Tips 13: Skaffa ett frihetskapital

 Tips # 13: Skaffa omgående ett frihetskapital

Under de första fyra åren i ditt yrkesliv, spara en tredjedel av lönen i billiga indexfonder. Det innebär att du efter fyra år har cirka två årslöner på kontot. Låter det tråkigt att spara? Jämför nedan två levnadsbeskrivningar:

1: ”Jag har ingen buffert. Därför måste jag stanna kvar på mitt astråkiga jobb och göra det min knäppa chef säger till mig att göra, annars kan jag inte betala räkningarna och måste flytta hem igen.”

2: ”Jag har två årslöner på kontot. Därför kan jag när som helst resa mig upp och ge fräcka fingret åt chefen för att därefter ta en sista minuten-resa till Bali där jag kommer att ägna mig åt akvarellmålning i ett par månader medan jag funderar på nästa steg i mitt fabulösa liv.”

Vem är tråkig nu va? Det fiffiga är att när du väl har de två årslönerna på kontot kan du kosta på dig att sätta sprätt på hela lönen igen. De två årslönerna ligger ju där och växer till sig (börspengar fördubblar sitt värde vart tionde år), helt utan din inblandning. Så du kommer alltid att ha ett frihetskapital redo som kan hjälpa dig om du behöver kasta loss från ett trist jobb eller en dålig relation. Ditt liv kommer att kännas helt underbart när dina beslut tas utifrån lust och glädje snarare än din ekonomi. Och om man ägnar sig åt det man har lust till gör man ofta ett bättre jobb vilket på sikt ger dig större framgång i allt du företar dig.

____________________________________________________________________

Kommentar: Det är ju en no-brainer att jag anser att mina barn ska skaffa deg på ISK:en. Tricket för mig har varit att inte överösa dem med för mycket information så att de på revoltvis väljer att göra tvärt emot. Jag tycker att ovan frö får räcka, i kombination med de små ISK:ar de själva nu samtliga har. 

Faktum är att äldsta barnet fått erfara ränta-på-ränta-effekten nu i sommar då han saknar sommarjobb och CSN under sommarlovet. Då fick han ta ut tio tusen från ISK:en vilket motsvarar föregående års avkastning. Vi blev båda rätt förvånade när vi gick in och såg att hans ISK fördubblats sedan införskaffandet för knappt fyra år sedan. Det är enda sättet att få dem att fatta: Att se investeringarna jobba i realtid, på deras egna konton. Varför det nog kan vara en bra idé att starta en ISK när ungen är i mitten av tonåren. Samt att lära hen gå in och kolla läget ibland.

Mina barn har ibland också avsatt delar av extrajobbspengar (då runt en tredjedel vilket ju får anses väl godkänt), födelsedags- och julpengar på ISK:en. De kanske inte har varit jättesugna på det i stunden, men belöningen börjar nu bli tydlig åtminstone för de två äldsta.

Nu i sommar har vi skickat minstingen på två läger varav ett var ganska dyrt. Vi tog pengarna från barnens konstnärsfond - den ISK där vi under sju år sparade alla barnbidrag, en summa som sedan snöbollat sig till ett rejält stash för diverse större utgifter. När jag nämnde vad lägret kostade blev hon först förskräckt och sa något i stil med "Hur har vi råd med det här?" och jag förklarade för jag vet inte vilken gång i ordningen principen kring ränta-på-ränta varpå hon replikerade: "Varför vet inte folk om det här?". Bra fråga. 

Mvh
FruEfficientBadass

7 kommentarer:

  1. Vad gör jag för fel om tonårsbarnen är helt ointresserade av pengar och av att köpa saker? Erbjuder jag dem pengar för att utföra en uppgift, t ex städa huset så städar de huset och säger sen att de inte vill ha några pengar för de gjorde det för att de kände för det. De önskar sig nästan aldrig nåt i födelsedagspresent eller julklapp (och får då ofta pengar som de artigt tackar för utan större entusiasm). De får månadspeng som ska räcka till kläder, nöjen och ”grejer”. Och eftersom de köper secondhand så har de åldrig ont om pengar. Ska jag ge dem mindre pengar eller vad ska jag göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öppna fuck off-konton till dina barn eller till dig själv!

      Radera
    2. Förklara för dem att de kan köpa sig frihet. Dvs att med ett rejält ISK så behöver de inte vara löneslavar. Det var vad som verkligen fick polletten att trilla ned hos mig. Det är alltså en fördel att de inte vill ha saker, för då kan de köpa sig fri tid istället.

      Radera
  2. Jag känner igen mig. Jag var själv sådan som liten och är det än. I mitt fall är det att jag saknar mål. Vad ska jag ha pengarna till? Så länge jag har boende och mat är jag nöjd. Har inget behov av att resa, shoppa etc. Jag har sparat pengarna och det är min trygghet. Mitt syskon är tvärtemot och vill ha pengar till allehanda ting och upplevelser. Det finns alltid olika planer och hål att stoppa i. Jag tror det är ett personlighetsdrag.

    SvaraRadera
  3. Jag har alltid varit en ”spara” min syster en ”slösa” tror det är medfött. /C

    SvaraRadera
  4. Det är svårt att få barn intresserade av att spara då väldigt många älskar att spendera.Det är väldigt viktigt att barn lär sig pengars värde och sedan själva får en insikt i hur viktigt det är att tjäna pengar på sina pengar oavsett vad de vill använda pengarna till i framtiden.Med lagom uppmuntran och goda råd så blir förhoppningsvis barnen intresserade av att spara pengar och även att tjäna pengar på sina pengar för alla vill ha pengar utan att behöva arbeta så då kan man försöka med den vinklingen till att få barnen att vilja spara sina pengar.För egen del har jag varit både en spara och en slösa samtidigt genom större delen av mitt liv då jag gärna vill använda mina pengar till det som jag gillar samtidigt som jag har sparat och planerat för framtiden.Tack vare mitt sparade genom livet så kunde jag redan 2018 när jag var 52 år köpa mig fri från ett arbetsliv som jag inte längre ville vara delaktig i.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  5. När det gäller musik så betalar jag gärna . Sonens suzukiläger i juni kostade oss ca 9000kr totalt. Men värt varenda krona !

    SvaraRadera