eldorado som vi brukar köpa. Prisskillnad om 3kr.

    Nåja, de lite större grejerna är renovering av källarspa som innebär både badkar och dusch. Ska inte försvara mig med klassiska ”värdeökning” utan kan bara konstatera att som miljonär få en unna sig lyxen ett badkar medför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. FIGGS, är det Lidls FRIGGS? "källarspa som innebär både badkar och dusch." Oerhört lyxigt.

      Radera
  21. Det var ju den där bastun med relax som jag byggde med egna händer för 12 år sedan. Det var tydligen en synd... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Används den? I så fall är det nog ingen synd (jag bläddar i "referenskatalog för FIRE-synder" as we speak.)

      Radera
  22. Jag syndar regelbundet saker som är alldeles för dyra men stoppar 20-25' i ISK:en varje månad som singelhushåll och når friheten inom 5 är då jag fortf är strax över 40. Jag arbetar hårt men inser att jag är väldigt lyckligt lottad.

    SvaraRadera
  23. Min nyköpta cykel står i hallen i sin låda. Hoppas den är kul att cykla på. Köpte en hjälm för några månader sedan och nu var det dags att göra det dyra inköpet.

    Har även roat mig med att köpa ett kostschema för 2500 kr och ptpass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Köpa ett kostschema", förstår inte. Antar att det inbegriper någon form av konsultation?

      Radera
  24. Allt som inte är nödvändigt känns som en synd!
    Vet inte om ny kyl+frys kvalificerar som synd. Dock har hyllorna gett upp, annars normal funktion efter 15 år. Men med fire-mått måste det ses som en synd att byta ut innan end of life på riktigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en synd (och synd) att byta innan end of life och om det bara är hyllorna som brakat. Man kan sätta in nya.

      Om man erkänner sin synd kan man kanske bli förlåten. Om man slätar över så kvarstår den oförlöst. Kanske bättre att erkänna istället för att komma med ursäkter. Gäller alla som redan vet med sig om att de syndat. Det dåliga samvetet avslöjar om man gått över gränsen. Liknande för den som skäms. Ingen frihet i det även om någon påstår att det var okej. Det är inte förlåtelse. Den ges bara när man erkänt synden som synd. Allt som inte sker i (god) tro är synd.

      Men vi slätar gärna ut synden om vi inte tror oss få nåd. Är FIRE communityt nådefullt? DET är frågan, inte frågan om synd verkligen är synd.



      Radera
  25. Tack för alla bekännelser! Det är så lätt att känna att jag alltid kan göra mer när jag läser FIRE-bloggar och så otroligt skönt att veta att även ni andra splurgar då och då! /ursprungssyndaren i renoveringsdammet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Även om jag är lite chockad. Måste försöka smälta all den skit ni hittar på (jag skojar).

      Radera
  26. Ingen som nämnt hunden? Nu när det dräller av "coronahundar", dvs ett djur som skaffats för att man vill ha lite sällskap och någon som tvingar ut en på promenader, så borde väl nån lagt upp en kalkyl.

    Själv slutade jag ha hund för ca 15 år sen, så jag har inte koll på kostnaderna nuförtiden. Men för er som funderar så kommer här ett ungefärligt exempel på vad som kan ingå:
    Inköp ca 15-20000 kr
    Diverse sprutor och registreringar
    Valpkurs (om man får plats, bör bokas ca 3 månader innan valpen är född!)
    Diverse onödiga tillbehör som hundkorg (de sover ändå sällan där), leksaker och kläder (har aldrig fattat varför folk sätter kläder på hunden!)
    Diverse nödvändiga tillbehör som matskål, koppel, halsband/sele och biltransportsattiralj (dvs om man har bil, tex bur eller säkerhetsbältesmojäng)
    Försäkring, utan försäkring kan minsta veterinärbesök bli dyyyyyrt, särskilt med övernattning en helg
    Mat (av nån anledning så ska många hundar numera ha dyrt specialfoder)
    Fästingsmedel
    Chip och pass (för framtida resor)
    Hållare till cykeln så man slipper hålla i kopplet när man tar längre turer
    Midjebälte för jogging eller skidåkning
    Dragpulka eller klövjeväska för fjällturer och vandringar
    Tassalva och sockor/skor för turer på skarsnö (och för att slippa isklumpar mellan trampdynorna)
    Flytväst
    Fler kurser tex agility, spår och sök, kantarellkurs mm
    Tillbehör till ovan nämnda aktiviteter, dvs agilityhinder att träna hemma, specialkoppel mm
    Schampo, borstar, trimgrejer, klosaxar, handdukar för att torka av när de kommer in o är leriga mm
    Sen kanske nån vill åka på utställning, kostar massor med allt som ska till då (här har jag faktiskt ingen kunskap)
    Hunddagis, för snart börjar vanliga jobbet igen

    Jag har säkert glömt något, det var som sagt ett tag sen jag hade hund själv och vissa saker som inte fanns i sinnevärlden då (tex kläderna) är tydligen nödvändiga nu.

    Men det är värt det!

