Läsarmail: "Ni är mina partners in crime"

Detta är mitt första, men förhoppningsvis inte sista, inlägg i serien Läsarmail. Ni ser mina etiketter om ni går in på bloggen i DATA-läge, scrollar ner och håller utkik till höger. Där kan ni exempelvis klicka på "Investera" för att få upp alla de inlägg som är kopplade till detta ämne och så vidare. Där ligger nu också etiketten/rubriken/punkten "Läsarmail" som jag hoppas kunna fylla på med era historier, tips och best practices framöver. Så sluta för guds skull inte att maila, det är sjukt inspirerande.

"Hej !

Jag gör som jag blivit tillsagd och mejlar....Hade köpstoppsår 2014 och det var väl då jag började min resa mot FIRE. Skulle kunna gå i pension meeen vill hjälpa sonen när man pluggar på universitet så han slipper ta studielån. Jag gillar att resa det ger mig livskvalitet. Jobbar som konsult (sedan 2016) mindre än halvtid vilket jag kan sluta med när jag känner för det.

Till saken, din blogg har hjälp mig att skala löken klart. Men det viktigaste, den har NORMALISERAT mitt beteende (inför mig själv), när jag går hemma och "drar", när jag står böjd över halva priset-lådan på Willys och letar fynd (jag bor i en liten stad och har ett högstatusyrke).

När man kommit långt på FIRE-vägen behöver man ingen budget och jag har relativt nyligt börjat tycka synd om "vanligt folk" som stressar/jobbar och inte har fattat detta. Det känns som om du och de som kommenterar på din blogg blivit mina "partners in crime". Har >70 mil  bara till Stockholm så därför har jag inte kommit på någon träff, men vill gärna. Fortsätt ordna träffar jag vill gärna komma någon gång.

Tack från djupet av mitt hjärta för din roliga blogg som gör att jag inte känner mig ensam i detta!"

Är det inte ett rart mail då så säg? Om någon för några år sedan sagt att jag skulle bli den förebild folk saknat för att rakryggat kunna rota i halva-priset-lådan på Willys, hade jag nog begått harakiri med mitt Hermèsarmband. Idag höjer jag på hatten till avsändaren och skanderar ett högt och jublande BRAVO!

Texten sätter desstom fingret på något jag började fundera på häromdagen när jag påbörjade arbetet med min Kraftpekar-presentation till CampFI Süd: Vikten av förebilder. Innan jag "träffade" MMM et al (jag har ju de facto inte träffat honom knasboll, men det känns ju så när man hänger i den delen av bloggosfären) var sparsamhet enbart förknippat med skam och pinsamma personligheter. MMM illustrerade hur resurseffektivitet (ett finare ord för sparsamhet) kunde vara snudd på coolt. Om vi för en sekund förflyttar consumer suckern till ett fiktivt företag: "Asså vi på CorpInc. bryr oss inte så mycket om pengar och kostnader och sånt. Vi tar stora lån och bränner iväg på lite olika grejer, lite vad vi känner för. Ibland går vi plus, ibland går vi minus, det är inte så noga, bara vi har kul YOLO." 

Hade du tyckt att det var ett proffsigt och ballt företag? Skulle du vilja jobba där? Eller skulle du hellre vilja jobba på det visionära företag där man medelst lean inte slösar på varesig mänskliga eller materiella resurser för att nå de operativa såväl som de taktiska målen. Ett bolag där man inte med kniven mot strupen piskas fram dag efter dag med panikåtgärder utan tvärt om har tid till kvalitativt umgänge mellan medarbetarna (i den mån det finns, se det som symbolik eftersom det jag egentligen avser är familj och vänner i ett FIRE-liv), lite slack och extra ledighet då och då eftersom folk presterar exakt där deras insatser gör nytta. Vill man kanske hellre jobba här? Jag tror att de flesta hade valt att jobba på det senare företaget, men fortfarande bete sig som det förra i den privata sfären för det är ju så pinsamt att ens tänka på pengar, än mer att tala om dem.

