Camp FI Stockholm

Dagens inlägg skulle egentligen handlat om städning av sovrummet men jag mäktade inte med skiten given überhärliga CampFI igår - den första i ordningen men icke den sista det kan ni hoppa upp och sätta er på bitchas. Två punkter:

1) Ni dök upp! Efter ett antal "sorry-något-dök-upp-jag-kan-inte-komma"-mail under förmiddagen befarade jag att det bara skulle bli jag, mina barn och tio flaskor cava på Djurgården och det hade slutat med orosanmälan till soc. Men vi blev ett 50-tal skulle jag tro som kom och gick under dagen och ni alla var precis så förtjusande, vettiga och härliga som jag hade hoppats på.

MMM-gesten gör sig inte så bra med de svarta rutorna men ni fattar vad vi gör.

2) Något jag funderade på i efterhand var den säregna stämning som uppstår när man träffar frugal weirdos nämligen en distinkt känsla av att vi redan träffats.* Så kände jag första gången jag träffade Katarina (mitt första läsarmöte för ett år sedan, som då lovade att hålla min hand genom första CampFI, ett löfte hon infriade igår), första gången jag träffade även andra inom commjuuunityn. Idel behagligt umgänge, bara att steppa in. Jag försökte tillsammans med min man sätta ord på vad det hela handlar om och vi kom fram till att ni alla besitter några av de egenskaper som jag listade i ett inlägg titulerat "Hemligheter från de riktigt rika" för ett tag sedan. Och då särskilt punkt 7 och 8:

"7. De är öppna
Eftersom de rika och framgångsrika hela tiden strävar efter att lära sig nya saker av nya människor, är (eller blir) de öppna och mottagliga för ny input."


CampFI: Det var som en puttrande gryta av kunskapsutbyte igår. "Så här tänker jag med barnens framtid", "Hur tänker du kring 4%-regeln?", "Så här sångtränar du ditt barn till Adolf Fredrik" (not kidding, detta var de präktiga diskussioner vi de facto höll), "Den här personen tar du kontakt med när du flyttar till land X", "Hur använder man positiv psykologi för att bli en lyckligare människa", "Hur ska jag tänka kring djurförsäkringar?", "Hur många nära vänner har en snittman", "Hur går jag vidare efter det här skitåret på jobbet", "Det här planerar vi att göra när vi når FI", "Så här gör jag mitt eget toalettpapper", ja ni vet, de vanliga diskussionerna. Sällan har så många svenne bananas pratat så lite om väder och renoveringar på så liten yta. Förekomsten av prestige och suffisans var dessutom obefintlig och om du undrar vad suffisans betyder får du svaret på nästa års CampFI.

"8. De är goda lyssnare
Det är svårt att lära sig nya saker om man hela tiden är upptagen med att göra sin egen röst hörd."


Camp FI: ÅHG jag har sällan stött på en sådan stor koncentration av aktivt lyssnande människor. Jag är van vid att det är jag som spetsar öronen när folk pratar (inte för att vara trevlig, utan för att likt en vampyr suga ur dem den info som kan tänkas gagna mina mål och syften). Igår fick jag allt smaka på min egen medicin och ibland trodde jag mig vara med i någon form av dolda kameran när vissa av er (exempelvis den som börjar på P och slutar på atrik) förtjust spände blicken i mig och bad mig utveckla teman på ett så entusiastiskt sätt att jag bara väntade på att han skulle ta fram stenografiblocket för minnesanteckningar. Och såna var ni ju hela bunten! Så till den grad att vissa av er - med totala badasshistorier - satt och tryckte på dem tills någon ställde en aktiv fråga. "Men du då - Y - hur ser din historia ut?". Alltså, bara att höra folk uttala fraser av det slaget gör mig rörd till tårar. Vilka människor ni är!

Visserligen ligger ni i lä jämfört med min nästa man, som även han bevistade tillställningen på grund av misstag (han skulle till ett annat sällskap längre bort). Han heter Mats och han är författare. Jag förstod att det måste bli han och jag i samma sekund som han parkerade sin dramaten bredvid min.

