Tips 16-18: Ta hand om dina prylar (och dig själv)

 Tips # 16: Lär dig ta hand om dina saker

Värdesätt dina prylar och ta hand om dem. Putsa dina skor, lämna in din fina kappa på kemtvätt. Ta hand om ditt hem, putsa ditt silver så att säga. Inte bara sparar du en massa pengar då du slipper köpa nytt hela tiden, du sätter ett helt annat värde på dina saker. De blir som en del av dig. Och då blir det lättare att avstå miljövidrig och dyr konsumtion. Dessutom är det roligare att använda sakerna när du tagit väl hand om dem, det ger en känsla av djup tillfredsställelse.

 Tips # 17: Ha god livshygien

När fransmännen talar om ”hygiène de vie” menar de inte att man ska duscha ofta (det hade de sannerligen behövt). Detta är vad som åsyftas:

-          Gå upp på morgonen.

-          Bädda din säng.

-          Ät din frukost.

-          Klä på dig.

-          Borsta tänderna.

-          Gå ut, om så bara för en promenad runt kvarteret.

Att gå runt i pyjamas halva dagen, äta mackor och kolla på YouTube-filmer är förödande för din fysiska och mentala hälsa. Det är otroligt viktigt med dagliga rutiner. För att du ska må bra, för att din kreativitet ska frodas, för att du ska fungera som människa. En dags slack någon gång ibland, exempelvis om man är utarbetad eller sjuk är väl en sak, men säkerställ att rutinerna finns där alla andra dagar. De är husgrunden till det fantastiska palats som är du.

Tips # 18: Gå till tandläkaren en gång per år

Bara gör’t.

Mvh
FruEfficientBadass

6 kommentarer:

  1. Åh jag kan pricka av alla punkter, nästan. Vaknar alldeles för tidigt och har i regel ont i mitt knä eller är kissnödig men masar mig upp och äter frukost i alla fall. Tillbaka till sängen, försöker somna om, funkar ibland. Glor på Youtube eller hasar runt halvnaken i lägenhet. Tänker att jag ska träna men är lite halvtrött och ger efter för latmasken.

    Bäddar inte sängen på hela dagen ibland, tror att jag skulle bli en lyckligare människa om jag gjorde det. Nu ligger sängbäddningen som en mental spärr inför andra görande som att gå ut t ex.

    Tror starkt på att att uppehålla rutiner i måttlig mängd, (lagom är alltid bäst) när psyket svajar men lever inte alltid som jag lär och glömmer lätt mina goda föresatser
    Sitter däremot värde på mina saker och tänder så inget slarv där/K

    SvaraRadera
  2. Jag går alltid runt i kalsonger och t-shirt när jag är inomhus och det har jag alltid gjort ända sedan jag var en liten pojke.Nu är jag snart 58 år.Jag älskar att se på Youtube och filmer på TV.n.Jag går ut och promenerar när jag känner för det i annat fall låter jag bli.Jag bäddar bara sängen när jag bäddar rent i sängen varje måndag när jag tvättar i annat fall är det onödigt arbete att bädda sängen.Jag går upp när jag känner för det, men de senaste veckorna har jag unnat mig sovmorgon till ca kl.13.30 och idag gick jag inte upp förrän kl.14.45 vilket är underbart att kunna göra precis vad jag vill, när jag vill och om jag vill.I bland vaknar jag redan kl.06.00 trots att jag är pensionär och det händer att jag då går upp och tar en promenad i bostadsområdet efter frukosten.Ett tag gick jag upp varje vardag kl.08.30 och följde börsen hela dagen, men jag har lagt om mina investeringar till utdelande värdepapper som jag har långsiktigt så det räcker att jag kollar börsen när jag känner för det.Att veta hur andra mår av hur de lever sina liv det kan ingen då vi alla är olika.Jag älskar att njuta av livet med lata och lugna dagar utan att behöva göra mer än det jag måste som tvätta, diska, städa och givetvis sköta den personliga hygienen med dusch och rakning.Givetsvis så borstar jag tänderna och använder tandtråd.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart dags att skriva en bok, Peter! Du verkar ha mycket spännande att dela med dig av.

      Radera
    2. Peter - ett tips, särskilt om du skulle skriva en bok. :) Man brukar sätta ett mellanslag mellan meningarna. Dina texter skulle bli mer lättlästa då. Nu är de så galet kompakta att man knappt orkar läsa. En radbrytning på lämpligt ställe vore inte heller fel. Ha det gott!

      Radera
  3. Håller med. Rutiner är toppen! Att bryta dem ibland också. Och sängkvalstren trivs bäst i fukt och vörme har jag läst, därför bäddar jag (nästan) aldrig sängen. Men har andra rutiner, som att dra upp rullgardinen, dricka kaffe och softa lite innan dagens bestyr. Gärna promenad eller gruppgympa på förmiddagen. Så nöjd man känner sig sen. Och då är ändå merparten av dagen kvar.
    Mme A

    SvaraRadera
  4. Nummer 17 är speciellt viktigt för oss som är FIRE! Märker själv att när jag bara masar mig från sängen till soffan och läser på min Kindle hela dagen och lever på shakes, så mår jag betydligt sämre än när jag går upp, tränar, gör något produktivt, och äter riktig lagad mat.

    SvaraRadera