5 knep som får dig att känna dig rik

Under en vit natt i december kollade jag en film på YouTube med namnet "9 Lifestyle Changes That Let You Feel Rich At Any Income" som jag inte har kunnat släppa. Varför? Dels för den klargörande inledningen som  menade att det inte är inkomsten som avgör huruvida du känner dig rik eller inte. Videotjejen pekade på studier där även superhöginkomsttagare mycket väl kan leva från lön till lön, ständigt frustrerade över att tjäna någon mille mindre än grannen. Inget nytt, men ändå kul. 

Det andra skälet till att jag gillade filmen var att den gav så bra exempel på enkla saker du kan göra, oavsett inkomstnivå, som bidrar till känslan av att leva rikt. Hur känns det förresten att vara rik? Flickeflarnet i videon lyfter saker som att känna sig trygg, harmonisk och nöjd och jag går inte i klinch med det (även om jag personligen skulle lägga till någon form av Chanel). Nedan en sammanställning av några av de punkter hon tar upp.


1. Skriv tacksamhetsdagbok. Det räcker med en punkt per kväll. Forskning visar att detta ökar din känsla av belåtenhet med sakernas tillstånd. Jag har en personlig variant och det är att varje kväll skriva upp en sak jag skrattat åt, en god sak jag ätit och en sak jag varit tacksam över under dagen. Jag har inte gjort det på ett tag, men ska börja till årsskiftet i min kalender. Vad jag minns från tidigare omgångar har det varit effektivt, även efter bara en kort avgränsad period av typen en månad. Jag kände mig, som amerrikanarna säger, blessed = känsla av rikedom. 

2. Håll hemmet rent och snyggt. Bädda sängen direkt när du går upp, håll handfatet rent, minimera antalet pryttlar. För hur ser visionen av lyx och rikedom ut? En ostädad håla med obäddad säng, eller ett boende med gott om ytor, inbjudande säng, fräscht badrum? Kostar inte en spänn, snarare tvärt om eftersom du under din prylrensning kanske kan avyttra en del via Blocket eller Tradera vilket ger pengar = känsla av rikedom.

3. Skapa den perfekta garderoben. Inte genom att köpa nytt, utan genom att skapa en uppdaterad kapsel av existerande plagg med kanske 20 plagg som passar dig perfekt och i dina färger. Videotjejen tipsade om en utmaning hon själv genomfört, nämligen att försöka kombinera sina plagg på helt nya sätt. Plötsligt kändes en helt lealös garderob spännande. Mitt eget tillägg här, apropå mitt tidigare inlägg om galgar, är att investera i enhetliga galgar. Gärna den där lätta, sammetsklädda sorten. Det lyfter vilken garderob som helst och lägger sig som valium över shoppingsimpulsen = känsla av rikedom.

4. Ägna tid åt kreativa projekt. Om det är något som får dig att känna dig som en slav under The Man så är det sova-jobba-äta-sova-formulan. Den jag själv trillar in i efter en period av heltidsarbete, nämligen att efter dagens slut äta och sen dråsa ner framför Netflix innan det är dags att sova för att orka upp till nästa arbetspass. Försök att bryta konsumtion av stimuli mot produktion av stimuli, även om det kan tyckas vara kontraintuitivt. Det kan handla om stort (skriva en bok) eller smått (skapa en Spotifylista) eller skissande på en dröm eller ett projekt av något slag. Det ger dig en känsla av att äga ditt liv = känsla av rikedom. 

5. Ha ett lager av förbrukningsvaror. Exempelvis ett extra paket plåster, tandborstar, schampo, glödlampor, vad som helst. Du behöver inte bygga upp enorma prepperlager, men en extra av den här typen av produkter gör att du aldrig behöver erfara brist = känsla av rikedom.

Jag skulle vilja lägga till en punkt här och det är att (post corona) bjuda hem folk. En enkel soppa med iskall Finkelbräu, en lågbudgetbrunsch på äggröra, toast och nybryggt kaffe. Det spelar inte så stor roll vad du bjuder på, men att bjuda hem någon ökar såväl nivån av samhörighet som känslan av att leva ett liv i överflöd = känsla av rikedom. 