Match made in heaven

Det visade sig att karln pratkiskt taget är FIRE sedan decennier tillbaka och jag fick hans senaste bok mot att jag på blögga ger en recension, så det kommer vad det lider. Lite oklart hur jag ska jämka en thriller i operationsmiljö med FIRE-temat, men det löser sig.

Any Heuw, tack för igår. Tack för att ni kom och materialiserades så att jag inte behöver tro att kommentatorsfältet enbart bebos av ryska troll och/eller obehagliga gamla kollegor, saker man ibland inbillar sig när man skriver för en anonym skara. Ser fram emot att av detta göra en årlig tradition.

Mvh/
FruEfficientBadass

* Vilket ju i de flesta fall stämde eftersom vi redan pratat i nästan två år i kommentatorsfältet. Nu fortsatte vi bara det samtalet, vad heter det, off screen? Print screen? Screentryck?

52 kommentarer:

  1. Sååå himla kul att ni träffades!! Hade verkligen viljat vara där! Låter som ni hade en fantastiskt spännande dag

    SvaraRadera
  2. Tack för igår! Det var verkligen supertrevligt!
    /JS

    SvaraRadera
  3. Velat vara där heter det va? ”Viljat” finns inte ens väl? Strunt samma, ni fattar andemeningen: jag ville också vara med!

    Kan inte ni som var där skriva långa kommentarer om era upplevelser av träffen! Vore jättekul att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar ett lååååångt inlägg i min blogg imorgon. Kom hem först 21 och efter koll av alla hästar ramlade jag i säng och vaknade typ nyss...

      Radera
  4. Dottern hemma över helgen så missade detta denna gång, hoppas på en repris nästa år!

    SvaraRadera
  5. Underbart! Nu måste jag peppa mig själv att våga komma nästa gång. Inte självklart för min del, tyvärr. Måste bara säga att jag dör av skratt då det gäller mötet med Mats. Klockren nästa make./Norrländskan (som sällan kommenterar)

    SvaraRadera
  6. Jag är så avundsjuk, jag är så avundsjuk...
    På ett stillsamt sätt, men ändock. Låter som ni fick precis vad ni förtjänade på träffen :) Så underbart att få träffa människor som är på samma våglängd utan, att behöva ödsla ett ton av artighetsfraser först! Hoppas det är en början på en mångårig tradition.

    Tänker också att kanske kunde vi få till något liknande här söder över? /Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att komma till en Skåneträff. Oktober???

      Radera
    2. En träff i skåne kommer jag gärna på.
      Oktober kan vara lite kylslaget även här nere i söder.
      /kryddpåfyllaren (jag är ingen robot)

      Radera
    3. Kryddpåfyllaren: Vi behöver kanske inte vara ute? Tänkte typ nån trevlig restaurang i en stad dit tåg från norr går och som ni skåningar har nära till?

      Kaktus: att det är kallt eller att man inte är en robot?

      Radera
    4. Nä, faktiskt - man behöver inte vara ute.
      Är typ 10-20 intresserade kan vi vara hos mig (gångavstånd från Lund C) - fler tåler inte utrymmet jag har till förfogande.

      @FruEB

      * Vilket ju i de flesta fall stämde eftersom vi redan pratat i nästan två år i kommentatorsfältet. Nu fortsatte vi bara det samtalet, vad heter det, off screen? Print screen? Screentryck?

      Menar du IRL?
      /kryddpåfyllaren

      Radera
    5. @Kryddis: men nuförti’n säger ju kidsen att Real Life= Internetz varför man istället använder ett uttryck som jag tror innehåller ordet ”screen”, typ ”away from screen”

      Radera
    6. En robot undviker ämnet. ☺️
      Har sett bladerunner fyra gånger nu.

      Radera
    7. @FruEB du menar kanske afk = away from keyboard

      /kryddpåfyllaren aka kryddis

      Radera
    8. @Kryddis: YES! Det var akronymen min hjärna famlade efter, tack.

      Radera
  7. Härligt att det upplevs som lyckat, det ökar ju chanserna till att det blir igen!
    För att recensera boken räcker det väl med att författaren än FIRE. Det är ju resan som är målet...
    Tack för en rapport från dagen!