Jag ska kanske inte kasta sten i glashus givet att jag bloggar anonymt, men låt det vara ett led i bevisföringen då. Hade jag bloggat om mountain-biking eller hudkrämer hade jag med allra största sannolikhet inte varit anonym. Så jag håller med dig, läsarmailaren, det är mycket trevligt att inte känna sig ensam.



Mvh/
FruEfficidentBadass

13 kommentarer:

  1. Vikten av förebilder om man ska lyckas med något är sjukt viktigt. En av de största anledningarna till att vi Snålgrisar började med FIRE var faktiskt Herr ChansarMest och hans numera halvt nedlagda blogg. Nu är ju Herr CM inte någon snålis direkt men bara tanken på att kunna få så mycket på utdelningar varje månad gjorde att vi styrde om skutan helt och hållet, sålde dåliga fonder, gjorde oss av med allt vad lyxprylar hette, och har nu sen 2016 gått från 16" i utdelning per år till nästan 200" utdelning. Om några år har vi tillräckligt för att kunna klippa sönder passerkorten till jobbet. Detta var startskottet, sen har alla andra inspirerande bloggar gjort sitt för att stötta oss på vägen, och nu är det vi som inspirerar och stöttar väldigt många läsare. Vi får väl ge oss alla en KPA* och njuta av stunden.

    http://snalgrisen.blogspot.com/

    *Klapp På Axeln

    SvaraRadera
    Svar
    1. 200' om året, mumma! Ett "tips" som jag vet att man inte vill ha är att semi-FI verkar vara framkomligt för de flesta med huvudet på skaft. Min man sade ju upp sig i våras men har nu börjat gigga på halvtid utan att ens be om det (återkommer på temat). Man blir ju liksom inte stående handfallen utan intjäningsförmåga bara för att man säger upp sig från sitt Ordinarie Heltidsarbete. Men det vet ju SG redan.

      Radera
  2. Appropå etiketthittande: På min Android kallas det för "webbversion" och återfinns när man rullar ända längst till slutet.
    Det är många som läser på telefon, och vi resurseffektiva väljer oftare android än Apple, iallafall vad gäller produkter - aktien är en helt annan diskussion

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, så heter det även på de resursslukande iPhönes.

      Radera
  3. Yes det här är så viktigt! Jag kände mig ganska ensam i min frustration till en början.

    Innan bloggvärlden öppnad upp sig och plötsligt blev jag full med hopp och "yes we can" mentalitet! Specifikt MMM öppnade mina ögon, jag saknar nästan tiden då jag slaviskt läste inlägg efter inlägg, kommentar efter kommentar. Fan va kul det var med all ny kunskap. Äntligen något att andas! Att förändra sig själv och sitt liv tar däremot mer tid och kamp än vad jag trodde, men det är möjligt.

    Har lite blandade portföljer men utdelningarna är nu på 13.000 per år och alla innehav blev sommaren 2019 värda strax över en miljon. Fatta hur skönt det kändes, en riktig milstople! Delvis beroende på alla bloggers där ute. Förutom lagom nya fru eb som är en favorit finns även Petrusko och Jan Bolmesson (rika tillsammans).

    Alltså..det här funkar ju! FIRE är ingen sekt, inget bullshit, inget salespitch. Det är på riktigt!




    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt enig. Jag tänker ofta på det när jag svänger in i min Ford Focus 2008 och parkerar bredvid kollegans nya Audi A6 4.0TDI hur misslyckad jag skulle känt mig förr. Nu har perspektivet skiftat och jag tycker tvärtom. Förebilder och att kunna omfamna det man håller på med (i alla fall inombords).

      Kan fortfarande ha lite problem med att ta upp en pantburk men tvingar mig ändå.

      Radera
    2. Just det, ytterligare en fördel! Det här med att jämföra sig blir alltmer mindre viktigt då prylar ha förlorat mycket av sin status i mina ögon. Känns väldigt skönt.

      Förebilder är viktiga, att ha något att dras mot och framförallt inspireras av. Kan ju vara vem som helst.

      Radera
    3. "jag saknar nästan tiden då jag slaviskt läste inlägg efter inlägg, kommentar efter kommentar. Fan va kul det var med all ny kunskap". Jag med. Det var en magisk tid. Jag kan på riktigt numera förstå folk som blir frälsta. Alltså känslan. Allting framstår som självklart, möjligt och hoppfullt. OMG det äääär tyvärr en sekt...

      Radera
    4. ok då lite sektigt är det :)
      Skillnaden här är att guldet finns direkt i början och inte bara i slutet av regnbågen

      Radera
  4. Så underbart. Man känner sig verkligen inte ensam när man läser din blogg, fru EB. Det är en grymt skön känsla att vara i en grupp där man inte anses som konstig för att man göra vissa saker (fixar istället för att köpa nytt, matlåda mm.) och man kan få vara sig själv. Blir ett litet glädjeskutt inombords varje gång ett nytt blogginlägg kommer upp.

    SvaraRadera
  5. Åh, fint! Visst känner man samhörighet i bloggsfären! Det hjälper under dagar då motivationen tryter.

    //Louise

    SvaraRadera
  6. Jag hade mycket tur att hitta Dr.Oduduwa under min sökning efter ekteskapsrådgivning och kärleksekspert på nätet. Jag heter Raymond Scot från Stockholm-Sweden, för några dagar sedan läste jag en postad kommentar från en spansk dam som heter Katie mburgs. Hon delade vittnesbörd om hur hon träffar sin verkliga kärleksman (hon hittar en livspartner) efter att ha varit ensamstående mamma i cirka 14 år, men omedelbart kontaktade hon en spirituell healer (Oduduwa) för att äta lunch med en Love-spell of Attraction och Love spell för att bryta varje ensamhetsbindningar. Två veckor efter att hon hittat sann kärlek, och idag är hon engagerad att förbereda sig för att Christman och nyårssemester för att fira kärlek med sin nya hittade kärlek. Jag var väldigt glad för att hon delade sitt kärleksbevis och hur hon hittar sådan mirakulös hjälp, jag kopierade e-postadressen.
    För några dagar sedan kom jag ihåg att jag skickade e-postmeddelanden till samma man Dr.Oduduwa och frågade om hans hjälp. Jag kopierade hans Oduduwa-e-postadress online-blogg postade kommentar och jag skickade ett meddelande till honom och bad om hans hjälp. all kärlek som stavas för min räkning under mitten av natten i hans tempel.
    Jag kunde inte ha gjort detta möjligt utan hjälp av Baba Oduduwa den stora, jag skulle ha gett upp och trodde att min man såg någon annan, då var vi klara. Jag är glad att jag tog ett djärvt steg av tro och idag är jag mycket glad över att leva tillsammans med min kärleksman och mina barn är glada.
    Jag lovade Dr.Oduduwa att jag kommer att dela mitt vittnesmål efter ett lyckat resultat.
     Jag är tacksam till Dr.Oduduwa äktenskapshealer som hjälpte mig att återupprätta min ex kärlek. Jag rekommenderar starkt Dr.Oduduwa för alla som har en liknande äktenskapskrisen i dag snabbt konsultera denna spirituella stavhjul för snabb snabbt lösning.
    Observera: denna kärleksformulär fungerar bäst för bara trasiga hjärta par som är desperata och fast beslutna att hitta sann kärlek och återställa bruten äktenskap, om du är allvarligt i behov av hjälp med att skicka meddelande för att kontakta Oduduwas personliga e-postadress: (dr.oduduwaspellcaster @ gmail. com)

    SvaraRadera
  7. Hej herr fru
    När man står inför ett problem är det alltid en lösning.
    Jag är en specifik långivare, specifik och seriös.
    Jag erbjuder finansiella lån på 5 000 till 8 000 000 euro till alla seriösa människor som verkligen behöver det, med en ränta på 3% per år. Jag är tillgänglig för att tillfredsställa mina klienter inom två dagar efter mottagandet av begäran.
    Om du är intresserad, tveka inte att kontakta mig på min e-post: Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com

    SvaraRadera