Hemligheter från de riktigt rika

Jag är barnsligt förtjust i den här typen av listor, även om det ofta är gamla nyheter och en känsla av "det visste jag väl". Dagens lista är ett kondensat av den bästsäljande författaren Tom Corleys resultat från en studie där han nagelfarit hur 233 rika och 128 fattiga människor lever, vilket resulterat i en bok titulerad Rich Habits -The Daily Success Habits of Wealthy Individuals. Jag slogs denna gång emellertid av hur många av punkterna länkar till de särdrag som karaktäriserar en person som strävar mot FIRE.

1. De lär sig ständigt nya saker
Rika människor "lär sig att lära sig nya saker" och ett annat särdrag är att de ofta dokumenterar sina nya kunskaper och försöker att använda dem dagligdags.

2. De applicerar 80/20-regeln
Det vill säga: De slösar inte pengar. Även om en nyckelingrediens i att bli rik är hög inkomst är det inte den enskilt viktigaste faktorn till rikedom utan det är förmågan att behålla det som kommer in.

3. De följer sina drömmar
Corley såg i sin studie att runt 80% av de rika respondenterna var närmast besatta vid drömmar och livsmål. Motsvarande siffra hos mindre bemedlade (osäker på definition så låter det vara osagt) var 12%.

4. De bygger nätverk med framgångsrika personer
Förutom att bygga nätverk med framgångsrika personer strävar de efter att privat umgås med folk som kan lära dem färdigheter för att komma framåt mot livsdrömmen. "Du är snittet av dina fem närmsta bekantskaper"- tänket.

5. De ger inte upp
Tre särdrag är utmärkande för de som lyckas uppnå livslånga mål: Fokus, ihärdighet och tålamod. Inte långt ifrån dragen hos en elitidrottsman.
"Corley also found that these traits caused wealthy people to sacrifice everything for their goals – they never give up."
6. De gör det de älskar
En stor andel av de rika sysslade med sådant de älskade (runt 85%) och gjorde de inte det ansträngde de sig för att komma närmare det målet. Definitionen av "syssla" här är inte nödvändigtvis ett förvärvsarbete utan kunde vara en hobby, ett välgörenhetsprojekt etc.

7. De är öppna
Eftersom de rika och framgångsrika hela tiden strävar efter att lära sig nya saker av nya människor, är (eller blir) de öppna och mottagliga för ny input. Jag kom att tänka på den här klockan-fem-klubben av amerikanska kändisar, politiker och intellektuella som går upp i gryningen för att hinna förkovra sig, skriva, yoga och vara lite allmänt elitistiska. Det blir lite som ett livets indexfond - tjugo minuter om dagen ger dig ett försprång mot resten.
"Their thoughts evolve over time, allowing them to stand out from non-wealthy people."
8. De är goda lyssnare
De människor jag mött som har över snittet stort inflytande är sällan renodlat "sändarmaterial". Kanske för att personen i fråga inte känner behov av att manifestera X eller Y inför andra, men också för att denne ser lyssnandet som en möjlighet att ta till sig en kunskap eller två som kan nyttjas i drömbygget. Det är svårt att lära sig nya saker om man hela tiden är upptagen med att göra sin egen röst hörd.

9. De slösar inte tid
Enligt Corley tillbringar 67% av de rika mindre än en timme framför TV:n per dag. Jag är osäker på om han även kartlagt tid på sociala medier, men jag skulle gissa att den korrelerar med TV-tiden.

10. De är kreativa tänkare
Genom att tänka nytt kan de förse marknaden med produkter och tjänster som ännu inte finns och på så vis nå monetär framgång.
"There you have it…do what successful people do and you’re also likely to become successful and if you don’t – you won’t."
FIRE handlar, åtminstone enligt mig, om att frigöra tid så att jag kan göra de saker som jag älskar. Jag har på resans gång lärt mig en massa nya färdigheter och det mycket genom nätverkande i denna community. 80/20-regeln är central för FIRE och digital/dagligmedia-detox är också de begrepp som cirkulerar inom FIRE-rörelsen. Vad säger du, tror du att listan stämmer? Om du fick välja en av punkterna som du vill börja förbättra från och med IDAG vilken skulle du välja?