    SvaraRadera
  8. Tack för igår. Det var fantastiskt. Och det var fantastiskt av mig själv att jag faktiskt gick dit (jag är i grund och botten väldigt introvert även om jag ibland döljer det).
    Jag håller med om att det var lättpratat med öppna människor - lite annorlunda och mycket bättre än vad det brukar vara med nya personer man möter. Tack alla ni trevliga jag pratade med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt av alla oss som kom! Vi var nära att banga när vi nästan var framme men så glad att vi vågade oss ända fram.

      Radera
    2. Bravo! Man undrar ju då hur många som bangade vid åsynen av vårt lilla apberg. Mörkertalet kan vara enormt.

      Radera
  9. Tack för igår!

    Pick-nicks are the best!
    Gillar ni också konditoribakade bullar och bröd (gratis) så rekomenderar jag er (stockholmsboende) att ladda ner appen Olio. Där läggs varor ut som inte längre kan säljas från caféer och privatpersoner som har något kvar hemma som inte hinns ätas. #zerowaste

    Jag är volontär vilket innebär att jag hjälper till att hämta varor vid stängning, lägger ut på appen, delar ut varor och såklart pick-nickar med den del av varorna jag får behålla. Kanske någon här som är intresserad?

    https://olioex.com/

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.olioex.android

    SvaraRadera
  10. Det var ju tråkigt att jag missade detta! Men imorgon ska jag faktiskt på "hönsbytardag" i Österbymo. Räknar med att vi ses i vimlet! /Smålänning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste bara flika in att jag såg en annons om en hönsbytardag här nere i Halland, men jag slarvläste och trodde första bokstaven var ett k. Jag hajade till och hann fråga mig både varför och hur de skulle syssla med sånt ute på vischan innan jag läste rätt.

      Radera
  11. Har aldrig träffat en FI IRL (!).

    När jag började blogga valde jag anonymitet eftersom jag då kan lämna ut mycket mer detaljer. Detta då jag anser mig själv vara min viktigaste läsare och alltså finner det intressant att läsa vad jag tyckt tidigare.

    Hur gjorde ni på eventet? - "Hej, jag heter Utdelningssmålänningen"
    Om jag skulle bevista ett dylikt event måste jag kunna behålla anonymiteten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa skrev alias, andra skrev sitt tilltalsnamn (eller, ja ett vanligt namn, det är ju inte säkert att personen hette så egentligen) och vissa skrev både tilltalsnamn och alias. Sen känns det lite som att de som var där inte precis kommer nämna för andra vad den och den heter IRL, utan det kändes, iaf för mig som är anonym, som att jag var i ett sällskap med likasinnade som definitivt inte skulle nämna vad jag faktiskt heter och var jag bor. :-)

      Radera
    2. Alltså vi hade namnskyltar, haha. Kände att jag inte riktigt fick ordning på orden... ;-)

      Radera
    3. Nu läste jag mitt inlägg igen och såg att det lät lite konspiratoriskt, vilket inte var tanken. Jag är egentligen ganska introvert och privat av mig dock.

      Radera
  12. Ja, tack för igår! Lider bara av att jag totalt missade samtalet om hur man tillverkar sitt eget toapapper :-).

    SvaraRadera
  13. Åh herregud... Jag skulle behöva en veckas semester efter gårdagen... Inte pga alla trevliga samtal, utan för att ta sig hem. Det tog sin lilla tid, jag som inte skulle gå fick traska till centralen iaf. Med diverse ofrivilliga omvägar. Ska försöka sammanfatta imorgon, idag ska jag bara vila. Spoiler: Vinkade till kungafamiljen...

    Men min sammantagna känsla efter själva träffen, var att jag hann ju ingenting! Jag hann prata med en handfull personer och allihop ville jag ju prata MER med! Kom på mig själv vid ett tillfälle med att försöka speeda upp mitt tal för att jag hade så många frågor jag ville ställa till motparten. Hahaha.

    Saknade IGMR, så jag och A bestämde att vi måste ha en skåneträff snart, så jag får en ursäkt att åka dit. ;-)

    Tusen tack Fru EB för att du drog ihop det här och tack för cavan, som jag lite diskret hällde ut efter provsmakning (ok, jag fick bara 2 msk, men det var 1 msk för mycket, hehe).