En annan sak jag tycker känns väldigt rikt är att (post corona) gå på badhuset, simma några längder och bada bastu. När jag kommer ut därifrån känner jag mig som en miljon dollar, som att jag har en egen pool med spa.

Har du några tips på saker som får dig att känna dig rik?

Mvh/
FruEfficientBadass

17 kommentarer:

  1. Tänkvärt!

    Ej testat med någon tacksamhetsdagbok, kanske borde göra det.
    Punkt 2. och 5. är givna här. Även punkt 3. till viss del.

    Utöver detta känner jag mig "rik" när kylen är välfylld och fruktkorgen likaså (när det finns mat för en vecka framåt). Det ÄR lyx.
    Känner mig också rik när jag har bra utrustning för en aktivitet (i synnerhet utomhus), t.ex. bra vinterskor/vandringsskor, täckbyxor, jacka, vantar eller springskor.

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
  2. Sant i kvadrat och minut.
    Mitt rikedomstänk utan att ens ha en spänn som jobbar för mig:
    Fem barn och fyra barnbarn
    Biblioteket (Jo, det har öppet i den mån att jag knackar på och får påse med reserverade pärlor).
    Alltid tacksam. Plus tänket att jag HAR det bra även om jag inte alltid mår bra
    Löpningen! Gratis och precis utanför dörren
    Min känsla för ordning och framförhållning
    Mina kläder som känns som ett bibliotek
    Att vara givmild. Ge bort plagg och prylar
    Städa som du nämner.
    Och att vara kreativ genom att t ex hitta nya användningsområden för befintliga prylar, lättare sömnad för att laga kläder, skovård...
    Gillar att ha gott om toapapper hemma
    Och visst ser man rik ut om man har det rent, har öppna ytor och klär sig propert

    SvaraRadera
  3. Det märkliga är att jag kände mig rikare när vi sparat ihop vår första miljon än nu när vi har kommit längre.
    Med det sagt så känner jag mig rik när vi varit ute och sovit i skog/båt under enklare förhållanden och kommer hem till vårt "lyxiga" hem. Även kvalitetsmöbler ger mig den känslan, massivt trä, vackra temperafärger etc. där nypriset får en att skämmas lite även fast man som vi köpt allt på blocket, från dödsbo eller på konkurs-rea och skulle kunna sälja med vinst.
    Håller också med Arbetsplanen om att en välfylld fruktkorg är lyxigt!
    -mr deed

    SvaraRadera
  4. Svamp och ved, det finns få gånger jag känner mig så rik som när vi har ett rejält förråd av kantareller, trattkantareller, stolt fjällskivling eller när veden är staplad riktigt snyggt, jag är vedstaplarnörd. Eller nu, en blåbärsrisbukett, lika fint som tulpaner. Och så toalettpapper, ett litet lager räcker.
    Med varmaste hälsningar från Eva

    SvaraRadera
  5. Älskar själv doften av nybakat bröd på morgon som våran bakmaskin fått göra under natten, görs inte varje helg men ofta till lördag eller söndagsfrukost och eftersom vi sover på ett plan ner med stängd dörr så blir det en doft sensation samtidigt som jag då vet att vi får en super god frukost som dessutom är billigare än de flesta andra frukostar.

    När vi eldar i kaminen i vardagsrummet för att få upp värmen och mysigheten känns också rikt (gratis träd så även här tjänar vi lite pengar då det blir lägre uppvärmningskostnad, dock köpte vi till kaminen med skorsten till huset men tror nog den I princip den höjde värdet på huset lika mycket som den kostade om inte mer ^^).
    //Kemoko

    SvaraRadera
  6. Älskar att ha gott om fräscha strumpor med optimal passform och i färger som passar garderoben samt material som passar säsongen. Dvs ull(blandning) året om, möjligen bambu sommartid. Köper alltid flera par i samma färg. Att ha välsittande underkläder i tillräcklig mängd gör livet härligare

    SvaraRadera
  7. Sitta i vårsolen med en kopp kaffe, lyssna på snön som smälter och fåglarnas twittrande...

    SvaraRadera
  8. GoFi aka 91 månader kvar13 januari 2021 kl. 20:12

    Riktiga kvalitetsverktyg - svider när man köper dessa, sen när man kommit över det blir man glad varje gång man tar fram dessa.