Mvh/
FruEfficientBadass

34 kommentarer:

  1. Intressant lista precis så som bloggen, tack!

    SvaraRadera
  2. Jättebra lista! Kommer utifrån det här att tänka på programmeringar. Skulle inte säga att de är enbart tankemässiga, utan verkligen påtagliga känslomässiga hinder för framgång. Egentligen inte känslomässiga heller egentligen, utan något ännu starkare under det som direkt utövar starkt inflytande på viljelivet. Man kan inte helt lätt härbärgera mer lycka och rikedom än upp till det mått man tillåtits sedan tidigare, utan att det svämmar över och går till spillo. Man måste ha förmågan att ge plats för det. Vet inte om någon förstår vad jag menar. Jag vet det knappt själv. Känner inte till någon som satt ord på det riktigt.

    Som jag ser det kommer lycka och rikedom till en när jordmånen är god. Då kan allt möjligt gott växa där av det som sås. En alltför torr jord tar inte ens emot vatten. Och om jorden är bra men befinner sig i en alltför liten kruka blir växten därefter.

    /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag fattar hur du menar Eva. Lite samma med relationer, allt, man kanske inte ser sig värd att ha en bra snäll partner, väljer fel personer. Samma med vänner, kanske inte ser man är värd bra vänner. Även med pengar, vet en del med fattig bakgrund som slösar allt och förstör sina liv då de kanske inte ser de är värda pengar. Ligger i bröstmjölken och tidigare erfarenheter vad man känt sig trygg i. Men är övertygad att man kan bryta trenden. Har gjort det på några områden, pengar och bra partner. Tog bara väldigt väldigt många år och många misslyckanden. Fick även programmera om hjärnan.

      Radera
  3. Bra lista, tror också det stämmer mycket. Därför jag också läst sånt och försökt applicera det på mitt liv. Umgås ibland med "rika" (vet inte var gränsen går här) och försöker snappa upp hur de tänker om saker. Helt övertygad att man blir som man umgås. Sen kan de vara väldigt slösaktiga med, de är inte perfekta, men de har ofta nån strävan i sig som jag skulle säga skiljer sig från fattiga. Alltså mer målmedvetna. Gäller då de som jobbat ihop pengar själva, inte de som ärvt, de kan slösa allt och vara helt korkade. Speciellt bortskämda barn till rika föräldrar kan vara hemska, men de som jobbat upp nåt själv intresserar mig.

    Tv-tittandet kanske man kunde dra ned på, blir inte direkt smartare att zappa runt bland netflix, hbo, svt varje kväll o följa massa serier..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt, ovan lista gäller self-mades av typen entreprenörer, inte de som fötts in i rikedom, där verkar det mest gå åt skogen. Jag köper också ert resonemang kring programmering och tror att det är en väldigt bra sak att ha med sig in i föräldraskapet. Kanske därför jag är så besatt av att barnen ska gå på operan (eller att jag tvingar dem äta med linneservett i knät), det ska inte finnas några "stängda rum" eller "etikettsregler" i samhället som de ska känna sig för enkla för (sen kan de iofs välja fritt om de vill fortsätta gå på operan eller äta med servett, men då har de i alla fall blivit varse deras existens). Har förvisso sportarenorna kvar att erövra tillsammans med dem. Och finkrog blir det heller inte mycket av (men de vet hur man beställer i Cadierbaren!).

      Radera
    2. Det är jättebra uppfostra barnen till att kunna föra sig i alla miljöer. Skulle jag också gjort om jag haft barn.

      Radera
  4. Eftersom du frågar just idag så blir det med lätthet nummer 6 och 3 som behöver en puff i rätt riktning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drömma och göra något du älskar? Ett myrsteg i rätt riktning är väl att en vacker dag som denna ta med sig en egen kaffe ut på en parkbänk tillsammans med ett kollegieblock och en penna. Se det som en brain-storming med dig själv, som till skillnad från de exerciser du får göra på Hästberga Herrgård gynnar DIG och inte tredje part.