    SvaraRadera
  14. Nästa gång kommer jag och pratar renoveringar!

    SvaraRadera
  15. FruEB, vi är nog många som vill tacka för ett mycket välorganiserat möte på Camp FI. Alla som någon gång organiserat och praktiskt genomför någon typ av sammankomst av detta slag vet att det kräver mycket för att få ett lika lyckat genomförande som detta.

    Den värme och energi som strålade från FruEB var utan tvekan det som gjorde att vi alla kände oss välkomna, sedda och bekräftade. Att få höra FruEB tala sitt charmerande och medryckande språk - och som är unikt i sitt tilltal på bloggen - men livs levande var inte bara upplyftande utan även omfamnande.

    Kungen må ha varit på skansen, men drottningen hon var vid Bellmansro.


    Anonym

    SvaraRadera
  16. Men snif darlings, tår i öga. Har suttit och stressköpt min nya 12 år gamla Toyota Avensis fr Sthlm till Hälsingland och likt Sandra Bullock i filmen Speed inte vågat stanna på grund av taskigt batteri, varför jag inte kommenterat på hela dagen. Smsa i bil gör man och sen så dör man.

    SvaraRadera
  17. Det lät som en kul och lyckat tillställning. Hoppas att det kommer flera.

    Hälsningar

    Marti

    SvaraRadera
  18. Det låter ju onekligen som att det blir något söderut till hösten. Låt oss grunna på lämpliga platser. Måste ju vara inomhus. Gammal nedlagd skola? STF? Nära en tågstation står på min önskelista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa brf har samlingslokaler så det kanske är något. Eller så lägger ni det i slutet av augusti i Skåne så borde det fortfarande vara tillräckligt varmt utomhus.

      Radera
    2. Sätta upp ett på kåtor på Lomma strand?

      Radera
  19. Göteborg, vi skulle också behöva en träff!

    SvaraRadera
  20. Tänkte bara också flika in att det var superbra uppstyrt av dig, FruEB! Jättekul att få träffa likasinnade och få ansikten på några av er som är aktiva bloggare/kommenterare.

    SvaraRadera
  21. Tack för en fantastisk eftermiddag! Det var inte helt lätt att föreställa sig hur det skulle bli, men det var verkligen jättetrevligt! Jag har nog aldrig varit på en tillställning med så lättpratade människor och så intressanta samtal. Tyvärr var vi ju tvungna att gå redan vid 17-tiden pga löfte till barnen... men hoppas det blir fler tillfällen att ses.

    SvaraRadera
  22. Jag uteblev jag med. Detta för att jag trycker på anonymiteten ett tag till. Det finns säkert folk som jagar investerare/bloggare med skumma deals. Jag vill landa i min person som bloggare ett tag till.

    Med det sagt så innebär detta inte att jag ALDRIG kommer att dyka upp, men det kanske kommer framöver.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  23. Tack för initiativet och det fina arrangemanget!
    Så himla himla trevligt och intressant och så många givande samtal på så kort tid.
    Vi ser redan fram emot nästa års camp!
    Trevlig sommar
    Lena "fru fox"

    SvaraRadera
  24. Stort tack för alla trevliga samtal och instämmer med övriga att vi borde göra något liknande framöver!
    /A

    SvaraRadera
  25. Alltså, det är ju inte förbjudet att ta egna regionala initiativ. Jag kommer att ha fyllt upp att bränna hönsskit framöver och även om jag säkert kan bända loss en Stockholmshelg under vår/försommar (dock inte Sfenska Fanans Dag då eftersom det var lite meck med folk och sådant) vore det bra om ni tog regionala initiativ. Och mitt tips då är att låta ribban ligga aslågt. Jag promotar gärna datum/tid här på blögga, men säg då typ "Två timmar med egen picknick i Botaniska/Slottsparken" what have you, så behöver det inte bli så blodigt (åtminstone inte en första gång). Och har man väl passerat den tröskeln blir allt så mycket trevligare. Att ses nästa gång menar jag, och hjälpa varandra med praktiska göromål i livet.

    SvaraRadera
  26. Fru EB, stort tack för initiativet till och genomförandet av Camp FI Sthlm!
    Verkligen givande och intressanta samtal med dig, din man och alla trevliga personer vi träffade. T.o.m. barnen ville aldrig gå hem.
    Vi ser fram emot nästa tillfälle och är även intresserade av t.ex. enklare FI-luncher/AW:s i Sthlm om intresse finns.
    Lycka till med flytten och trevlig sommar!
    Vänligen,
    P(atrik) m. fam.

    SvaraRadera
  27. Det låter som ni hade det skitkul ju! :) Själv är jag lite för anonym för sånt än så länge! ;)

    Mvh / Frihetsmaskinen – Följ min resa till ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
  28. HIV GRATIS ALLT TACK TILL DR GOODLUCK.
    Hej allihopa
    Är så full med glädje att dela detta vittnesbörd om GUD som skickas till mitt liv Dr GOODLUCK, som kommer att tro att en ört kan bota hiv och aids, jag tror aldrig att detta kommer att fungera jag har spenderat mycket när jag får droger från sjukhuset för att hålla mig frisk, vad jag väntade på är döden för att jag var trasig, en dag jag svårt om den här stora mannen som är väl medveten om hiv, cancerbehandling, jag bestämde mig för att maila honom, omedvetet för mig att detta kommer att bli slutet på hiv och aids i min kropp, han förbereder örten för mig och ger mig instruktioner om hur man tar det, i slutet av 17 dagar efter att jag tog botemedel som han berättade för mig, sa han till mig att gå till sjukhuset för en kontroll, och jag gick förvånansvärt efter testet, doktorn bekräftade mig negativ, jag trodde att det var ett skämt, jag gick till andra sjukhus var också negativ, då tog jag min vän som också lider av HIV och cancer till doktorn med namnet Dr .Goodluck, efter behandlingen bekräftade hon också båda sjukdomsfria. Han har också örten att bota. (1) CANCER, (2) PENIS ENLARGEMENT, (3) Hiv och aids, (4) URINÄR TRACT INFEKTION, (5) DU ÖNSKAR DIN EXBACK ELLER ÖNSKAR ATT STOPPA AVDELNING ELLER SPARA DIN RELATIONSHIP HAN DU KAN HJÄLP DIG OCKSÅ, (6) IMPOTENCE , (7) BARENESS / INFERTILITY, (8) DIARRHEA, (9) ASTHMA, (10) DIABETER, (11) HERPS (12) OM DU BEHÖVER FRAMSTÄLLNING I ARBETET KAN JAG KAN HJÄLPA (13) Lotteri av alla slag han kan hjälper dig att vinna väldigt stort i någon form av lotteri ETC, snälla, jag vill att alla med det här viruset ska vara fria och botas, det är därför jag släpper sin e-postadress och Whatsapp-nummer för enkel kontakt med honom. kontakta honom på hans Email: goodluck05spellcaster@gmail.com eller lägg till honom på Whats-app: + 2348138654465, kan du också besöka hans hemsida: http: //drgoodluck.simplesite.com/. tveka inte att maila honom, han är en bra och en bra man. Dr.GOODLUCK tack för att du har sparat mitt liv, och jag lovar att jag alltid och alltid kommer att vittna om ditt bra arbete.

    Här är hans kontakt,
    Maila honom på: goodluck05spellcaster@gmail.com
    Ring eller Whats-app honom: +2347038374420
    hemsida http://drgoodluck.simplesite.com

    SvaraRadera
  29. Hej !
    Letar du efter ett lån för att starta om din verksamhet eller för ett projekt, eller att köpa en lägenhet, men banken ställer villkor som du inte kan respektera? Inga fler bekymmer, jag är en person och jag beviljar lån upp till 100.000.000 KR till alla personer som kan respektera mina villkor och att återbetala mig. Räntan är 3% per år. Eller behöver du pengar av andra skäl? Vänligen kontakta mig bara via e-post eller whatsapp för mer information.

    E-post: simondurochefort@gmail.com
    Whatsapp: +33 7 56 94 93 46

    SvaraRadera