    SvaraRadera
  9. Håller med ovan, kvalitetsaker, i synnerhet verktyg. Aldrig har man väl kännt sig så fattig som under studietiden och skiftnyckeln användes till nästan allt, för att inte tala om "stockholmaren" eller ja polygrip menar jag...

    En annan lyx som gör att jag känner mig extra rik är nog duschtvål som luktar länge, typ molton brown etc. Och våtrakning, med tvål, borste och säkerheltshyvel <3.

    SvaraRadera
  10. Hälsan är väl både för mig själv och familj.

    Familj samlad.

    Ge och kunna ta emot kärlek.

    Vara positiv och ha empati gentemot andra.

    Jobb att gå till trots stor osäkerhet kring framtiden. Har visserligen pengar att man klarar sig ett bra tag men hellre kunna använda pengar till att bygga upp portföljen och allt annat än att ta av kapitalet.

    Rent vatten, frisk luft, mat, tak över huvudet, el, fungerande sanitet.

    Möjlighet till att kunna spara till ekonomiskt frihet.

    Säkert glömt något men det viktigaste är med tycker jag i dagens läge.


    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg: (tacksamhet som du nämnt)

      Vara nöjd i livet, även om det såklart kan bli bättre i olika sammanhang.

      Mvh Anonym-m

      Radera
  11. Så tänkvärt! Håller med om samtliga punkter. Det här ska jag grotta ner mig mer i. Inser att jag älskar och känner mig trygg av att ha extra mat , dryck och förbrukningsartiklar som gör att det sällan saknas mig något. Att ha råd att fylla på eller ännu bättre laga eller baka eget. Håller även med om kvalitet, att saker håller o levererar. Det viktigaste punkten är vetskapen om att jag har en frihetsmaskin på Avanza som gör att jag inte oroar mig över pengar hela tiden. Jag är inte längre en slav under pengarna utan känner mig rik och ekonomiskt trygg. Tänker att det märks på ens attityd.
    /Frugala hedonisten
    (som insett att jag ska prioritera inköp av nya handdukar)

    SvaraRadera
  12. Jag tycker egentligen att det är viktigare att känna sig nöjd än att känna sig rik och då är ju din kvällsövning med tacksamhetsdagbok en mycket väl investerad tid. Bonuspoäng för kreativitet att i mitten av januari planera för vad man ska sätta igång med till årsskiftet. :D Sådant gör att man känner sig rik på tid!

    Jag känner mig rik varje gång jag går in in en affär och reflekterar över att jag plockar på mig vad jag önskar och sedan viftar med ett magiskt plastkort som lika magiskt fylls på med FIRE-pengar varje månad och bara kan gå hem med saker som folk över hela världen tillverkat åt mig.

    Ett annat sätt att känna sig rik är att titta in i Dollar Street: https://www.gapminder.org/dollar-street

    /M

    SvaraRadera
  13. Så mycket bra skrivet redan! Både blogginlägget och kommentarerna!
    Jag bytte också till enhetliga galgar när det kom på tal tidigare i bloggen. Och visst gav det en lyxig känsla!

    Ytterligare lyx jag återinfört är sköljmedel! Köpte en flaska av finaste sort (efter år av snål-uppehåll) och använder den bara ibland. Flaskan är tjusig och det doftar underbart! Lyx för en väldigt liten peng!

    SvaraRadera
  14. Vassa och bra köksknivar gör mig lycklig varje gång jag använder dom. En duschkräm som luktar gott ger mig också en lyckokänslan varje gång jag duschar. Vardagslyx som gör att jag känner mig rik även om jag inte är det. Finns mera, men detta var vad som direkt poppade upp i huvudet.

    SvaraRadera
  15. Hej allihopa. Jag såg kommentarer från människor som redan fick sitt lån från CHRISTY WALTON FINANCE och sedan bestämde jag mig för att ansöka under deras rekommendationer och för bara några timmar sedan bekräftade jag på mitt eget personliga bankkonto ett totalt belopp på $ 30 000 som jag begärde. Det här är verkligen en fantastisk nyhet och jag råder alla som behöver riktigt lån att ansöka via sin e-post (christywalton355@gmail.com) Jag är glad nu när jag har fått det lån jag begärde

    SvaraRadera