      Radera
  5. Jag behöver bli bättre på att bygga nätverk med framgångsrika personer. Kruxet är väl att jag inte är intresserad av såna med flashiga jobbtitlar eller krångliga doktorsämnen. Jag skulle tex älska att få sitta och lyssna på Antonia Ax:son Johnson, hur hon har gjort för att utveckla Lövsta stuteri och hur hon ständigt förnyar och förbättrar.

    Men jag har inte ens varit på Lövsta stuteri... Jag vet liksom inte hur man ska komma in i dessa kretsar, eller jag vet vad som krävs och det är mycket pengar, som slösas på dyra avelsston, som betäcks med ännu dyrare hingstar och så säljer man fölen superdyrt på Elitauktionen på Flyinge. Men jag är ju inte intresserad av det. Bara av att höra berättelserna.

    Jag är så trist så jag har noll ambition att klättra. Jag är lite för förnöjsam helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känner jag ju inte Antonia, men vad jag förstått är det rätt få som vågar ta kontakt med den typen av människor eftersom de kan framstå som rätt skrämmande. Därför skulle jag tro att dina chanser, om du presenterar det på sättet ovan, är rätt goda för att du åtminstone skulle kunna få svar per mail.

      För mig handlar det kanske inte så mycket om att dejta näringslivstoppar utan mer hitta andra frugal weirdos som är riktigt bra på det de gör. Jag har fått så mycket inspiration och konkreta lärdomar av alla er på bloggen men också i verkliga möten med IGMR:s, Studenten A, Katarina (som peppat mig att följa en dröm och även givit konkreta råd), Simplicitas (btw jag väntar svar på ett hönsrelaterat mail där Simplicitas, kollar du aldrig av din inkorg?) och Bagarn. Men när jag fortfarande var i svängen var det en annan typ av folk som gav mig lärdomar, mentorer av olika slag (även om jag i retrospekt kan tycka att det var väl floskeltungt, mycket "plocka de lägst hängande frukterna först" mm). Det är föränderligt vilka man behöver, är det jag menar.

      Radera
    2. Hm... Jag kanske lägger fel värdering i ordet framgångsrik? För tänker jag FIRE, så är det ju dig jag vill sitta och prata med. Eller Frihetsgrader, hon känns så intressant när jag läser på bloggen!

      Längtar ihjäl mig till 6 juni, planen är dessutom att åka norrut dagen efter för att röja i hus, så jag kan behöva lite pepp (även om jag häromdagen föreslog att jag skulle göra majbrasa på min soffa eftersom Röda korset inte ville hämta den) att få bort en massa grejer.

      Min pappa går fö under namnet Pyromanpappa, för att han älskar att elda skräp. Ska nog dra iväg lite grejer till hans brasa när jag är där uppe i juni...

      Radera
    3. Jag ska nog preppa dig med minimalist-tugg E! Kul det ska bli att ses!

      Radera
  6. Att vara en god lyssnare kan vara svårt, förmodligen beror (att jag är man) det på att en emellanåt tvingas umgås med oliksinnade. Det behöver finnas ett genuint utbyte, ny intressant kunskap att suga åt sig, för att jag ska kunna hålla öronen på fire mode.

    Problemet är således inte att jag är dålig lyssnare, snarare att jag inte synkar med en del av nuvarande nätverk vilket jag borde göra något åt.

    OT: Och om det är något jag stör mig så ofantligt på är det människor som enbart talar om sig själv utan att ställa en enda motfråga. I dem situationer kopplar jag direkt bort hjärnan och börjar fundera på hur jag kan optimera maskintvättningen, t.ex jämföra renlighet beroende på hur mycket en packar i maskinen. Om en kan maximera med 100% täthet utan större renlighetsförlust innebär det X % besparing på el och varmvatten räkning jmf med en halvfull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Och om det är något jag stör mig så ofantligt på är det människor som enbart talar om sig själv utan att ställa en enda motfråga." Uff, värsta sorten. De nästan bokstavligen drar energi ur en. När man känner att man med andan i halsen måste vålds-kila-in ett ord i en andningspaus för att överhuvud taget få vara med i spelet. Jag måste gå och lägga mig efter att ha umgåtts med sådana personer.

      En gång satt jag på ett bröllop bredvid en person som jag inte vill köna eftersom jag då kan beskyllas för att hänge mig åt stereotyper, men jag testade hur länge jag skulle kunna pumpa på med frågor innan han reagerade på att samtalet var något...obalanserat. Men gissa vad, han reagerade aldrig. Däremot fick jag till kaffet cred för att jag hade varit en förtjusande bordsam.

      Radera
    2. Så länge man får frågor och den frågvise inte har vett att berätta något om sig själv kan jag tycka att jag bara kan köra på. En människa som inte på eget initiativ berättar något framstår lätt som ointressant. Då ställer jag inte frågor heller. Agerar förstås inte alltid så här extremt, men detta är min grundinställning.

      Har fått kritik för det av en faster och några till... Just hon vill ha ständig bekräftelse som jag ser det. Hon skulle aldrig på egen bevåg berätta något och blir sur när jag aldrig ställer frågor. Hon tycker att jag agerar självupptaget och jag tycker att hon bara tänker på sina ouppfyllda behov av uppmärksamhet. Men hon vägrar att ta egna initiativ till samtalsämnen som utgår från henne själv. Vi umgås inte längre.

      /Eva

      Radera
    3. Jämför,
      "En människa som inte på eget initiativ berättar något framstår lätt som ointressant."
      samt
      "Och om det är något jag stör mig så ofantligt på är det människor som enbart talar om sig själv utan att ställa en enda motfråga." Uff, värsta sorten."

      Två människotyper som uppenbarligen stör sig på varandra: Eva i ena ringhörnan och FruEB i andra.
      Låt oss titta lite under ytan:
      FruEB: Stor vänkrets, lätt att få vänner, stor familj med varaktiga familjeband och gift sedan många år.
      Eva: Få vänner, ointresserad av att få nya, ingen familj och avsagt sig bekantskapen med flera av släkten. Ogift och utan partner.

      Ja, det tål att reflekteras över, själv känner jag mig mycket närmare FruEB än Eva, men vi har alla olika preferenser.

      Radera
    4. Självklart är det så att de flesta inte känner sig nära en sådan som jag. Det räcker ofta med väldigt lite information om en människas kontakter för att räkna ut ett och annat. Uppskattar din uppriktighet, det är alltför ovanligt!

      /Eva

      Radera
    5. Alternativt: FruEB: Egentligen en manlig mytoman, bosatt i Ukraina (men med gott språköra) och Eva: Hans kompanjon. Tillsammans skapar de nerv i trollfabriken så att de får stora annonsintäkter.

      Radera
    6. Oj, det där var lite väl magstark jämförelse ”anonym”! Så långt behöver man kanske inte dra det....
      /Emelie

      Radera
    7. Tråkigt anonym att du ger uttryck för en sån jämförelse och att överhuvudtaget måste sätta det på pränt, säger en hel del om dig.Uppskattar både Fru E B och Eva var och en på sitt sätt. Båda två kryddar tillvaron och upplever inte att de störs sig på varandra utan snarare att det är givande för båda att stå i varsin ringhörna, om och när de nu gör det.
      Nä usch vad sorgligt och trist.Egentligen skulle man inte reagera på en sån person som du, för det vet man ju att de finns överallt, alltid någon i alla sammanhang./FU

      Radera
    8. "som jag inte vill köna eftersom jag då kan beskyllas för att hänge mig åt stereotyper"
      Sedan skriver du han lite längre ner. Haha! Det är ingen fara att hänge sig åt stereotyper, det finns alltid en viss sanning i dom.

      Radera
  7. Läste i en bok som var bra (minns inte vilken) att de skulle intervjua massa rika människor. De hade dukat upp med skumpa, exklusiva räksnittar, hyrt dyr svit så de rika skulle känna sig som hemma och välkomna. Sen kom det allmänt försynta nedklädda jeans och hoodie personer i gammal skruttig bil med ryggsäck som knappt tittade på champagnen. Tyckte det var rätt intressant. För rikedom syns inte alltid. Nåt man kan tänka på. Kan ligga i andra värden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, det där tycker jag är så roligt. Tror inte att nån i min närhet kan gissa sig till att jag är avanza-miljonär. Vilken miljonär kör liksom en bil från 1996? Eller köper kläder på kappahl? Jag misstänker, att skulle jag fråga runt, så skulle de flesta säga att jag hade runt 30-40' sparat, så jag skulle klara en kris med hästarna. Hehe, skenet bedrar...

      Radera
    2. Jag har också hört den där historien men minns inte heller varifrån. Apropå överklass-stereotyper var det lite kul att höra Alex och Sigges sågning av vissa recensioner av "Störst av allt" på Netflix där en del journalister tolkat serien som någon form av dokumentär över hur man lever på Djursholm. "Ungdomar som åker sportbil till skolan, politikerna måste göra något!". Tänker osökt på min Ankan som utan att blinka parkerar sin tjugo år gamla Honda (vars stötfångare hon fäst med hjälp av silvertejp) utanför pizzerian på samma ort. Däremot finns det en grupp människor som konsumerar enligt det du beskriver ovan men de behåller i regel inte pengarna så länge.

      Radera
    3. Precis. Också träffat en hel del rika (vad är rikt då? Var går gränsen? Tycker det är svårt) som inte alls ger sken av att vara rika. Snarare så de klär ned sig. Försöker smälta in eller inte sticka ut. Däremot är en hel del förtjusta i märkesväskor, business och 1:a klass flyg (privacy), bo på fina resorts utan insyn, sånt. Därför jag blir så trött på detta att man blir bemött beroende på HUR man ser ut/klär sig, för folk är fortfarande så lättlurande idag. Ser det rikt ut är det rikt.. kanske inte då. Snarare den där nedklädda slusken som kanske kommer slänga upp de där miljonerna. Tycker ofta man kan läsa av på deras hud, kroppar mer. Har kunnat urskilja den mest framgångsrika mannen i rummet och sånt bara genom att huden strålade pga massa bra skötsel. Konstigt, men man får ett öga för det där efter ett tag..

      Radera
  8. Lästips för dem som är intresserade av detta ämne:

    Thomas J. Stanley & William D. Danko: "The Millionaire Next Door"

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å detta är en titel jag hört om i flera år men inte kommit mig för att låna. Är den bra?

      Radera
    2. Jag tror du kommer gilla den. Du får berätta vad du tyckte på nationaldagen.

      /Max (som gick i pension 2003 för att få följa mina två barn som hemmapappa. När de lämnade boet för två år sedan satte jag mig och gjorde något jag velat göra hela livet - skrev en roman.)

      Radera
    3. Fru EB, du refererar ofta till Alex och Sigge. Min fråga är hur du som verkar oerhört intelligent kan lyssna på två män som i min värld är två av de mest raljerande, pinsamma och narcissistiska män som existerar?

      Radera
  9. Min pappa har x antal miljoner men om ni träffade honom på stan skulle ni troligen gissa på pank och hemlös. Han är dock inte hemlös utan äger flera hem men just kläder och appearance är inget som står högt i kurs hos honom. Tror faktiskt han trivs med att folk tror han är fattig, då kan han handla på lågprisbutiker och pruta hejvilt när han får chansen utan att någon rynkar på näsan. Ingen risk att bli utsatt för någon sol-och vårare heller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, sen bor vi i jantesverige med. Blev precis utsatt för detta-igen. Nu hädanefter kommer jag hålla tyst om allt. Blev så sviken också.

      Radera
  10. Apropå rika. Titta på den nya serien om svenska kvinnor i Dubai. Tittade i eftermiddags och vet inte riktigt om man ska kräkas, gråta eller skrika rakt ut. Eventuellt allt på en gång. Så tragiskt alltihop.

    SvaraRadera
  11. Jag har mycket glädje och spänning i mig, jag är torpey clare, varit lycklig med mitt äktenskap, inte förrän min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var skvaller och lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev nagande par och ansökte sedan om skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv utan honom men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min ex man, då jag hänvisades till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en älskar stava på mig och fick min EX att återvända till mig. Jag är överväldigad, så jag släpper hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap, så att han kan hjälpa till med bra verk. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller hans whatsapp-nummer ... +2349020168697. Ta kontakt med honom, se hur stor och kraftfull han är. Hjälper också i dessa frågor ...

    (1) Sluta skilsmässa.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lycka till stava.
    (4) Äktenskapspell.
    (5) Bli av med andliga problem.

    SvaraRadera