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Jag började räkna på vad hundarna kostar oss i våras. Slutade helt enkelt räkna och konstaterade bara att det ändå är värt det. Nu har vi vi bara en hund efter att gamlingen gick vidare i juli så nu är ju månadskostnaden mer eller mindre halverad i alla fall.

      Radera
  27. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  28. Jag är glad och tacksam för er alla som läser den här bra artikeln här ute som hjälper till att rädda mitt äktenskap från skilsmässa för några dagar sedan, för jag vet att alla dina relationsproblem är över eftersom du är väldigt lycklig att komma över den här kanalen idag. bara skicka ett meddelande till kontakt-e-postmeddelandet för brådskande hjälp
    för att få tillbaka din ex-kärlekspartner inom 12 till 24 timmar. dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    Jag uppskattar dig alla dina goda vänliga kommentarer, jag är alltid glad att läsa olika kommentarer här, på samma sätt som jag läste en kommentar som tog tillbaka min ex kärlek man efter att vi skildes i 2 år återvänder han fortfarande och älskar mig lever lyckligt gift. Jag läste en kommentar förra veckan om Dr.Oduduwa Love Spell Solution fungerar snabbt och brådskande resultat inom 24 timmar efter aktivering. Jag försökte det, så förvånansvärt fungerar det för mig, jag vet inte om dig .. vill du ha din ex-kärlekspartner tillbaka till äkta kärlekskänslor. det här är intressant, bara skicka ett e-postmeddelande till adressen (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) Dr. Oduduwa svarar på dig och sedan är alla dina problem över inom några timmar kommer du att känna ett positivt kärleksutfall.

    SvaraRadera
  29. Hej alla, det här är det underbaraste jag någonsin har upplevt och jag måste dela med mig av detta fantastiska vittnesbörd. Jag vill bara tacka DR ISIKOLO för att hon tog sig tid att hjälpa mig med att trycka den trollformel som får tillbaka min ex -älskare som plötsligt tappade intresset för mig efter sex månaders förlovning men idag är vi gifta och lyckligare än aldrig förr. Jag blev verkligen chockad och chockad när han gjorde jobbet åt mig och inom 48 timmar efter återvände Kris till mitt hus och började tigga om förlåtelse och att jag skulle acceptera honom igen .. Jag har verkligen ont om ord och jag vet inte hur mycket att förmedla min uppskattning till dig DR ISIKOLO du är en Gud skickad för att återställa bruten relation. Han tycker mycket om att hjälpa människor att uppnå sina önskningar, hitta sann kärlek, få tillbaka sina exälskare, stoppa kränkande relationer, hitta framgång, locka till sig lycka, hitta själsfränder och mer. Kontakta honom idag och låt honom visa dig underverk och förundran över hans kärleksspellsystem. Han levererar resultat när det är som bäst inom verklig stavning. Skicka ett mejl: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsAppa honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  30. Jag är mycket förvånad över den mirakulösa upplevelsen och underverken hos Dr Isikolo som har spridits på internet och över hela världen. Hur han underbart hjälpte människor över hela världen att återställa sitt förlorade förhållande. Jag kontaktade honom efter att ha gått igenom så många vittnesbörd från olika människor om hur han hjälpte till att få tillbaka exälskaren, jag berättade om min man som övergav mig för ungefär 8 månader sedan och lämnade hemmet med allt jag hade. Jag blev förvånad när han bara sa till mig att le och ha vila i sinnet som försäkrade mig om att han kommer klara allt på bara 48 timmar. Efter den andra dagen som min man ringde mig var jag bara så chockad. Jag valde samtalet och kunde inte tro mina öron, han bad verkligen om att jag skulle förlåta honom och han kom hem och fick också mycket fina presenter bara för att han skulle bevisa sin kärlek till mig. Tja, om du behöver en effektiv och verklig stavcaster för problem i ditt liv kan du kontakta Dr Isikolo på hans WhatsApp/Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  31. Är du i stort behov av kärlek för att få tillbaka din före detta älskare eller återförena ditt äktenskap? Skicka e -post till Dr Isikolo för snabb 48 timmars lösning. Jag hade problem med min man för ett år och sex månader sedan, vilket ledde oss isär. När han gjorde slut med mig var jag förvirrad och visste inte vad jag skulle göra för att få tillbaka honom, jag kände mig så tom inuti. Tills jag stötte på Dr Isikolo på internet om hur han har hjälpt så många människor att lösa olika problem där. Jag mailade honom och jag berättade för honom mitt problem och jag gjorde vad han bad mig att göra för att han skulle hjälpa mig, för att kort göra den långa historien kort, Innan jag visste ordet av det, på mindre än 48 timmar, ringde min man och han kom tillbaka till mig och berättade att han var ledsen över vad som hände mellan oss båda. Slutligen skriver jag detta vittnesbörd för att tacka dig och djupa tacksamhet till dig Dr Isikolo för att du höll fast vid dina ord och dina löften om att föra honom tillbaka till mig på bara 48 timmar av dina kraftfulla trollformler. Om du behöver hans hjälp kan du mejla honom på: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också Whatsapp/Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera